Co se stalo, když Nora opustila manžela (aneb Opory společnosti) - Elfriede Jelinek

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

E. Jelinek (nosi­tel­ka Nobelovy ceny) je poměr­ně zná­má němec­ky píší­cí autor­ka, kte­rá z prken, jež zna­me­na­jí svět pro­nik­la i do svě­ta stří­br­né­ho plát­na v podo­bě fil­mu Pianistka, kte­rý měl poměr­ně kon­tro­verz­ní recen­ze.

Neméně kon­tro­verz­ní je ale i sama autor­ka - jejíž čás­teč­nou auto­bi­o­gra­fií prý Pianistka byla. Elfriede vždy koke­to­va­la s levi­co­vý­mi poli­tic­ký­mi názo­ry - něja­ký čas byla člen­kou anar­chis­tic­ké­ho hnu­tí a poslé­ze i komu­nis­tic­ké stra­ny, avšak nikdy se nesta­la poli­tic­kým dogma­ti­kem (z komu­nis­tic­ké stra­ny poslé­ze vystou­pi­la), což nezna­me­ná, že by neby­la poli­tic­ky anga­žo­va­ná. Známé je i její setká­ní s Ulrike Meinhof, bouř­li­vé večír­ky, ambi­va­lent­ní vztah k veřej­nos­ti i femi­nis­tic­ký nádech jejích děl. Drama Co se sta­lo... je autor­či­nou prvo­ti­nou z roku 1979. Navazuje na zná­mou Ibsenovu hru Nora, ale její zna­lost od páka pří­mo nevy­ža­du­je. Podle Jelinek totiž Ibsenovo dra­ma kon­čí prá­vě v tom nej­ví­ce zají­ma­vém momen­tu, tedy v době, kdy se Nora odhod­la­la od své­ho man­že­la ode­jít. Co však bude dál? Jak si může ve svě­tě kon­ce 19. sto­le­tí dovo­lit žít žena sama bez ochran­né ruky své­ho man­že­la? To je pocho­pi­tel­ně sil­né a zají­ma­vé téma, kte­ré se na plo­še cca 2 hodin poku­si­li sehrát her­ci Nové scé­ny Národního padla v Praze. V režii Michala Dočekala si titul­ní roli Nory zahrá­la Kateřina Winterová, z noto­ric­ky zná­mých her­ců se obje­vi­li ješ­tě např. M. Mejzlík, O. Pavelka, A. Pyško, či tře­ba i Zdena Hadrbolcová.

Hru dopl­ňo­val živý orchestr slo­že­ný z bicích a kytar, auto­rem hud­by je Miloš Orson Štědroň (mož­ná zná­te jeho spo­lu­prá­ci s Ivou Bittovou).

Nora není - jak by se mož­ná na prv­ní pohled moh­lo zdát - typem eman­ci­po­va­né dámy. O svo­ji eman­ci­pa­ci se sice sna­ží (nemo­hu si odpus­tit jed­nu cita­ci ..„Lid je ve své pře­váž­né vět­ši­ně údaj­ně zalo­žen tak femin­ně, že jeho myš­le­ní a jed­ná­ní je ovliv­ně­no dale­ko více cito­vým vní­má­ním než stříz­li­vou úva­hou, říká Adolf Hitler..“), nicmé­ně záhy dá před­nost poho­dl­né­mu živo­tu vydr­žo­va­né sleč­ny, kte­rý si sna­ží udr­žet i za cenu vlast­ní důstoj­nos­ti. Autorka děj hry pře­nes­la do kon­ce dva­cá­tých let - jak mož­ná bylo ze zmín­ky o Dolfim patr­no - což má svůj výsled­ný efekt v podo­bě dám­ských úče­sů a úprav oděvů a v závě­ru hry i plí­ži­vé­ho poci­tu nástu­pu nacis­mu (...„že by v tom měli prs­ty Židi, v té věci s tím požá­rem?“...). Samotné muže Jelinek ve hře popi­su­je poměr­ně růz­ně, roz­díl­nou pale­tou cha­rak­te­rů, nicmé­ně ti sku­teč­ně moc­ní mají stě­žej­ní vlast­nost spo­leč­nou - tou­hu mno­žit kapi­tál (ne nepo­dob­ných Hugu Stinnesovi, na nějž také při­jde řeč). Ano, poznám­ky o srov­ná­vá­ní ženy s kapi­tá­lem (kapi­tál se totiž mno­že­ním - na roz­díl od ženy - neo­po­tře­bo­vá­vá) jsou doce­la vtip­né. Humor je ve hře pří­to­men, byť o vylo­že­nou kome­dii se nejed­ná. Hra je tak díky pohle­du na roli ženy a bez­uzd­ném chtí­či po mamo­nu aktu­ál­ní i pro dnešek.

Princess of the mlejn  – pohádka, jakou svět neviděl –  65  %
24. května 2025Princess of the mlejn – pohádka, jakou svět neviděl – 65 %Právě dnes večer jsem byla poslána do Peškovky v Praze na premiéru divadelní hry Princess of the mlejn, což je parodie na pohádku Princezna ze mlejna (1994) Zdeňka Trošky. Nové zpracování původně naivní pohádky pro malé…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Jess a Joe navždy - odvaha dívat se na svět dětskýma očima
7. ledna 2025Jess a Joe navždy - odvaha dívat se na svět dětskýma očimaComing of age patří mezi jeden z mých nejoblíbenějších literárních žánrů. Nejslavnějším dílem tohoto typu je bezpochyby román Kdo chytá v žitě od Jeroma D. Salingera. Od víc současných autorů je populární například kniha Ten, kdo stojí v koutě od…Vydáno v rubrice: Divadelní aktuality
Politika správcovny v Klubovně Kašparu
31. května 2024Politika správcovny v Klubovně KašparuVětšině průměrných diváků nejspíš nic neřekne, když pod divadelním textem uvidí zkratku S. d. Ch. Těm vzdělanějším ale jistě dojde, že se jedná o pseudonym českého spisovatele a dramatika Miloslava Vojtíška, který patří v současnosti mezi…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Legendární muzikál Tomáše Vorla na prknech Divadla Na Fidlovačce
27. května 2024Legendární muzikál Tomáše Vorla na prknech Divadla Na FidlovačceKaždý, kdo se jen trochu zajímá o českou kinematografii, jistě někdy slyšel o filmovém muzikálu, nebo lépe řečeno rytmikálu režiséra Tomáše Vorla Kouř. Tento dnes již kultovní snímek vznikl na základě několika jeho předchozích prací. Příběhově…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Vanya - Čechov pro 21. století
26. května 2024Vanya - Čechov pro 21. stoletíAnton Pavlovič Čechov je pravděpodobně jeden z nejznámějších ruských dramatiků. Je představitelem tzv. lyrického dramatu, kde se důležité pasáže děje odehrávají nikoliv v reálném životě ale v citovém nitru postav. Zejména pro své nejvýznamnější dílo -…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Chladné dítě - Marius von Mayenburg
20. května 2023Chladné dítě - Marius von MayenburgMayenburg je současný německý dramatik, jehož vztahové drama si připravili jako absolventskou inscenaci studenti 3. ročníku KČD v režii Tomáše Ráliše v divadlu Disk. Jedná se o hru hranou takříkajíc na "jeden zátah", tedy bez přestávky,…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Verrücktes Blut (Šílená krev)
30. března 2020Verrücktes Blut (Šílená krev)Nová scéna Národního padla nabízí velmi často zajímavá představení, v poslední době jsem tam krom obligátního Čekání na Godota shlédl i velmi pozoruhodnou německou hru Šílená krev, kterou v Praze exkluzivně představil - ve spolupráci s…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Taking Off company - Oblíbenci
30. března 2020Taking Off company - OblíbenciHru Oblíbenci od švýcarské autorky Laury de Weck (ročník narození 1981) jsem shlédl v neděli v Paláci Akropolis, takže dojmy jsou ještě docela čerstvé a zároveň už mám trochu toho potřebného kontemplačního odstupu. Podtitulek "nebezpečné známosti…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Othello, benátský mouřenín
27. března 2020Othello, benátský mouřenínOthello patří mezi nejslavnější Shakespearovy hry, bohužel jsem jej však až do včerejšího dne neměl tu možnost spatřit na své vlastní zornice. Konkrétně se jednalo o druhou premiéru ve Stavovském padle v režii Daniela Špinara, velmi…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
J. P. Sartre - Špinavé ruce
26. března 2020J. P. Sartre - Špinavé ruceV padle Kolowrat jsem se poprvé ocitl až toto úterý, kdy jsem shlédl slavnou hru slavného autora s názvem "Špinavé ruce". Pamatuji si, že v době (a není to zase tak dávno), kdy jsem byl věkově…Vydáno v rubrice: Divadelní recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře