Ava (Jessica Chastain) je výjimečně dobrá nájemná vražedkyně, která pro tajnou organizaci likviduje zadané lidské cíle. Dostává ty nejvybranější úkoly - obvykle kravaťáky z vysokých kruhů byznysu. Ava pracuje bez soucitu rychle, čistě a nenápadně v různobarevných parukách, chic kalhotových kostýmech nebo v elegantních večerních šatech. Po jedné zpackané akci se ale všechno nebezpečně změní. Organizace, pro kterou pracovala, potřebuje zahladit stopy. O...ficiálně se má ukrýt, vzít si volno a dopřát si odpočinek. Neoficiálně ji šéf organizace Simon (Colin Farrell) chce poslat na odpočinek navěky a zcela bez soucitu vypíše Avu jako cíl k likvidaci. Ava se mezitím rozhodne ukrýt doma, kde dlouhá léta nebyla, trochu napravit svoje vztahy s matkou (Geena Davis) a sestrou Judy (Jess Weixler). Její otec mezitím zemřel a její expřítel a bývalý snoubenec Michael (Common) propadl gamblingu a zapletl se s místní hráčskou mafií, kterou ona sama z dřívějška zná až příliš dobře. Nedá se říci, že by ji domov přivítal s otevřenou náručí. A to samozřejmě netuší, že se z ní stal kontrakt a oběť na odstřel a na každém kroku ji může čekat jiný zabiják.
Lucy, Atomic Blonde: Bez lítosti, Anna. Akčních filmů, které se snaží v hlavní roli představit silnou ženskou hrdinku vzniklo v posledních letech mnoho. Některé se povedli více (Lucy), některé zase výrazně méně (Anna), přesto se ale pořád snaží skutečně realizovat filmy kde bude hlavní hrdinka opravdu silná a nepůjde zrovna o případ Black Widow, Wonder Woman nebo Captain Marvel. Letos se o to pokouší akčňák Ava, jehož hlavní hrdinku ztvárňuje Jessica Chastain a jehož scénárista Matthew Newton, který měl původně i režírovat než byl nahrazen obvinění z napadení a domácího násilí a sama Jessica Chastain jako výrazná zastánkyně hnutí MeToo tou dobou za spolupráci s Newtonem obdržela obrovský hejt. Newtona poté jako režiséra nahradil Tate Taylor, režisér pořád velmi fajn Černobílého světa (právě odsuď se z Jessicou Chastain už znají), oukey Dívky ve vlaku či biografie Jamese Browna Get On Up nebo podprůměrného hororu Máma. A to je možná ze začátku hned hlavní problém kvůli kterému Ava neměla zase takovou šanci uspět.
Takový Černobílý svět je sice pořád velmi povedená záležitost a i většina ostatních Taylorových filmů je koukatelných, osobně mám ale u Taylora pocit, že prostě nemá rukopis. Jednoduše se to také rozpoznat s tím, že pokud vedle sebe dáte právě Černobílý svět, Dívku ve vlaku nebo Mámu tak byste minimálně za mně opravdu těžko poznali, že jsou dílem toho jednoho samého tvůrce. A s Avou se poté pojí ještě jeden zásadní problém a to fakt, že Taylor nikdy předtím akční film netočil. A je to na tom opravdu velmi znát.
Ava ale především v samotném základu trpí základním problémem a to takovým, že v sobě má dva zcela rozdílné filmy: Na jednu stranu chce jít o akční biják, který si může podat ruku třeba s Johnem Wickem nebo alespoň tou Atomic Blonde, zároveň by ale chtěla být i něčím víc a to komplexním příběhem hlavní hrdinky, která si po 8 letech rozhodne tak trochu napravit vztahy s jejími blízkými. Zároveň tak film obsahuje pokusy o působivé akční sekvence (které se úplně myjí účinkem), ale zároveň chce jít hlavní hrdince do nitra a vysvětlit proč dělá to čím se živí. Tohle se třeba v rámci jediné scény podařilo u Johna Wicka 3 nebo také velmi povedené vsuvky do nitra zabijáka obsahuje Leon Luca Bessona. Jenomže Ava není ani jedna z těch dvou věcí, kterou by chtěla být- Není ani povedený akčňák a ani funkční rodinné drama.
