Ellen Hutter (Lily-Rose Depp) by byla šťastná novomanželka, kdyby ji nepronásledovaly děsivé noční můry. Její muž Thomas (Nicholas Hoult) navíc musí pracovně vycestovat do divoké východní Evropy, aby zprostředkoval obchod pro tajemného hraběte Orloka (Bill Skarsgård). Koho by napadlo, že mezi cestou a sny existuje přímé pojítko, že se Hutterovi stali pěšáky ve šlechticově hře, jejímž cílem je rozšířit vládu absolutního zla po celém kontinentu? Navzdory neskutečným útrapám, kterými Thomas kvůli setkání s Orlokem projde, se mu nakonec podaří vrátit se domů. Jeho návrat ale neznamená vítězství. Ellen pomalu podléhá šílenství a temnota se smrtí se roztahují všude kolem. Na straně manželů stojí jen výstřední profesor Eberhart von Franz (Willem Dafoe), který ví, jak mocnému nepříteli čelí. Bude to na zastavení Nosferatu stačit?
Nosferatu (= Upír) Friedricha Wilhelma Murnaua z roku 1922 je jedním z nejvýraznějších zástupců německého expresionismu, který vznikl jako neautorizovaná a neoficiální adaptace Drákuly Brama Stokera. Producenti nemohli získat práva na adaptaci Drákuly a rozhodli se vytvořit své vlastní volné pojetí, které více čerpalo z vampýrské mytologie. Nově vytvořený Orlok je do jisté míry opakem Drákuly, kdy je méně gentleman a více čisté zlo.
Postavy jako Drákula, Jonathan Harker nebo Renfield se v této verzi dočkali přejmenování na Orloka, Thomase Huttera nebo Herr Knocka i proto, aby byl snímek přístupnější německému publiku. Podobnost Nosferatu s Drákulou ovšem neutekla pozornosti dědiců Stokera, kteří vyhráli soudní spor. Tehdejší verdikt zněl následovně - „zničit veškeré kopie Murnauova filmu“. Pár kopií přesto nebylo zničeno, a i proto je původní Nosferatu dnes mnohými vnímán jako jeden z nejzásadnějších snímků hororového žánru a kinematografie obecně.
Filmy s vampýry z dnešního pohledu vznikají jako na běžícím páse. Jen filmů o Drákulovi vzniklo přes 160. Ani Nosferatu nebyl snímek, který se nedočkal nějaké aktualizace.
- Werner Herzog v roce 1979 realizoval snímek Nosferatu – Fantom noci, kdy si ovšem ponechal pouze design Murnauova snímku. Postavy však tentokrát nosí stejná jména jako postavy v původním příběhu Brama Stokera.
- V roce 1988 zasadili režiséři Augusto Caminito a Klaus Kinski příběh Nosferatu do Itálie ve snímku Upíři v Benátkách.
- V roce 2000 došlo na meta záležitost Ve stínu upíra, která pojednává o natáčení původního Nosferatu z roku 1922. Zvrat poté spočívá v tom, že se herec Max Schreck (představitel Orloka v původním filmu) v podání Willema Dafoea (o kterém ještě dnes bude řeč) projeví jako skutečný vampýr, který terorizuje filmový štáb režiséra Murnaua v podání Johna Malkoviche.
Na nejnovější adaptaci Nosferatu ovšem došlo ještě tento rok (v českých kinech od 2. 1. 2025). Hraje v ní i zmíněný Willem Dafoe, snímek se natáčel i v České republice a režie se chopil uznávaný hororový režisér snímků jako Maják nebo Seveřan – Robert Eggers.
Remake Eggersova Nosferatu byl oznámen již v červenci 2015. Sám režisér a scenárista Eggers označil Nosferatu za svůj vysněný projekt. Realizovat předělávku jednoho z nejuznávanějších hororů všech dob není jednoduché. Už od prvních minut je ovšem očividné, že Eggers je výrazným uctívačem původního snímku i původního příběhu Stokera. I proto se mu daří nemožné a realizuje snímek, který snese srovnání s tím zásadním filmem, který byl málem kdysi kompletně smazán z povrchu zemského. Nosferatu je nejvýraznější vampýrský snímek od Drákuly Francise Forda Coppoly. A po novém roce se jistě vyplatí ho dohnat v sále IMAX.
