Publikace „ Od broukání k povídání“ navazuje na obsah internetových stránek, které provozuje Lenka Theodora Ficová. Kniha nabízí komplexnější teoretickou část věnovanou rozvoji verbální komunikace od narození do konce předškolního věku dítěte. Své pozitivní zkušenosti a doporučení pak autorka formulovala do samostatných kapitol. Kromě toho autorka uvádí v příkladech z praxe také možné chyby a nedorozumění, kterých se při rozvíjení dětské řeči mohou rodiče nebo vychovatelé dopustit.
Autorka při psaní vychází ze své logopedické praxe a práce s dětmi a jejich rodiči. Popisuje situace a rozhovory rodičů s dětmi, které pak komentuje a poukazuje na možné chybné jednání a jeho důsledky. Postřehy z praxe se mi líbí a dávají také smysl kapitolám „Jak dítě neodradit“, „Jak být dobrým průvodcem“ a „Jak podpořit rozvoj komunikace“. Autorka při vzájemné komunikaci mezi dítětem a dospělým zvýrazňuje nutnost kladného vztahu a podpoře sebevědomí dítěte. S tím lze jen souhlasit. Velký důraz na socializační funkci řeči však výrazně upozadil další doporučení pro rozvoj řeči. Zcela schází náměty pro rozhovory, využití dětských říkadel, písniček a dětských her. Přes všechny programy, které poskytuje televize, internet nebo programové aplikace, jsou texty sdělované dospělým stále dobrou cestou k rozvoji komunikačních schopností a řeči u dětí předškolního věku. Autorka také nepopisuje konkrétní metodické postupy při výchově výslovnosti jednotlivých hlásek. Uvádí pouze cvičení pro rozvoj motoriky a využití logokostky. Dále pak jsou do textu zařazeny návrhy pracovních listů k nácviku výslovnosti některých hlásek a citoslovcí. Tyto návrhy, které jsou uvedeny bez komentáře a metodických pokynů, mohou být dobrou inspirací pro učitelky mateřských škol a vedoucí dětských skupin. Je škoda, že k využití těchto pracovních listům není věnována samostatná kapitola, která by obsahovala pokyny a doporučení k jejich užívání.
Autorka sděluje především své zkušenosti, názory, postřehy a snaží se formulovat obecnější doporučení při komunikaci s dětmi. A uvedená doporučení by se v mnoha případech dala aplikovat při rozvoji i jiných lidských schopností. Proto je škoda, že publikace neobsahuje více konkrétních cvičení, osvědčených cvičebních textů i metodická doporučení právě pro výběr slov a textů pro rozvoj řeči. Je škoda, že se autorka nezaměřila také na tuto oblast a neuvedla svá doporučení, jak si vybírat slova, slovní spojení, texty nebo publikace, které se jí osobně osvědčily a co jí naopak logopedickou praxi komplikovalo. Proto podnázvem publikace „Návod na rozvoj komunikace a řeči u dětí“ mi přijde trochu přehnaný.
Publikace je psána srozumitelným jazykem a je zajímavá právě díky příkladům z praxe a komentářům autorky. Ta má za sebou mnoho let práce s dětmi i s jejich rodiči a o své pedagogické zkušenosti již několik let prezentuje na internetových stránkách, kde uvádí své názory na některé výchovné problémy související s vývojem řeči a grafomotoriky. Dokáže jasně formulovat, nezahlcuje text odbornými výrazy, je však až příliš stručná. Problematice verbální komunikace a především podpoře rozvoje řeči se mohla autorka věnovat a ve větším rozsahu.
Edice: Pro rodiče
Foto: Karolína Černá & Grada Publishing, a.s.
Nejnovější komentáře