Podle Martina Náhlovského (!)Leden > Pán prstenů: Návrat krále
V prvním měsíci roku 2004 nebylo zaznamenáno žádné velké překvapení. Snímky, u nichž se očekávala vysoká kvalita, svou pověst naplnily (i když se objevily jisté výjimky – Rodriguezovo Kdysi dávno v Mexiku) a stejně tak učinily i kousky z druhého břehu řeky (divácky oblíbený a kritiky strhaný Kameňák 2). Byť v lednu nezvítězila kvalita jako taková, rozhodující slovo musel mít třetí útržek Pána prstenů. Po všech stránkách pompézní podívaná, jejíž stopáž zaútočila na zřídkakdy nastříhané čtyři hodiny, přinesla více-méně to, co se očekávalo. Hrdiny pronášející silně patetické proslovy, napětím nasáklý finiš s několikatisícovými vojsky a v neposlední řadě i nevídaný souboj s osminohým hmyzem. A i když se v souvislosti se zpracováním Návratu krále objevila řada výhrad, týkajících se především předvídatelnosti děje, úprav vůči knize či nehorázně natáhnutého konce, byl to právě Peter Jackson, režisér celé trilogie, kdo si mohl po skončení předávání Oscarů spokojeně povyskočit. Třetí díl kultovní ságy získal rekordních jedenáct cen.
Únor > 21 gramů
Měsíc únor nabyl podoby vyrovnanější části roku a během jeho dní navštívila česká kina hned celá plejáda zajímavých počinů. Se svým kouskem přispěl do mlýna poslední dobou velmi produktivní Joel Schumacher (Veronica Guerin se přesto stala mírným zklamáním a zůstala hluboko ve stínu Telefonní budky), po menší pauze se o své slovo přihlásil extravagantní Tim Burton prostřednictvím vizuálně úchvatné „historky“ Velká ryba a pozadu nezůstal ani Edward Zwick se svým Posledním samurajem. Velcí režiséři se však toho období museli spokojit až se zadními pozicemi, protože na ty přední zaútočil s naprostým přehledem tvůrce Amores perros Alejandro Gonzales Inárritu. Snímek 21 gramů vytřel zrak všem pochybovačům, na nejednom festivalu si vysloužil hned několik ocenění a nespokojeni nezůstali ani samotní diváci. Silné lidské drama o třech jedincích poznamenaných nepříliš vábnou minulostí zaujalo též po stránce hereckých výkonů. Naomi Wattsová potvrdila, že umí rozprodat svůj talent nejenom v Lynchových šílenostech a černých Kruhových studních, ale také na poli žánru herecky nejtěžšího.
Březen > Návrat do Cold Mountain
Podobně jako únor, i březen se stal měsícem poměrně našlapaným (nikoli však z pohledu „komerčního“). Akční pokusy jako Výplata či Krajina střelců ještě zůstaly věrné častokrát dosažené hranici průměrnosti, ale většina zbylých počinů tuto laťku již s přehledem pokořila (tedy… pomineme-li předem zatracené kousky jako Torque: Ohnivá kola, Na plný plyn atd.). V pomyslném finále změřily své síly dva filmy zabývající se láskou. Avšak každý z nich se k tomuto tématu postavil odlišným způsobem. Zatímco Ztraceno v překladu Sofie Coppolové naskytlo konzumentům pomaloučkou studii krize pozdního věku s vynikajícím Billem Murrayem v hlavní roli, Návrat do Cold Mountain vsadil na látku jako vystřiženou z červené knihovny a zamířil do týchž vod jako Anglický pacient. V konečném zúčtování jsem se rozhodl označit coby vítěze druhý jmenovaný snímek (i proto, že mi Ztraceno v překladu totálně nesedlo). Režisér a scénárista v jedné osobě Anthony Minghella dokázal velmi umně skloubit dvě odlišné dějové linie (útrapy na venkově a hektický návrat válečného zběha domů) do jednoho filmového pásu a navzdory omšelosti námětu natočil jeden z nejkrásnějších hollywoodských filmů celého roku.
Duben > Samuraj
Duben minulého roku přinesl divákům velmi rozmanitou a žánrově bohatou nabídku. Milovníci akce a recese si přišli na své zásluhou Tarantinovy dvojky Killa Billa, ochuzeni nezůstali ani přívrženci specifického humoru Woodyho Allena (byť komedie Cokoliv zůstala lehce pod režisérovou laťkou) a do českých kinosálů zamířila i toliko očekávaná adaptace Ježíšova ukřižování ve výrazně krvavějším hávu (dal bych ruku do ohně za to, že ještě nyní si Gibson vesele mne ruce). To ale nebylo vše. Výrazným fontem se do statistik minulého roku zapsal i známý severský režisér Lars Von Trier a to veskrze neotřelým snímkem Dogwille (Nicole Kidmanová má v poslední době velmi dobrý čuch na role). Pozadu však nezůstali ani jeho evropští kolegové (Andrej Končalovský – Dům bláznů, Peter Mullan – Padlé ženy, Alexandr Sokurov – Ruská archa ad.). Duben byl prostě po všech stránkách na výši a u volby nejlepšího titulu měsíce jsem dlouho váhal. Nakonec jsem se rozhodl pro film asijského režiséra Takeshiho Kitana, v němž osobitá forma předčila mnohokrát zfilmovanou látku.
Květen > Starsky & Hutch
Jestliže minulé měsíce byly spíše nezávislejší a útočily ve směru „hloubkovém“, květen se z tohoto sevření vymanil a vyplivnul hned několik titulů, jejichž příchod byl očekáván se zatajeným dechem. Hned z kraje pátého měsíce zavítal do českých kin Van Helsing, velkolepá počítačová zábava a typická efektní ujetina Stephena Sommerse (letní mainstream, nic víc, nic míň), o týden později pak Trója Wolfganga Petersena, monumentální filmový přepis bájné války (očekával se druhý Gladiátor, ale marně – německý režisér nastartoval svůj počin jen na půl plynu), a blockbusterovsky laděný měsíc završilo v jeho závěru „téměř postapokalyptické“ drama Den poté. Ačkoliv dubnové menu bylo skutečně grandiózní, při rozhodování o „nejlepším“ filmu jsem neupřednostnil ani jeden kalkul a zvolil zdánlivě prostoduchou parodii Starsky & Hutch. Mám rád Stillera, stejně tak i Wilsona a tahle komedie mi v době svého uvedení skutečně zvedla náladu. A že jsem to tehdy potřeboval…
Červen > Úsvit mrtvých
Mambo Italiano, Presumpce vlny, Šňup, Český sen, Metallica: Some Kind of Monster, Harry Potter a Vězeň z Azkabanu… všechny tyhle snímky navštívily česká kina v měsíci červnu. A že se bylo na co koukat! Přestože se třetí díl čarodějnického učně skutečně povedl a hravě překonal obě předešlé části, mé sympatie si nakonec získal titul ze zcela jiné roviny - z žánru, který jsem před lety mylně označil jako mrtvý. Debutující režisér Zack Snyder mě však mile vyvedl z omylu a natočil zombie horor nového tisíciletí (ačkoliv remake filmu z roku 1978). Spousta krve, násilí, urvané končetiny, řev, zmatek, napětí… Kdekomu by se při této kombinaci udělalo nevolno, ale já… já se u Úsvitu mrtvých neskutečně pobavil a závěrečná půlhodinka filmu mě pak nadobro přesvědčila o tom, že i když je mi dvacet, stále některé scény prožívám jako devítiletý kluk. Bravo, Snydere, bravo! Tohle se v rámci žánru skutečně povedlo.
Nejúspěšnější snímky druhého pololetí si připomeneme v druhé části článku, která se zde objeví „coby dup“.
Nejnovější komentáře