Novinářská projekce sice v sálu IMAX neproběhla, i v klasickém kinosále je ovšem poznat, že se zrodila nová hororová klasika a žhavý adept na horor roku. Nosferatu skutečně působí jako vysněný projekt, který dostává maximální péči i v těch nejmenších detailech. Působivá gotická stylizace (která v podstatě v ničem neevokuje vzpomínaný německý expresionismus a předělávka původního Nosferatu má díky tomu svůj vlastní tvar), výtečná práce se zvukem i střihem, mrazivá hudba Robina Carolana, očividné vizuální odkazy k původnímu Nosferatu a zároveň přítomnost menší (nikoliv zásadní) redefinice klasického příběhu. Eggers je výtečným dirigentem snímku, který dokáže být v nejednom ohledu podmanivý a zároveň z něj výtečně mrazí. Celé nové Nosferatu působí jako sebejistá filmařina, která diváka chytí a jen tak nepustí. A po jeho konci se ihned na jazyk vkrádá touha označit nejnovější Eggersův film za jeho dosud jasné magnum opus.
Eggers jako filmař každým filmem zraje. I tentokrát těží z jisté formy folklóru a vypráví další příběh s tragickými prvky. Svou verzi založil na původním snímku Murnaua i původního příběhu Brama Stokera. Pro mnohé bude nejspíše problém, že mnohokrát adaptovaný příběh Brama Stokera šlo ze všech těch adaptací nějak ponechat v povědomí a bylo by tak do jisté míry snadno namítat, že největší slabinou Eggersova Nosferatu je fakt, že nemá po příběhové stránce čím překvapit. Do jisté míry použitelný argument všech těch, kteří budou chtít na Eggersově novince hledat nějaká negativa. Pokud totiž někomu vyloženě nesedne samotná Eggersova stylizace, moc jiných argumentů na skladě vlastně nemá.
Na druhou stranu nejspíše ovšem divák moc dobře ví, do čeho jde v moment, kdy si uvědomí, že jde na Nosferatu Roberta Eggerse. Po vzoru King Konga Petera Jacksona je Nosferatu Roberta Eggerse jeho vysněný projekt, který si do velké míry točí hlavně pro sebe. Rozhodně to ovšem neznamená, že by nemohl být přístupný ostatním. Jen musí diváci holt odpustit, že šlo podobný příběh ve filmovém médiu vidět již stokrát. Nové divadelní zpracování Romea a Julie či Hamleta nejspíše lidé také nenavštěvují kvůli tomu, že očekávají zásadní zvraty ve známých narativech těchto dramatických příběhů. Znalost příběhu sama o sobě novému Nosferatu žádnou vadu na kráse v součtu nezpůsobuje. Eggersova vize je totiž pořád unikátní a samotný Eggers opravdu jako vizuální vypravěč svým každým dalším filmem jen zraje.
Eggers unikátně přistupuje i k samotnému Orlokovi, kdy je nutné dodat, že design vampýra v podání Billa Skarsgårda byl do samotného uvedení snímku držen pod pokličkou z dobrých důvodů. Překvapí všechny, kteří očekávají naprosto kopírku designu Orloka v podání Maxe Shrecka a samotný Skarsgård je v roli téměř k nepoznání. A to i po stránce vokálního přednesu. Jeho Orlok v divákovi něco zanechá. Eggers ze svého Orloka skutečně dokáže udělat obdivuhodnou entitu, ze které mrazí už při jakékoliv zmínce o ní. A to si přitom Eggers po vzoru kampaně dává záležet s tím, jak moc z Orloka v průběhu filmu ukáže. Ve své plné „kráse´´ je fascinující.
Po Pennywiseovi z dvoudílné adaptace románu To si Bill Skarsgård může do životopisu připsat další působivé monstrum, kdy i tentokrát dokáže do jisté míry nevděčnou roli naplnit výraznějšími emocemi. Jak byl Andy Serkis svého času po ztvárnění Gluma definován jako ideální volba pro všechny ty komplexní motion capture role (King Kong, Caesar...), Bill Skarsgård by se měl začít stávat jistotou pro role monster. Orlok je v jeho podání skutečným ztělesněním zla, a jeho nepříjemný design dokáže solidně potrápit i ty s docela silným žaludkem, kteří žijí s pocitem, že je žádná hororová postava už nikdy nemůže dostat na kolena.
