Kritiky.cz > Profily osob > Sam Raimi - Aneb cesta od béčka k áčku.

Sam Raimi - Aneb cesta od béčka k áčku.

sam raimi001
sam raimi001
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Když se před něko­li­ka lety pta­li novi­ná­ři Sama Raimiho, jakým způ­so­bem hod­lá pojmout fil­mo­vou adap­ta­ci komik­so­vé­ho Spider-Mana, z jeho úst se jim dosta­lo poměr­ně neče­ka­né odpo­vě­di ve smys­lu „nebu­du moc tla­čit na pilu v oblas­ti akce“. Není tedy divu, že se vět­ši­na divá­ků naml­sa­ných v teh­dej­ší době hyperakč­ním Bladem zhro­zi­la. Ostatně, neji­nak tomu bylo i v době, kdy se stu­dio roz­hod­lo anga­žo­vat k fil­mu samot­né­ho Raimiho. Světem teh­dy pole­to­va­ly nej­růz­něj­ší otáz­ky. Proč zrov­na Raimi? Proč zrov­na muž, kte­rý pro­slul bru­tál­ní sérií Evil Dead? Proč, proč, proč?

Uspokojivé odpo­vě­di ve sty­lu „PROTOŽE“ se všich­ni osmi­no­zí fan­do­vé dočka­li roku 2002. Spider-Man si toho léta odbyl svou pre­mi­é­ru, bez pro­blé­mů urval rekord v trž­bách za pre­mi­é­ro­vý víkend a o něko­lik měsí­ců poz­dě­ji dobyl i post nej­pro­dá­va­něj­ší­ho DVD nosi­če. A že Sam Raimi nato­čil hod­ně nad­prů­měr­nou komik­so­vou adap­ta­ci, o tom neby­lo v tu chví­li žád­ných pochyb. Copak by tohle všech­no výše zmí­ně­né doká­zal titul pod­prů­měr­ný a špat­ně nato­če­ný? Copak by tohle doká­zal reži­sér bez nadá­ní? Ne-e!

Dětství Sama Raimiho (nar. 23.10.1959 v ame­ric­kém Michiganu) nevy­ni­ka­lo ničím, co by se dalo zařa­dit do sek­ce „dospí­vá­ní v tís­ni­vých rodin­ných pomě­rech“. Jako malý měl svým způ­so­bem ustlá­no na růžích (no dob­ře, pře­há­ním), ško­lou pro­plou­val bez výraz­něj­ších zádrhe­lů a stej­ně tak snad­no dospěl i k prv­ní­mu koke­to­vá­ní s fil­mo­vou kame­rou. Okouzlení otco­vý­mi rodin­ný­mi zábě­ry a šoty z nej­růz­něj­ších výle­tů a oslav jej při­mě­lo k vlast­ním expe­ri­men­tům. Jelikož však tatín­ko­va kame­ra neby­la k tomu­to úče­lu moc vhod­ná a samot­ný Raimiček si musel za její taj­né pou­ží­vá­ní nejed­nou vyslech­nout ráz­ně ven­ti­lo­va­ná kár­ná slo­va, nezbý­va­lo dnes již reno­mo­va­né­mu reži­sé­ro­vi nic jiné­ho, než pár­krát zaví­tat na sou­se­do­vic zahra­dy a pohra­bat tam spa­da­né lis­tí. Za prv­ní „nele­gál­ně“ vydě­la­né pení­ze (neby­lo mu 18 🙂 si tak nejen­že poří­dil vlast­ní pří­stroj, ale pře­de­vším tím zís­kal abso­lut­ní vol­nost ve své ama­tér­ské prá­ci.

Přestože se tomu­to nezvyk­lé­mu koníč­ku věno­val pra­vi­del­ně do svých jede­nác­ti let, prv­ní výraz­něj­ší fil­mo­vý zářez zazna­me­nal až na střed­ní ško­le. Tam také poznal Bruce Campbella, mla­dí­ka oble­to­va­né­ho řada­mi sle­čen, jenž mu výraz­ně pomohl s jeho budou­cí kari­é­rou (a pích­nul neje­nom jemu, ale hlav­ně i sobě). K prv­ní­mu krůč­ku sta­či­lo pár dní strá­ve­ných v jed­né tří­dě a už už se z Raimiho a Campbella sta­li nej­lep­ší kama­rá­di, jejichž herecko-režisérko-produkční spo­lu­prá­ce fun­gu­je dodnes.

Snaha pro­ra­zit na poli celo­ve­čer­ní­ho fil­mu stá­la oba ide­je­mi napl­ně­né mla­dí­ky hod­ně sil. Na ces­tu plnou nejis­tot se vyda­li spo­leč­ně s dal­ším svým spo­lu­žá­kem Robertem Trapetem. Vykašlali se na stu­dia, opus­ti­li dočas­ně ško­lu a vyda­li se hle­dat prá­ci. Tento risk se jim však naštěs­tí vypla­til. Jakmile zís­ka­li potřeb­né množ­ství naze­le­na­lých ban­ko­vek, moh­li koneč­ně vyra­zit do míst­ních lesů a nato­čit tam pre­zen­tač­ní ver­zi své­ho horo­ru, urče­né­ho pri­már­ně pro upou­tá­ní pozor­nos­ti ze stra­ny poten­ci­ál­ních spon­zo­rů. Snímek Within the Woods (V lesích), nato­če­ný pro­dukč­ní spo­leč­nos­tí Renaissance Pictures za pár šušňů, spl­nil svůj účel na 100% a úspěch zazna­me­na­ný po zku­šeb­ní pro­jek­ci na Raimiho „býva­lé“ střed­ní ško­le jako by před­zna­me­nal, že hle­dá­ní inves­to­rů nebu­de pro trio odváž­ných mla­dí­ků nikterak nároč­ným úko­lem.

Nízkorozpočtový půl­ho­di­no­vý horůrek ote­vřel Raimimu a spol. brá­ny do svě­ta před­ní kine­ma­to­gra­fie. Bylo tedy jen otáz­kou času, než vypuk­ne šílen­ství zva­né Evil Dead.

Kultovní film z roku 1982 zna­me­nal pro Raimiho, Campbella a Trapeta vel­ký krok kupře­du. S potřeb­ný­mi finan­ce­mi moh­li napl­no zhmot­nit své před­sta­vy, a vyslat tak svě­tu na obdiv jeden z nej­o­ri­gi­nál­něj­ších horo­rů všech dob. Film o pěti­ci přá­tel, kte­rá se roz­hod­ne zpří­jem­nit si vol­né dny pro­najmu­tím cha­ty ukry­té hlu­bo­ko v lesích a kte­rá zde nechtě­ně sve­de sou­boj o život s tajem­ný­mi démo­ny, zau­jal dokon­ce i samot­né­ho Stephena Kinga při pre­zen­ta­ci na fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Cannes. Smrtelené zlo (čes­ký pře­klad) se však nesta­lo úspěš­ným záslu­hou tri­vi­ál­ní záplet­ky - k tomu výraz­nou měrou při­spěl Raimiho nápa­di­tý reži­sér­ský um, peč­li­vě vyu­ži­tý roz­po­čet (300 tisíc dola­rů), ori­gi­nál­ní hrát­ky s kame­rou, vyni­ka­jí­cí Campbell v hlav­ní roli a zejmé­na pak neza­po­me­nu­tel­né scé­ny, berou­ce se jak­ko­li, jen ne váž­ně (jako např. ta, kde oživlý strom zná­sil­ní jed­nu z dívek). Přestože se ve výsled­ku jed­na­lo o „béč­ko jako hrom“, nikdo si nestě­žo­val a sou­do­bí kri­ti­ci jej dokon­ce při­ja­li jako sní­mek, jenž pozi­tiv­ním způ­so­bem ovliv­nil jejich dospí­vá­ní.

Následný Raimiho film již tolik úspěš­ný nebyl, a to i přes­to, že se na jeho tvor­bě podí­le­la celá řada význam­ných jmen (viz Ethan a Joel Coenovi). Humorně ladě­ný sní­mek Vlna zlo­či­nu (1985), pojed­ná­va­jí­cí o dvou nájem­ných vra­zích, kte­ří omy­lem zabi­jí nevin­né­ho člo­vě­ka, se stal pro Sama doslo­va a do pís­me­ne „hře­bí­kem v prde­li“. Což o to, že se o ten­to výsle­dek zaslou­ži­lo hlav­ně samot­né stu­dio a jeho nepo­cho­pi­tel­ná pri­vi­le­gia - na to se žád­ný ze zkla­ma­ných divá­ků neptal.

Nahořklou chuť v ústech si ale Sam Raimi napra­vil ihned na to. Po dvou letech zdán­li­vé nečin­nos­ti vypro­du­ko­val z pozi­ce scé­náris­ty a reži­sé­ra Smrtelné zlo 2 (1987), kte­ré posí­li­lo neje­nom v oblas­ti roz­počto­vé, ale hlav­ně po strán­ce tech­nic­ké. Přibylo galo­nů čer­ve­né teku­ti­ny, zkva­lit­ni­ly se tri­ky a svět­lo svě­ta spat­ři­ly i nové Raimiho kame­ro­vé eska­pá­dy. Pokračování Evil Dead se sta­lo pro mno­hé nej­lep­ším dílem z celé tri­lo­gie (tře­tí část Army of Darkness byla nato­če­na o šest let poz­dě­ji a ve stej­ném duchu jako oba před­cho­zí titu­ly) a Campbellovi nabíd­lo jed­nu z nej­lé­pe hod­no­ce­ných rolí jeho dosa­vad­ní herec­ké kari­é­ry (v sou­čas­né době jej může­me vídat v seri­á­lu Herkules, občas ve Xeně).

Po dvoj­ce Evil Dead násle­do­va­la tří­le­tá pauza způ­so­be­ná odmí­ta­vý­mi posto­ji fil­mo­vých stu­dií k Raimiho zámě­ru nato­čit adap­ta­ci komik­so­vé­ho hitu Shadow. Jenomže Sam Raimi se nene­chal odra­dit, jeho tou­ha oku­sit pro něj dosud nepro­bá­da­ný žánr dosáh­la tako­vých roz­mě­rů, že si vymys­lel své­ho vlast­ní­ho super­hr­di­nu. Pravda, nejed­na­lo se o žád­né­ho Supermana, a tedy o bor­ce s ulí­za­ným hárem a s nijak zvlášt­ním civil­ním vystu­po­vá­ním - ale co taky čekat od reži­sé­ra Raimiho for­má­tu, že ano? Darkman (1990) před­sta­vil divá­kům hrdi­nu z poně­kud jiné­ho soud­ku, a tedy pří­běh vědá­to­ra schop­né­ho fyzic­ky měnit svou identi­tu, jenž se mstí lidem, kte­ří zne­tvo­ři­li jeho obli­čej. Ač se samot­ný sní­mek setkal s více­mé­ně prů­měr­ným při­je­tím, na moti­vy fil­mu vznik­lo něco, co se obvykle rodí s opač­ným postu­pem - comics.

V roce 1993 pak při­ces­to­va­la již zmí­ně­ná troj­ka Evil Dead a o dva roky poz­dě­ji wes­tern nesou­cí název The Quick and the Dead. Film o pis­tol­nic­ké sou­tě­ži na život a na smrt nabyl v pří­pa­dě Raimiho kari­é­ry podo­bu prv­ní­ho áčko­vé­ho titu­lu (co se týče obsa­ze­ní všech postů, včet­ně těch herec­kých). Bohužel… nej­vět­ší sla­bi­nou celé­ho sním­ku se stal poně­kud pří­mo­ča­rý a před­ví­da­tel­ný scé­nář, kte­rý Samovi nena­sky­tl přespří­liš pro­sto­ru k vyu­ži­tí jeho vro­ze­né­ho talen­tu. Rychlejší než smrt tak nezna­me­na­lo bůhví­ja­ké oži­ve­ní na poli upa­da­jí­cí­ho wes­ter­nu, ale spí­še nao­pak.

Další tři roky se nes­ly ve vel­mi pro­duk­tiv­ním duchu. V roce 1998 navští­vil kina Jednoduchý plán, násled­ně Hra snů (1999), zpra­co­vá­va­jí­cí neotře­lým způ­so­bem nesčet­ně­krát omle­tou pohád­ku o base­bal­lis­to­vi (v podá­ní Kevina Costnera), jenž dove­de tým k ligo­vé­mu titu­lu, a v prů­bě­hu roku 2000 se Raimi zleh­ka vrá­til k žán­ru, díky něhož si zís­kal reno­mé. Hororem načich­lý thriller Téměř doko­na­lý zlo­čin při­ne­sl divá­kům mra­zi­vou záplet­ku, něko­lik zda­ři­lých leka­ček a v nepo­sled­ní řadě i hod­ně zvuč­né obsa­ze­ní (Keanu Reeves, Katie Holmesová, Cate Blanchetová ad.).

A prá­vě posled­ně jme­no­va­ný­mi fil­my zau­jal Raimi spo­leč­nost vlast­ní­cí prá­va na zfil­mo­vá­ní dob­ro­druž­ství pavou­čí­ho muže. A přes­to­že se Sam musel ke kýže­né sto­lič­ce pro­kou­sat oprav­du buj­ným poros­tem, jeho schop­nost odvy­prá­vět pou­ta­vým způ­so­bem zdán­li­vě nechytla­vé téma roz­hod­la. Ostatně… nebýt toho­to moud­ré­ho tahu, nehrál by Petera Parkera skvě­lý Tobey Maguire a mož­ná by nebyl ani žád­ný Spider-Man 2.

FILMOGRAFIE
1982 - Smrtelné zlo (Evil Dead)
1985 - Vlna zlo­či­nu (Crimewave)
1987 - Smrtelné zlo (Evil Dead 2)
1990 - Darkman (Darkman]
1993 - Armáda tem­not (Army of Darkness)
1995 - Rychlejší než smrt (The Quick and the Dead)
1998 - Jednoduchý plán (A Simple Plan)
1999 - Hra snů (For Love of the Game)
2000 - Téměř doko­na­lý zlo­čin (The Gift)
2002 - Spider-Man (Spider-Man)
2004 - Spider-Man 2 (Spider-Man 2)


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Návrat do budoucnosti2. ledna 2004 Návrat do budoucnosti Christopher Lloyd sestrojil stroj na cestování časem a Michael J. Fox s jeho pomocí odcestuje do minulosti. Omylem se ale ocitne v jiné době, než chtěl a bude mít hodně práce, dát všechno […] Posted in TV Recenze
  • Nejlepší premiérou tento týden je český film Chata na prodej26. července 2018 Nejlepší premiérou tento týden je český film Chata na prodej Dneska mají premiéru pouze tři filmy. Česká komedie Chata na prodej, další Stallonův akční film Plán útěku 2 a po dlouhé odmlce se objeví Jodie Foster ve filmu Hotel Artemis. Chata na […] Posted in Filmové tipy
  • Žít a nechat zemřít - první James Bond Rogera Moorea14. prosince 2020 Žít a nechat zemřít - první James Bond Rogera Moorea Vražda v sídle OSN přivádí Jamese Bonda (Roger Moore) do USA. Stopy vedou do Orleansu, kde sídlí gang překupníků drog. Odtud se agent 007 vydává na tajemný ostrov San Monique v Karibském […] Posted in Retro filmové recenze
  • Miluj mě, prosím3. prosince 2004 Miluj mě, prosím Romantický příběh s lehce záhadnou zápletku o nalezení, ztracení a znovuobjevení. Matthew (Josh Hartnett) má před sebou vcelku jasnou budoucnost. Má dobré místo, pěknou snoubenku a […] Posted in Filmové recenze
  • Nová meta zvukového mixu Dolby ATMOS - Rocketman29. května 2019 Nová meta zvukového mixu Dolby ATMOS - Rocketman Na našem e-zinu jsme se filmům s mixem v Dolby ATMOS věnovali již několikrát. Vždy šlo o tituly, u kterých se mix výrazně vydařil, avšak jen v některých stěžejních scénách. Ve zbytku filmu […] Posted in Digitální kino
  • Tarot divokého lesa22. června 2021 Tarot divokého lesa Mnohostranný tarot s výstižnými obrázky a působením do hloubky duše. Možná mi na první pohled připadaly některé karty divoké a znepokojující, ale s tím, jak jsem se probírala každou z nich […] Posted in Recenze knih
  • Intrusos en Manasés (2008)9. března 2017 Intrusos en Manasés (2008)  Co stálo za zmizením všech obyvatel tohoto bohem zapomenutého městečka? Mohli za to skutečně nacisté, nebo za vším bylo něco jiného…?   Julia pracuje jako […] Posted in Horory
  • Vřískot9. ledna 2022 Vřískot Když bylo po všem a zvedal jsem se z křesla, napadlo mne, že ve filmu vlastně ani nikdo moc nevřískal. Všechno ječení obstaralo publikum. Pokud jste se do kina nepřišli […] Posted in Retro filmové recenze
  • Películas para no dormir: La culpa (2006)2. září 2012 Películas para no dormir: La culpa (2006) Jít na potrat, nebo nejít? Někdy toto rozhodnutí může mít opravdu nepěkné následky… Zdravotní sestra Gloria se společně se svou malou dcerkou Vicky nastěhují do domu její […] Posted in Horory
  • Divadlo Spejbla a Hurvínka připravuje novou sezónu - Ta bude ve znamení 100. narozenin pana Spejbla15. srpna 2019 Divadlo Spejbla a Hurvínka připravuje novou sezónu - Ta bude ve znamení 100. narozenin pana Spejbla V rámci nadcházející divadelní sezóny 2019/2020 si Divadlo Spejbla a Hurvínka připomene především neuvěřitelných sto let od chvíle, kdy se na scéně poprvé objevil pan Spejbl. Při té […] Posted in Divadelní aktuality
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,84973 s | počet dotazů: 253 | paměť: 62406 KB. | 27.11.2024 - 02:11:51