E. Jelinek (nositelka Nobelovy ceny) je poměrně známá německy píšící autorka, která z prken, jež znamenají svět pronikla i do světa stříbrného plátna v podobě filmu Pianistka, který měl poměrně kontroverzní recenze.
Neméně kontroverzní je ale i sama autorka - jejíž částečnou autobiografií prý Pianistka byla. Elfriede vždy koketovala s levicovými politickými názory - nějaký čas byla členkou anarchistického hnutí a posléze i komunistické strany, avšak nikdy se nestala politickým dogmatikem (z komunistické strany posléze vystoupila), což neznamená, že by nebyla politicky angažovaná. Známé je i její setkání s Ulrike Meinhof, bouřlivé večírky, ambivalentní vztah k veřejnosti i feministický nádech jejích děl. Drama Co se stalo... je autorčinou prvotinou z roku 1979. Navazuje na známou Ibsenovu hru Nora, ale její znalost od páka přímo nevyžaduje. Podle Jelinek totiž Ibsenovo drama končí právě v tom nejvíce zajímavém momentu, tedy v době, kdy se Nora odhodlala od svého manžela odejít. Co však bude dál? Jak si může ve světě konce 19. století dovolit žít žena sama bez ochranné ruky svého manžela? To je pochopitelně silné a zajímavé téma, které se na ploše cca 2 hodin pokusili sehrát herci Nové scény Národního padla v Praze. V režii Michala Dočekala si titulní roli Nory zahrála Kateřina Winterová, z notoricky známých herců se objevili ještě např. M. Mejzlík, O. Pavelka, A. Pyško, či třeba i Zdena Hadrbolcová.
Hru doplňoval živý orchestr složený z bicích a kytar, autorem hudby je Miloš Orson Štědroň (možná znáte jeho spolupráci s Ivou Bittovou).
Nora není - jak by se možná na první pohled mohlo zdát - typem emancipované dámy. O svoji emancipaci se sice snaží (nemohu si odpustit jednu citaci ..„Lid je ve své převážné většině údajně založen tak feminně, že jeho myšlení a jednání je ovlivněno daleko více citovým vnímáním než střízlivou úvahou, říká Adolf Hitler..“), nicméně záhy dá přednost pohodlnému životu vydržované slečny, který si snaží udržet i za cenu vlastní důstojnosti. Autorka děj hry přenesla do konce dvacátých let - jak možná bylo ze zmínky o Dolfim patrno - což má svůj výsledný efekt v podobě dámských účesů a úprav oděvů a v závěru hry i plíživého pocitu nástupu nacismu (...„že by v tom měli prsty Židi, v té věci s tím požárem?“...). Samotné muže Jelinek ve hře popisuje poměrně různě, rozdílnou paletou charakterů, nicméně ti skutečně mocní mají stěžejní vlastnost společnou - touhu množit kapitál (ne nepodobných Hugu Stinnesovi, na nějž také přijde řeč). Ano, poznámky o srovnávání ženy s kapitálem (kapitál se totiž množením - na rozdíl od ženy - neopotřebovává) jsou docela vtipné. Humor je ve hře přítomen, byť o vyloženou komedii se nejedná. Hra je tak díky pohledu na roli ženy a bezuzdném chtíči po mamonu aktuální i pro dnešek.
Nejnovější komentáře