Osobně problém vidím už ve scénáři, který prostě nefunguje- Hlavní hrdinka sama o sobě není kdovíjak sympatická a i když ve filmu zazní, že jde snad skutečně o nejlepšího zabijáka na světě s více jak 40 potvrzenými zabitími, už původní scéna ukazuje, že je hlavní hrdinka Ava někdo kdo se minul povoláním. Následně se sice úvodní titulky pokusí v kostce vysvětlit celý život a následnou kariéru Avy a následně se též proplouvá celým filmem skrz její minulost, která je plná rodinných křivd, závislosti na alkoholu či drogách či pobytu v armádě. Jenomže žádné tyhle momenty nefungují a je to prostě škoda, protože si dokážu představit, že kdyby už někdo úvodní titulky roztáhl na celovečerní film tak by z toho mohl být velmi zajímavý film a možná zajímavější než tento. Už ze začátku je v celém scénáři bordel a k hlavní hrdince si člověk těžko hledá vztah. Na jednu stranu nám jí totiž film chvílemi prodává jako chladnokrevného zabijáka, následně se ale ukáže, že má přece jen se zabíjením tak trochu problém a dokonce se během svých akcí svých terčů ptá co udělali tak špatného, že by je měla sprovodit ze světa. Český dodatečný podtitul Bez soucitu je tak trochu zvláštní a akční sekvence, která je vlastně spouštěčem veškerého následujícího dění vlastně diváka tak trochu donutí vypnout a všechna ta následující a nemizející WTF scenáristická a dramaturgická rozhodnutí tak trochu ignorovat.
Vyloženě nemám rád scénáře, které mění postoje postav z minuty na minutu a bourají věci, které padli. Nastíní se tak, že má postava Colina Farrella k postavě Johna Malkoviche velmi výraznou úctu jen proto aby se ukázalo, že tomu tak opravdu není. Postava Jessicy Chastain se pohádá s postavou Commona jen proto aby o pár minut naprosto v pohodě opět bavili. Zároveň je ale opravdu nutné zmínit, že celé to dění ohledně toho, že se z Avy stává lovná zvěř je vlastně téměř celou dobu upozaděné na druhou kolej a řeší se především to slepení rodinných vztahů a tak podobně. Jenomže tyhle vážně brané momenty jsou ve finále spíše k smíchu už proto, že jsou všechny dialogy neskutečně blbé a především se ani hercům nedaří ze sebe něco dostat. Což vlastně platí o jejich celé účasti v tomto filmu.
Jessica Chastain je velmi dobrá herečka, která se ale prostě nehodí na roli akční hrdinky. Většinou dobu se pouze tváří naštvaně a i ona, herečka, která je dle mého úplně v pohodě schopná ztvárnit alkoholičku vysedávající na hodinách abstinentů nebo ženu s aktuálně zlomeným srdcem má v tomhle případě hloupého scénáře a očividně líné a unavené režie v tomhle případě smůlu. Ještě bolestivější tu je fakt, že byl pro mně Colin Farrell herec, který pro mně i průměrné či podprůměrné filmy vždy tahal nahoru a byl to on kdo dokázal něco vytěžit i ze špatného scénáře. I právě Farrell je tu ale totálně mimo a jeho záporák je černobílej idiot bez nějaké osvětlené motivace. A co zbytek? John Malkovich se sice snaží, ale i on má v tomhle případě problém, Common je tu velmi bolestivě upozadněn i přesto, že v Johnu Wickovi 2 nebo Nočním běžci ukázal, že mu akční poloha sedí (velmi vtipný je fakt, že ho trailer uvádí jako držitele Oscara..... i přesto, že ve skutečnosti není držitelem Oscara za herectví, ale za píseň k filmu Selma) a ani on nemá šanci se herecky předvést a když už se začnete radovat, že by se aspoň Geena Davis mohla po dlouhé době ukázat a zavzpomínat si na časy kdy díky filmům jako Thelma a Louise byli ženské hrdinky opravdu cool, tak se ukáže, že všechny scény s ní jsou totálně mimo a Davis má očividně ty nejlepší časy také za sebou. Když už ani takhle tučný cast nefunguje, tak je prostě něco očividně špatně.
S tím, že Tate Taylor nikdy nedělal akční film je problém v následném provedení jakékoliv akční choreografie nebo akčních scén. Akční scény jsou nepřehledné a nezajímavé, choreografie jako by poté rovnou neexistovala. Přitom pravě dokonale nasnímaná akce nebo mistrovsky připravená choreografie je jedním z klíčových prvků u tvorby povedené akční scény, jenže tady nic takového nehledejte. A především mě skutečně nikdy nenapadlo, že chci vidět souboj Farrell vs. Malkovich a především souboj Chastain vs. Farrell, který má jeden z nejhorších výběrů doprovodných písní v pozadí všech dob. Jedinou úlevou je tak v tomhle ohledu fakt, že těch akčních scén zase tolik není. Což je ale zase u filmu, který je označován především jako akční film tak trochu opět špatně. Ty komornější pasáže sice nejsou o moc lepší, pořád je ale ve finále zajímavější sledovat rozhovor Jessicy Chastain a Commona nebo Johna Malkoviche a Colina Farrella než libovolnou akční sekvenci. A to je další věc, která dělá tenhle akční omyl tak zvláštní.
Ani vizuálně nejde o kdovíjak zajímavý film, i když se tu přece jen pár hezkých záběrů najde. Celkově jsem měl ale ze všech lokací pocit totální levnosti a ještě více tvůrčí lenosti, protože jedním z klíčových prvků u akčního filmu je i stylový vizuál, což v poslední době předvedl právě John Wick 3. Tady se ale měl už někdo u psací stolu (konkrétně pan Matthew Newton hádám....) rozhodnout zda chce opravdu dělat akční film o údajně nejlepší zabijákovi na světě, proti kterému začne jít jeho agentura nebo jestli chce natočit film o hledání si cesty ke svým blízkým, které protagonista dlouho neviděl. A pak si mohl rozmyslet jestli vlastně zvládne tyhle dva příběhy spojit dohromady. Dokážu si totiž pořád představit, že v případě silného scénáře a ještě lépe silnějšího tvůrčího uchopení mohl vzniknout opravdu zajímavý film. Takhle ale vznikla velmi podprůměrná akční blbina, která není hezká, zajímavá ani až tak blbá aby byla vlastně zábavná. Mezi psychologickým dramatem a akčním thrillerem tenhle film přešlapuje až tak moc až se mu podlomil led.
Ava: Bez lítosti je film ve kterém krom pár zajímavých vizuálních nápadů a a pořád alespoň sympatickém castu nefunguje skutečně skoro vůbec nic. Závěr, který navíc nechává otevřená vrátka pro další pokračování je brutálně úsměvnou tečkou, protože velmi pochybuji, že měli tvůrci, kteří nedali dohromady pořádně ani jeden film měli v hlavě nějaké pořádné plány na potencionální pokračování (jehož šance na reálné vzniknutí jsou 0, 099%). Jestli se navíc na dnešní trailery nadává v tom ohledu, že vyzrazují z filmu až příliš.... tak můžu jenom říct, že trailer na Avu: Bez lítosti je vlastně filmem v kostce, který sestříhal veškeré akční a alespoň trochu zajímavé momenty a vlastně i vyzrazuje finále, které je vyvrcholením WTF scénáře gigantických velikostí, z něhož není cítit osudovost nebo alespoň skutečně funkční momenty. Co dodat závěrem? Střihačem filmu je Zach Staenberg, který stojí i za střihem trilogie Matrix..... tak proč je ten střih akčních scén tak sakra špatný?- Odpověď: Střihač jen obdržel co dostal, tudíž kdyby Tate Taylor takhle natočil trilogii Matrix, tak bychom dnes měli velmi špatné filmy, které by si svůj dnešní kultovní status rozhodně nezasloužili. Takže Staenbergovi zásadně nevyčítat nic a jen se smířit s tím, že tento film existuje. Zase si ale zahraju na ďáblova advokáta a řeknu, že existují i větší filmová pekla. Výrazně větší filmová pekla!
Trailer:
Verdikt: 2 z 5
Photo © Voltage Pictures
Nejnovější komentáře