Tvorba finského vývojářského studia Remedy mě osobně nikdo moc nezajímala. Ano svého času jsem odehrál několik hodin na titulech Max Payne a Max Payne 2, ale tím že Max Payne 3 převzalo studio Rockstar Games (a změny na sérii provedené mě nezaujali) Remedy v mé hlavě upadlo v zapomnění. A to i včetně jejich titulů Alan Wake, Quantum Brake a v poslední řadě Control. Ano můžu říci, že Control mě zkrátka vůbec nezajímal, ale teď už vím že to byla chyba. Control je totiž opravdu pecka.
Tady bych myšlenkový pochod trochu zpomalil. Control je opravdu dobrá akční adventura zasazená do polootevřeného světa s prvky RPG, ale velkou zásluhu na mém zážitku tvořil zejména fakt, že jsem o Control nevěděl vůbec nic. Proto pokud přemýšlíte o tom, že byste si tento titul chtěli zahrát, neváhejte a dal ve čtení recenze nepokračujte. Běžte si jí zahrát.
Formalitky a upozornění máme za námi tak hurá do recenze. Ocitáte se v roli Jesse Faden, hlavní protagonistky, která vešla do budovy, kde sídlí FBC (Federal Bureau of Control), organizace podobné FBI, ale zabývající se paranormálními jevy. To proč a jak se Jesse v této budově ocitla se dozvíte v průběhu příběhu, každopádně jako Jesse zjistíte že budova je na první pohled prázdná, a tak se vydáte vstříc jejímu prozkoumání. Posléze narazíte na prvního člověka, uklízeče jménem Ahti, který vás nasměruje do kanceláře ředitele FBC. Tady zjistíte že ředitel pravděpodobně spáchal sebevraždu a po uchopení jeho zbraně se Jesse stává novou ředitelkou FBC. Zvláštní že? No a v podobném stylu bude probíhat celý váš herní zážitek s touhle hrou, spousta věcí nebude zdánlivě dávat smysl, ale celé to do sebe krásně zapadá.
Nejstarší dům, Služební zbraň a další záhadná místa a artefakty
Ona ředitelova zbraň je totiž jedním z tzv. předmětů moci (object of power), nebo jiným výrazem změněného předmětu (altered item), který je spojen s astrální rovinou (mezidimenzionální rovinou reality) v níž sídlí tzv rada, která si Jesse jako novou ředitelku FBC zvolila. No a nová ředitelka je ihned postavena před její první a zároveň dosti nelehký úkol, zbavit FBC invaze nadpřirozené myslící rezonance (Hiss), která ovládla většinu zaměstnanců FBC. Ta se do budovy FBC dostala, protože tento tzv. Nejstarší dům (Oldest house) je zároveň bránou do jiných dimenzí a rovin existence. No, je mnohem těžší o tom napsat než to hrát. Ale lore světa Control je naprosto perfektně zpracován a já tak hltal každou část textu, každou místnost a každou událost, která se ve hře udála.
Služební zbraň není ani zdaleka jediným objektem moci, na který ve hře narazíte. Dalšími jsou například telefon, popelník, trezor, zahradní plameňák anebo lednice. S většinou těchto předmětů přijdete do kontaktu skrze vedlejší úkoly, ale ty byste si neměli nechat ujít, protože nahánění zahradního plameňáka nebo semaforu prostě v jiné hře nezažijete a je to zábava. Tyto a mnoho jiných zajímavých vedlejších úkolů vám zpravidla zadá pár přeživších – ať už je to již zmíněný Ahti, kterému pomáháte s úklidem Nejstaršího domu nebo správce panoptikonu, místa, kde je většina artefaktů uložena. Co se postav ve hře týká tak většina, včetně hlavní protagonistky, jsou zajímavé a dobře napsané, nudné jsou tak asi jen dvě postavy, ale ty zároveň dostávají nejmíň prostoru. U postav musím vypíchnout hrané filmové sekvence s dr. Casperem Darlingem (hraje Matthew Porretta), které jsou perfektní. Nikdy jsem podobnému spojení filmu a hry moc nefandil ale tady se to povedlo a postava dr. Darlinga se tak stala mým absolutním favoritem.
Příběh super, akce super = všechno super
Za příběhem a lorem, který je v Control excelentí, nezaostává ani akce. Ze střelných zbraní tu máte k dispozici pouze Služební zbraň. Ta je v počátku pouze ve formě pistole, ale postupem času můžete získat formu samopalu, brokovnice, granátometu apod. Střelba z ní působí příjemně, ale nejedná se o nic závratného. Hlavním tahounem v akci jsou schopnosti, které Jesse postupně odemyká. Jedná se zejména o telekinezi a levitaci. Levitace vám umožňuje zejména flexibilitu během soubojů a k překonávání překážek. Telekineze pak funguje jako další zbraň a hodně připomíná práci s gravity gun z Half-life 2. Pomocí telekineze tak můžete během souboje změnit kanceláře FBC v hromadu trosek, a to je sakra zábava.
Atmosféra Control je výborná. Levitující zaměstnanci FBC spolu s jejich záhadným zaříkáváním a červeným světlem mnohdy působí znepokojivě až děsivě. Celkově zasazení hry, ač na papíře může působit nezajímavě až nudně, je zpracováno velice dobře a mnohdy máte zvláštní pocit i z obyčejné recepce silničního motelu (kam během hry několikrát odcestujete). Hudba spolu s grafickým zpracováním tuto atmosféru krásně doplňuje. No, a i uživatelské rozhraní je jednoduché a přehledné. Prvním negativem je dlouhé načítání, které v případě některých soubojů s bossy (kterých je ve hře dostatek a ty nejzajímavější jsou v rámci vedlejších úkolů) může trvat i déle než samotné hraní – souboje nejsou zpočátku vůbec jednoduché. Druhým negativem je absence české lokalizace, které je ale již vytvořena a je ke stažení. Bohužel je třeba si uvědomit, že česká hráčská komunita zastává pouze velice malý objem potenciálních zákazníků, a tak vývojáři budou české titulky do titulů přidávat stále méně častěji.
Na závěr lze už jen dodat to, že Control jsem na Epic Games získal zdarma a dvě vydaná DLC jsem pořídil za 180 korun. Tomu říkám perfektní deal za perfektní hru, a i bez toho stojí kompletní edice hry na steamu 40 euro. Zcela přijatelná cena za několik desítek hodin kvalitní zábavy. Remedy tímto titulem zavádí své nové universum a musím říci, že po této zkušenosti mě láká i remaster verze hry Alan Wake a těším se na druhé pokračování, které by mělo zmíněnému univerzu ještě více upevnit základy. No a samozřejmě budu vyhlížet pokračování Controlu, ale tentokrát už s velkým zájmem.
Foto: Remedy Entertainment & 505 Games
Nejnovější komentáře