Stejně jako jsou teenagerovské komedie charakteristické tím, že se v nich přežvýkává psí trus a nevědomky polyká ejakulát, stejně tak i moderní horor má svá jednoznačná specifika. Pomineme-li depresivní výtvarnou stránku, patřičně rozklepanou kameru, dlouhé scény beze slov, strohé a rázné ozvučení, zůstane nám prvek nejtypičtější. V soudobých hororech straší lidé, kteří zahynuli brutální smrtí. Když se Amíci rozhodli natočit remake japonského Kruhu, asi jen málokdo tušil, jaký to vyvolá dopad na současnou kinematografii. Snímek Gora Verbinského se stal ze dne na den kultem – z minima vytěžil maximum a zdánlivě hloupoučkou zápletku s páskou přetransformoval do podoby velmi účinného „receptu“. Nečekaný úspěch Kruhu přiměl ostatní tvůrce k „bezostyšnému kopírování“. Netrvalo dlouho a celosvětová kina se záhy zaplnila až podezřele podobnými tituly. Nejprve přišla Gothika, po ní Nenávist a mezi poslední následovníky patří i 3:15 zemřeš.
Všechny tyto horory mají jedno společné – kdyby v nich nehráli různí herci, splynuli by v jeden totožný celek. Hlavními hrdiny jsou mladí odhodlaní lidé, kteří snadno podléhají své zvědavosti, v jedné ze stěžejních rolí nechybí přitažlivá blondýna (pokud možno podobná Naomi Wattsové, a když ne, tak alespoň černá jako tma – např. Halle Berryová), nutností je též neosobní příběhové prostředí (nejlépe zkrápěné hustým deštěm) a v neposlední řadě… o rozsévání smrtícího úsměvu se zde stará malá holčička s dlouhými černými vlásky a mrtvolně bílou pletí. No není to snadné? Opravdu… smícháte-li všechny tyto ingredience do jednoho celku a přidáte-li i pár vlastních nápadů (vzhledem k nedostatečně protěžované kreativitě by to neměl být až takový problém), máte hit jak „prase“. Kritici vás dost možná „zlynčují“, ale za to diváci vám vše vynahradí. Náctiletých je přece jako smetí a nutno dodat, jsou to přece oni, kdo na tyto horory chodí.
3:15 zemřeš (mimochodem velmi „vhodný“ název) je jen dalším členem houfného stáda. Originalitou oplývá z nějakých pěti-deseti procent a celý zbytek (další dosti „vhodné“ slovo) obtahuje dříve zmíněnou šablonu prvního Kruhu. V souvislosti s dějovou osnovou se nejvíce podbízí srovnání s Nenávistí (The Grudge). Mladí lidé odkoupí luxusní vilu, v níž se před lety odehrály drastické vražedné orgie. Velmi brzy ale zjistí, že to byla osudová chyba. Tajemné hlasy linoucí se z popraskaných stěn, samovolně se otvírající okna a po stěnách stékající krev… to vše je jen pouhým předkrmem.
3:15 zemřeš se může jevit jakkoliv, ale odkopnutí do kouta si zřejmě nezasluhuje. I když má vcelku provařený příběh, servíruje ho takovým způsobem, že se divák nenudí. Neabsentují zde vychytané lekačky (znenadání zvýšená hlasitost umocní jakoukoli „pitomost“), vhodně naaranžované prostředí (zejména ve stylu Texaského masakru) a ani správňácky nepříjemné scény (viz sekání dříví za přítomnosti špalku, polena a taky rukou). Ústřední postavy jsou navíc sympatické a dobře zahrané (Ryan Reynolds mě nepřestává překvapovat) a v mezích únosnosti se nalézá i celková stopáž, která se pohybuje okolo příjemných osmdesáti minut.
Přestože vše výše uvedené lze zhodnotit palcem zdviženým nahoru, jedna skupina diváků to neocení ani v nejmenším. Náročnější filmoví konzumenti. Snímek totiž postrádá to nejpodstatnější. Vlastní tvář.
Celý film se nese v duchu vykrádání a takřka nulového výskytu invence. Vypůjčených nápadů zde nalezneme požehnaně. Ať už je to dům, ve kterém se v minulosti pěkně mýtilo (Nenávist), mrtvá holčička hledající kamarády (Kruh 2), otec s nablýskanou sekerou (Lovec démonů), kněz s kufříkem (Vymítač ďábla) či jedna z posledních scén, v níž se hlavní hrdinka uvědomí prostřednictvím archivních novinových záznamů (pro změnu první Kruh)…
Nehledě na to… byť je příběh podáván na relativně přitažlivém podnose, díky značné nahuštěnosti osvědčených motivů se stává nepatrně (čti dosti) předvídatelným. A to platí i o samotném závěru, který se podobně jako Nenávist či Gothika spokojuje s vysvětlením ve stylu „a teď divákům řekneme to, co už stejně vědí od prvních minut“. Zvláště zásluhou zoufalého zakončení se dost podbízí formulace, že 3:15 zemřeš je jedním z oněch titulů, které směřují tzv. odnikud nikam, či spíše od začátku do začátku.
Přesto všechno – jak už zdůrazňuji v šestém odstavci – The Amityville Horror (originální název) si i tak zachovává určitou zajímavost a přitažlivost. To koneckonců potvrzují i okolnosti, za nichž jsem tento kousek pozřel.
3:15 zemřeš jsem dokoukal někdy okolo druhé hodiny ranní. Přestože se mi na začátku chtělo skutečně spát, v průběhu projekce se má ospalost nadobro vytratila.
Po skončení jsem si pro jistotu zavřel dveře od pokoje (samozřejmě ne proto, že bych se bál), skočil do své rozestlané postele a zakotvil myšlenkami v mnohem příjemnějším přístavu.
Ve 3:15 jsem už byl dokonale tuhý.
Nejnovější komentáře