Oliver Reed se jednoho dne seznámí v newyorské zoo s překrásnou dívkou Irenou. Ta ho ihned okouzlí a po chvíli se z nich stávají přátelé. Irena žije v domě blízko zoo úplně sama a jak dá mladíkovi brzy najevo, upřednostňuje především samotu a klid. Oliver je však neoblomný a dívce nosí nejrůznější dárky. Nakonec mezi nimi skutečně přeskočí ona pomyslná jiskra a svatba na sebe nenechá dlouho čekat. Jenže tím naopak vzroste mezi nimi napětí a šťastné chvíle brzy vyšumí do ztracena. Irena s ním odmítá mít jakýkoliv fyzický kontakt a dokonce mu nechce dát ani polibek. Zdrcenému muži se to snaží vysvětlit podivnou historkou z její rodné vesnice v Srbsku, kde se ženy mění v kočičí ženy. Oliver jí nevěří a svěří jí do rukou doktora Judda, který však postupem času zjišťuje, že s dívkou skutečně není všechno v pořádku. Irenino chování se začíná zhoršovat a je jen otázkou času, kdy se její nejbližší ocitnou ve smrtelném nebezpečí. Je však legenda o prokletí skutečná, nebo to jen nemá Irena v hlavě v pořádku?
Český název: Kočičí lidé
Režie: Jacques Tourneur
Rok výroby: 1942
Délka: 73 min
Země: USA
Hrají:
Simone Simon ... (Irena Dubrovna Reed)
Kent Smith ... (Oliver Reed)
Tom Conway ... (Dr. Louis Judd)
Jane Randolph ... (Alice Moore)
Jack Holt ... (Commodor)
... a další
Když se vysloví název filmu, většina lidí si vybaví především film z roku 1982 s Nastassiou Kinski v hlavní roli. No a právě tento starší snímek se mu stal samozřejmě inspirací, i když je potřeba říct, že režisér Paul Schrader se vydal především vlastní cestou a do svého novějšího filmu použil pouze několik scén jako šablonu a samozřejmě křestní jména svých hlavních postav. Jinak jsou to však dva rozdílné filmy, které se dají jen těžko srovnávat, protože oba jsou natočeny ve zcela jiném duchu, jiné době a především mají pro diváka zcela jiné hodnoty. Zatímco režisér Jacques Tourneur tímto filmem nastartoval svou kariéru, když do té doby natočil jen několik nepříliš známých filmů a na začátku čtyřicátých let se jeho dílo stalo do jisté míry revolučním snímkem a trhákem, tak jeho novější verze moc velkou vlnu nadšení u diváků nezaznamenala. Jediné, co tehdy neušlo větší pozornosti, byly lechtivé scény, při nichž se tehdy třiadvacetiletá N. Kinski odhalila a okouzlila tak především mužskou část diváků.
Velkým lákadlem a především příjemnou změnou se stal fakt, že do té doby byli diváci zvyklí v hororových filmech vidět především samé Frankensteiny, Drákuly a vlkodlaky. Proto vzali tentokrát s povděkem to, že místo těchto klasických postav zde představuje formu zla krásná dívka, která je postihnuta strašlivou kletbou. Především pak, když jí ztvárnila atraktivní francouzská herečka Simone Simon, která v mužích vyvolávala nejrůznější erotické fantazie. Je však potřeba říct, že přestože se celým filmem nese jakýsi erotický podtext, tak se zde žádných erotických scén nedočkáme. Do jisté míry to v té době bylo i nepřípustné, takže se diváci museli spokojit pouze s hlubokým dekoltem či lehce průsvitnými plavkami. Celý snímek navíc působí hodně konzervativně a spíše než horor působí jako jakési komorní drama se spoustou romantických pasáží.
Tím však v žádném případě nechci snižovat kvality tohoto snímku, protože ty jsou naprosto neoddiskutovatelné. Tvůrcům se podařilo vytvořit naprosto úžasnou atmosféru, která zcela převyšuje všechny ostatní aspekty a místy graduje do nevýslovných výšin. Především pak scénka s pronásledováním či legendární z bazénu. Obě zmiňované stojí především na výborném kamerovém snímání, profesionálních výkonech hlavních aktérů a luxusnímu hudebnímu doprovodu. Ti z vás, jenž snad očekávají důmyslně propracované scénky s přímou proměnou dívky v šelmu, budou asi dost zklamáni, protože tento prvek zde k vidění není. Ale můžu vás ujistit, že zklamáni určitě nebudete, protože tvůrci to vyřešili po svém a divák rozhodně nebude o několik pikantních scén ošizen.
Herecké výkony jsou rovněž na velmi vysoké úrovni, a to nejen u hlavní dvojice. Žádného přehrávání se zde nedočkáte, ba spíše uvidíte, co znamenají slova - profesionálové v akci. Skupina lidí, jenž se zde objevila, vytvořila dokonalou harmonii hereckého umění a vlastní improvizace. Kromě již zmíněné Simone Simon se zde objevila i další známá herečka Jane Randolph, která si zahrála mimo jiné i ve filmu Bud Abbott Lou Costello Meet Frankenstein (1948). Nesmím opomenout ani Kenta Smithe, který se objevil i v několika dalších hororových filmech od Die Sister Die! počínaje až po The Spiral Staircase konče.
Tento film se stal jednou z legend klasického černobílého hororu a do dnešního dne se těší docela velké oblibě. Především díky skvělým hercům a atmosféře, jenž nás celým snímkem doprovází. Navíc zde máme šanci vidět, že divák si může film užít i bez přítomnosti nestvůr či vraždících psychopatů. Tato směsice romantiky, dramatu a hororu se dá v klidu označit za nezapomenutelný zážitek, který by měl vidět každý správný hororový fanda.
Hodnocení:
80%
Nejnovější komentáře