Raná léta Boba Dylana v New Yorku jsou nádherně ztvárněna ve filmu Úplně neznámý, který tento víkend vstupuje do pražských kin poté, co získal osm nominací na Oscara včetně ceny za nejlepší film a režii. Tento sugestivní životopisný film režiséra a spoluscenáristy Jamese Mangolda (Walk the Line) sice neobjevuje nijak zvlášť ohraný žánr, ale díky vkusným hereckým výkonům a oddanosti hudbě je velmi zábavné ho sledovat.
Film Úplně neznámý začíná příjezdem Dylana (hraje ho na Oscara nominovaný Timothée Chalamet) do New Yorku v roce 1961, kde se chce setkat se svým hospitalizovaným idolem Woodym Guthriem (Scoot McNairy), aby „chytil jiskru“. Ve Woodyho nemocničním pokoji také narazí na laskavého a jemného Petea Seegera (Edward Norton, rovněž nominovaný na Oscara), který mu nabídne nocleh - a poté, co si ho Woody poslechne, jak hraje, mu pomůže nastartovat kariéru.
Příběh, který z velké části vychází z knihy Elijaha Walda Dylan Goes Electric! Newport, Seeger, Dylan a noc, která rozdělila šedesátá léta, sleduje zhruba čtyři roky Dylanova vzestupu na folkové scéně Greenwich Village. Zahrnuje jeho profesní i osobní pletky s královnou folku Joan Baezovou (Monica Barbaro) a fiktivní přítelkyní Sylvií Russoovou (Elle Fanning), než vyvrcholí jeho kontroverzním elektrickým vystoupením na Newport Folk Festivalu v roce 1965.
Mangoldův scénář (napsaný společně s Jayem Cocksem) se silně opírá do známých rytmů hudebního životopisu a jsou zde ojedinělé momenty, které působí neautenticky nebo přehnaně dramaticky. Když se však drží na scéně, je Úplně neznámý elektrizující: je to energie hereckých výkonů a oddanost hudbě, které film povyšují nad jeho konvenční strukturu.
Chalamet je v roli Dylana úžasný, vystihuje jeho charisma, neklidnou energii, a dokonce i jeho manýry a vzhled. Protože je však sám hudebník tak záhadnou postavou, je těžké si k němu jako k postavě vybudovat větší empatii. Zajímavější je, jak na Dylana reagují lidé z jeho okolí: když Sylvii vypráví, že pracoval v lunaparku, je okouzlená; když stejnou historku vypráví Baezové, okamžitě ho okřikne, že kecá. Snaha dobrosrdečného Seegera pochopit nebo oslovit Dylana tvoří velkou část vrcholného napětí filmu.
Barbaro v roli Baezové krade film Chalametovi a podává ohnivý a vrstevnatý výkon, který jí vynesl zaslouženou nominaci na Oscara. Toho samého dosahuje i Norton jako Seeger, který do svých scén vnáší vážnost a hluboce autentickou laskavost. McNairyho ztvárnění Guthrieho, ačkoli většinou mlčí, zakládá film s emocionální hloubkou, která přetrvává ještě dlouho po skončení titulků.
Johnny Cash v podání Boyda Holbrooka mezitím působí trochu strnule ve srovnání s oscarovým výkonem Joaquina Phoenixe ve filmu Walk the Line; s Mangoldem za kamerou oba filmy působí, jako by pocházely ze stejného filmového vesmíru hudebních biografií. Fanningová nemá v roli Sylvie, fiktivní postavy založené na skutečné Suze Rotolo, s čím pracovat, a její bouřlivý vztah s Dylanem není nikdy plně rozvinutý.
Ačkoli Úplně neznámý není muzikál, Mangold věnuje hudbě delší čas na plátně a nabízí minutová vystoupení nejen Dylana, ale i Seegera, Baeze, Cashe a dalších. Jedním z nejlepších momentů filmu je Dylanovo jamování s fiktivním bluesmanem Jessem Moffettem v Seegerově živém televizním pořadu; Moffetta hraje s oduševnělou energií Big Bill Morganfield, syn bluesové legendy Muddyho Waterse. Hudební vrcholy filmu, jako je Dylanova strhující interpretace písně The Times They Are a-Changin“ v podání Johnnyho Cashe, jsou čistým potěšením slyšet a vidět v kině.
Film však klopýtá ve svém vrcholném zobrazení Dylanova elektrifikovaného setu na Newport Folk Festivalu. Mangold vytočí napětí na umělou úroveň, rozzuření diváci házejí předměty a organizátoři festivalu se snaží vypnout zvuk. Přehnané provedení připomíná spíše Blues Brothers hrající Gimme Some Lovin“ v honky-tonku nebo Martyho McFlye elektrizujícího tanec Enchantment Under the Sea než Dylanovo mnohem klidnější skutečné vystoupení.
Film Úplně neznámý vypadá skvěle, kamera Phedona Papamichaela se snoubí s na Oscara nominovanými kostýmy a kulisami, které diváky s ohromující autenticitou přenesou do New Yorku 60. let. Scény, v nichž Chalametův Dylan prochází noční Greenwich Village, jsou nádherně realizované a hmatatelně autentické, čemuž se scénář jen těžko vyrovná.
V roce, kdy se na plátnech kin objevují vysoce prestižní filmové muzikály jako Zloba, Emilia Pérezová nebo Joker: Úplně neznámý se odlišuje jako oduševnělá, hudbou podložená charakterová studie s několika neuvěřitelnými hereckými výkony - jak ze strany herců, tak na jevišti. Ačkoli se nejedná o nic nového, díky Mangoldovu zaujetí pro látku a Chalametovu elektrizujícímu výkonu v hlavní roli je nutné tento film vidět.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře