Málokomu se podaří dělat v životě to, co ho baví. Většinou má člověk určité představy, které postupně mění vlivem okolností. Podobně to měl i Jan Masaryk, syn prvního československého prezidenta. Stal se VIP osobností, aniž by o to stál. Umělecká kariéra byla sice lákavá, ale nebyla žádoucí. Podle otce byla nejvhodnější práce v diplomatických službách, kde mohl uplatnit jazykové schopnosti i osobitý společenský šarm. I když je Jan pro práci úředníka a politické vyjednávání příliš přímočarý a bohémsky rozevlátý, působí v předmnichovském období ve funkci velvyslance v Londýně. Doba přisoudila Československu špatnou kartu. Mnichovská dohoda byla pro většinu obyvatel velkým zklamáním, ale pro Jana Masaryka to byla těžká profesní i lidská prohra. Můžeme se jen dohadovat, jak obtížně bylo období, než začal opět spolupracovat se zahraničním odbojem a s Eduardem Benešem. Je docela možné, že mu pomohl pobyt v sanatoriu a rozhovory s psychiatrem Dr. Steinem. Ten má s hlavním hrdinou společný rys, zodpovědný přístup k práci, ale působí kontrastně svým přístupem k životu.
Osobnost Jana Masaryka zaujala režiséra Julia Ševčíka, kterého znají diváci nejspíš podle jeho filmu Norma, temné drama natočené podle skutečného případu masových vražd. I tentokrát se soustředil na silnou osobnost v našich dějinách, kterým Jan Masaryk bezesporu je. Na scénáři začal v roce 2013 pracovat zkušený Alex Königsmark, autor mnoha scénářů k televizním inscenacím a filmům. Spolu s ním na scénáři pracuje i scénárista Petr Kolečko, který je známý komediálními TV seriály. V lednu 2013 však Alex Königsmark zemřel a scénář dokončuje Petr Kolečko spolu s Juliusem Ševčíkem. Místo životopisného filmu zvolili fiktivní příběh, který zachycuje hrdinu v období po podepsání Mnichovské dohody. Kdesi v americkém sanatoriu, se zoufalému hrdinovi vrací vzpomínky z předchozích let. Je v nich vášeň, lásky, práce i zrada. V rámci historických událostí se projevuje povaha hlavního hrdiny i jeho úloha v mezinárodních souvislostech.
Hlavní postavu, Jana Masaryka, skvěle hraje Karel Roden. Dodal postavě silné emoce a vybavil ji množstvím drobných detailů, které souvisí s emotivním jednáním. Postava Jan Masaryk působí jako kotel plný energie, kterou jednou oslňuje společnost, ženy a jindy je motorem při diplomatickém jednání. Výborným protihráčem hlavní postavy je psychiatr Dr. Stein, kterého hraje německý herec a spisovatel Hanns Zischler, jeden z hereckých představitelů slavného Spielbergova dramatu Mnichov. Zichler drží svou postavu v rozvážném klidu s promyšleným jednáním. Dalším zajímavým hereckým výkonem překvapil Oldřich Kaiser, který v roli prezidenta Eduarda Beneše působí přirozeně a současně neztrácí důstojnost s vědomím odpovědnosti své funkce. Také několik ženských postav doplňuje svět kolem Jana Masaryka. Spisovatelku a Masarykovu pozdější snoubenku Marcii Davenportovou vytvořila španělská herečka Arly Joverová (Blade, Muži, kteří nenávidí ženy). Emília Vašáryová hraje ustaranou sekretářku na velvyslanectví v Londýně a Eva Herzigová zařádí jako zpěvačka a jedna z Masarykových milenek. V kontrastu k hereckému nasazení jmenovaných herců působí jako bez života scény s komparzem nebo scény krátkých diplomatických rozhovorů.
Filmu pomáhá výborná kamera zkušeného kameramana Martina Štrby (Je třeba zabít Sekala, Hořící keř, atd). Poradí si s každým prostorem a využívá šikovně světla, což vychází dobře ve scénách, kde je potřeba zvýraznit aktuální atmosféru. Škoda, že ve filmu je i mnoho scén, které zachycují fiktivní dialogy v neurčitých prostředích, které sice dokreslují historický rámec, ale nepůsobí věrohodně. Je otázkou, kde se stala chyba? Možná je to kombinace scénáře, střihu i režijního vedení. Škoda! Záběry na mořskou hladinu, které se občas do příběhu vloudí, je v žádném případě nenahradí.
Film vyžaduje od českého diváka jistou dávku pochopení a postřeh, neboť české titulky provází většinu scén. Příběh se tváří autenticky a většina dialogů je vedená v angličtině. Může to však být výhoda pro zahraniční i festivalové publikum.
Ve filmu se hlavní hrdina vrací ve vzpomínkách do let 1937-1938, a přestože jsou časová období uvedena menším písmem při v levém kraji obrazu, občas jsem se v ději i čase ztratila. Ale to určitě nebyl záměr tvůrců.
Film mě zaujal tématem i kvalitou hereckých výkonů, a přestože se jedná o fiktivní příběh, akceptuji ho jako osobité zobrazení významné osobnosti i temné období našich dějin. Co si skutečný Jan Masaryk myslel a co dělal v soukromí, to už se dnes těžko dozvíme.
Doporučuji podívat se na tento 113 minut dlouhý filmový příběh, oprášit školní znalosti a přečíst si třeba knihu Jan Masaryk - Pravdivý příběh od Pavla Kosatíka.
Photo © Bioscop
Nejnovější komentáře