Film ovšem není jen o Orlokovi. Nosferatu Roberta Eggers je především hereckým koncertem Lily-Rose Depp. Její působivý výkon v roli Ellen Hunter zaručí, že se ve spojitosti s ní konečně přestane mluvit o nepotismu a Depp nebude definitivně vnímaná už jenom jako dcera Johnnyho Deppa. Její Ellen je srdcem celého snímku, Depp má mnoho příležitostí projevit svůj herecký talent a to v různých formách. Výkon Depp si rozhodně zaslouží všechno možné uznání a rychlou změnu úvah nad nejpůsobivějšími hereckými výkony letošního roku. Především i díky tomu, jak herci zvládnou ovládat někdy vyloženě teatrální dialogy.
Nutno podotknout, že by se celé obsazení Eggersovy novinky dalo nazvat solidním hereckým ansámblem. Nicholas Hoult (který minulý rok ztvárnil Renfielda v titulním snímku po boku Drákuly Nicolase Cage) letos po Juror #2 předvádí další působivý výkon, Willem Dafoe si jako Albin Eberhart Von Franz (variace Abrahama Van Helsinga) krade veškerý prostor pro sebe, Ralph Ineson opět zapůsobí nejen svým výrazným hlasem, Simon McBurney je naprosto pozoruhodným způsobem zapálený do svého Herr Knocka, Emma Corrin si jako nejméně výrazný člen ústředního obsazení zvládá odehrát svoje a Aaron Taylor-Johnson nakonec též dostane prostor dokázat, že se jedná z nejtalentovanějších herců své generace, přitom do jisté míry pořád tak trochu nedoceněného.
Robert Eggers umí efektně budovat hororovou atmosféru a zařídit, aby posednutá Ellen Hunter byla podobně děsivá jako Orlok v celé své kráse. Tragický nádech celého příběhu předjímá výtečná hudba Robina Carolana, výprava natáčená v barrandovských ateliérech (v závěrečných titulcích je snadné napočítat nespočet českých jmen a v obsazení si povšimnout alespoň dvou výrazných českých tváří) zvládá být působivá, kdy Eggers dokazuje svůj zájem o historickou věrohodnost, která se rozpíná celou jeho filmografií. Eggersovi se ovšem především opět daří udělat vampýrský horor adekvátně děsivý. V záplavě všech těch splachujících laciných hororů je radost zase vidět mistrovské hororové řemeslo, které v hlavě utkví ještě dlouho po jeho prvním zhlédnutí. A bude si hned žádat o repete v IMAXU.
Atmosféra, za kterou by zabíjel nejeden hororový zážitek. Nová interpretace všeho klíčového, co je tak silné na původním příběhu Brama Stokera a překvapivě i schopnost se vydat ve stopách samotného Friedricha Wilhelma Murnaua (spousty práce se stíny). Eggers si přesto pořád jede svoje a točí prostě film Roberta Eggerse. A jedná se o jeden z těch případů, kdy sledovat vysněné projekty uznávaných režisérů není tak trochu trápení. Definitivní verze nejklasičtějšího vampýrského příběhu, která historii bohatého počtu adaptací tohoto příběhu rozřadí na období „před a po“. Nosferatu Roberta Eggerse si zaslouží diváckou pozornost. A především by všechny ty samozvané hororové experty mohl konečně naučit, co přesně to znamená spojení „kvalitní horor“. Především tragický nádech se Eggersovi v závěru prodat daří naprosto výtečně. A dojmy z tohoto ultimátního převyprávění legendárního příběhu jenom umocňuje.
Nosferatu Roberta Eggerse to zřejmě nebude mít u všech diváků jednoduché. Mnoho lidí vidělo alespoň jedno zpracování příběhu o Drákulovi/Orlokovi a vývoj příběhu je tak zdánlivě nemůže překvapit. Vysněný projekt Roberta Eggerse ovšem stojí za pozornost i díky samotné vizi tohoto filmaře, který posouvá kvality svých filmů. Označit Eggersovo Nosferatu za nejlepší horor roku jde vlastně velmi snadno. Eggers svůj vysněný projekt realizoval do formy plné nejpovedenějších detailů, daří se mu vzdát holt klasice Friedricha Wilhelma Murnaua a přitom realizovat definitivní zpracování nejslavnějšího vampýrského příběhu respektive jeho neautorizované adaptace....
Nejnovější komentáře