OBSAH
Mladý Peter Parker / Spider-Man (Tom Holland), který velkolepým způsobem debutoval ve filmu Captain America: Občanská válka, vstupuje ve filmu Spider-Man: Homecoming do filmového světa společnosti Marvel. Spider-Man je nejoblíbenější comicsovou postavou vůbec a je korunním klenotem comicsů společnosti Marvel. Nyní se vrací domů ve svěžím a zábavném filmu ve zcela novém pojetí, který produkovala společnost Marvel Studios. Na filmových plátnech se tak poprvé po boku ostatních hrdinů filmového světa společnosti Marvel objevuje Peter Parker takový, jakého známe ze stránek comicsů.
Peter, nadšený ze svých zážitků s Avengers, se vrací domů, kde žije se svou tetou May (Marisa Tomei) pod bedlivým dohledem svého nového učitele Tonyho Starka (Robert Downey Jr.). Peter se snaží vrátit ke svému běžnému životu - což mu komplikuje touha dokázat, že by Spider-Man mohl konat mnohem větší skutky, než kterých se zatím odvážil - ale když se objevuje nový padouch Vulture (Michael Keaton), ocitá se v ohrožení vše, co je pro Petera skutečně důležité. Tváří v tvář této hrozbě tak přichází jeho chvíle, aby se stal hrdinou, kterým je mu souzeno být.
O FILMU
Ve filmu Spider-Man: Homecoming Peter Parker coby nejoblíbenější postava v dějinách comicsů konečně vstupuje do filmového světa společnosti Marvel a touží po tom, aby se mohl stát jedním z Avengerů. Spider-Man, korunní klenot společnosti Marvel, se už v epizodní roli objevil vloni v létě ve filmu Captain America: Občanská válka, a jeho nové pojetí se u fanoušků setkalo s obrovsky pozitivním přijetím. Nyní společnosti Sony Pictures a Marvel Studios spojily své síly, aby divákům zprostředkovaly toto zcela nové dobrodružství.
Tom Holland, který si pavoučího muže zahrál, k tomu dodává, že než se bude Peter moci připojit ke svým hrdinům, bude nucen se vypořádat s celou řadou problémů. „Peter je v Občanské válce v sedmém nebi, protože může bojovat společně s Avengers, ale následně rychle získá pocit, že je vlastně k ničemu,“ vysvětluje Holland. „Tony Stark ho požádal, aby se staral o drobné věci a ty významné přenechal jiným – to znamená, že pomáhá sundavat kočky ze stromů, převádět stařenky přes ulici a chytá kapsáře, zkrátka nic příliš dramatického. Ale poté Spider-Manovi zkříží cestu dodávka špičkových zbraní, kvůli které se vydává na pouť, během které se musí naučit mistrně ovládat své nové schopnosti a dovednosti.“
A pokud má dokázat, že má na to, aby se stal jedním z Avengers, pak bude muset přesvědčit zejména mentora, který nemá obdoby. „Tony Stark se o Petera Parkera velice zajímá,“ říká Robert Downey Jr. „Pomáhá mu s tím, aby se mohl rozvíjet, a poskytl mu nový oblek a technické hračky. Ale současně na něj velice bedlivě dohlíží a ujišťuje se, že by z něj skutečně mohl být další člen Avengers.“
Pro producenta filmu a prezidenta společnosti Marvel Studios Kevina Feigeho bylo na prvním místě uvést tuto postavu do filmového světa společnosti Marvel způsobem, jaký filmoví diváci dosud neviděli. „V průběhu uplynulých patnácti let jsme vybudovali náš filmový svět, který zahrnuje spoustu postav a filmů, a nyní máme poprvé možnost do tohoto světa uvést také Petera Parkera a Spider-Mana,“ říká Feige. „Je to vzrušující, protože přesně tak to probíhalo i na stránkách comicsů – neobjevil se na nich jako osamělý hrdina. Vstoupil do světa, ve kterém již existovali Tony Stark, Captain America a Avengers. A nyní máme poprvé možnost tomu věnovat celý film, což je svěží a neokoukané.“
Producentka Amy Pascal o netradiční spolupráci říká: „Tento film je výsledkem úzké spolupráce mezi společnostmi Sony a Marvel,“ popisuje. „Jedná se o film společnosti Sony, který produkovala společnost Marvel. Všichni dohromady spojili své síly a dospěli k závěru, že pokud budeme moci Spider-Mana vrátit zpátky do světa společnosti Marvel, do kterého na stránkách comicsů vždy patřil, bude to pro všechny nejlepší – a nejvíce na tom získají diváci, protože se konečně dočkají toho, na co tak dlouhou dobu čekají.“
„Možnost uvést Spider-Mana do filmového světa společnosti Marvel je pro mě z vypravěčského hlediska tím nejlepším, co si dokážu představit,“ říká režisér Jon Watts, který se ujal režie celého snímku. „Nejen že se ve filmu Captain America: Občanská válka vyřešily problémy s jeho původem a schopnostmi – což se jim podařilo udělat velice úsporně a krásně – ale současně jsme nemuseli trávit čas vysvětlováním toho, jak šestnáctiletý kluk přišel na nápad stát se superhrdinou. Vyrůstal ve filmovém světě společnosti Marvel. Když bylo Peterovi Parkerovi osm let, viděl v televizi Tonyho Starka, který prohlásil, že je Iron Man. Takže to, že se ocitáme ve světě, v němž superhrdinové existují znamená, že s těmihle drobnostmi nemusíme ztrácet čas. Můžeme se rovnou začít bavit.“
V souladu s touhou po novém a svěžím pojetí této filmové série se tvůrci filmu rozhodli oslovit s režií snímku právě Wattse. Jeho vytrvalost a předchozí filmy Feigeho a Pascal přesvědčily o tom, že je pro tento úkol tím pravým. „Viděli jsme s Kevinem film Cop Car, který Jon napsal a režíroval,“ popisuje Pascal. „Udělal na nás obrovský dojem. Dokázal ze dvou dětí a navíc neherců dostat pozoruhodné výkony. Byl to velice napínavý film – ty děti jste si zamilovali. Ukázal nám, že má vzácný dar vyprávět příběh prostřednictvím akce.“
„Důležité pro nás nebylo to, že dokázal natočit velkolepou akční sekvenci, protože to dokáže spousta režisérů,“ míní Feige. „Ale kdykoliv nám něco ukázal, bylo to přesně v tom stylu a v tom pojetí humoru, které jsou Peterovi Parkerovi vlastní.“
Když se Watts s prezidentem společnosti Marvel Studios poprvé setkal, vůbec ho nenapadlo, že by mohl dostat šanci snímek Spider-Man: Homecoming režírovat. „Když si mě na tu schůzku pozvali, myslel jsem si, že prostě jenom chtějí vědět, co jsem zač,“ vzpomíná. „Pak začali hovořit o tom, jak si představují další vývoj filmového Spider-Mana a také to, že tu je nová unikátní možnost spolupráce mezi Sony a Marvelem. Když jsem z té schůzky odcházel, byl jsem z toho ohromně nadšený a nedal jsem jim pokoj, dokud nesouhlasili.“
Wattsův snímek Cop Car na tvůrčí osobnosti v Hollywoodu udělal velký dojem. „Myslím, že na diváky Cop Car tak silně zapůsobil i proto, že vnímali, že se ty děti chovají a hovoří přesně tak jako děti skutečné,“ vysvětluje Watts. „Velice dobře si vzpomínám, jaké to je být na střední škole, když ještě nemáte mozek dospělého člověka – vnímáte věci velice specificky zkresleným způsobem. To byla jedna z věcí, které jsem do příběhu a filmu chtěl dostat.“
Watts měl také k Peterovi Parkerovi blízko po stránce osobní, neboť jeho osudy se v některých ohledech podobaly těm jeho. „Vždycky mi byl sympatický, protože jsem byl na střední škole blázen do vědy a techniky, přesně jako Peter, než ho kousne ten pavouk,“ prozrazuje. „Zbožňoval jsem chemii a chtěl jsem ji jít studovat i na vysokou. Místo oběda jsem chodíval do kabinetu chemie. Moji kamarádi se všichni zajímalo o chemii nebo fyziku...byli jsme prostě příšerná banda šprtů.“
„Představte si, že byste měli Spider-Manovy schopnosti – snažili byste se každý den o to, abyste jako Spider-Man mohli strávit co nejvíce času, protože by to pro vás byl ten nejlepší pocit na světě,“ pokračuje Watts. „Jistě, Spider-Manovy schopnosti v sobě skrývají také dávku zodpovědnosti, ale je důležité si uvědomit, jak ohromně zábavné by bylo už jen houpat se z jednoho domu na druhý. Je to pozoruhodně rozporuplná věc: na jednu stranu se musíte vypořádat se všemi těmi komplikacemi a stresem, které vám ty schopnosti způsobují, ale na stranu druhou se tím ohromně bavíte a je to velice vzrušující.“
„Doufám, že Spider-Manův příběh, který vyprávíme, diváky dokáže oslovit,“ prohlašuje Pascal. „Na postavě Petera Parkera bylo vždycky skvělé to, že má stejné naděje, sny a problémy jako my ostatní. Takže se diváci budou okamžitě schopni vžít do role Petera Parkera, ale současně uvidí Spider-Mana v rámci většího světa, který mu byl dosud upírán.“
„Spider-Mana jsme uvedli už v Občanské válce a měli jsme si v ní možnost vychutnat jeho hlášky a vtípky a také to, jak s ostatními hrdiny kontrastuje,“ míní Feige. „A teď, po obrazně řečeno nejlepších prázdninách svého života, během kterých se mohl setkat s takovými osobnostmi, se musí vrátit do školních lavic. Což jen umocňuje jeho dilema, které jsem v jeho věku vnímal i já a myslím, že i většina ostatních středoškoláků – „čeká na mě po škole něco zajímavého?“ Ale Peter ví, že čeká, protože to právě prožil. Myslí si o sobě, že je připravený, a pochopitelně pokud vám je patnáct let, tak si často myslíte, že jste na něco připraveni dávno před tím, než to je skutečně pravda. Právě v tom je tenhle film zábavný, právě proto Peter Parker diváky oslovuje a právě proto jsme se chtěli do tohoto projektu pustit a představit Spider-Mana divákům takového, jakého ho vnímáme my z pohledu filmového světa společnosti Marvel.“
Volba Toma Hollanda představovala volbu herce, který je tak mladý, aby se této postavy mohl přesvědčivě ujmout. „Tak tahle postava v comicsech původně vypadala,“ říká Feige. „Najít Toma Hollanda pro nás byl malý zázrak, protože jsme objevili někoho, kdo rozhodně dokázal zahrát přesvědčivého patnáctiletého chlapce. Chtěli jsme, aby tím kontrastoval s některými z našich dalších superhrdinů, kteří vypadají dobře, ale patnáct jim rozhodně není.“
A Peterovy osudy, které z něj v rámci příběhu tohoto filmu udělají hrdinu, přesně reflektují jeho věk. „Peter Parker zbožňuje, když může být Spider-Man, ale být Peterem Parkerem se mu zase až tak moc nezamlouvá,“ popisuje režisér Jon Watts. „Peter Parker tak nějak ztělesňuje všechno, čím je – rozpačitého podivína se zájmem o vědu – který teď ale před sebou má zcela nový život superhrdiny, jemuž dělají společnost Tony Stark či Captain America a všichni ostatní Avengers. Ale ačkoliv má všechny ty nové schopnosti a známosti, nedokázal se zatím vyrovnat s tím, kým je coby Peter Parker. Jedním z jeho úkolů v tomto příběhu je uvědomit si, že se nemůže stát Spider-Manem, dokud si naplno neuvědomí, co je zač Peter Parker.“
Role Spider-Mana je pro Hollanda dlouholetým snem. „Před pěti lety jsem se zúčastnil v Londýně předávání cen Empire Awards a jeden z novinářů se mě zeptal, jakým superhrdinou bych chtěl být, pokud bych měl na vybranou,“ vzpomíná herec. „Řekl jsem mu, že za chtěl být za deset let dalším Spider-Manem po Andrewovi Garfieldovi. Nikdy by mě bývalo nenapadlo, že se mi to splní takhle rychle.“
Poté, co tvůrcům filmu poslal několik zkušebních nahrávek, si Holland vybavuje finální test: setkání s Robertem Downeym Jr.. Ale než se setkal přímo s Tony Starkem, měl se setkat ještě s někým trochu jiným. „Vlastně jsem se nejprve setkal s Robertovým kaskadérským dvojníkem – je mu celkem dost podobný. Při pohledu na něj jsem si pomyslel, že Robert vypadá ve skutečnosti jinak než na plátně – a díky tomu ze mě spadla nervozita ze setkání se skutečným Roberem. Když přišel ten, tak jsme společně improvizovali a vtipkovali a bylo to skvělé.“
A samotný Iron Man obsazení role schvaluje. „Tom Holland je pro tu roli prostě dokonalý,“ míní Downey. „Je nadšený, bystrý a nadaný, je velice talentovaný po fyzické stránce jakožto tanečník a akrobat. Nabízí tu pravou kombinaci vlastností, které si tohle nové pojetí této postavy žádá.“
„Tom byl během procesu castingu ohromující,“ prozrazuje Amy Pascal. „Pojal Petera Parkera zcela novým způsobem, který velice odpovídal comicsové předloze. Na konkurzu u nás byla celá řada chlapců, ale od chvíle, kdy jsme ho viděli před kamerou s Robertem Downeym Jr. jsme věděli, že on je tím pravým.“
„Energičnost prvního setkání Toma Hollanda s Robertem Downeym Jr. přesně odpovídala tomu, jak jsme si představovali první setkání Petera Parkera s Tonym Starkem,“ říká Kevin Feige. „Zkušební scénou byla ta z koupelny z filmu Captain America: Občanská válka, takže jsme chtěli navázat a dále rozvíjet vztah mezi Peterem Parkerem a Tonym Starkem, který jsme v tomto filmu začali vytvářet.“
„Tom Holland působí velice nevinně, je roztržitý a poněkud nešikovný, ale vnímáte, že v sobě nosí cosi správného a velice morálního. Sledovat, jak si tenhle mladý herec dokázal poradit s přítomnosti ostřílených filmových hvězd a dodat té scéně na věrohodnosti bylo ohromující,“ míní Watts. „Tu scénu hráli jenom ve třech – Marisa Tomei, Robert Downey Jr. a Tom Holland – a přitom byla tak energická a vzrušující, že nám otevřela zcela nové možnosti toho, jakým směrem bychom se s příběhem filmu Spider-Man: Homecoming mohli vydat.“
Holland prohlašuje, že jejich vzájemná spolupráce byla přirozená, věrohodná a velice snadná. „S Jonem se spolupracuje skvěle, nechá vám prostor pro vaše vlastní pojetí dané postavy,“ říká. „Je to režisér, kterému na hercích záleží. Oba jsme se ocitli ve zcela novém prostředí – já nikdy v žádném takhle výpravném filmu hlavní roli nehrál, a on žádný takový film nikdy nerežíroval. Takže jsme si vzájemně pomáhali, jak to jen bylo možné, a vybudovali jsme si velice příjemný vztah.“
Snímek Spider-Man: Homecoming přímo navazuje na velkolepou bojovou scénu z filmu Captain America: Občanská válka, po které Tony Stark „pavouka“ odváží domů do Queensu. „Peter je skutečně velmi silně přesvědčený o tom, že v osobě Tonyho Starka našel svého nového mentora, a Tonymu se Peter velmi zamlouvá, ale nemůže mu dělat chůvu,“ vysvětluje Feige. „Tony proto dá Peterovi jistou volnost, aby zjistil, čeho je na vlastní pěst schopen.“
Peter je přesvědčený, že jeho „stáž“ ve Stark Industries je jenom počátkem a zkouškou, po jejímž splnění se stane plnohodnotným členem Avengers – ale jak Holland vysvětluje, pavouk se nejprve musí naučit lézt, než může začít létat: „Vracíme se v čase zpátky do Občanské války, abychom její události prožili z Peterova pohledu. Sledujeme ho, jak zažívá nejúžasnější chvíle svého života. Letí soukromým letadlem s Happym, bydlí v úžasném hotelu, a najednou se znovu ocitá v přecpaném metru a jede pozdě do školy. Nikdo mu nezavolal, aby mu přidělil další misi. O tenhle kontrast tu jde: z luxusních prázdnin se vracíme zpátky do školy.“
„Tony je pro Petera do jisté míry otcovskou postavou,“ popisuje Holland. „Peter se snaží Tonymu dokázat, že je dost starý a rozumný na to, aby se mohl ujmout náročnějších úkolů, ale Tony ho neustále odmítá a říká mu, že ještě není připravený. Myslím, že právě to způsobuje, že se Peter teoreticky vydává po špatné cestě, než si uvědomí, o co tu skutečně jde, a my konečně zjistíme, proč je Peter Parker tím nejoblíbenějším a nejmocnějším superhrdinou comicsového světa společnosti Marvel.“
Vnímat Tonyho Starka jako otcovskou postavu je jedna věc – ale Peter Parker má někoho, kdo se o něj stará jako o vlastního a komu na něm velmi záleží: tetu May. Zatímco Tony Stark Peterovi pomáhá v boji se zločinem tím, že mu poskytne nový oblek a nové technické hračky a sleduje ho, jak se snaží své nově získané superhrdinské schopnosti zvládat, May je pro něj tím, kdo mu pomáhá nalézat směr, kterým na své životní pouti jde.
„Postava tety May je pro Petera Parkera velice důležitá,“ vysvětluje koproducent Eric Hauserman Carroll. „V tomto pojetí jsme se všichni shodli na tom, že by tato postava měla být mnohem mladší, spíše jako jeho starší sestra nebo někdo, kdo je mu věkově podstatně bližší.“
„Jak pojmout tetu May coby mladou svobodnou matku, která se stále ještě sama snaží vypořádat s vlastním životem?“ ptá se Kevin Feige. „V minulosti evidentně udělala úžasnou věc v tom, že se Petera ujala a vychovala ho. V minulosti ji potkaly tragické události, které spíše naznačujeme, než abychom se jimi zabývali, ale ve své podstatě je to žena, která se podobně jako Peter pokouší najít sama sebe. Díky tomu se jedná o mnohem aktuálnější postavu.“
S ohledem na tyto skutečnosti do role tety May tvůrci filmu obsadili držitelku Oscara Marisu Tomei. „Zachovali jsme ducha toho, kým teta May je – v mnoha ohledech představuje Peterovo svědomí – a nechali jsme ji řešit stejné problémy, které řeší i Peter. Myslím, že jakožto mladší a stylovější postava je mnohem relevantnější,“ míní Watts.
