„Najdi své nejlepší já. A když ho najdeš, chraň ho jako to nejcennější.“
Svět Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) se už prakticky zhroutil. Její otec byl násilník, matka zemřela na rakovinu, manželství skončilo krachem, přišly problémy s heroinem a náhodnými známostmi a nakonec nechtěné těhotenství. Cheryl má pocit, že už přišla o všechno a nemá co ztratit, ale sebere poslední síly a odhodlá se k zoufalému činu. Sbalí obrovský batoh a vyrazí na túru po vysokohorské trase PTC – Pacific Crest Trail, nejnebezpečnější a nejtěžší cestě v divoké americké přírodě, dlouhou 1770 km, vedoucí od Mohavské pouště přes celou Kalifornii a Oregon až do státu Washington. Cheryl ovšem nemá s životem v divočině žádné zkušenosti a díky extrémnímu fyzickému i psychickému vypětí si několikrát sáhne na dno. Přesto se ale nevzdá se a statečně překonává vedro, sněhové závěje, setkání s divokými zvířaty i podobně divokými lidmi, a vytrvale kráčí k cíli i k poznání sama sebe a smíření se vším, co ji v životě potkalo.
Kdo nikdy nezažil pocit, že se jeho život pomalu scvrkává, stěny čím dál víc svírají, cesta se pořád zužuje a nakonec se všechno sesype jako domeček z karet, těžko pochopí příběh Cheryl Strayed. Její rozhodnutí vypravit se na zničující výpravu může působit jako šílený nápad vzešlý z mozku bývalé narkomanky, ale vlastně je to adekvátně extrémní reakce na její předchozí zničující a zničený život. Ostatně její přijaté příjmení se dá volně přeložit jako Zbloudilá.
Pamatuj, že můžeš kdykoliv skončit.
Cheryl vyráží na svou tříměsíční pouť, aby utekla od střepů svého rozbitého života, srovnala si věci v hlavě, paměti i srdci, i proto, aby sama sobě dokázala, že po všech karambolech, dramatech a tragédiích dokáže něco i sama zvládnout. Její batoh je skoro větší, než ona, a váží jen nepatrně míň. První slabost na ni přijde hned na začátku Mohavské pouště, další krizí je první noc v divočině, kdy si musí sama poradit se stanem, jídlem i strachem. Během prvních dní cesty si nejprve uvědomí, jak zoufale postrádá běžné věci, jejichž existenci člověk pokládá za samozřejmost, a jejich důležitost si uvědomí, až když o ně – byť třeba jen na čas – přijde. Cheryl ale postrádá i lidskou společnost, jiné jídlo než sušené, pohorky, které by jí nebyly malé, a hlavně civilizaci s jejími rituály. Trekking nikdy předtím nezkusila a proto ani netuší, co ji všechno čeká a jak moc to bude těžké.
Snad proto, že Cheryl cestuje s vědomím, že může kdykoli dát zpátečku, odmítá se vzdát. Jakoby porážka v této věci měla být skutečnou konečnou jejího zpackaného života. „Napadlo vás někdy, že to vzdáte?“, ptá se farmář Frank, který jí poskytne na jednu noc azyl, sprchu a teplou večeři. „Jen asi každé dvě nebo tři minuty,“ odpoví Cheryl. Jak čas a míle plynou, uvědomuje si, že v pustině se necítí zdaleka tak sama, jako v běžném životě, a pomalu a postupně v sobě nachází odvahu pravdivě vzpomínat na šťastné, méně šťastné i ty nejhorší a neodpornější části své osobní historie. Je zvláštní, že můžeme něčeho hrozně litovat, ale zároveň mít pocit, že jsme neměli na vybranou.
Osobní trauma je často tím, co vyhání lidí z jejich životů.
Až na samém dně se někteří lidé vzpamatují a začnou se drápat zpátky nahoru, jiní naopak začnou hrabat, až je nakonec zahrabou. Cheryl byla naštěstí ten první případ. Po traumatizující ztrátě matky, (ne)milovaného manžela Paula i nechtěného dítěte vzešlého z jedné z mnoha známostí na jednu noc, se ocitne na křižovatce mezi rozhodnutím a zhroucením – a rozhodne se. „Vrátím se zpět k člověku, jakým jsem byla pro svou mámu. Přidám se na stranu krásy.“ Se stejnou urputností, s jakou se doposud ničila, nyní začne být na sebe tvrdá opačným způsobem. Cesta na „na stranu krásy“ ale vede přes dno fyzických sil i dno vlastního nitra. „Co když mě to, co mě přimělo udělat všechny ty věci, zároveň přivedlo sem? Co když to nikdy neodčiním? Co když už je to odčiněné?“
Další z motivací Cheryl je konečně rozhodovat sama o sobě, a ne jen čelit katastrofám nebo poslouchat příkazy závislosti. „Nikdy jsem nebyla jen tak sama sebou,“ říká její matka Bobbi poté, co jí lékaři diagnostikují smrtelnou nemoc, „vždycky jsem byla něčí matka nebo žena. Nikdy jsem neměla vlastní život ve svých rukou. Myslela jsem, že čas je nekonečný…“ Pro Cheryl byla Bobbi „středobodem“, tím nejdražším, co v životě měla, a mladší bratr Leif s ní sice sdílí společné neštěstí, ale nedokáže jí být oporou.
„Dnes jsem četla o Marii Curie…“
„Zemřela jako slavná žena,
která odmítá svou nemoc…
Která odmítá, že její nemoc
přivodil zdroj její síly.“
(Adrienne Rich)
Film je natočen podle skutečného příběhu. Pravá Cheryl Strayed se mihne na začátku v epizodní roličce, její dcera Bobbi hraje malou Cheryl. Na cestu přes hory a doly vyrazila ve 26 letech. Reese Witherspoon (která je jí docela podobná – ostatně Strayed si ji jako svou představitelku sama vybrala) bylo v době natáčení 38, ale věřte-nevěřte, není to vůbec znát. Ve scénách z divočiny hraje prakticky nenalíčená – anebo je nalíčená neskutečně dobře. A stejně tak i hraje. Nominace na Oscara byla jistě zasloužená, a to, že ho nakonec nedostala, považuju za nezasloužené. Jenže ocenění jsou dnes spíš o politické korektnosti, příslušnosti a sympatiích, než o skutečných zásluhách, to víme všichni, a vidíme to i u nás. Wild nenudí ani minutu, přestože jde o one woman show a křehká Reese ho táhne na svých bedrech stejně jako svůj obří batoh.
Na konci cesty u Mostu bohů se Cheryl cítí prázdná, ale zároveň znovu naplněná. S minulostí se smířila, odpoutala se od ní a pohřbila ji v horách, odpustila sama sobě a může vyrazit na další pouť novým životem.
„Ušla jsem pořádný kus cesty sama. (…) Poté co jsem se ztratila v divočině, ve svém žalu, musela jsem se vlastními silami dostat z lesů ven.“
----
Životopisný/Drama
USA 2014
Režie: Jean-Marc Vallée
Hrají: Reese Witherspoon, Gaby Hoffmann, Laura Dern, Kevin Rankin, W. Earl Brown, Ted Rooney, Thomas Sadoski, Michiel Huisman, Cheryl Strayed, Brian Van Holt
Photo © Fox Searchlight Pictures
Nejnovější komentáře