Tony Kaye se po dlouhé odmlce rozhodl natočit další snímek depkoidního charakteru. Po skvělém a slavném Kultu hákového kříže (American History X -1998), který asi netřeba příliš představovat a který je jedním z nejlépe a nejsyrověji natočených filmů o rasismu, zabrousil do amerických školních lavic a vytáhnul na světlo boží problematiku učitelské řehole. Do hlavní role obsadil Adriana Brodyho, který by svýma smutnýma ztracenýma hnědýma očima, jež jsou plné prázdnoty a beznaděje dojmul i kámen, což skvěle uplatnil už několikrát a hlavně ve své nejznámější roli z filmu Pianista (The Pianist-2002).
Učitel Henry Barthes přijíždí do státní školy coby zástup za nemocného kolegu. Už při jedné z prvotních scén, kdy je záběr na něj, jak cestuje první den do práce v autobuse (zde nastoupí poprvé Brodyho nešťastná kukadla), Vám bude jasné, že tento týpek asi nebude přehnaným optimistou. Záhy se seznamuje se všemi svými kolegy, kteří tu vedou předem prohranou bitvu s typickým systémem západního školství. Učitel nemůže nic, zatímco protistrana - žáci naprosto všechno. Učitelům sprostě nadávají, plivají na ně, vyjímkou nejsou ani fyzické útoky nejen ze strany dětí, ale i jejich rodičů. Šedivá školní budova obehnaná drátěnými ploty je až po strop zaplněna naprostou netečností a znuděností mladé generace a frustrací a bezmocností těch, kteří se jim snaží něco předat. Pro mě jeden z nejsilnějších momentů celého filmu je právě konstatování Henryho, když na rodičovské schůzky nedorazí jediný rodič, že tady to máme, tady tkví zásadní příčina celýho zasranýho problému. Přesně podle principu, že „ryba smrdí od hlavy“ - jak mají mít děti respekt k učitelům, když je doma nikdo ani nenaučí, aby měly respekt sami k sobě? Když je ti nejbližší nenaučí, že v životě nedostanou nic zadarmo a musí se sakra snažit, pokud chtějí něčeho dosáhnout? Když jsou pro vlastní rodiče nedůležití, vlastní rodiče nezajímá, co z nich bude, až vyrostou (a citlivá dětská duše to pořádně vnímá a o to víc nechápe) a nemají vůbec zájem se jim věnovat, to má potom učitel ve škole sakra těžkou práci. Nejlíp na to vyzraje šedivý kantor, který se cpe antidepresivy, neztrácí smysl pro humor a vulgární chování oplácí žákům stejnou mincí.
Jednoho dne, když se Henry vrací opět z práce do nedalekého ústavu, kde navštěvuje stále víc a víc senilního dědečka, potká v autobuse mladičkou prostitutku - ještě dítě, která klečí před opilým mužem a žadoní o zaplacení za svoje sexuální služby, ale jediné, čeho se jí dostane, je pořádná facka. Dívka vystupuje na stejné zastávce jako učitel a začne to na něho zkoušet. Ten ji odbude a pokračuje v cestě. O pár dní později ji ale potkává znovu a po menším váhání si ji bere s sebou do bytu. Účelem ale není žádné jeho chvilkové rozptýlení, ale snaha jí pomoci. Ošetří jí zranění po nedávném znásilnění, dá jí najíst a nechá ji u sebe přespat. Jedna noc se ale nakonec protáhne a mezi ní a učitelem, který se až doteď záměrně nezdržoval na jednom místě delší dobu, aby si nevytvářel žádné citové vazby, vznikne zvláštní a silné pouto. A i když je hned od začátku jasné, že ji u sebe Henry nemůže nechat bydlet napořád, toto je jediná dějová linie filmu, ve které zůstane i přes jejich odloučení příslib naděje.
Co mi na filmu malinko vadilo, byla opakující se linka dějových příběhů všech učitelů - všichni do jednoho měli nefunkční rodinné vztahy, všichni do jednoho se neměli komu vyplakat na rameni a všichni do jednoho svorně trpěli a nijak to neřešili a jediné, co jim leželo na srdci bylo blaho jejich studentů. Osobnosti jednotlivých kantorů mohly být mnohem lépe prokresleny, stejně tak jako jejich vztahy k nejbližším lidem a tahleta zřejmá černobílost filmu trochu ubírá.
Ale i tak je Detachment (2011) smutnou a mrazivou výpovědí o stavu dnešního školství a nepředstavitelně těžké učitelské profesi, jejíž poselství si vybavíte i po delší době a i když školství v naší zemi není třeba zdánlivě ještě v takovém bahně jako v jiných státech, tak s větším a větším nesmyslným zbavováním pravomocí učitelů a větší a větší rodičovskou lhostejností se k ní mílovými kroky přibližuje.
Nejnovější komentáře