mikAki - sourozenecký dvojportrét, 10. - 12. 4. 2003
Vazeni pratele,
Radi bychom Vas timto pozvali na profilovou seminarovou prehlidku mikAki, sourozenecky dvojportret filmu Akiho a Miky Kaurismaki. Jedna se o prvnm prehlidku organizovanou obcanskym sdruzenim PASTICHE FILMZ a to ve spolupraci s Finskym velvyslanectvim v Praze a Katedrou teorie a dejin dramatickych umeni v Olomouci. Prehlidka se bude odehravat v nove zrekonstruovanych prostorech byvaleho Jezuitskeho konviktu v Olomouci, soucasneho sidla Katedry teorie a dejin dramatickych umeni.
Prehlidka finske dvojice (zejmina pak Miky) se bude konat od ctvrtka 10. do soboty 12. dubna 2003 ve filmovem sale Konvikt (Univerzitni 3) a filmovem sale FF UP (Krizkovskeho 10).
K videni bude 9 filmu od Miky Kaurismakiho (mmj. Rosso, Zombie a vlak duchu, Highway Society) a vyberove filmy Akiho (Zlocin a trest, juha). Predstaveny budou rovnez dila tematicky ci osobnostne spojena s obemi tvurci. Soucasti Prehlidky budou rovnez prednasky o finskem filmu a kulture, stejne jako predstaveni cesko-finske pantomimicke dvojice Linnea Happonen/ Petr Lorenc.
Prvnm predstaveni Drz si satek, Tatjano - zacina ve ctvrtek v 19.00 ve filmovem sale Umeleckeho centra (Konvikt, 3. Patro, Univerzitni 3), akreditace a prodej vstupenek probihaji tamtez.
Blizsi informace a aktuality o programu naleznete na internetove adrese www.volny.cz/pastichefilmz.
Akreditace probiha pxes internet [email protected] nebo na telefonnim cisle 732 749 477.
Jste srdecne zvani
Za organizatory
Pavel Bednarik
mikAki
(Mika a Aki Kaurismäki - Přehlídka filmů finské režisérsko-sourozenecké dvojice)
filmový sál Uměleckého centra UP (Konvikt) – 3. patro, Univerzitní 3
filmový sál FF UP, Křížkovského 10
Seminářová přehlídka filmů je prvním z mimořádných setkání s filmy opomíjených filmových osobností, které budou v rámci filmového klubu PASTICHE FILMZ v Konviktu Uměleckého centra UP představeny.
Přehlídka proběhne od čtvrtka 10. do soboty 12. dubna 2003 ve filmovém sále Uměleckého centra (Konviktu) a sále FF UP, Křížkovského 10. Představeny budou zejména filmy staršího z bratrů – Miky a to v rozsahu, v jakém dosud nebyly u nás prezentovány. Za přispění Finského velvyslanectví v Praze, Filmového institutu v Helsinkách a MFF v Bratislavě se organizátorům podařilo shromáždit reprezentativní kolekci snímků od nejstarších (Bezcenní, Klan-příběh o žábách, Rosso), přes u nás již uvedené (Zombie a vlak duchů, Papírová hvězda, Cha cha cha), až po nejnovější snímky z devadesátých let (LA bez mapy, Highway Society, Moro no Brazil), které sklízejí uznání na zahraničních filmových festivalech.
Jako symetricky doplňující součást a rovněž jako připomenutí významné tvorby v rámci evropských národních kinematografií nebudou ve výběru chybět ani celovečerní a krátké snímky Aki Kaurismäkiho – Zločin a trest, Drž si šátek, Taťáno, Juha.
Rádi bychom se propojením tvorby obou autorských osobností pokusili poukázat na shodné rysy jejich tvorby. Oba režiséři vycházejí ve svých filmech z reálií finské společnosti osmdesátých a devadesátých let, jejich nedostatků, okrajových jevů (alkoholismus, bezdomovectví), aby vytvořili nezaměnitelný a svébytný poetický svět, ve kterém se snoubí jedinečná ”krása” outsiderství a životní nostalgie s (mnohdy marnou) touhou po opravdových hodnotách. Zároveň bychom rádi pomocí doprovodných materiálů a odborných lektorských úvodů upozornili na výlučnost a specifičnost tvorby obou tvůrců.
Linie filmů, kterou nastolil známější z bratrů, dnes již legendární Aki Kaurismäki vycházejí ze skutečnosti pouze okrajově, autor si z ní vybírá pouze poetické momenty, aby zdůraznil bezvýchodnost, ale zároveň neopakovatelnost života na okraji společnosti. Svou minimalistickou formou poukazuje Aki neustále na přítomnost filmového média, pohrává si s vyprávěcími postupy němých či žánrových snímků, používá časté odkazy na “neodolatelně dekadentní” americkou společnost a její kulturní ikony (rock ’n’ roll, americká auta, žánry road movie a westernu). Jeho tvorba již v počátcích odkazuje k výrazným inspiračním zdrojům, na které ve svých filmech až explicitně (postmoderně) odkazuje – připomeňme inspiraci Dostojevským již u jeho prvního celovečerního filmu Zločin a trest (1983).
Za svou dvacetiletou kariéru si Aki vystřídal období dadaisticky poetické (Bohémský život, Juha), sociálně-kritické a antikapitalistické (dělnická trilogie – Děvče ze sirkárny, Hamlet podniká, Ariel) i etapu popkulturního patosu a ikonografie v podobě Leningradských kovbojů a jejich fenoménu (Leningradští kovbojové dobývají Ameriku, L. K. potkávají Mojžíše a Totální balalajková show). Vždy se vracel k námětům ne nepodobným starým finským srdcebolným románkům začátku století, aby z nich udělal postmoderně melodramatické filmy se složitou strukturou reminiscencí, odkazů a melancholie končícího tisíciletí. Po tříleté pauze se Aki vrátil s veleúspěšným filmem Muž bez minulosti, který opět nastoluje sociální téma v melancholickém balení
Nejnovější komentáře