Událost roku 2012, za kterou bylo avizováno setkání dvou hereckých legend Jiřiny Bohdalové a Radoslava Brzobohatého v novém distribučním celovečerním hraném filmu režiséra Jiřího Stracha (Anděl páně) a scenáristy Marek Epstein (Václav, Roming, Signál), se po zhlédnutí snímku Vrásky z lásky jeví jako nechutná propaganda. Nejednoho diváka, znalého alespoň částečně předešlého vkusu obou zmiňovaných mladých tvůrců, jistě nutně musí napadnout, proč právě Strach s Epsteinem mají zapotřebí mrhat svůj talent zrovna na takovýchto senilních projektech bez smysluplné výpovědi.
Po dalším ohledání ale s překvapením zjistíme, že iniciačním momentem pro vznik tohoto díla byl pouhý rozmar Jiřího Stracha, který si chtěl ukojit své režijní ambice a touhy tím, že si dovede před kameru Bohdalovou a Brzobohatého, bývalé herecké i životní partnery, kteří spolu už 40 let netočí ani příliš nekomunikují, a oživí nějakým zázrakem kouzlo jejich osobností i společného mistrovství. To, že jim to kdysi náramně fungovalo např. v dramatu Ucho, ale přece ještě vůbec nemusí znamenat a být zárukou toho, že taky dnes budou automaticky schopni podávat tak úžasné herecké výkony. Nemluvě o tom, že Procházkův scénář Kachyňova geniálního filmu byl skvostným příkladem špičkově vystavěného příběhu, který na minimální ploše vypráví drama jako řemen se dvěma ústředními postavami, v jejichž vztahovém napětí se lámou a obnažují skutečné charaktery i znepokojivá atmosféra všeobjímajícího strachu z latentního dozoru „velkého bratra“. Vrásky z lásky jsou ovšem úplně jiným šálkem kávy, tak trochu upocená a zoufalá rozředěná snaha o tragikomickou story bývalé herečky a penzionovaného učitele, kteří vyrazí na dobrodružnou cestu za splněním svých oddělených snů.
Shodou okolností je pod snímkem jakožto producent podepsán Jaroslav Bouček, který už v roce 2001 realizoval s režisérem Vladimírem Michálkem film podobného tematického ražení Babí léto. 4 Českými lvy oceněný lyrický snímek s Vlastimilem Brodským jako věčným pábitelem a Stelou Zázvorkovou coby jeho ustaranou manželkou, ale disponuje nesporně kvalitnějším scénářem Jiřího Hubače, který v kombinaci s Michálkovým pozitivně odlehčeným režijním zpracováním umožňuje povznést se nad údělem stáří a obdařit ho veskrze optimistickým nadhledem, který překonává trauma z neodvratně blížící se smrti. Epstein ale u svého textu zabředl do banální historky, ze které vyplývá pouze to, že stáří je holt smutné a herečka v důchodu už jen stěží může zažít nějaký úspěšný profesní comeback. Idea uvědomění si, že lidé by měli na sklonku života hledat spíše smíření s osudem i vůči druhým je sice chvályhodná, ale líčena zápletkami, které zoufale nudí.
Těžko říct navíc, čím zajímavá může být pro diváka postava protivné zapadlé herečky trpící hvězdným komplexem a pocity nedocenění, ke všemu ještě sobecky nepřející kleptomanky, čili lidsky odpudivé egoistky. Nepolidšťuje ji moc ani to, že pořádá v ústavu pro nezaopatřené své umělecké kurzy. Ono to je dost šmíra už tak, takže nemáme nejmenší důvod věřit, že kdysi to byla dobrá herečka, jak se nám autoři snaží naznačit. Dost možná, že Jiřina Bohdalová zde konečně dostala roli poněkud škodolibě psanou na tělo, ve které se nemusí ani příliš stylizovat, neboť čerpá z vlastních životních zkušeností. Ostatně přehrává sama o sobě dostatečně výmluvně. Proč za takovouto „fuchtlí“ ale pádí postava ztvárněná Radoslavem Brzobohatým, to vědí asi už jenom sami tvůrci. Třeba proto, že ztrácí zrak a s ním i poslední zbytky zdravého rozumu a soudnosti. Jelikož bývalý učitel s řadou stařeckých vrtochů nechce zůstat na obtíž svému synovi a jeho rodině, umane si, že získá jako svou osobní pečovatelku právě herečku, která ho před čtyřiceti lety zaujala během jednoho letního letmého setkání. Tato prvoplánová melancholie a schematicky nastavené postavy, drtí logiku následné road-movie přímo fatálně.
Škoda vynaložené energie všech zainteresovaných, protože tenhle sentimentální výlev emocí na sklonku života není ani únikově zábavný, ani duchaplně povznášející. Pouze zneužívá staré herecké gardy k trapnému poslednímu, rádoby uměleckému, defilé. Jediné, čím tak Vrásky z lásky překonávají podobně dementní klišé snímky typu Školní sraz, je nesporná řemeslná filmařská zručnost. Kamera Martina Šece totiž umí vykouzlit záběry, které chvílemi dokonce ve spolupráci s dobrým střihem a ne vždy jen popisnou hudbou Jana Jiráska posunují děj chvílemi pouze obrazovými sděleními. Na tak mizernou látku to je ale pořád nedostačující satisfakce. O spálené poctě a promrhaných penězích raději ani nemluvě…
Photo © Falcon / Alan Pajer
Nejnovější komentáře