Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Dáma na kolejích vs. Barbie aneb proměny feminismu očima AI

Dáma na kolejích vs. Barbie aneb proměny feminismu očima AI

Photo © Filmové studio Barrandov
Photo © Filmové studio Barrandov
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

Retro recen­ze pro dnešek nás zave­de zpát­ky do hlu­bin soci­a­lis­mu – do roku 1966, kdy se reži­sér Ladislav Rychman roz­ho­dl dva roky po vydá­ní prv­ní­ho čes­ké­ho muzi­ká­lu Starci na chme­lu nato­čit dal­ší, ten­to­krát ale z jiné­ho pro­stře­dí. 

Příběh vyprá­ví o Marii Kučerové, ženě, kte­rá svě­do­mi­tě pra­cu­je jako řidič­ka tram­va­je a záro­veň je i vzor­nou mat­kou v domác­nos­ti. Poté, co ale při­stih­ne man­že­la při nevě­ře, roz­hod­ne se vzor­nost a svě­do­mi­tost nechat minu­los­tí. Namísto toho v sobě pro­bu­dí ženu, kte­ré svět leží u nohou. Začne vyu­ží­vat své­ho šar­mu a ohra­zu­je se pro­ti sub­mi­siv­ní­mu posta­ve­ní žen, kte­ré ve spo­leč­nos­ti panu­je. Celý sní­mek je tak jed­nak pole­mi­kou nad tím, co člo­věk od živo­ta oče­ká­vá, jakým způ­so­bem se toho sna­ží docí­lit a zda ho to nako­nec oprav­du uči­ní šťast­ným.

Příběh je při­nejmen­ším na svou dobu vel­mi osvě­to­vý. Zvlášť když při­hléd­ne­me k tomu, že i po téměř šede­sá­ti letech jsou někte­ré jeho prv­ky stá­le aktu­ál­ní. Socialistický aspekt sice vymi­zel, pře­ci jen ale deba­ta o posta­ve­ní žen ve spo­leč­nos­ti stá­le aktu­ál­ní je a je i zají­ma­vým námě­tem k tvor­bě fil­mů. Narážím zde samo­zřej­mě na trhák minu­lé­ho roku – Barbie reži­sér­ky Grety Gerwig.

Srovnání těch­to dvou sním­ků je při­nejmen­ším v mno­ha aspek­tech obtíž­né. Proto jsem se roz­ho­dl, že než­li se poku­sím o vlast­ní myš­len­ku, zeptám se na názor umě­lé inte­li­gen­ce. A Chat GPT to vidí násle­dov­ně:

Dáma na kole­jích (1966): Film byl nato­čen v Československu v obdo­bí, kdy se soci­a­lis­tic­ká ide­o­lo­gie sna­ži­la pod­po­ro­vat rov­nost pohla­ví, při­čemž ženy byly povzbu­zo­vá­ny, aby vstu­po­va­ly na pra­cov­ní trh a podí­le­ly se na budo­vá­ní spo­leč­nos­ti. Feminismus v teh­dej­ší podo­bě byl však ome­ze­ný – šlo spí­še o eko­no­mic­kou eman­ci­pa­ci žen než o důraz na indi­vi­du­ál­ní vol­bu či boj pro­ti gen­de­ro­vým ste­re­o­ty­pům. Postava Marie je zob­ra­ze­na jako sil­ná žena, kte­rá se roz­hod­ne posta­vit za své prá­vo na vlast­ní hod­no­tu a mís­to ve svě­tě, což byla teh­dy osvě­žu­jí­cí změ­na.

Barbie (2023): Tento ame­ric­ký film vzni­kl v době tzv. čtvr­té vlny femi­nis­mu, kte­rá kla­de důraz na inter­sek­ci­o­na­li­tu, sebe­vy­já­d­ře­ní, kri­ti­ku patri­ar­chál­ních struk­tur a medi­ál­ní repre­zen­ta­ce. Film se zabý­vá nejen žen­skou iden­ti­tou a její kom­plex­nos­tí, ale i hle­dá­ním rov­no­váhy mezi muž­ský­mi a žen­ský­mi role­mi. Barbie uka­zu­je, že femi­nis­tic­ká téma­ta již nejsou mar­gi­na­li­zo­va­ná, ale stá­va­jí se sou­čás­tí main­stre­a­mo­vé kul­tu­ry.

  1. Hlavní femi­nis­tic­ká téma­ta:

Dáma na kole­jích: Film se zamě­řu­je na eman­ci­pa­ci ženy v rodin­ném a pra­cov­ním pro­stře­dí. Marie, tram­va­jač­ka, se vzbou­ří pro­ti domá­cí­mu ste­re­o­ty­pu, v němž je pod­ří­ze­ná man­že­lo­vi a jeho zále­tům. Její ges­to (ujmu­tí říze­ní tram­va­je ve chví­li, kdy její muž selhá­vá) má sym­bo­lic­ký význam jako vyjá­d­ře­ní její schop­nos­ti pře­vzít kon­t­ro­lu nad vlast­ním živo­tem. Feminismus zde půso­bí jako důraz na morál­ní sílu ženy a na její schop­nost vypo­řá­dat se s pro­blémy, kte­ré vzni­ka­jí v rám­ci rodin­ných struk­tur.

Barbie: Barbie nao­pak řeší mno­ho­vrs­tev­na­tou otáz­ku iden­ti­ty a spo­le­čen­ské­ho tla­ku na doko­na­lost, kte­rý ženy cítí. Film zkou­má, jak patri­ar­chát for­mu­je oče­ká­vá­ní žen i mužů, a nabí­zí meta­fo­ric­ké zob­ra­ze­ní „Barbie svě­ta“ jako uto­pie, kte­rá má své limi­ty. Feminismus je zde pojat inklu­ziv­ně­ji, s akcen­tem na dia­log a hle­dá­ní rov­no­váhy mezi pohla­ví­mi. Důraz je kla­den i na muž­ské posta­vy (Ken), kte­ré se potý­ka­jí s oče­ká­vá­ním tra­dič­ních gen­de­ro­vých rolí, čímž film pře­kra­ču­je hra­ni­ce čis­tě žen­ské­ho téma­tu.

  1. Styl a způ­sob vyprá­vě­ní:

Dáma na kole­jích: Satirická kome­die s prv­ky tragé­die, kte­rá femi­nis­tic­ké téma podá­vá sub­til­ně­ji, čás­teč­ně kvů­li teh­dej­ší spo­le­čen­ské cen­zu­ře. Hlavní posta­va je rea­lis­tic­ká a pří­stup­ná, což odpo­ví­dá teh­dej­ší­mu sty­lu čes­ko­slo­ven­ské­ho fil­mu. Humor a iro­nie slou­ží k odleh­če­ní váž­né­ho téma­tu, čímž zajiš­ťu­je vět­ší při­ja­tel­nost pro šir­ší pub­li­kum.

Barbie: Stylizovaný a barev­ný film plný sym­bo­li­ky, kte­rý vyu­ží­vá absurd­ní humor, pop­kul­tur­ní odka­zy a meta­na­ra­tiv­ní prv­ky. Díky tomu půso­bí jako post­mo­der­ní mani­fest femi­nis­mu a kul­tur­ní kri­ti­ky, cíle­ný na glo­bál­ní pub­li­kum. Film si nebe­re ser­vít­ky při kri­ti­ce patri­ar­chá­tu, ale záro­veň uka­zu­je žen­skou i muž­skou zra­ni­tel­nost.

  1. Reflexe spo­le­čen­ské situ­a­ce:

Dáma na kole­jích: Film odrá­ží dobu, kdy se ženy v soci­a­lis­tic­ké spo­leč­nos­ti sice zapo­jo­va­ly do pra­cov­ní­ho pro­ce­su, ale čas­to byly nadá­le vázá­ny tra­dič­ní­mi rodin­ný­mi role­mi. Marie je pro­to­ty­pem ženy, kte­rá se sna­ží najít rov­no­váhu mezi osob­ní svo­bo­dou a oče­ká­vá­ním spo­leč­nos­ti.

Barbie: Tento film je reak­cí na sou­čas­nou kul­tu­ru, kde jsou gen­de­ro­vé role stá­le inten­ziv­ně dis­ku­to­vá­ny. Odráží potře­bu rede­fi­no­vat, co zna­me­ná být ženou nebo mužem v moder­ní době, a ote­ví­rá pro­stor pro růz­né podo­by iden­ti­ty.

Toť pohled AI, se kte­rým se dá, dle mého názo­ru, sou­hla­sit. Přinejmenším kla­de zají­ma­vé otáz­ky a je pod­nět­ným před­mě­tem do dis­ku­se. Tu ale nechá­me na jin­dy. Dovolím si ješ­tě zhod­no­tit i nepří­bě­ho­vé prv­ky fil­mu, abych si nepři­šel úpl­ně zby­teč­ný. Narovinu se cítím povi­nen čte­ná­ře uvě­do­mit s fak­tem, že jsem vel­kým fanouš­kem muzi­ká­lů a budu tedy hod­no­tit zejmé­na ty prv­ky, kte­ré muzi­ká­lo­vé­mu sché­ma­tu odpo­ví­da­jí. 

Vizuální strán­ka, odmyslíme-li stá­ří sním­ku, má své svět­lé i tem­né strán­ky. Nepřekvapivé je opě­tov­né poru­šo­vá­ní prin­ci­pu osy. To je hřích, kte­rý je bohu­žel pro star­ší čes­ké sním­ky typic­ký a mís­ty může půso­bit ruši­vě. Nicméně oce­ňu­jí opro­ti tomu nápa­di­tost a kom­po­zi­ci jed­not­li­vých zábě­rů. V pří­pa­dě hudeb­ních čísel a cho­re­o­gra­fií kame­ra i přes ome­ze­né tech­no­lo­gic­ké mož­nos­ti teh­dej­ší doby fun­gu­je dob­ře. Obecně na poměr­ně sta­rý film jsou zde zábě­ry, kte­rým by se neje­den reži­sér z důvo­du nároč­nos­ti pro­ve­de­ní vyhnul rád i dnes a to se musí oce­nit.

Přesuňme se teď k Herecké strán­ce. Jiřina Bohdalová v hlav­ní roli mě vel­mi bavi­la. Bylo na ní totiž vidět, že jí samot­nou tato role bavi­la také. Její herec­ké zlo­zvy­ky v podo­bě typic­kých gri­mas v obli­če­ji jí tak divák snad­no odpus­tí. Vyzdvihnout musím i Radoslava Brzobohatého, kte­rý do své role vne­sl balanc komic­ké­ho prv­ku a dra­ma­tič­nos­ti. 

No a nako­nec mož­ná nej­dů­le­ži­těj­ší strán­ka fil­mu – hud­ba. Tu si neod­pus­tím nikdy, zvláš­tě pak u recen­ze na muzi­kál. Za hud­bou sto­jí tro­ji­ce Jiří bažant, Jiří Malásek a Vlastimil Hála. Ti před­ved­li schop­nost do fil­mu zakom­po­no­vat žánro­vou rozmanitost- od jaz­zu až po žal­my. Vyzdvihnout musím i tex­ty, kte­ré mají chyt­ré rýmy, kte­ré už se ani v dneš­ních muzi­ká­lech nevi­dí. Zároveň pra­cu­jí i s chyt­rý­mi sym­bo­ly a obec­ně si mys­lím, že tex­to­vě je to vyve­de­né. Hudebně ale tra­tí hlav­ně na fak­tu, že byly pís­ně psá­ny na míru fil­mu a nepřed­po­klá­da­lo se, že by moh­li stát sami o sobě. Proto se z nich na roz­díl od reper­toá­ru z e Starců na chme­lu nesta­li hity. Největší prů­švih toho­to fil­mu coby muzi­ká­lu je ale Jiřina Bohdalová, kte­rá pros­tě roze­ná zpě­vač­ka není a je to dost sly­šet. Nechci jí však křiv­dit – ve fil­mu nezpí­vá hez­ky sko­ro nikdo a pořád je tu jis­tá šan­ce, že na vině jsou zvu­ka­ři.

Na závěr ješ­tě při­dám jako slad­kou teč­ku náhod­ný citát z fil­mu, kte­rým při­dá­vám body scé­náris­tům za mě vel­mi blíz­ký styl humo­ru:

To si může­te ze své­ho pla­tu řidič­ky tram­va­je dovo­lit tako­vý kožich? Kde jste ho vza­la?“ - „No, kde bych ho asi vza­la? Chovám doma leo­par­da.

Touhle větou si sko­ro zís­ka­li mé odpuš­tě­ní za klišé, kte­ré nená­vi­dím, nebo­li „celý film byl jen sen“.


Podívejte se na hodnocení Dáma na kolejích na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ucho: Československý film plný napětí a politických intrik
29. dubna 2024Ucho: Československý film plný napětí a politických intrikUcho je československý černobílý film, který vznikl v roce 1969 a byl dokončen v roce 1970. Režisérem tohoto snímku je Karel Kachyňa podle scénáře Jana Procházky. Hlavní role ztvárnili tehdejší manželé Radoslav Brzobohatý a Jiřina Bohdalová.…Vydáno v rubrice: Speciály
Oáza: Válečné drama z československé kinematografie, které překonává čas
11. května 2023Oáza: Válečné drama z československé kinematografie, které překonává časKdysi dávno jsem viděl Oázu v televizi. Bylo to patrně v květnových dnech, protože tehdy běželo velké kvantum válečných filmů a patrně to ještě bylo na černobílé Tesle. Film se mi líbil, působil tak trochu nečesky.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Všichni dobří rodáci
16. září 2022Všichni dobří rodáciVšichni dobří rodáci je československý film režiséra Vojtěcha Jasného z roku 1968. Jasného styl, považovaný za "nejčesčího" ze současných filmařů, byl především lyrický. Dokončení scénáře trvalo téměř 10 let a jednalo se o jeho vrcholné dílo.…Vydáno v rubrice: Speciály
Ucho
6. září 2022UchoHerecký koncert Radoslava Brzobohatého a Jiřiny Bohdalové v brilantním filmu Karla Kachyňi a Jana Procházky, jenž byl po dlouhá léta na seznamu zakázaných filmů, jde znovu do kin. Dvojice Procházka – Kachyňa začala realizovat svůj nejlepší…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Ucho
1. července 2022Ucho[caption id="" align="alignright" width="202"] Photo © Filmové studio BarrandovPhoto © Filmové studio Barrandov[/caption] K příležitosti výročí zrušení cenzury uvedla Česká televize řadu filmů, které si pobyly skoro 20 let v trezoru daleko od očí neprivilegovaných diváků.…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Všichni dobří rodáci
23. května 2022Všichni dobří rodáciKdyž jsem začal chodit na gympl, objevil jsem v domě svých prarodičů doslova poklad: Staré ročníky časopisu Kino, zrovna z druhé poloviny šedesátých let, kdy se stala československá kinematografie světově uznávanou (kdeže jsou ty doby…) a…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátku
19. srpna 2025Nikdo 2 - Bláznivá dovolená v akčním kabátkuHutchi Mansellovi (Bob Odenkirk) se dlouhou dobu dařilo skrývat před světem i vlastní rodinou, že má velmi temnou a krvavou minulost. Jenže když násilí zaklepalo na dveře jeho domu, musel s pravdou a troškou toho poctivého lámání…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou Arjonou
18. srpna 2025Splitsville - Romantický čtyřúhelník s Dakotou Johnson a Adriou ArjonouDva manželské páry a jedno společné dilema – vztah už nefunguje jako dřív a každý z partnerů možná touží po něčem jiném. Myšlenka otevřeného vztahu rozvíří jejich přátelství i jistoty, které doposud vnímali jako pevné. A…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sweet Revenge - Jason Voorhees se vrací
14. srpna 2025Sweet Revenge - Jason Voorhees se vracíSkupina teenagerů přijíždí do tábora Crystal Lake, ale jedna věc, kterou o tomto místě netuší, je, že jsou sledováni a záhadně zabíjeni tajemným sériovým vrahem, který touží po pomstě... Poslední celovečerní Pátek třináctého dorazil v roce…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident Evilu
11. srpna 2025Zach Cregger osobně uvádí Hodinu zmizení v Praze, které signalizují místní produkci Resident EviluKdyž se diváci ve středu večer sešli v pražském Edison Filmhubu na místní premiéře filmu Hodina zmizení, dostalo se jim více než jen pohledu na nejnovější hororový snímek režiséra Zacha Creggera. Sám režisér neohlášeně vstoupil na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů roku
7. srpna 2025Hodina zmizení - Jeden z hororů i filmů rokuVzájemně propojený hororový epos o zmizení celé školní třídy v malém městě. Vše začíná v okamžiku, kdy 17 dětí z jedné třídy přesně ve 2:17 ráno beze stopy zmizí. Tato děsivá událost rozproudí sled temných a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,09179 s | počet dotazů: 254 | paměť: 41141 KB. | 28.08.2025 - 00:04:17