Filmový květen nám přinesl několik trháků, jako je Van Helsing, Troja, ale i pár českých filmů. Jako je obnovená premiéra filmu Jana Svěráka - Jízda.
01. 05. 04 Sedmá pečeť
Personifikovaná Smrt – tajuplná osoba s bílou nehybnou tváří v černé kápi, která se zjevuje středověkému rytíři Blockovi – patří k filmu Sedmá pečeť neodmyslitelně jako klasický kinematografický emblém. Oproti jiným slavným filmovým fantómům, jako např. Cézarovi z Kabinetu dr. Caligariho, Upírovi Nosferatu nebo melancholickému smrtonoši z filmu Unavená smrt, je tento přízrak čímsi mírně „polidštěn“. Tato Smrt má své drobné slabosti, ráda hraje šachy, pohrává si se svými obětmi, zlomyslně se baví strachem, který u smrtelníků její příchod vzbuzuje. Své vyšší poslání však koná s neúprosnou důsledností. Krátký odklad, který Smrt udělí rytíři na jeho přání, posloužil Bergmanovi k nastolení zásadní existenciální otázky po smyslu života. Na ni hledá odpověď Block ve chvíli, kdy selhává jeho víra v Boha, a proto se utkává se Smrtí v předem prohrané šachové partii. I když svůj život prohraje, v prodlouženém čase se mu dostane poznání o síle lidské lásky, s níž se setká v rodině potulného kejklíře Jofa. Mystická scenérie, která se na konci filmu vyjeví vizionářskému Jofovi, v níž „kmotra Smrt“ vleče na horizontu soumračné krajiny průvod nebožtíků, je slavným bergmanovským záběrem. Tato podivuhodná vize se záhrobní komikou však nevzbuzuje u Jofa děs, ale osvobodivou úlevu. ...... odkaz na stránky SEDMÉ PEČETI INGMAR BERGMAN o filmu : „Jako dítě jsem provázel otce na jeho cestách, když chodíval kázat do malých venkovských kostelů v okolí Stockholmu. Tyto výpravy, podnikané na kole jarní krajinou, byly pro mne vždy svátkem. Otec mě učil jménům stromů, květin a ptáků. Strávili jsme spolu vždy den bez dotěrných zásahů všedního života. Malému chlapci jako já se zdálo kázání něčím, co je jen pro dospělé. Zatímco otec promlouval z kazatelny a shromáždění věřících se modlilo, zpívalo či naslouchalo, já jsem upínal pozornost k tajemnému světu kostela, vytvořenému z nízkého klenboví, tlustých zdí... Bylo tam všechno, co si jen fantazie mohla přát: andělé, světci, proroci, ďáblové, děti... A to vše obklopovala nebeská, pozemská i podmořská krajina vzdálené a přitom důvěrně blízké krásy. V lese seděla Smrt a hrála šachy s rytířem. Nahá bytost s dokořán rozevřenýma očima se křečovitě držela na větvi stromu, zatímco smrt pod ní vší silou podřezávala peň pilou. Po mírně se svažujících pahorcích vedla Smrt závěrečný tanec do končin stínů... Naproti tomu jsem se vzpíral pochmurnému dramatu, jež - jak jsem tušil - se odehrává na obraze ukřižování, umístěném na kůru. Moji mysl zarážela tato krajní krutost utrpení...“
06. 05. 04 Baba na zabití
Danny DeVito prokázal mistrovství v žánru černé komedie již před patnácti lety snímkem Válka Roseových. Rozvádějící se manželský pár (Michael Douglas a Kathleen Turnerová) v něm svedl nelítostný zápas o to, komu po rozvodu připadne jejich společný dům. Také v jeho novém filmu Baba na zabití je předmětem sporu vytoužená nemovitost. Tentokrát se jedná o starobylý dům v Brooklynu se třemi krby, vitrážovými okny a majestátní knihovnou. Mladí manželé Alex a Nancy se do něj nastěhují v domnění, že našli svůj vysněný domov. Splněný sen má ovšem malý háček: první poschodí obývá za regulované nájemné na první pohled roztomilá stará dáma, paní Connellyová, která, jak je ujišťuje realitní agent, se netěší dobrému zdraví, takže dům bude novým majitelům brzy patřit celý. Jak záhy vyjde najevo, opak je pravdou. Paní Connellyová se rozhodně zemřít nechystá a svou ďábelskou vitalitu vynakládá zejména na vynalézání nových a nových způsobů, jak novým sousedům znepříjemnit život. Od televize puštěné na plné pecky, přes permanentní žádosti o drobnou výpomoc až po pozorování jejich milostných hrátek. Alexovi a Nancy začíná být jasné, že buď se staré dámy zbaví, nebo se celý jejich život ocitne v troskách… Režisér Danny DeVito použil v Babě na zabití podobný stavební princip jako ve Válce Roseových: boj mezi znepřátelenými stranami narůstá nejprve skrytě a později se stupňuje v otevřený zápas takřka na život a na smrt, vedený nejrozmanitějšími prostředky. Ve filmu se uplatnil komediální talent Bena Stillera, který vytvořil s Drew Barrymoreovou překvapivě sehranou dvojici. Velký podíl na půvabu DeVitovy komedie má i představitelka paní Connellyové, britská divadelní herečka Eileen Esselová, která postavě zlomyslné stařenky propůjčila dávku bizarního šarmu.
06. 05. 04 Intermission
11 veskrze originálních lidských osudů vzájemně se proplétajících v jedné městské čtvrti irského Dublinu. Kriminálník Lehiff (Colin Farrell – S.W.A.T., Telefonní budka ) se připravuje na svou poslední černou prácičku. V jeho stopách neúnavně slídí podivínský detektiv Jerry (Colm Meaney – Blueberry), obdivující neohrožené hrdiny z amerických akčních seriálů a keltskou mytologii. Je tady taky John, který praští s otročinou v supermarketu, aby se přidal k Lehiffovu týmu. Potřebuje totiž získat peníze a tudíž i lásku Deirdre, která toho času žije u jistého Sama, zaměstnance banky, kterou se John a Lehiff chystají přepadnout. Do cesty se jim snad může postavit pouze zhrzená a odkopnutá Samova manželka, místní nemesis, 8 letý klučina, krátící si čas házením šutrů do oken zrovna projížděních vozidel a jedná nepozorná ovce.
06. 05. 04 Van Helsing
Hluboko v karpatských horách se nachází mýtická a záhadná Transylvánie. Svět, kde zlo je všudypřítomné, kde nebezpečí vychází se západem slunce a příšery nabývají podoby nejhrůznějších nočních můr. Režisér Sommers, který oživil klasické monstrum ve filmech Mumie a Mumie se vrací, přivedl do nového projektu celou plejádu tradičních přízraků - Frankensteinovo monstrum, Draculu, Vlkodlaka - a staví proti ní osamělého bojovníka na straně dobra - Van Helsinga. Tento legendární lovec přízraků (Hugh Jackman), jehož literárním otcem je sám Bram Stoker, přijíždí na pokyn tajného spolku do Transylvánie, aby přemohl krvežíznivého svůdníka. V boji proti hraběti Draculovi (Richard Roxburgh) se staví po bok nehrožené Anně Valerious (Kate Beckinsale) a zbavuje její rodinu po generace trvající kletby.
Plátno přízraků dále zalidňují Shuler Hensley jako Frankensteinova zrůda, přední tanečník Will Kemp, který představuje Annina mužného bratra Velkana, který se za úplňku převtěluje ve Vlkodlaka, a Kevin J. O Connor jako Igor, proradný asistent dr. Frankensteina. Elena Anayaová, Silvia Collocaová a Josie Maranová hrají tři krvelačné Draculovy nevěsty, které se nezastaví před ničím, jen aby pomohly svému pánu v plánu podmanit si lidskou civilizaci a nastolit hrůzovládu.
