Dalo se celkem předpokládat, že nový film, který nám představuje australský scenárista (m. j. autor Austrálie či kultovního Collateralu) Stuart Beattie, nebude žádná filozofující „bomba“. Trailer sliboval propracovanou a kvalitní zábavu plnou absurdních postav, které se budou pohybovat v tak dobře zpracované atmosféře, že nás to úplně zarazí do sedaček. Tak by si asi výklad své kampaně představoval producent a distributor, realita je trochu někde jinde. Přesto mě i tak překvapuje poněkud liknavý přístup filmových fanoušků k tomuto filmu.
Pro začátek by bylo dobré, kdybychom si film nějaký způsobem zařadili, nechci použít slovo „okádrovali“, ale správné umístění do celkového kontextu je velmi důležitou věcí v pozdějším celkovém hodnocení snímku. Já, Frankenstein vznikal pod rukami tvůrců dnes už legendární série Underworld, tato skutečnost je patrná hlavně ve vizuální stránce a nezapomněla se podepsat ani na výpravě (zajímalo by mě, kde berou ty super kabáty, fakt, že jo). Nicméně když už známe tyto skutečnosti, představa, že nám bude prezentován film se složitým syžetem plným odboček je poněkud naivní. Tentokráte nejde o hluboké myšlenky a poselství, právě, že naopak prim zde hraje vizuální zpracování, které je výborné (při porovnání s Underworldem je dosti uhlazené a načančané, to může být vlivem Beattiho tvůrčí představy). Já, Frankenstein, který má hlavně pobavit a potěšit srdce diváka, kterému nevadí, že při tom „zařve“ pár stovek démonů.
Film se jednoznačně řadí mezi Béčkové akční filmy s žánrovými aspekty fantasy a trochu to „polechtává“ sci-fi, proto porovnávání s podobnými Áčkovými skvosty považuji za poněkud nešťastné. To, že je to film Béčkový nemusí nutně znamenat, že musí být špatný. Každopádně můžeme zde najít velké díry v návaznosti a asi nejvíce patrné jsou silné (nechtěné či chtěné) odkazy na Matrix (hordy démonů v oblecích), římská zbroj příslušníků Gargoylského řádu (jinak zástupců „těch dobrých“), lidské líhně podobné jak těm ze StarTraku či Matrixu a postava Adama (monstra) svým vzhledem a zvukově nediegetickými promluvami se silně podobá Marvovi ze Sin City. Stejně tak i základní narativní linie je naprosto primitivní, opět sledujeme nekonečný boj dobra se zlem (padouch chce jak jinak ovládnout všechny temné síly a vyhladit lidstvo). Máme zde protagonistu, který je uvržen v soukolí dvou stran, které mezi sebou společně bojují, a on si musí vybrat. Jeho rozpolcenost je umocněna tím, že se snaží najít svůj vlastní původ a odhalit vlastní smysl života (takové kecy, které jsme slyšeli už několikrát). Zcela nejlepší herecký výkon podává Billy Nighy, který po upírovi přesedlal na Velitele (dokonce se tituluje „Princ“) démonů (když už vás nezaujme obrazová složka, tak Billyho prostě „žrát“ musíte).
Nebyl by to přece film, kdyby všechno nezkomplikovala žena. Ať můžeme najít spoustu chyb a nesmyslností (zkuste mi vysvětlit, že si nikdo nevšimne obří díry do země uprostřed nejmenovaného města, kde se děj odehrává), ale buďme upřímní i u zmiňovaného Underworldu bylo spousta nevyvratitelných nesmyslů a tvůrčí přehmatů. Přece jen Já, Frankenstein volí celkem střízlivou stopáží 85 minut a jeho dynamika je dramaturgicky zvládnutelná. Zato bych se vůbec nebránil, kdyby se přidalo ještě více akce a dialogy by byly důkladně proškrtány a omezily se na to, aby jejich hlavním smyslem bylo informovat a seznamovat s nově vytvořeným paralelním světem. Nehodnotil bych film výrazně špatným a odmítavým hodnocením. To, co film má splnit to splní (tzn., že neurazí ani nepřekvapí, nechá vás, abyste zapředli do sice nemožného leč něčím zajímavého světa). Jak závěr filmu naznačuje, že se bude konat pokračování, můžeme se těšit na další vývoj zjizveného hrdiny. Na konec bych to označil jako slušnou béčkovou zábavu na odpolední prokrastinaci.
Nejnovější komentáře