Když se před několika lety ptali novináři Sama Raimiho, jakým způsobem hodlá pojmout filmovou adaptaci komiksového Spider-Mana, z jeho úst se jim dostalo poměrně nečekané odpovědi ve smyslu „nebudu moc tlačit na pilu v oblasti akce“. Není tedy divu, že se většina diváků namlsaných v tehdejší době hyperakčním Bladem zhrozila. Ostatně, nejinak tomu bylo i v době, kdy se studio rozhodlo angažovat k filmu samotného Raimiho. Světem tehdy poletovaly nejrůznější otázky. Proč zrovna Raimi? Proč zrovna muž, který proslul brutální sérií Evil Dead? Proč, proč, proč?
Uspokojivé odpovědi ve stylu „PROTOŽE“ se všichni osminozí fandové dočkali roku 2002. Spider-Man si toho léta odbyl svou premiéru, bez problémů urval rekord v tržbách za premiérový víkend a o několik měsíců později dobyl i post nejprodávanějšího DVD nosiče. A že Sam Raimi natočil hodně nadprůměrnou komiksovou adaptaci, o tom nebylo v tu chvíli žádných pochyb. Copak by tohle všechno výše zmíněné dokázal titul podprůměrný a špatně natočený? Copak by tohle dokázal režisér bez nadání? Ne-e!

Přestože se tomuto nezvyklému koníčku věnoval pravidelně do svých jedenácti let, první výraznější filmový zářez zaznamenal až na střední škole. Tam také poznal Bruce Campbella, mladíka obletovaného řadami slečen, jenž mu výrazně pomohl s jeho budoucí kariérou (a píchnul nejenom jemu, ale hlavně i sobě). K prvnímu krůčku stačilo pár dní strávených v jedné třídě a už už se z Raimiho a Campbella stali nejlepší kamarádi, jejichž herecko-režisérko-produkční spolupráce funguje dodnes.

Nízkorozpočtový půlhodinový horůrek otevřel Raimimu a spol. brány do světa přední kinematografie. Bylo tedy jen otázkou času, než vypukne šílenství zvané Evil Dead.

Následný Raimiho film již tolik úspěšný nebyl, a to i přesto, že se na jeho tvorbě podílela celá řada významných jmen (viz Ethan a Joel Coenovi). Humorně laděný snímek Vlna zločinu (1985), pojednávající o dvou nájemných vrazích, kteří omylem zabijí nevinného člověka, se stal pro Sama doslova a do písmene „hřebíkem v prdeli“. Což o to, že se o tento výsledek zasloužilo hlavně samotné studio a jeho nepochopitelná privilegia - na to se žádný ze zklamaných diváků neptal.

Po dvojce Evil Dead následovala tříletá pauza způsobená odmítavými postoji filmových studií k Raimiho záměru natočit adaptaci komiksového hitu Shadow. Jenomže Sam Raimi se nenechal odradit, jeho touha okusit pro něj dosud neprobádaný žánr dosáhla takových rozměrů, že si vymyslel svého vlastního superhrdinu. Pravda, nejednalo se o žádného Supermana, a tedy o borce s ulízaným hárem a s nijak zvláštním civilním vystupováním - ale co taky čekat od režiséra Raimiho formátu, že ano? Darkman (1990) představil divákům hrdinu z poněkud jiného soudku, a tedy příběh vědátora schopného fyzicky měnit svou identitu, jenž se mstí lidem, kteří znetvořili jeho obličej. Ač se samotný snímek setkal s víceméně průměrným přijetím, na motivy filmu vzniklo něco, co se obvykle rodí s opačným postupem - comics.

Další tři roky se nesly ve velmi produktivním duchu. V roce 1998 navštívil kina Jednoduchý plán, následně Hra snů (1999), zpracovávající neotřelým způsobem nesčetněkrát omletou pohádku o baseballistovi (v podání Kevina Costnera), jenž dovede tým k ligovému titulu, a v průběhu roku 2000 se Raimi zlehka vrátil k žánru, díky něhož si získal renomé. Hororem načichlý thriller Téměř dokonalý zločin přinesl divákům mrazivou zápletku, několik zdařilých lekaček a v neposlední řadě i hodně zvučné obsazení (Keanu Reeves, Katie Holmesová, Cate Blanchetová ad.).
A právě posledně jmenovanými filmy zaujal Raimi společnost vlastnící práva na zfilmování dobrodružství pavoučího muže. A přestože se Sam musel ke kýžené stoličce prokousat opravdu bujným porostem, jeho schopnost odvyprávět poutavým způsobem zdánlivě nechytlavé téma rozhodla. Ostatně… nebýt tohoto moudrého tahu, nehrál by Petera Parkera skvělý Tobey Maguire a možná by nebyl ani žádný Spider-Man 2.
FILMOGRAFIE
1982 - Smrtelné zlo (Evil Dead)
1985 - Vlna zločinu (Crimewave)
1987 - Smrtelné zlo (Evil Dead 2)
1990 - Darkman (Darkman]
1993 - Armáda temnot (Army of Darkness)
1995 - Rychlejší než smrt (The Quick and the Dead)
1998 - Jednoduchý plán (A Simple Plan)
1999 - Hra snů (For Love of the Game)
2000 - Téměř dokonalý zločin (The Gift)
2002 - Spider-Man (Spider-Man)
2004 - Spider-Man 2 (Spider-Man 2)


















(4,91 z 5)