„V souladu s tradicemi příběhů o Spider-Manovi se teta May ujímá mateřské role a poskytuje Peterovi vedení,“ říká Tomei. „V této verzi příběhu společně bydlíme v Queens pouze sami dva a ona se ho snaží ze všech sil podporovat v tom, aby ho přiměla se trochu otevřít okolnímu světu. Peter se neustále učí a je velice chytrý, což je skvělé, ale May ho povzbuzuje i k tomu, aby se trochu více bavil a užíval si života.“
Teta May v tomto pojetí mnohem blíže k mladým lidem, což se při výchově teenagera hodí. „Jejich vztah je velice těsný a citlivý – je pro něj skutečně tím, kdo ho učí význam skutečných hodnot – ale vnímá zcela jasně, že před ní cosi tají,“ říká Tomei. „Trápí ji, co se asi v jeho nitru odehrává, protože ví, že život středoškoláka může být obtížný a komplikovaný. Samozřejmě nemá nejmenší tušení, že před ní tají skutečnost, že je superhrdinou.“
Tomei prohlašuje, že vztah May s Tonym Starkem je velice obezřetný. „Domnívá se, že je Peter ve Stark Industries na stáži, a je nadšená z toho, že tuto možnost dostal – může se mnohé naučit přímo od Tonyho Starka. Sleduje Tonyho už nějakou dobu a vidí, že se z velmi kapitalisticky zaměřeného člověka stal někým, kdo se snaží konat dobro a napravit to, co v minulosti zapříčinil. Bedlivě ale hlídá to, jaký vliv na Petera má, aby jeho potenciál nepřišel nazmar. Jde stále o chlapce, který se teprve stává mužem a který potřebuje prostor k tomu, aby mohl prozkoumat své vnímání světa a také aby mohl být stále dítětem.“
Peter tedy touží po nezávislosti, a Tony i May jsou oba ochotni mu ji do jisté míry poskytnout, aby zjistili, jak si s ní poradí...a tato nezávislost ho zavede přímo do cesty nebezpečného nového padoucha – Adriana Toomse, zvaného Vulture, kterého ztvárnil na Oscara nominovaný Michael Keaton. „Michael má na svém kontě pozoruhodná díla,“ říká Feige. „Má celou řadu vlastností, díky kterým je pro tuhle roli naprosto ideální, a samozřejmě je tu také další zábavná rovina v tom, že si zahrál Batmana a Birdmana. Momentálně se nachází ve výjimečném bodě své kariéry a způsob, jakým ke svým rolím přistupuje, tuto postavu posunul daleko za hranice našich původních představ.“
Holland je dlouholetým fanouškem Keatonovy tvorby, ale podotýká, že když se spolu setkali, byly pro něj na prvním místě pracovní záležitosti. „Jsem jeho obrovským fanouškem už od dob Beetlejuice,“ říká Holland. „Když jsem se s ním setkal poprvé, natáčeli jsme tu nejnáročnější scénu z celého filmu. Bylo to velice děsivé a upřímně jsem ani nemusel moc hrát, protože on se té role ujal s takovou působivostí, že jsem z něj měl doopravdy strach. Po herecké stránce je ale také velice štědrý a svou přítomností ve filmu posouvá vše na zcela novou úroveň.“
Na začátku filmu Spider-Man: Homecoming vidíme přímé důsledky událostí z předchozích filmů filmového světa společnosti Marvel: ačkoliv byly souboje Avengerů velice vzrušující, zanechaly po sobě pro obyčejné obyvatele New Yorku nemalou spoušť – a její nápravy stále probíhají. To hraje do karet Adrianovi Toomesovi, jehož firma byla pověřena shromážděním všemožných mimozemských technologií a zbraní, které v troskách zůstaly...dokud se neobjevil Tony Stark, aby ve spolupráci s vládními organizacemi založil speciální úřad, který se přesně touto činností zabývá a připraví tudíž Toomese o práci.
„Toomes je velký dříč, který si vybudoval skvělý podnik,“ říká Keaton. „Není to boháč, ale tvrdě pracuje a snaží se napravovat škody, které po sobě některá dobrodružství Avengerů zanechala. Ale když dostane nařízeno, aby svou práci přenechal týmu pod dohledem Tonyho Starka, připadá mu to nespravedlivé.“
Právě tím se od sebe liší hrdinové a padouši. Zoufalý Toomes, který se snaží postarat o svou rodinu, začne krást exotické mimozemské technologie a dokonce si vyrobí létací oblek, který společně se svými kumpány začne používat při vykrádání kamionů Starkova úřadu – aby z toho, co získá, vyráběl zbraně, které následně prodává na černém trhu.
„Chtěl jsem, aby se snímek Spider-Man: Homecoming v rámci filmového světa společnosti Marvel věnoval více obyčejným lidským problémům, a proto potřeboval i padoucha, který řeší obyčejné lidské problémy,“ popisuje Watts. „Velice se mi zamlouvala představa padoucha, který řeší problémy, které jsou divákům filmu blízké. Nejde tu o nadvládu nad světem či nějakou šílenou pomstu – jde tu o nedostatek peněz na přežití a o možnost uplatnit se v každodenním životě.“
„Vulture je zajímavý tím, čím je podle mého názoru zajímavý i Bruce Wayne – vyrobí si vlastní oblek a zbroj a cokoliv, co potřebuje,“ vysvětluje Keaton. „Nemá žádné specifické superschopnosti, je to prostě jenom obyčejný člověk, ačkoliv je ve velice výhodné pozici.“
Celá řada herců, kteří někdy ztvárnili filmové padouchy, vám řekne, že ze všeho nejtěžší je objevit motivaci dané postavy a přisvojit si ji. Keaton v tomto není žádnou výjimkou. „Na příběhu, který se před námi odvíjí, je celkem zajímavé, že Peter v jistých ohledech nedokáže některé jeho prvky pochopit – Toomes je dospělý muž, který má bohaté zkušenosti s tím, jak svět doopravdy funguje,“ říká. „Adrian Toomes zažil nespravedlnosti našeho světa na vlastní kůži a dobře je vidí. Takovým způsobem ho Vulture vnímá a myslím si, že má svým způsobem pravdu.“
Pokud je pro Petera Tony Stark jakýmsi náhradním otcem, pak Happy Hogan je jeho starším bratrem. Je popudlivý, znechucený, zaměstnaný, ale ve skutečnosti mu na Peterovi velice záleží. Tonyho pobočník byl pověřen úkolem sledovat Peterův vývoj ve chvílích, kdy se Tony zrovna věnuje tomu, čemu se tak geniální miliardářští playboyové a filantropové obvykle věnují.
„Pro Petera je Happy starším sourozencem, kteří vám neustále mluví do života,“ vysvětluje Carroll. „Happy přitom nedokáže tak úplně pochopit, proč Tony vyrobil nějakému úplně neznámému klukovi úžasný oblek a nechá ho bojovat společně s Avengers, a tuhle drobnou žárlivost si na Peterovi tak trochu vybíjí.“
Favreau vyrůstal v Queens a chodil do školy, která se škole Midtown Science, na kterou chodí Peter, poměrně podobala. Z tohoto důvodu pro něj byla role v tomto filmu tak trochu jeho vlastním návratem domů. „Protože jsme toho měli hodně společného, měl jsem Petera Parkera vždycky hodně rád,“ říká. „Mám radost z toho, že se konečně na filmovém plátně objevuje v podobě, v jaké se objevoval i v comicsech.“
Peter samozřejmě také žije svým každodenním životem, kterým ho provází jeho nejlepší kamarád Ned v podání Jacoba Batalona.
Ačkoliv má celá řada herců, podílejících se na filmu Spider-Man: Homecoming, zkušenosti s tím, jak náročné je zúčastnit se propagace filmu společnosti Marvel, pro Batalona je tento snímek jeho celovečerním debutem. (Což není zrovna špatný způsob, jak zahájit svou hereckou kariéru.) První ochutnávkou pro něj byla účast na loňském Comic-Conu, která byla vyvrcholením dlouhého castingového procesu. „Celé mi to došlo až teprve na Comic-Conu,“ říká. „Viděl jsem, kolik má Spider-Man fanoušků a jak moc tuhle postavu zbožňují. Nikdy jsem nezažil takové nadšení – a zjištění, že naše úsilí podporují, mě opravdu velmi potěšilo. Prvním superhrdinským filmem, který jsem kdy viděl, byl první Spider-Man, a tyhle první filmy mě provázely celým dětstvím. Těžko popsat, jaké to je vědět, že se teď na tomhle příběhu sám podílím.“
Ve filmu je Ned Leeds Peterův nejlepší kamarád, kterému se svěřuje se svými problémy. Ale jak se Peter zvolna vydává do osamělého světa Spider-Mana, začíná se Ned cítit osamělý, nikoliv jako Peterův nejlepší kamarád. „Ned je velice milý a upřímný – no, asi byste o něm řekli, že je to tak trochu šprt,“ míní Batalon. „Zbožňuje technologie. Je ohromně chytrý. A touží být Peterovi nápomocný. Je pro něj velice těžké nemít tušení, co před ním Peter tají – frustruje ho to a domnívá se, že ho už Peter nepovažuje za dobrého kamaráda, jako se to občas v životě stává, když máte pocit, že se vám někdo, kdo pro vás je velice důležitý, začíná vzdalovat. Takže když Ned konečně odhalí Peterovo tajemství, je z toho naprosto nadšený – mít za kamaráda Spider-Mana je pro něj naprosto skvělá věc.“
„Vztah mezi Peterem a Nedem je pravděpodobně tím nejdůležitějším vztahem v celém filmu, protože Ned je jediným člověkem, kterému se Peter svěřuje a prozradí mu, že je Spider-Man,“ popisuje Tom Holland. „Tony Stark a Happy Hogan jsou mu poněkud vzdálení, takže Ned vlastně plní roli jakéhosi psychiatra, kterému se Peter může svěřit.“
A podle Hollanda se tento vztah podobá jejich skutečnému vztahu i v běžném životě. „Od prvního dne jsme si s Jacobem okamžitě skvěle rozuměli. Jon nás pověřil nějakými úkoly, abychom se skamarádili, ale nebylo to vlastně vůbec potřeba. Okamžitě jsme si velice dobře rozuměli, a přesně to se děje i ve filmu.“
Ačkoliv nebyl Batalon tím nejzkušenějším hercem, který měl o tuto roli zájem, Carroll prohlašuje, že rozhodnutí obsadit ho bylo velice snadné. „Měl v sobě skutečnou středoškolskou nevinnost,“ říká. „On doopravdy je mladíkem, který je ze všeho ohromně nadšený. To bylo z jeho kamerových zkoušek a konkurzů naprosto evidentní a dokonale to odpovídá postavě Neda Leedse, který by ze zjištění, že jeho nejlepší kamarád je Spider-Man, bylo ohromně nadšený. A pro roli Neda Leedse byl naprosto skvělý – všichni ze štábu ho zbožňovali, když přišel na plac, tak se s každým objal, a stal se jakýmsi neoficiálním maskotem celého natáčení.“
Ve škole Peter a Ned čelí té největší výzvě ze všech: dívkám. Liz, kterou si zahrála Laura Harrier, je ambiciozním a krásným objektem Peterova zájmu, zatímco Michelle v podání Zandayi je velice přímočará dívka, která veškeré Peterovo snažení dokáže velice snadno prohlédnout.
„Liz je velice ambiciozní a chytrá. Je v posledním ročníku, takže je o něco starší - všechny ostatní postavy chodí do druhého ročníku,“ říká Harrier. „Ve filmu prochází velmi významným vývojem – na začátku filmu se naprosto bezvýhradně soustředí na vysokou školu, rozhodnutí jít na MIT, vítězství v matematické olympiádě...ale na konci filmu, poté, co pozná Petera, to všechno přehodnocuje – existuje pro ni celá řada zásadnějších a mnohem důležitějších věcí, na které by se mohla soustředit spíše než na písemku z chemie.“
Na začátku celého příběhu nemá Liz pocit, že by s Peterem mohla kdy chodit – vlastně si ani příliš neuvědomuje, že je do ní celý blázen. „Ale po nebezpečném zážitku na Washingtonově monumentu, při kterém jí jde o život, si začíná uvědomovat, že je Peter inteligentní, zajímavý a obecně fajn,“ soudí Harrier.
„Naše společné scény jsou velice zábavné, protože Peter má v rukávu eso, které nemůže použít – kdyby prostě přiznal, že je Spider-Man, dokázal by získat každou dívku na světě. Ale on ví, že něco takového udělat nemůže,“ říká Holland. „Ví, že je jiný než ostatní a ví, že může být ve všem naprosto nejlepší, ale musí být natolik dospělý, aby neučinil špatné rozhodnutí a neprozradil všem své tajemství.“
Jestliže je Liz překrásná a geniální, pak Zendayina Michelle sází na trochu jinou kartu. „Moje postava je velice chytrá, je to intelektuálka – ale, zcela upřímně, je hrozně divná,“ míní Zendaya. „Připadá mi ohromně skvělá, protože neustále o něčem přemýšlí a pozoruje své okolí, a říká toho jen málo – ale to, co říká, bývá velice pravdivé a věcné.“
„Dokonce ani na konci filmu nemáme úplně jasno v tom, jaká vlastně Michelle je,“ říká Holland. „Ale zdá se, že bývá Peterovi a Nedovi poměrně často nablízku, takže by se mohlo zdát, že tu zvolna vzniká budoucí přátelství.“
„Zendaya svou postavu do značné míry ovlivnila,“ dodává Carroll. „Ve škole plné opravdu velice inteligentních dětí, které ve volném čase staví doma počítače, se po chodbách prochází s knížkou v kapse a každou volnou chvíli tráví čtením. Je to umělkyně, obklopená samými vědci.“
Pro Zendayu, jakkoliv se to může zdát jako klišé, bylo obsazení do této role splněným snem. „Mojí první reakcí bylo, že je to jedna z těch nejúžasnějších věcí, které se mi kdy přihodily,“ říká. „Všichni vždycky prohlašují, že byli od dětství obrovskými fanoušky Spider-Mana, ale upřímně, platí to i pro mě. Měla jsem tu postavu vždycky velice ráda, protože jsem měla pocit, že je to ten nejuvěřitelnější superhrdina. Se svými schopnostmi se nenarodil, získal je náhodou. Není na tom finančně zrovna nejlépe; musí se vyrovnat jak s osobní tragédií, tak i s běžnými problémy, jako je placení nájmu a domácí práce, což mi vždycky přišlo bezva. Myslím, že právě proto má Spider-Mana rádo tolik lidí – je jim velice blízký. Když mi bylo šestnáct, šla jsem na svém prvním rande do kina na Spider-Mana. A teď ve filmu o Spider-Manovi sama hraji. Prostě neuvěřitelné.“
Zendaya říká, že především ocenila přístup tvůrců filmu, který divákům nabízí civilnější, upřímnější a reálnější superhrdinský příběh. „Tenhle film je plný rozmanitých, uvěřitelných postav,“ říká Zendaya.
V cestě teoretickému rande s Liz Peterovi stojí Flash Thompson v podání Tonyho Revoloriho, kterého návštěvníci kin znají v roli chráněnce Ralpha Fiennese ve filmu Grandhotel Budapešť.
Pro Flashe se jedná o velice osobní soupeření. „Nemůže Petera Parkera vystát, protože Peter je ohromně nadaný a inteligentní a aby měl dobré známky, nemusí se vůbec učit. Flash se musí učit opravdu hodně a ze všech sil se snaží, ale přesto na Petera nemá,“ popisuje Revolori. „Flash nemá nejmenší tušení, že Peter je Spider-Man, a pravděpodobně mu to ani nikdy nedojde, protože touží po tom, aby Peter přestal existovat. Není nejmenší šance, že by si někdy možnost, že je Peter Spider-Man, vůbec dokázal představit.“
Na straně padouchů se k hereckému týmu připojili herci Bokeem Woodbine a Logan Marshall-Green v rolích dvou Toomesových pomocníků Schultze a Brice.
„Brice se touží stát superhrdinou, takže si začne říkat Shocker,“ dodává Logan Marshall-Green. „Je to jeho nápad. Myslím, že je to někdo, komu všechno tak trochu přerostlo přes hlavu – Toomes mu pravděpodobně kdysi vyšel vstříc a zaměstnal ho, ale on je v současné době hrozbou jak pro tým samotný, tak i pro sebe, a pochopitelně pro Toomese.“
Dalšími členy nadaného hereckého týmu snímku Spider-Man: Homecoming je Angourie Rice v roli účastnice matematicko-fyzikální olympiády Betty Brandtové, Michael Chernus coby Mason, technik Adriana Toomese, Donald Glover v roli Aarona Davise, Tyne Daly jako Anne Marie Hoeg, vedoucí úřadu pro likvidaci škod, Martin Starr coby pan Harrington, učitel, který připravuje studenty na matematicko-fyzikální olympiádu, Hannibal Buress v roli tělocvikáře Wilsona, Kenneth Choi jako ředitel Morita, Tiffany Espensen coby účastnice matematicko-fyzikální olympiády Cindy, Abraham Attah, mladý herec, který sklidil u kritiky velké úspěchy svým výkonem ve filmu Bestie bez vlasti, v roli účastníka matematicko-fyzikální olympiády Abea, a Michael Barbieri v roli účastníka matematicko-fyzikální olympiády Charlese.
„V newyorských školách nenajdete žádnou charakteristickou skupinu žáků – prakticky v každé škole potkáte děti všech ras, tvarů či původu,“ prohlašuje Carroll. „To nám poskytlo velkou svobodu – nemuseli jsme do žádné role obsadit nikoho specifického, mohli jsme prostě najít pro danou roli toho nejlepšího herce, bez ohledu na to, jak byl vysoký, jakou měl postavu či jaké byl rasy.“
Možná by se zdálo, že obléknout si na sebe poprvé Spider-Manův kostým je výjimečný zážitek na celý život – a rozhodně je – ale Tom Holland prohlašuje, že kouzlo onoho okamžiku nijak neustupuje. „Obléknout si na sebe oblek Spider-Mana je jednou z nejúžasnějších věcí, které se mi kdy v životě přihodily. Stále nemohu uvěřit tomu, že se to skutečně stalo,“ prohlašuje. „Když si ho na sebe obléknu, je to vždycky velice výjimečný pocit, zejména pokud to má být před malými dětmi, kterým se úplně rozzáří oči, když ten oblek zahlédnou, což vám připomene, jak výjimečná je příležitost rozdávat lidem takovou radost.“
„Když si Tom Holland na sebe kostým Spider-Mana oblékne, prostě se z něj ve všech ohledech stane Spider-Man,“ míní Amy Pascal. Zčásti to pochopitelně vychází z herce samotného, ale zčásti je to kostýmem, který má na sobě. Když si ho Holland oblékne, tak se podle ní „zcela změní jeho postoj, chodí odlišným způsobem, a kostým na něm vypadá skvěle. Naše kostymérka Louise Frogley odvedla na kostýmu skvělou práci – respektive na jeho znovuvytvoření, protože jsme udělali něco, co nebylo tak docela fér: vzali jsme digitálně vytvořený oblek, který se objevil ve filmu Captain America: Civil War, a řekli jsme jim, aby ho vyrobili. A jim se to podařilo na jedničku.“
Dokonce i pro veterány, kteří se tvorbě superhrdinských filmů věnují už po celých deset let, je na kostýmu Spider-Mana cosi výjimečného. „Kostým Spider-Mana je bez přehánění dost možná jedním z nejlépe navržených výtvarných prvků v historii grafického návrhářství,“ chválí ho Kevin Feige. „Vypadá prostě skvěle – i děti, které ještě neumějí mluvit, při návštěvě naší společnosti podvědomě přitahuje obrázek nebo postavička Spider-Mana. Je to jednoznačnou výpovědí o kvalitě jeho vizuálního návrhu. Takže pokud se pustíte do práce na filmu o Spider-Manovi, nemůžete se jen tak pustit do změn toho nejdokonalejšího grafického návrhu v historii superhrdinských filmů. Musíte přemýšlet o tom, jak ho ve filmu můžete originálním způsobem uplatnit, jak ho zobrazit v prostředích, ve kterých jsme ho prozatím neviděli, a přitom současně zachovat jeho charakteristickou podobu.“
To pro kostymérku Louise Frogley znamenalo spolupracovat velice úzce s koncepčním týmem společnosti Marvel a také důkladně prostudovat předlohu. „Všechny nás velmi silně ovlivnilo dílo Stevea Ditka a snažíme se co nejtěsněji držet toho, co se mu podařilo vytvořit,“ popisuje Frogley. „Co se kostýmu týče, spolupracovali jsme velice úzce s vedoucím vizuálního vývoje společnosti Marvel Ryanem Meinerdingem, aby se nám podařilo této podoby dosáhnout – Ryan se podílel dokonce i na vzniku jednotlivých linií na obleku. Robyn Gebhart pak byla zodpovědná za fyzickou výrobu kostýmu samotného.“
Cíle zachovat klasický vzhled Spider-Manova kostýmu a současně se vydat novým směrem se tvůrcům filmu podařilo dosáhnout tím, že – jak už se diváci mohli přesvědčit v Občanské válce – ho prezentují jako dílo Tonyho Starka. „Ten oblek je ryzím ztělesněním Spider-Mana, ale současně obsahuje nejrůznější technologické hračky a mnohem více různých vylepšení – což je něco, co od jakéhokoliv výtvoru Tonyho Starka zkrátka tak nějak očekáváte,“ popisuje Feige.
Například: „Jeho oblek má teď v podpaží pavučinová křídla, která se odkazují na rané verze comicsu. V úplně prvním čísle úplně první série vidíme Spider-Mana, který se houpe na pavučině, a v podpaží má právě taková pavučinová křídla,“ říká Feige. „Stark Industries vytvořili verzi křídel, která se vysunou, když Spider-Man potřebuje plachtit mezi domy. Když je nepotřebuje, může je zase zatáhnout. Jde o něco, co jsme viděli v comicsech, ale ve filmu se to prozatím neobjevilo.“
Další novinkou Spider-Manova kostýmu jsou jeho očnice. „Nové očnice tohoto kostýmu umožňují něco, co jsme zvyklí vídat u každého kresleného Spider-Mana, ale zatím se nám to nikdy nepodařilo realizovat ve filmu, a to sice je rozpohybovat,“ popisuje Feige. „Tony dokázal vytvořit masku s očnicemi, které se mohou otevírat a přivírat, což v rámci našeho příběhu umožňuje Peterovi Parkerovi zaměřit svůj pavoučí smysl, který my poskytuje velké množství informací, na něco konkrétního. Ale současně nám také poprvé umožňují zobrazit Peterovy emoce, pokud má oblek právě na sobě, což bylo v rámci comicsů možné od samého počátku. Pokud byl naštvaný, očnice se mu poněkud zmenšily, pokud ho něco překvapilo, naopak se zvětšily. Ve filmu něco takového použít nemůžete, pokud pro to neexistuje nějaký důvod a nemáte možnost to po technologické stránce nějak vysvětlit. Tu jsme nyní dostali.“
A to je jenom začátek – Spider-Manův oblek ve skutečnosti obsahuje celou řadu věcí, které Peter Parker teprve začíná objevovat. „Pokud si představíte Tonyho Starka, jak vyrábí oblek pro šestnáctiletého chlapce, je celkem logické, že by do něj zabudoval několik „pojistek“,“ říká Watts. „Nápad, že je jeho oblek Starkovým výtvorem, nám poskytl obrovské množství možností. Některé z nových funkcí obleku se nikdy v žádném comicsu neobjevily – včetně funkcí, které do něj Tony Stark zabudoval v domnění, že by se Peterovi mohly v budoucnu hodit, ale zatím na ně ještě není tak docela připravený...a je jenom na Spider-Manovi, aby dokázal, že se Tony Stark mýlí.“
Vulture je jedním z klasických Spider-Manových protivníků, který se poprvé objevil ve druhém čísle série The Amazing Spider-Man.
„Comicsový Vulture měl na sobě vždy velmi comicsový oblek s takřka realistickými ptačími křídly,“ poznamenává Carroll. „My jsme si chtěli udržet jistý odstup a podívali jsme se na další létající postavy, abychom zjistili, jak bychom mohli zajistit, aby se filmový Vulture od toho comicsového poněkud odlišoval a současně působil hrozivěji a nebezpečněji.“
V jistých ohledech nemuseli pro inspiraci chodit příliš daleko. „Jednou takovou létající postavou z filmového světa společnosti Marvel je Falcon, ale vybavení, které používá Vulture, nemá rozhodně podobu nějakého malého batůžku na záda, ze kterého se vysouvají křídla. Rozpětí křídel obleku, který používá Vulture, je skoro 11 metrů. Jedná se spíše o vozidlo, letoun, ke kterému se připoutá, nejde o jetpack či o křídla, která by na sebe prostě navlékl.“
Michael Keaton si pohled na hotový oblek rozhodně užíval. „Je úžasný a vypadá skvěle,“ říká. „Jednou z věcí, kterými mi Vulture opravdu vyrazil dech, byla ohromující práce týmu, který vytvořil jeho oblek. Byl opravdu výjimečný a obsahoval detaily doslova do poslední malé matičky a šroubku. Jednou mi prozradili, kolik šroubů a matek bylo třeba k tvorbě tohoto obleku, a to číslo mi opravdu vyrazilo dech a ohromilo mě, jak talentovaní všichni zúčastnění jsou.
Stejně jako v případě celé řady nových postav filmového světa společnosti Marvel či obleku Spider-Mana samotného, vycházel návrh a styl obleku, který Vulture nosí, z náčrtků vedoucího vizuálního vývoje společnosti Marvel Ryana Meinerdinga, který vytvořil základní návrh, na jehož základě kostymérka Louise Frogley vypracovala samotný návrh kostýmu a následně také kostým samotný.
„Společnost Marvel si vždy dává velice záležet na podobě postav, které se v jejích filmech objevují,“ říká Frogley. „Mají proto k dispozici úžasné koncepční a vizualizační výtvarníky. Podoba Vulture je výsledkem velmi úzké spolupráce s Ryanem. Klíčem k odpovídající podobě kostýmu bylo obsazení role samotné, a jakmile jsme věděli, že byl obsazen Michael, šlo všechno velice bezproblémově. Na kalhoty jsme použili původní látku ze 2. světové války. Ve správném světle, zejména v noci, se jemně leskly. Jeho bundu jsme také doplnili o kožešinový límec, který odkazuje na peří skutečného supa, a pochopitelně také na původní návrh Stevea Ditka.“
V rámci castingového procesu Tom Holland poslal společnosti Marvel nahrávky, ve kterých provádí nejrůznější gymnastické výkony a také parkour – což znamenalo, že Holland disponuje ojedinělou kombinací hereckých a sportovních dovedností.
Holland říká, že tyto dovednosti získal během působení v muzikálu Billy Elliot ve West Endu. „Myslím, že jedním z hlavních důvodů, proč jsem byl obsazený, je to, že jsem se podílel na Billym Elliotovi,“ soudí Tom Holland. „Přípravy, které jsem v rámci toho představení podstoupil, byly opravdu velice důkladné. Naučili mě při nich vlastně všechno, co z gymnastiky umím. Při natáčení tohoto filmu nenastal jediný den, kdy bych nevyužil nějakou sportovní dovednost.“
Když Holland prokázal, co všechno zvládne, začali ho členové kaskadérského týmu zaučovat, aby tyto schopnosti mohl využít v rámci natáčení. „Bylo velice příjemné mít možnost s kaskadéry spolupracovat na té úrovni, že jsem mohl například navrhnout, že by bylo lepší, kdybych skočil spíše odtamtud a pak mě zachytil popruh,“ vysvětluje. „Skutečnost, že mi vedoucí kaskadérského týmu a jeho členové důvěřovali natolik, že mi dovolili něco takového navrhovat a následně skutečně provést, pro mě byla obrovskou poctou. Myslím, že je pro náš film velkým přínosem, že jsem v tom obleku během kaskadérských scén skutečně já a že si ho mohu sundat a přesvědčit o tom diváky. Nemohl bych si býval přát lepší spolupracovníky a vedoucí kaskadérského týmu George Cottle a všichni jeho členové byli velice vstřícní a milí a ve všem mě podporovali.“
Pro Hollanda byla jedním z významných příkladů této vzájemné spolupráce sekvence, v níž Spider-Man skáče ze střechy na golfové hřiště. „Podle scénáře se na to golfové hřiště měl zhoupnout na pavučině, což je něco, co už jsme nesčetněkrát viděli,“ říká. „My se s Georgem Cottlem domnívali, že by bylo zajímavější, kdyby tam seskočil nějakým jiným způsobem, takže když jsme film začali natáčet, prošel jsem si všechny předchozí filmy a pořídili snímky všech pozic, ve kterých Spidey přistane. Pak jsme s Hollandem Diazem, mým dublérem, všechny ty pozice prošli a pokusili se najít desítku nových, abychom je mohli různě obměňovat a zkoušet nové věci – a Jon z nich byl naštěstí nadšený.“
I během práce na vzrušujících akčních sekvencích filmu bylo velice důležité mít na paměti atmosféru, kterou měl celý film mít. „Kdykoliv se stane něco opravdu drsňáckého, je divákům záhy připomenuto, že Peter Parker žádný drsňák není,“ vysvětluje Holland. „Udělám něco, co působí skvěle, a vzápětí si do něčeho naběhnu nebo udělám nějakou příšernou hloupost. Dokonce i v rámci závěrečného souboje na pláži myslí na to, že ještě musí napsat úkoly. Různými způsoby se snažíme docilovat toho, aby naše bojové scény byly nejen neuvěřitelně úžasné, nabité akcí a děsivé, ale současně také ohromně zábavné.“
Keaton prohlašuje, že na něj udělalo velký dojem to, co byl Holland do své role schopen vložit. „Tom má spoustu energie a je schopen pozoruhodných věcí i po fyzické stránce. Je pozoruhodné, jakým způsobem se k herectví dostal a že se musel kvůli roli ve hře Billy Elliot naučit tančit. Ale z čistě hereckého hlediska je to naprostý profesionál se stoprocentním nasazením.“
Části seriálu: Spider-Man: Homecoming
- Spider-Man: Homecoming - Obsah | O filmu
- Spider-Man: Homecoming - O TVŮRCÍCH
Nejnovější komentáře