13. 05. 04 * J Í Z D A
Chcete naladit své diváky na nadcházející letní atmosféru? K desetiletému výročí od uvedení obnovujeme premiéru kultovní české road-movie Jana Svěráka JÍZDA!
Zveme vás na výlet do krajiny letně zjitřených smyslů… vůně mraveniště, krev z rozkousnutého rtu, struktura rybničního bahna, chmýříčko v povětří, rozteklá zmrzlina v dívčím klíně… Můžete cítit téměř drásavou závist k těm, kteří se vydali na cestu s nevypočitatelným koncem. Tváří v tvář tomuto „malému“ filmu je sedící a přihlížející divák nucen uvažovat, nakolik on sám je v pohybu.
Nízkorozpočtový snímek o dvou kamarádech, zeleném kabrioletu, svůdné stopařce a horkých letních hrách, v němž hlavní roli ztvárnila tehdy začínající herecká hvězda Aňa Geislerová, si vás znovu podmaní svou uvolněnou atmosférou a pohodovou muzikou Radka Pastrňáka a skupiny Buty.
Nechte se unést prosluněnou letní cestou bez cíle
14. 05. 04 Troja
Nerozvážný princ Paris podlehne milostné vášni a odvede si do Troji krásnou Helenu, manželku Menelaa. Spartský král Menelaus si ovšem toto Paridovo gesto, jež zneuctívá jeho čest, nenechá líbit. To se hodí mykénskému králi Agamemnoovi, který chce bratru Menelaovi vrátit ženu Helenu, ale především chce ovládnout Troju. Celé řecké vojsko, včetně největšího bojovníka své doby Achilla ( B. Pitt ) a hrdiny Odyssea ( Bean ) tedy putuje do Troji. Zde svádí neuvěřitelné bitvy – jak na moři, tak i na souši.
20. 05. 04 * P O S T C O I T U M
Po orgasmu je člověk ve zvláštním rozpoložení. Směje se tomu, pro co by před chvílí vraždil, říká věci, o kterých by normálně nemluvil ...
Devět hlavních postav tuto situaci v našem filmu zažije mnohokrát, podle matematického výpočtu - čtyři muži x pět žen. Přesně dvacetkrát. Vzniká sled miniepizod, které se slévají do jednoho příběhu o lásce, intrikách a sexu. Film Post Coitum je především o vztazích, ze kterých se láska nevytratila, protože tam nikdy nebyla.
Celý propletenec vzniká díky intrice ambiciózní asistentky ředitele Sabriny (Eva Elsnerová), která cítí, že její biologické hodiny již bijí na poplach. Rozhodne se ulovit svého šéfa Zikmunda (Jiří Langmajer). Strhne tak lavinu událostí, která postupně smetává všechny aktéry příběhu. Počínaje bezelstnou Zikmundovou partnerkou Violou (Beata Greneche) a poživačným stárnoucím hipíkem, fotografem Bakchusem (Franco Nero), přes naivního Jarouška (Mira Nosek) a jeho manželku, barmanku Messalinu (Mahulena Bočanová), až po zmatenou pannu Kristýnu (Lucie Vondráčková), otrlou studentku medicíny, přivydělávající si prostitucí - Kleopatrou (Sandra Pogodová) a pak překvapivě i zdánlivě neprůstřelného bohéma, rockera Adama (Richard Krajčo).
Devět rozdílných charakterů se svými potřebami a touhami rozpoutává na filmovém plátně hru, která se zpočátku jeví jako komická fraška, ale postupně z ní začíná mrazit v zádech. Divák je miluje i nenávidí zároveň, protože každý má šanci najít ve filmu moment, ve kterém pozná sám sebe.
Chcete mít lásku za každou cenu? Tak plaťte! Účet však bývá dosti překvapivý ...
Režisér Juraj Jakubisko se po dlouhé odmlce po filmu „Nejasná zpráva o konci světa“ pustil do moderního kontroverzního příběhu, který zcela jistě zaujme diváky svou originalitou. Posledním filmem producentské společnosti Jakubisko Film je umělecky kvalitní a divácky velmi úspěšná „Kytice“.
Motto: Tvař se že seš jinej
20. 05. 04 Šťastnou cestu
Zatímco se ve všeobecném zmatku v červnu 1940 v hotelu Splendide v Bordeaux setkávají ministři, novináři, boháči, světáci a špióni ze všech koutů Francie, jeden mladý muž si musí vybrat mezi slavnou herečkou a studentkou, mezi politiky a darebáky, mezi bezstarostností a dospělostí.
Herečka Viviane (Isabelle Adjani) miluje nadevše slávu a společenské postavení, které s ní neodmyslitelně souvisí. Nedokáže se zříct toho, po čem tolik toužila: luxusu a svých lásek. Je odhodlaná jít kamkoli a s kýmkoli, aby nic z toho neztratila. Za všech okolností je ochotná přizpůsobit se, i kdyby měla oklamat všechny i samu sebe.
Ministr Beaufort (Gérard Depardieu), politik s velkou zodpovědností, ztracený člověk, velmi zranitelný a trochu zbabělý. Je zamilovaný do Viviane, ale ne tolik, aby ohrozil svoji kariéru.
Studentka Camille (Virginie Ledoyen), to je závan svěžího větru, vtělená energie, ale také mladická naivita. Prožívá svůj úkol jako životní dobrodružství a navíc se zamiluje do Frédérika…
Sympatický a také přitažlivý darebák Raoul (Yvan Attal) to s dívkami moc neumí. Touží jen, aby se o něj Camille trochu zajímala…
Spisovatel Frédéric (Grégori Derangére) je mladý, ale ještě tak trochu nedospělý muž. V jeho životě přetrvává láska z mládí, kterou nechce nechat vyhasnout, ale která už neexistuje. Je jeho jediným smyslem života, dokud svůj život nevezme do vlastních rukou a neobjeví v sobě muže činu.
20. 05. 04 Spun
????
27. 05. 04 Den poté
Výzkumy klimatologa Jacka Halla (Dennis Quaid), naznačují, že by globální oteplování mohlo spustit prudkou a katastrofální změnu zemského klimatu. Všechno začalo, když se Hall stal svědkem odlomení ledové kry o velikosti Rhode Islandu z antarktického ledového pole. Na celé zeměkouli následovaly prudké změny počasí: v Tokiu padaly kroupy o velikosti grapefruitu, rekordy lámající hurikán řádil na Havaji, v Dillí napadl sníh a přes Los Angeles se přehnala ničivá série tornád. Profesor Rapsona (Ian Holm) potvrdil Jackovy nejhorší obavy: tyto prudké změny počasí jsou příznakem velké globální změny. Množství vody z tajících polárních ledovců narušilo mořské proudy stabilizující náš klimatický systém. Globální oteplování posunulo planetu na pokraj nové doby ledové, která nastane během jedné globální superbouře..
Zatímco Jack varuje Bílý dům před blížící se klimatickou změnou, jeho sedmnáctiletý syn Sam (Jake Gyllenhaal) uvízl v New Yorku. Obyvatelstvo je evakuováno na jih, avšak Jack míří na sever zachránit Sama. Ale ani Jack není připraven na to, co se stane - jemu, jeho synovi a jeho planetě.
V Emmerichově filmu „Den nezávislosti“ Zemi téměř zničili vetřelci. Teď ve filmu „DEN POTÉ“ je nepřítelem mnohem ničivější síla: je to příroda sama.
„Je to výpravný příběh o přežití a hrdinství s neustálou akcí a výbornými vizuálními efekty. Rozhodně má tu ráznost, kterou obecenstvo od Rolanda Emmericha očekává,“ říká producent Mark Gordon. Filmu nechybí ani lidský prvek. „Je to stále lidské drama bez ohledu na efekty,“ říká Emmerich. Postavy otce a syna jsou zranitelné, rozporné a milující a to dělá jejich boj proti nesmírné síle přírody tak vzrušující. Jde o obecný boj Člověka proti Přírodě. Odolnost a nakonec vítězství lidského ducha.
Nejnovější komentáře