Mladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do pražských kin díky distributorovi Aerofilms. Tato rozverná černá komedie je střižena ze stejného materiálu jako rané filmy Grety Gerwigové a Noaha Baumbacha a slouží debutující scenáristce, režisérce a hvězdě Evě Victorové jako ukázka její kariéry.
Sorry, Baby začíná jakýmsi srazem na venkově u nejmenované novoanglické univerzity, kde Agnes (Victor) vyučuje. Před večeří se k ní připojí její stará nejlepší kamarádka Lydie (Naomi Ackie) s Natashou (scénu vykrádající Kelly McCormack) a dalšími dvěma kamarádkami, které s nimi studovaly na stejné vysoké škole. Ale Natašina poznámka mimo mísu - podrážděná Agnesiným nedávným povýšením - naznačuje trauma, s nímž se Agnes stále vyrovnává, z velké části sama.
Před lety, když byly postgraduálními studentkami, byla Agnes příjemcem nadšené chvály od profesora literatury Prestona Deckera (Louis Cancelmi), který se o ni podle Lydie romanticky zajímá. Agnes tuto myšlenku odmítá, ale později se s Deckerem setkává v jeho domě; v nejstrašidelnější scéně filmu Sorry, Baby se kamera drží na jediném exteriérovém záběru domu, když se den mění v noc a když Agnes odchází a mlčky odjíždí domů. Film nám nic neříká, ale my přesně víme, co se stalo.
Zatímco spolubydlící Lydie nabízí Agnes lidskou útěchu, všichni ostatní, které osloví kvůli svému napadení, jsou znepokojivě věcní. Lékař s ní probírá protokol a to, co měla udělat, představitelé univerzity jí říkají, že vzhledem k tomu, že Decker po napadení okamžitě odstoupil, nemohou nic dělat - ale protože jsou to ženy, chápou to.
Místo aby k těmto reakcím přistupoval s hněvem, přistupuje k nim Victor - jako scenárista a režisér i jako hlavní hvězda - se zvídavým humorem, jakýmsi Kafkou ztraceným v byrokracii #MeToo. Ve snaze řešit tyto situace „správným“ způsobem jsme jaksi ztratili schopnost řešit je lidsky.
Victorovi se po celou dobu trvání filmu Sorry, Baby daří působivě balancovat a s lehkostí čelit obtížnému tematickému materiálu. V průběhu filmu se objevuje řada úsměvných momentů, které nenápadně poukazují na skrytou bolest a úzkost, hluboce zakořeněné trauma, které s námi žije po celá léta a ovlivňuje náš způsob interakce se světem.
Struktura filmu Sorry, Baby zahrnuje několik let - každý segment má vlastní titulní kartu „Rok s...“ - a několik vinět soustředěných kolem Agnes a dalších postav, které se někdy objeví jen na jednu scénu. Nad každou interakcí se však vznáší onen drsný podnět: Agnes se někdy musí postavit svému traumatu z minulosti - včetně památné sekvence výběru poroty - ale i ve světlejších momentech se stále skrývá v pozadí.
I když se Agnes omlouvá dítěti za budoucí bolest, kterou bude v životě snášet, neztrácí film Sorry, Baby ze zřetele drobné laskavosti, které existují kolem nás. John Carroll Lynch má nezapomenutelnou scénu jako nevrlý provozovatel sendvičového obchodu s vlastními problémy, který Agnes pomůže dostat se z panického záchvatu; Lucas Hedges je vlídný soused, s nímž Agnes bojovně naváže vztah.
Směs závažných témat a nenápadného humoru ve filmu Sorry, Baby obohacuje teskná, melancholická hudba Lia Ouyang Rusliho, která příběh halí do zvláštně nostalgického oparu. Strohá podzimní kamera Mii Cioffi Henryové tuto náladu ještě prohlubuje a rámuje každý okamžik tichou, táhlou krásou. Společně zachycují až příliš známý rytmus života - jeho světlo a stíny, které existují vedle sebe.
Sorry, Baby je tichý a dojemný debut, který nachází humor ve zlomených srdcích a dojemnost v každodennosti. Victor se v roli scenáristy, režiséra i hlavní hvězdy představuje v mnoha ohledech a vytváří příběh, který přetrvává jako vzpomínka, jíž se nemůžete zbavit. Díky úsměvným momentům, které pronikají až do morku kostí, a strašidelné zdrženlivosti, která vypovídá o všem, se z osobního traumatu stává empatický portrét přežití, odolnosti a chaotické milosti, s níž je možné jít dál.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře