Kritiky.cz > Články > Jsou české vánoční pohádky v krizi? Kvalita upadá, naznačují hodnocení

Jsou české vánoční pohádky v krizi? Kvalita upadá, naznačují hodnocení

pohadky nejhure hodnocene
pohadky nejhure hodnocene
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Vánoční pohád­ky jsou dlou­há léta sym­bo­lem čes­kých Vánoc. Generace divá­ků si je spo­ju­jí s rodin­nou poho­dou, vůní cuk­ro­ví a kouz­lem svá­teč­ních dní. Statistiky z loň­ské­ho roku sice potvr­zu­jí, že zájem o pohád­ky neo­cha­bu­je, ale záro­veň se čím dál hla­si­tě­ji ozý­vá kri­ti­ka na adre­su jejich kle­sa­jí­cí kva­li­ty. Může si čes­ká pohád­ka udr­žet své pev­né mís­to na vrcho­lu tele­viz­ní zába­vy, nebo čelí­me postup­né­mu úpad­ku toho­to kdy­si záři­vé­ho žán­ru?

Štědrovečerní pre­mi­é­ra pohád­ky Klíč sva­té­ho Petra sice loni v pro­sin­ci dosáh­la feno­me­nál­ních 2,96 mili­o­nu divá­ků, což před­sta­vu­je 61 % všech sle­du­jí­cích, ale mno­hé dal­ší novin­ky zao­stá­va­jí. Na dru­hé stra­ně, kla­sic­ké titu­ly jako Tři oříš­ky pro Popelku se stá­le drží na špič­ce – tuto nestár­nou­cí stá­li­ci sle­do­va­lo 2,27 mili­o­nu lidí. Další mís­ta obsa­di­ly osvěd­če­né hity jako Pelíšky (1,97 mili­o­nu) a reprí­zy dal­ších pohád­ko­vých kla­sik. Co to zna­me­ná? Že divá­ci radě­ji sáh­nou po osvěd­če­ných titu­lech, zatím­co nověj­ší tvor­ba nedo­ká­že jejich oče­ká­vá­ní napl­nit.

Hodnocení kle­sá

Podle hod­no­ce­ní uži­va­te­lů na por­tá­lu Kinobox je pro­pad oblí­be­nos­ti nových pohá­dek nepře­hléd­nu­tel­ný. Zatímco titu­ly jako Lotrando a Zubejda (1997) nebo Princezna ze mlej­na (1994) si drží hod­no­ce­ní přes 62 %, nověj­ší fil­my, napří­klad Kouzelník Žito (2018) a Království poto­ků (2022), pada­jí pod 50 %. Diváci si stě­žu­jí na slab­ší scé­ná­ře, před­ví­da­tel­né záplet­ky a méně cha­risma­tic­ké herec­ké výko­ny.

Mezi reži­sé­ry si nej­lé­pe vede Jiří Strach, jehož tři fil­my (např. Anděl Páně) dosa­hu­jí prů­měr­né­ho hod­no­ce­ní 69,3 %. Následuje Karel Janák se 7 fil­my a prů­měr­ným skó­re 59,1 %, zatím­co Zdeněk Troška a Zdeněk Zelenka, auto­ři něko­li­ka zná­mých pohá­dek, zůstá­va­jí pod 57 %. Data uka­zu­jí, že úspěch titu­lu čas­to sto­jí a padá s reži­sér­skou osob­nos­tí, kte­rá doká­že vtisk­nout fil­mu jedi­neč­nou atmo­sfé­ru a kva­lit­ní zpra­co­vá­ní.

Ekonomické tla­ky na pro­duk­ci také hra­jí svou roli. Rozpočty na nové pohád­ky jsou ome­ze­né, což nutí tvůr­ce šet­řit na vizu­ál­ních efek­tech i hvězd­ném obsa­ze­ní. Pokusy o ino­va­ci, jako u pohád­ky Jak si nevzít prin­cez­nu (2021), při­nes­ly moder­ní pří­stup k tra­dič­ní­mu vyprá­vě­ní, ale stá­le nará­že­jí na limi­ty v kva­li­tě zpra­co­vá­ní.

Dalším pro­blé­mem je kon­ku­ren­ce. Česká pohád­ka dnes musí sou­pe­řit nejen s kla­sic­ký­mi domá­cí­mi titu­ly, ale i s obrov­ským množ­stvím zahra­nič­ní pro­duk­ce dostup­né na stre­a­mo­va­cích plat­for­mách. Netflix nebo Disney+ při­ná­še­jí divá­kům pohád­ko­vé pří­běhy s roz­počty, o kte­rých si čes­ký fil­mo­vý prů­my­sl může nechat jen zdát. Zatímco tyto fil­my láka­jí divá­ky doko­na­lý­mi vizu­ál­ní­mi efek­ty a dyna­mic­ký­mi pří­běhy, čes­ké pohád­ky čas­to spo­lé­ha­jí na nos­tal­gii a osvěd­če­né vzor­ce.

Průměrné hod­no­ce­ní pohá­dek z posled­ních dekád také vykres­lu­je obraz postup­né­ho pokle­su kva­li­ty. Pohádky z polo­vi­ny 90. let dosa­hu­jí prů­mě­ru 62 %, zatím­co titu­ly z let 2000–2010 kles­ly na 57,1 %. Nejnovější pohád­ky z obdo­bí 2020–2023 se pohy­bu­jí oko­lo 53,3 %. Tento trend nazna­ču­je, že divá­ci vní­ma­jí star­ší tvor­bu jako kva­lit­něj­ší a půso­bi­věj­ší, což zvy­šu­je tlak na sou­čas­né tvůr­ce, aby našli způ­sob, jak tuto ztrá­tu důvě­ry napra­vit.

Jak zachrá­nit pohád­ky?

Vývoj uka­zu­je, že čes­ká pohád­ka čelí zásad­ním výzvám, kte­ré mohou ovliv­nit její budouc­nost. Ačkoliv sle­do­va­nost zůstá­vá vyso­ká, kva­li­ta nových titu­lů pod­le divá­ků a kri­ti­ků kle­sá. Rostoucí kon­ku­ren­ce zahra­nič­ních pro­duk­cí, kte­ré dis­po­nu­jí výraz­ně vět­ší­mi roz­počty a tech­no­lo­gic­kým záze­mím, navíc kla­de na domá­cí tvor­bu obrov­ský tlak. Omezené finanč­ní mož­nos­ti, před­ví­da­tel­né scé­ná­ře a sna­ha oslo­vit šir­ší pub­li­kum čas­to vedou k výsled­kům, kte­ré nedo­ká­žou kon­ku­ro­vat nejen kla­sic­kým čes­kým pohád­kám, ale ani sou­čas­né zahra­nič­ní nabíd­ce.

Kdysi záři­vý žánr se tak nachá­zí na roz­ces­tí. Diváci stá­le chtě­jí pohád­ky sle­do­vat, což doka­zu­jí mili­o­no­vá čís­la sle­do­va­nos­ti, ale záro­veň oče­ká­va­jí návrat ke kva­li­tě a ori­gi­na­li­tě, kte­rá defi­no­va­la slav­né titu­ly minu­los­ti. O tom, zda čes­ká vánoč­ní pohád­ka zůsta­ne jed­ním z pilí­řů tuzem­ské tele­viz­ní kul­tu­ry, roz­hod­nou nejen ocho­ta pub­li­ka dál jí důvě­řo­vat, ale pře­de­vším schop­nost fil­ma­řů adap­to­vat se na mění­cí se pod­mín­ky a vrá­tit žán­ru jeho ztra­ce­né kouz­lo.

Letos se divá­ci mohou těšit v tele­vi­zi na Štědrý den na pohád­ku Tři prin­cez­ny a na Boží hod na Čarovné jabl­ko. Jak si vedou všech­ny čes­ké pohád­ky se může­te podí­vat v žeb­říč­ku nej­lep­ších čes­kých pohá­dek.


O KINOBOXU

Kinobox je fil­mo­vá data­bá­ze a váš prů­vod­ce svě­tem fil­mů. Na jed­nom mís­tě zde nalez­ne­te obsáh­lou data­bá­zi audi­o­vi­zu­ál­ních děl a jejich tvůr­ců, onli­ne fil­mo­vý maga­zín a vyhle­dá­vač zpro­střed­ko­vá­va­jí­cí infor­ma­ce o nabíd­ce vět­ši­ny stre­a­mo­va­cích slu­žeb.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,26324 s | počet dotazů: 276 | paměť: 63071 KB. | 20.01.2025 - 10:27:11