Jde o zajímavý námět k úvaze či chcete-li - úvahám. Tento krátkometrážní snímek si od nás žádá zhruba deset minut života a myslím, že mu je můžeme věnovat.
Děj filmu Ahmeda Imamoviće se odehrává v roce 1994 na dvou místech zároveň - Římě a Sarajevu. Ve Věčném městě sledujeme japonského turistu, kterak je italským signorem (zřejmě majitelem fotolaboratoře) ujišťován, že jeho fotografie dokáže vyvolat za pouhých deset minut. Věčně spěchající Japonec nakonec přikyvuje, vychází na ulici a snad i s lehkou dávkou zvědavosti upírá pohled na velké hodiny nedaleko místa, kde stojí.
Střih.
Náhle se ocitáme ve stísněném bytě. Barvy z předešlé scény rázem uvadají a našim zrakům se naskýtá obyčejná scéna z domácnosti, kde nechybí plačící dítě a uřícená matka čekající až „táta přijde z roboty“. Ne, asociace českého diváka s baladou K.J.Erbena tentokrát nejsou na místě! Matka posílá druhé dítě, prvorozeného, aby šel koupit chleba a zkusil obstart nějakou vodu. Malý kluk naprosto přirozeně vyběhne ven z panelového domu - do válkou poničeného okolí, mezi válkou otupělé lidi (dívka venčící psa), aby ... Aby za několik okamžiků zažil scénu jako v Potomcích lidí jen s tím rozdílem, že tentokrát dění na obrazovce působí mnohem realističtěji.
Řekli byste, že deset minut pro čekajícího turistu a malého chlapce ve válečné zóně budou plynout jinak? „Ovšemže!“ odpovíte. „K čemu taková otázka?“ dodáte. Protože občas je nutné připomínat si některé věci. Abychom nezapomněli -
Podle všeho se režisér a scénárista v jedné osobě řídil stejnou myšlenkou, a ještě jednou upozornil na děsivost ozbrojených konfliktů. Aby poselství bylo srozumitelné, rozhodl se nevyprávět celý příběh, nýbrž nastínit zcela konkrétní situaci tak, aby samotný příběh začal teprve po skončení snímku, a to v myšlenkách jeho diváků. Protiválečná snaha nepřišla vniveč, neboť film po právu získal ocenění Nejlepší evropský krátký film za rok 2002.
P.S. I když název staví na magické desítce, snímek trvá asi 9:16 min. a je ke zhlédnutí na www.youtube.com.
30. dubna 2013 Z cizího krev neteče (Identity Thief) - 50% Sandy Patterson (Jason Bateman) má milující ženu, dvě roztomilé holčičky a náročnou práci. Život mu ztrpčuje jen jeho nepříjemný šéf, a proto využije nabídku ke změně zaměstnání. Jenže za […] Posted in Filmové recenze
19. března 2017 Jump street 21 Zábavný film, na který se člověk podívá jen tak pro zábavu a odlehčení. Velká spousta úsměvných a zábavných momentů, Jonah Hill se prostě na takovéhle role hodí, a Channing Tatum jako […] Posted in Krátké recenze
29. září 2022 She-Hulk: Neuvěřitelná právnička - Epizoda 7 1/10 – Není to k smíchu, není to už ani k pláči. Sedmá epizoda seriálu She-Hulk mě nechává chladným jako kámen v prosinci. No, to jsem na tuto snůšku hoven možná použil až příliš […] Posted in Krátké recenze
27. července 2016 Novinka mezi seriály: Dead of Summer Parta teenagerů jede na letní kemp s tím, že ho pomůže po pěti letech znovuotevřít. Někteří se znají už z dětství, kdy tam i oni sami jezdili na prázdniny, ale taky jsou tu tací, kteří tam […] Posted in TV Recenze
6. února 2020 Žízeň po životě - nejslavnější film Kirka Douglase Vincent van Gogh je jedním z neslavnějších malířů 19. století a Kirk Douglas je zase jeden z nejslavnějších herců 20. století Spojením těchto historických postav, malíře a Kirka Douglase […] Posted in Retro filmové recenze
10. ledna 2018 Fringe aneb Za hranici nemožného ,,Vypadá to, jako když někdo mimo tento svět experimentuje a celá naše planeta je jedna velká laboratoř.“ plukovník Phillip Broyles, FRINGE division Scifi seriály propojené s […] Posted in TV Recenze
2. listopadu 2022 Smrtelné zlo 2 Ash (Bruce Campbell) se svou přítelkyní Lindou (Denise Bixler) přijíždí na chatu, která stojí opuštěná v lese. Tam si pustí pásku, na které je nahrán úvodní text Necronomicu, pradávné […] Posted in Retro filmové recenze
13. září 2016 Bridget Jones's Baby Trvalo to, trvalo, ale nakonec po dvanácti letech na filmová plátna opět vtrhla legendární (i když trochu pozměněná) Bridget Jones. A návrat je to překvapivě velmi příjemný, byť comeback […] Posted in Kritický Klub
Nejnovější komentáře