První dva díly seriálu Bez vědomí šly dnes na HBO, tak trocha recenze neuškodí. Ivan Zachariáš patři mezi velkou budoucnost český režisérů. Jeho krátká mini série Pustina, kterou spolu vytvořil s Alice Nellis, získala mnoho pozornosti. Nový seriál Bez vědomí přináší ještě více pozornosti, protože jeho hlavní příběh je zasazen do dob Sametové revoluce.
Hlavní příběh je o tom, že se česká houslistka, která emigrovala do Anglie, vrací se svým manželem do ČSSR, kde se očekává přechod do demokracie. Její přílet do Prahy nezůstává bez pozornosti StB a tajných služeb, a tak se za dramatických okolností ztratí její manžel a sama se zraní. Po vyléčení hledá svého manžela, po kterém se slehla zem.
Nesledujeme jenom její příběh, ale sledujeme i příběh agentů, kteří na ni dohlíží. Ten nejdůležitější agent hraný Martinem Myšičkou se postupně dozvídá, kam dosahují jeho pravomoce a že manžel houslistky Marie není jenom tou bezejmennou osobou, která se po emigraci vrací.
Důležitou postavou je anglický agent Gerald Lloyd (David Nykl), který Marii začíná pomáhat a informuje ji o tom nejdůležitějším, že je sledovanou osobou a že ji může pomoci jedině tím, že sama odjede zpět do Anglie.
Patří dík Ivanu Zachariášovi, že dokáže ukočírovat herecké hvězdy, jak české, tak britské, tak aby bylo zahráno vše, tak jak má. Povahové rysy přesné odpovídají tomu, jak od nich očekáváme. Táňa Pauhofová, je už zkušená česko-slovenská herečka, která umí zahrát svojí postavu, jak bychom očekávali. Nejvýraznější zápornou postavou je další StBák (Jan Vlasák), který se ve svém skoro důchodu stará o svou nemocnou manželku a snaží se vést správně svoje podřízené.
Pocit z celého seriálů je opravdu temný, nikdo si není ničím jistý. Každý se může koncem 80. let minulého století dostat do vezení a být mrtvý. Nikdo se neusmívá a většina normálních lidí se snaží přežít jak se dá. Hlavní postavy mají docela tragický příběh a ten je docela ne jednoznačný. V každém díle se něco dozvíme, co nám odhalí další vodítko, jak to správně je. A není to jenom o dvou emigrantech, ale o tom, že je v tom i něco jiného.
Dopomáhá tomu i celkové pojetí seriálu. Našly se autentické prostory, automobily , pití, jídlo.. a prostě vše, co opravdu existovalo v roce 1989. To co se nenašlo, tak se vytvořilo počítači, a tak česká nejlepší firma na triky měla co dělat, aby znovu objevila historii 30 let starou.
Nesmíme zapomenout i na hudbu, o kterou se postaral Petr Malásek. Udělal přesně to, co se v seriálu čeká, dokonale doplnil kameru Jana Velického. Samozřejmě uslyšíme i autentickou hudbu z té doby, včetně úryvků britské i československé televize.
Myslím si, že na českou produkci jde o velký seriál, který dostane mnoho ocenění. Oproti ČT a komerčním televizím jde HBO o autenticitu a divácký zážitek, který není jenom o penězích. Talentovaní lidi se našli a tvůrčí tým kolem Ivana Zachariáše + HBO opravdu přinesl ve správný čas správný seriál, který zanechá na lidech ne moc pozitivní vzpomínku.
Nejnovější komentáře