Můj otec s oblibou říká, že má-li vůbec nějakou chybu, pak je to právě bezchybnost. Samozřejmě… trousí takto v žertu. Jak je totiž všeobecně známo – dokonalý není nikdo. Platnost rčení o neexistenci absolutní vybroušenosti tak platí nejenom pro blondýny, ale vůbec pro všechny lidi na této planetě – včetně filmových tvůrců (nečekám, že by vás tato informace srazila do kolen, jen potřebuji nenásilně přejít k tomu, o čem chci psát).
Jedním z důkazů lidské neomylnosti jsou právě filmy. Byť se to při prvních projekcích kolikrát nezdá, nenajde se snad jediný počin, který by byl v celé své délce bezchybný a v němž by se tu a tam neobjevila nějaká ta nedomyšlenost. Nejčastěji se tak stává v důsledku toho, že je řada scén natáčena na přeskáčku, a tedy nikoliv chronologicky. Jak hlásá výše uvedený titulek, tento článek (a dost možná i řada dalších) se bude zabývat praktickými příklady toho, když se tvůrci tzv. „seknou“. V prvním vydání si přiblížíme chyby ve snímcích Spider-Man, Pán prstenů a Shrek 2.
Spider-Man
Automobilové „deža-vi“
Budete-li hodně pozorní na začátku druhé půle, když Peter Parker rozmlouvá s Mary Jane o její divadelní kariéře a ona se snaží, seč může, aby zakryla pracovní oděv servírky, můžete si povšimnout, jak za postavou Kirsten Dunstové projede v krátkém časovém úseku dvakrát to samé auto. A aby toho nebylo málo, pokaždé s „na vlas stejnou“ posádkou. Prvně se tak stane v záběru, kdy MJ říká, že právě odešla z práce, podruhé o několik vteřin později, když se na scéně objevuje její zavalitý černošský šéf se stížností, že v pokladně chybí několik dolarů.
1) Hnědé auto s bílým pruhem poprvé. | 2) Přichází šéf od MJ a auto projíždí znovu. |
Veskrze zajímavá je rovněž skutečnost, že auta, která za MJ projíždějí, se z „placu“ posléze vypařují – a to pokaždé když kamera najede na postavu Petera Parkera. To samé platí i o procházejících lidech
.Podezřele proměnné pozadí
Památný rozhovor mezi Peterem a jeho strýcem, který je veden v zaparkovaném autě a jenž je také dosti překroucen zásluhou špatné nálady hlavního hrdiny, proslul nejenom kultovní větou „S velkou silou přichází velká odpovědnost“, ale i náhlou změnou prostředí. Když kamera snímá artikulujícího Maguira, v pozadí je možno zaznamenat šedivou budovu s velkými okny a táhlý živý plot nižšího vzrůstu. Jen co ale Peter Parker vystupuje z auta, objevuje se na úplně jiné scéně (!). Mění se budova (nebo alespoň její část) a hlavně - mizí zelený keř.
1) Když Peter sedí v autě, jsou za ním keře... | 2) Když vystoupí, keře zmizí (!). |
Nerozbitná lampička
Když si Peter osvojuje nově nabyté nadpřirozené schopnosti a testuje vystřelování pavučin, při jednom pokusu se mu poštěstí rozbít zelené svítidlo s okrovým zástinem. To by samo o sobě nebylo až tak zvláštní – jenomže hned v dalším záběru se lampička objevuje na svém původním místě a ještě k tomu všemu v neporušeném stavu (!).
1) Pavučina se přilepuje na lampičku | 2) Lampička dopadá na zadní stěnu | |
3) Ještě jeden záběr na tříštící se lampičku | 4) V dalším záběru je lampička zpátky. |
Pán prstenů: Společenstvo prstenu
Dvakrát odhozený meč
Závěrečná lesní bitva, v níž se rozpouští Společenstvo prstenu, naskýtá hned několik nechtěných chybek a logických kolizí. Mezi ty největší (avšak taky těžko postřehnutelné) patří Aragornem upuštěná zbraň v souboji s vůdcem skřetů. V okamžiku, kdy je Mortensenova postava odmrštěna na strom, je její představitel natolik omráčen nárazem, že odhazuje meč do dáli (viz první obrázek). Hned vzápětí následuje vržení kovového štítu a Aragorn končí ve veskrze těsném sevření krycího prostředku. V souběžném bočním pohledu se ovšem stáváme svědky něčeho, co se dá jen stěží vysvětlit lidským rozumem. Aragorn se totiž už podruhé „zbavuje“ svého meče (!).
Aragorn naráží na strom a upouští meč...
Když po něm skřet vrhá svůj štít, Aragorn je znovu ozbrojen.Podivně tvárný most
Gandalfův souboj s Balrogem je sám o sobě úchvatný a nezapomenutelný – přesto všechno se během něj udá něco velmi pozoruhodného. Stejně jako v minulém případě, i tentokrát se jedná o chybku na první pohled nezaznamenatelnou. Pozornost zbystřete v okamžiku, kdy Gandalf „zabodne“ svou hůl do úzkého mostu, který se následně zhroutí. V pohledu, který zabírá padajícího Balroga a pozorujícího Iana McKellena, je zřejmé, že má pozůstalý zbytek „lávky“ rovný povrch - bez jakéhokoliv zvrstvení a zalomení. Avšak… jakmile se Démonův bič omotá okolo Gandalfova kotníku a šedivý čaroděj se jen tak tak zachytí o výše popsaný okraj, bystřejšímu očku nemůže uniknout výrazná změna povrchu (zřejmě proto, aby se měl sympatický stařík čeho chytnout)
.
Balrog padá do temnot a v horním pohledu je jasně patrné, jaký je povrch mostu.
Tvrzení o prvotní hladkosti povrchu dokládá zcela jednoznačně tento obrázek.
Aby Gandalf „neodešel“ tak brzo, nastává radikální proměna povrchu...
Kouzelné knížky
Když Gandalf načapá Sama, jak zvědavě naslouchá za oknem, chytne jej pod krkem a mrskne s ním na stůl. Během tohoto procesu svrhne na zem i několik knížek, které se v průběhu jejich následného rozhovoru samovolně přemisťují, zavírají, otvírají a kdo ví, co všechno ještě. No uznejte sami – nejsou to kouzelné svazky? 🙂
1) Poprvé kniha takto... | 2) Podruhé knihy takto... | |
3) A teď knihy hluboko ve stínu. | 4) I na čtvrtý střih úplně jinak... |
Shrek 2Po díře ani stopy
Když se Shrek a Osel vypravují na králem slíbený hon, během bloudění v lese narazí na Kocoura v botách. Následuje zdánlivě nerovný souboj mezi zlobrem a zvířátkem s nehorázně podmanivým kukučem, který vrcholí ve stylu „vetřelčího porodu“. Kocour vleze Shrekovi pod halenku a protrhne mu ji v oblasti břicha. Zatímco v dalších záběrech je zlobrův oděv evidentně poškozený, jakmile se Kocour v botách začlení mezi ústřední dvojici, Shrekova košile se rázem zacelí (!).
1) Kocour vylézá břichem a ničí halenku. | 2) O chvíli později je košile v pořádku. |
Zvláštní účinky lektvaru
Shrek a vůbec všechny animáky nejsou zrovna typem filmu, kde by byly chyby natolik závažné. Přesto všechno… ve druhém díle si nelze nevšimnout jisté nelogičnosti v souvislosti se Shrekovou přeměnou v krasavce a naopak. Když sympatický zlobr vypije lektvar věčné lásky, druhého dne se probudí v úplně jiné kůži, avšak stále ve svých starých (močálem provoněných) hadrech. Budeme-li tedy chápat, že se daný proces zkrásnění týká pouze samotného těla a nikoliv svršků a ošacení, jak je možné, že se v závěru změní nejenom Shrek, ale i jeho noblesní oděv?
1) Před zpětnou přeměnou... | 2) A po přeměně... |
Samozřejmě… je to maličkost… hloupost, která se do kvality snímku nijak nepromítá… ale…...ale o tom je koneckonců celý článek 🙂P.S.: Toť pro „tuto chvíli“ vše. Příště nakousneme jiné tituly. Pokud se mi samozřejmě bude chtít. Do té doby čao!
Nejnovější komentáře