Hastrman - Rozhovor se Simonou Zmrzlou

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Jak jste se při­pra­vo­va­la na roli nespou­ta­né rych­tá­řo­vy dce­ry Katynky?
Už něja­ký čas před natá­če­ním jsem si pře­čet­la román Miloše Urbana. Hodně mě zau­ja­la jeho prv­ní část, kte­rá je výrazná svým spe­ci­fic­kým jazy­kem a jejíž fikč­ní svět je hod­ně „živou­cí“. S Karlem Dobrým jsme se zna­li pou­ze z cas­tingu, nezna­la jsem ani Ondřeje Havelku. Před natá­če­ním jsme se tak my tři sešli ješ­tě něko­li­krát, s Karlem jsme zkou­še­li repli­ky a zvy­ka­li si na sebe. Nakonec jsme si na sebe mys­lím doce­la zvyk­li a našli i něja­ký spo­leč­ný spe­ci­fic­ký humor. A ten spo­leč­ný smy­sl pro humor, to se týká vůbec celé­ho natá­če­ní. Například Honza Kolařík, můj kole­ga z Provázku, David Novotný, Jiří Maryško, Dan Ditrich a spous­ta lidí ze štá­bu, ti všich­ni si rádi děla­li sran­du jak ze sebe, tak z ostat­ních.  A to mě na lidech baví. Paradoxně jsme se hod­ně nasmá­li i u scé­ny s kohou­tem, kte­rá je jed­nou z těch dra­ma­tič­těj­ších.

 

Scéna, kdy Katynka zabi­je kohou­ta jako oběť, aby skon­či­lo obdo­bí sucha? Zemřel ten kohout doo­prav­dy?
Toho kohou­ta jsem ve sku­teč­nos­ti neza­bi­la. Měla bych strach, zví­ře bych asi schop­ná zabít neby­la. Katynka z toho ale strach nemě­la, prav­dě­po­dob­ně to dělá­va­la kaž­dou nedě­li. Dnes nám to už při­jde mor­bid­ní, ale teh­dy to bylo nor­mál­ní. Při natá­če­ní samo­zřej­mě žád­ný kohout neze­mřel, ale tu scé­nu jsme muse­li točit kvů­li vti­pům mezi Davidem Novotným a Honzou Kolaříkem něko­li­krát. Honza v té scé­ně při­spě­chá jako farář, kte­rý se sta­ví pro­ti pohan­ským ritu­á­lům. A sna­ží se ten ritu­ál zasta­vit.

A zabi­la bys­te toho kohou­ta, kdy­by to bylo přá­ní reži­sé­ra?
Myslím, že bych toho neby­la schop­na. A i kdy­bych se náho­dou vyhe­co­va­la, prav­dě­po­dob­ně bych se neu­mě­la tre­fit do „správ­né­ho“ mís­ta, tak­že by se mi to mož­ná vůbec nepo­da­ři­lo. Já jsem nikdy nebyd­le­la na ves­ni­ci, tak­že ani nemám tako­vé ty zážit­ky z dět­ství, že bych se díva­la na babič­ku, jak sta­hu­je krá­lí­ka, natož abych ho při­tom sta­ho­vá­ní drže­la.

Film zvláš­tě skr­ze vaši posta­vu Katynky vta­hu­je divá­ka do svě­ta mysti­ky a prá­vě nej­růz­něj­ších pohan­ských ritu­á­lů. Jak se vám v tom­to svě­tě líbi­lo?
Pohanské ritu­á­ly neu­zná­vám. Jsem věří­cí. Ale už když jsem čet­la kni­hu, při­ta­ho­va­lo mě to vel­ké Katynčino spo­je­ní s pří­ro­dou. Fungovalo tak nějak auto­ma­tic­ky a při­ro­ze­ně. To se mi líbi­lo a sna­ži­la jsem se, aby to půso­bi­lo věro­hod­ně i na plát­ně. Většina těch ritu­á­lů s pří­ro­dou sou­vi­sí. Aby zapr­še­lo nebo aby byla dob­rá úro­da. A v tom jsou si prá­vě blíz­cí s has­tr­ma­nem. Že mají rádi život, pří­ro­du, kte­rá má svůj koloběh, oni si jí váží, až ji zbož­ňu­jí. Pro Katynku je tohle obzvlášť důle­ži­té. Kontrast křes­ťan­ských a pohan­ských ritu­á­lů je pro mě v Hastrmanovi zají­ma­vým téma­tem. Katynčin vztah k pří­ro­dě bych při­rov­na­la ke křes­ťan­ské víře: tak jako věří­cí „pro­mlou­vá“ s Bohem, Katynka „pro­mlou­vá“ s pří­ro­dou.

Byla vám ješ­tě v něčem role Katynky blíz­ká?
Katynka je nespou­ta­ná a nezá­vis­lá, dnes by se dalo říct, že je na svou dobu eman­ci­po­va­ná. To je na této hrdin­ce zají­ma­vé a mně roz­hod­ně blíz­ké. V té kniž­ní před­lo­ze se jas­ně říká, že se do toho 19. sto­le­tí neho­di­la, že pro ni by bylo spí­še to jed­n­a­dva­cá­té. Z dneš­ní­ho pohle­du je to úpl­ně nor­mál­ní dív­ka, kte­rá ví, jaká má prá­va, že jsou stej­ná jako mužo­va. Katynka ví, co chce, a také si za tím jde.

Katynka je ve fil­mu milo­vá­na něko­li­ka muži včet­ně has­tr­ma­na. Jaký typ mužů Katynku při­ta­hu­je?
Katynka je „objek­tem“ zájmu mno­ha mužů ve ves­ni­ci a mys­lím, že je to prá­vě tou její nespou­ta­nos­tí. A vzdě­la­něj­ší lidi, jakým je napří­klad míst­ní uči­tel, při­ta­hu­je i svou inte­li­gen­cí. Po has­tr­ma­no­vi jí je asi nej­blí­že farář, inte­lek­tu­ál­ně si mají co říct.

A čím Katynku fas­ci­nu­je has­tr­man?
Katynku na has­tr­ma­no­vi fas­ci­nu­je všech­no dohro­ma­dy. Právě to, že je tako­vý zví­řec­ký, že je zces­to­va­lý a sečtě­lý a také že je šlech­tic. Myslím si, že na začát­ku se o něj zají­má hlav­ně pro­to, že se jeho pro­střed­nic­tvím dozví­dá nové věci a moh­la by se s ním dostat i do jiné­ho pro­stře­dí. Postupně se do něj zami­lu­je. A prá­vě pro­to, že je mno­ha muži obdi­vo­vá­na a milo­vá­na, nechá­pe baro­no­vu odta­ži­tost a tím víc ji to láká. Když si Katynka není has­tr­ma­no­vou lás­kou jis­ta, logic­ky na to mož­ná rea­gu­je až nená­vist­ně.

 

Jakou roli pod­le vás hrá­la v živo­tě lidí v 19. sto­le­tí lás­ka a jakou úlo­hu plní v sou­čas­nos­ti, jsou tu něja­ké zásad­ní roz­dí­ly?
Řekla bych, že v 19. sto­le­tí lás­ka moc vel­kou roli nehrá­la. Byly běž­né sňat­ky z rozu­mu, aby se spo­ji­ly grun­ty, majet­ky. A to je přes­ně to, co Katynka nechtě­la, aby jí tatí­nek uká­zal: „Tady toho­hle si vez­meš a hoto­vo.“ Možná pro­to je z té ves­nic­ké cha­sy nej­star­ší a stá­le není vda­ná. Dnes se snad ale­spoň v naší kul­tu­ře sňat­ky z rozu­mu nedě­la­jí. Věřím, že lás­ka je dnes dale­ko důle­ži­těj­ší.

A co je pro vás ved­le lás­ky ješ­tě vel­kým téma­tem Hastrmana?
Já tam vní­mám prá­vě ten ves­nic­ký život ver­sus život šlech­ty. Ten ohrom­ný roz­díl. A to je zao­ba­le­no do pří­bě­hu lás­ky, kte­rá je ve fil­mu nej­vý­raz­něj­ším téma­tem. Jako dal­ší téma vidím pří­ro­du. Ty ryb­ní­ky, kte­ré pro has­tr­ma­na zna­me­na­jí vše, a veš­ke­rá pří­ro­da, kte­rá je potom dale­ko poz­dě­ji hod­ně zde­vas­to­va­ná. Tím has­tr­man samo­zřej­mě trpí. A záro­veň ve fil­mu vní­mám to mystic­ké téma, o kte­rém už jsme mlu­vi­li.

Katynka je tako­vá fem­me fata­le, nezříd­ka jste do tako­vých rolí obsa­zo­vá­na i na diva­dle. Kde pro tako­vé role bere­te inspi­ra­ci?
Ano, v diva­dle hra­ju role fem­me fata­le čas­to. Nevím přes­ně, zda lze mlu­vit o inspi­ra­ci, ale v sou­vis­los­ti s Katynkou mě zau­ja­la napří­klad role čaro­děj­ky ve fil­mu Antikrist. Hrála ji skvě­le Charlotte Gainsbourgová. Má v sobě něco suges­tiv­ně výji­meč­né­ho, magic­ké­ho a mystic­ké­ho.
A k těm fem­me fata­le… Muži mě do tako­vých rolí obsa­zu­jí nezříd­ka, ale napří­klad ve Vitce, hře spi­so­va­tel­ky Kateřiny Tučkové, hra­ju zpě­vač­ku Jarmilu Vavrdovou, kama­rád­ku té sku­teč­né fem­me fata­le. Tou je posta­va brněn­ské skla­da­tel­ky a diri­gent­ky Vítězslavy Kaprálové. A to není popr­vé, kdy mě reži­sér­ka Anna Petrželková obsa­di­la do role oby­čej­né hol­ky, spí­še naiv­ní… I to mě baví, dělat si ze sebe sran­du.

Která diva­del­ní posta­va, jež jste hrá­la, vám byla nej­bliž­ší? A může­te hrát role, s nimiž se nezto­tož­ňu­je­te?
Každá role, kte­rou zkou­ším, je mi nako­nec blíz­ká, pro­to­že vždy čer­pám hlav­ně ze sebe, ze svých zku­še­nos­tí a emo­ci­o­nál­ních zážit­ků. Pak už zále­ží na tom, jak se dosta­nu do reži­sé­ro­vy hla­vy, v níž je před­sta­va o sty­lu hra­ní, kte­rou se sna­žím napl­nit. A pak je nut­né mys­let na to, jaká ta posta­va je, o co jí jde a jaký je její cíl. Například v insce­na­ci Amadeus v Divadle Husa na pro­váz­ku hra­ju roli Konstance, Mozartovy man­žel­ky. Byl mi tu dán vel­ký pro­stor, tak­že jsem se moh­la hod­ně rea­li­zo­vat, tím pádem jsem si roli vytvo­ři­la dost „na tělo“, a je mi tak i hod­ně blíz­ká.

Jak srov­nat hra­ní na diva­dle s natá­če­ním fil­mu? A co vás při­ta­hu­je do budouc­na?
Jsou to dvě úpl­ně roz­díl­né věci. Baví mě obo­jí. Kdybych děla­la jenom film, tak by mi diva­dlo chy­bě­lo. A ráda občas něco točím. Jako hereč­ka mám ráda výzvy, mám ráda i vel­ké role – na jeviš­ti i ve fil­mu. Ale samo­zřej­mě mám ráda i malé role, vždyť pře­ce „není malých rolí“, což pla­tí o to víc u nás v diva­dle, tam je zkou­še­ní insce­na­ce vět­ši­nou kolek­tiv­ní dílo. Husa na pro­váz­ku je moje koléb­ka.

A do jaké­ho diva­dla cho­dí­te nej­ra­dě­ji jako divák?
Kromě své­ho domá­cí­ho Divadla Husa na pro­váz­ku cho­dím do dal­ší­ho brněn­ské­ho – do HaDivadla. A v obli­bě mám malé expe­ri­men­tál­ní scé­ny, kte­rých je více v Praze než v Brně. Často si vez­mou na paškál něja­ké kon­tro­verz­ní poli­tic­ké nebo soci­ál­ní téma. Např. diva­del­ní sku­pi­na Lachende Bestien, Strašnické diva­dlo X10, NOD, Studio Hrdinů. A pak mám také ráda Divadlo Na zábrad­lí.

 Kromě hra­ní zpí­vá­te v kape­le Meteor z Prahy. Jakou roli hra­je ve vašem živo­tě ved­le herec­tví zpěv?
Kromě Meteoru z Prahy zpí­vám i v kape­le Golden Delicious. Obě jsou to big bea­to­vé kape­ly se skvě­lý­mi muzi­kan­ty. Pro mě jsou zpěv a kon­cer­ty tera­pií. Je to zába­va a ješ­tě k tomu prá­ce, stej­ně jako herec­tví. Co víc si přát…?

Jak vzni­kl název zdán­li­vě praž­ské kape­ly Meteor z Prahy, ve kte­ré jsou všich­ni z Brna?
Název vzni­kl v Divadle Husa na pro­váz­ku v před­sta­ve­ní Lásky jed­né pla­vo­vlás­ky, kte­ré mělo pre­mi­é­ru v lis­to­pa­du 2007. Byla to kape­la, kte­rá při­je­la zahrát na ves­nic­kou zába­vu. Název vymys­lel reži­sér před­sta­ve­ní Vladimír Morávek, kte­rý mě teh­dy jako osm­nác­ti­le­tou obsa­dil do malé rolič­ky. A tam začal můj vztah s Divadlem Husa na pro­váz­ku, kte­rý trvá dodnes.


Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou Michalicovou
8. března 2024Rozhovor s vycházející hvězdou literárního nebe, charismatickou začínající spisovatelkou Janou Šintákovou MichalicovouPřibližně před měsícem jsem měla možnost blíže se seznámit s knihou "Mezi dobrem a zlem" od nadějné autorky, a nebojím se říci i "vycházející hvězdy literárního nebe", Jany Šintákové Michalicové. Tato velmi inspirativní kniha, plná nejen…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem Kunovským
4. března 2024Rozhovor s novou „literární nadějí“ Ondřejem KunovskýmV poměrně nedávné době se na knižním trhu objevila velmi zajímavá kniha "PROROK a LADY KOSICE" od nadějného mladého tvůrce Ondřeje Kunovského, jež si získala velké publikum čtenářů. Koho si však pod tímto zvučným jménem můžeme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulost
26. ledna 2023ROZHOVOR: Jana Štrausová a děti nové doby: lidé, kteří si pamatují minulostRáda se vámi rozdělím o rozhovor s autorkou Janou Štrausovou, ženou, která využila své pedagogické i terapeutické zkušenosti a ve svém studiu, praxi i knihách naplno využila svůj dar naslouchat dětem. A téma, které k ní…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCI
30. září 2020Štěstí je krásná věc - ROZHOVOR S HLAVNÍMI HERCIVĚŘÍTE NA ŠTĚSTÍ, OSUD? JDETE MU NAPROTI? Petra Hřebíčková: Věřím. Taky věřím, že naše bytí na zemi má vyšší smysl než jen oddýchat tento jeden život. Jinak mi nejde na rozum tolik nespravedlnosti a utrpení ve…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)
8. září 2020Rozhovor s autory dokumentu Králové videa - Lukáš Bulava, Petr Svobora, Peter Pavlík a Igor Kovács (a hudební skladatel Jake Stark)Po delším rozmýšlení se jednou za čas se v brzké době pokusím vydávat rozhovory s osobnostmi, které mají něco společného s českým filmem. S lidmi přímo z branže nebo i třeba provozovateli kin či distributory. Prvním…Vydáno v rubrice: Rozhovory
S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL
22. července 2020S MARTINEM HOFMANNEM O ROLI PAVLA LANDOVSKÉHO A FILMU HAVEL . . o přípravách na roli Přípravy byly příjemné - nakoukával jsem Pavla Landovského, vytvářel jsem si nějaký celistvější obraz jeho osobnosti. No a on byl cokoli jen ne nudný, průměrný a zaměnitelný. Byl to fajny…Vydáno v rubrice: Rozhovory
ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020ANNA GEISLEROVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak s odstupem času vzpomínáte na natáčení?  Strašně se mi líbila příprava na natáčení. Většinou točím s lidmi, kteří na přípravu dbají. A I tady jsme byli velmi pečliví. Připravovali jsme se dlouho, četli scénář a prošli jsme…Vydáno v rubrice: Rozhovory
BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVEL
22. července 2020BÁRA SEIDLOVÁ - ROZHOVOR K FILMU HAVELJak se podle vás ve filmu Havel liší realita od skutečnosti? Asi je potřeba zdůraznit, že filmový příběh není přesnou kopií tehdejších událostí ani jednotlivých osob. Režisér Slávek Horák měl jasnou vizi a dokázal ji předávat…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY
2. července 2020Meky - Režisér Šimon Šafránek o filmu MEKY  O filmu V Mekym jsme se snažili udělat filmový portrét, jaký tu není. Bez sentimentu a patosu, zato s humorem. V obraze blikavý, energický a podvratný. S hlasitou muzikou, a především pokud možno upřímný a emocionální, lidský. Mekyho…Vydáno v rubrice: Rozhovory
JANA PREISSOVÁ - Maminka Heleny
8. listopadu 2019JANA PREISSOVÁ - Maminka HelenyNaposledy jste stála před filmovou kamerou v historickém dramatu Řád před patnácti lety. Proč jste přijala právě nabídku od režisérky Lenky Kny na tuhle zimní komedii? Je to o rodině a hraju milující babičku, kterou jsem…Vydáno v rubrice: Rozhovory
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře