Smyslové hraní označované jako Sensory play představuje způsob, jak aktivně zapojit smysly dětí a podporovat jejich rozvoj prostřednictví zábavných a interaktivních aktivit. Je to cesta k objevování, učení se a rozvoji dětí. Se smyslovým hraním jsem se potkala náhodou a velmi mě to zaujalo. Od té doby zkoumám, připravuji, experimentuji a předkládám dětem různé aktivity, které je moc baví. Suroviny, ze kterých lze dělat různé smyslové aktivity najdete doma nejen v kuchyni. Jako děti jsme lezly do potoka, chodily bosí v bahně, vybíraly žížaly, hrály si v písku, stavěly hráze. Naše smysly jsme trénovaly každý den, aniž bychom si to uvědomovaly. Život na vesnici byl v tomto směru báječný. Dnešní děti se těmito aktivitami příliš nesetkají. Lze jim tedy v domácím prostředí vyrobit řadu aktivit, které se podobají těm našim, které jsme v dětství prožívali běžně.
Helena Nixová je učitelka v mateřské škole a především máma, která svým dětem chystá báječné aktivity. Je také autorka skvělé knihy s názvem Smyslové hraní pro batolata a předškoláky s podtitulem Sensory play aktivity, které rozvíjí smysly. Pojďte se na to společně se mnou podívat.
V knize se dozvíte něco z historie senzorického hraní, co to vlastně je, jaké jsou výhody. Kniha je rozdělena na část teoretickou, dále zde naleznete návody, jak připravit různé smyslové materiály jako je kinetický písek, jedlá hlína nebo třeba bublinková pěna, dále výroba výtvarných materiálů- např. barvy z jogurtu, mouky, jak vyrobit slané těsto, studený porcelán a mnoho dalších. Publikace nabízí i pohled smyslového hraní v různých organizacích jako je mateřská škola, případně dětská skupina či družina. Také se zde dozvíte, jak si danou lekci připravit, na co si dát pozor, jaké další pomůcky lze pro senzorické hraní využít, ale i propojení rámcově vzdělávacího programu s těmito aktivitami.
Knihu doporučím všem rodičům, prarodičům dětí, kteří se o tuto problematiku zajímají. Dále učitelkám mateřských škol, vychovatelkách, či lektorkám smyslových kroužků. Kniha je naprosto báječná a její čtení a prohlížení jsem si moc užila. Smyslové hraní mě velmi baví a moc ráda chystám dětem různé aktivity. Oprášila jsem mnoho hraček a her, které už moji synové nepoužívají a rozhodně mám radost, že mohu díky takové báječné příručce chystat tolik zajímavých věcí. Kniha je rozdělena na teoretickou část, ale i tu praktickou, ve které naleznete spoustu nápadů a námětů na výrobu různých smyslových materiálů, jak z jednoduchých surovin, které najdete v kuchyni můžete vykouzlit tak skvělé hraní pro děti a ani si možná jako rodiče neuvědomíte, co vše s dětmi procvičujete. Příručka je psaná srozumitelně, je přehledná. Učitelky mateřských škol rozhodně ocení to, že aktivity jsou propojeny s rámcově vzdělávacím programem a díky této publikaci pro vás bude snazší tvorba nového školního vzdělávacího programu.
Neváhejte a určitě se pusťte do čtení a inspirujte se při prvních pokusech se senzorickými aktivitami s vašimi dětmi, či ve vaší mateřské školce, věřte, že to vás i vaše děti bude bavit.
Ukázka z knihy:
Prvopočátky smyslového hraní neboli Sensory Play najdeme již v raných civilizacích, kdy se děti učily dovednostem a objevovaly svět skrze přírodní materiály a různé smyslové podněty. Starověké kultury využívaly hravé aktivity, jako je manipulace s hlínou, vodou nebo pískem, k podpoře dětského učení a rozvoje.
S nástupem moderní psychologie a pedagogiky ve 20.století se začaly rozvíjet metody vzdělávání a terapie zaměřené na podporu rozvoje skrze smyslové aktivity. Přední osobnosti v oboru, jako např. Jean Piaget a Maria Montessori, zdůrazňovaly důležitost smyslových zkušeností pro dětský vývoj. V 70. a 80. letech začaly vznikat programy, které zdůrazňovaly důležitost smyslového vnímání pro celkový rozvoj dětí. Sensory Play se postupně stávalo více uznávaným přístupem k výuce a rozvoji dětí, a to především v oblastech motoriky, kognitivních schopností a sociální interakce.
Smyslová hra je jakýkoliv druh hry, který umožňuje dětem prozkoumávat svět a hrát si pomocí některého z pěti smyslů-zraku, chuti, hmatu, čichu a sluchu. Malé děti v době senzitivního období objevují svět právě těmito smysly, proto je velmi důležité umožnit jim prohloubit toto vnímání. Děti zkoumají svět kolem sebe už od narození. Každý den jsou obklopeny smyslovými podněty. Naučí se tak rozpoznávat různé struktury povrchů, barvy, tvary, zvuky pachy.
Několik slov o autorce:
Helena Nixová je učitelka v mateřské škole, momentálně na mateřské dovolené. Již ve čtvrté třídě věděla, že chce být jednou učitelkou. Vystudovala střední pedagogickou školu ve Znojmě a poté vystudovala bakalářský obor Učitelství pro mateřské školy v Praze a magisterský obor Pedagogika předškolního věku v Hradci Králové. Praxi s dětmi už má více než 10 let a stále ji naplňuje a dále se vzdělává. Když byla na mateřské dovolené, stále se jí kamarádky ptaly ohledně jejich dětí, radily se, konzultovaly a díky tomu vzniklo to, že chce pomáhat dalším rodičům dětí předškolního věku a založila instagramový profil @matka učitelka. Dále začala nabízet svým synům Smyslové aktivity. Vnímala pozitivní význam v jejich rozvoji. Její starší syn dlouho u ničeho nevydržel a díky smyslovým hrám se jeho pozornost prodlužovala. Její kniha je úplně první knihou v České republice na toto téma. V současné chvíli je lektorka a školí učitele mateřských škol v oblasti smyslového hran pod Národním pedagogickým institutem (NPI). Zároveň nabízí smyslové hraní v mateřských školách jako vzdělávací program pro děti.
Autorka: Helena Nixová
Žánr: zábava pro děti a rodiče, metodika a rádce
Vydáno: Vydala nakladatelství CPress v Brně roku 2024, ve společnosti Albatros Media a.s., Praha
Počet stran: 160
Vazba knihy: brožovaná vazba, šitá nitmi
ISBN: 978-80-264-5462-5
Knihu můžete koupit zde:
Smyslové hraní pro batolata a předškoláky | Albatrosmedia.cz
Více informací o autorce naleznete zde: Homepage - Matka učitelka
Nejnovější komentáře