Netflix vužívá pomalu doznívajícího sucha díky pandemii, která zavřela většinu kin po celém světě, a na závěr této situace přidává do své nabídky originální akční počin s názvem Konec zločinu v Americe, založený na stejnojmenném komiksu z roku 2009. Zrodil se nový hit téhle platformy, jak se jí v poslední době docela daří, nebo se jedná o další žánrový přešlap, kterých už má Netflix v záloze hned několik?
Po nezdařené loupeži se známý kriminálník Graham Bricke (Édgar Ramírez) chystá opustit USA a vydat se do Kanady. Na území Spojených států totiž vláda zanedlouho spustí signál, který všem lidem bez speciálního implantátu zamezí dělat cokoliv nelegálního. Vše ovšem bere za své v momentě, kdy jeho bratr umírá údajně následkem sebevraždy ve vězení...
Olivier Megaton se vrací. Člověk který se navždy zapsal do filmové historie tím, že potřeboval přesně 165.7 střihů aby dostal Liama Neesona v akční sekvenci přes plot se po menší tvůrčí odmlce vrací s komiksovou adaptací pro Netflix. A i když to z traileru vypadalo vlastně docela zajímavě, nápaditě a neokoukaně, výsledek je trošku někde jinde. To co se totiž od prvních několika minut tváří jako vlastně docela osobitá a svým způsobem ponurá žánrovka z další americké revoluce, kterou vedou zkorumpované bezpečnostní složky, je ve výsledku až nepříjemně přímočará, smyslu a logiky zbavená tuctová částečně akční podívaná, která nemá zhola co nabídnout. Většinu času navíc svým scénářem, dialogy a gradací příběhu až uráží.
Nic moc totiž ve filmu Konec zločinu v Americe nedává smysl, hlavní hrdina je manipulovatelný pitomec, který se tváří celé dvě hodiny superdrsně ale přitom mu to ani na minutu neberete, a ostatní na tom nejsou o moc lépe. Michael Pitt v roli vyšinutého mafiána je sice obstojný, Sharlto Copley je ale těžce nevyužitý a Anna Brewster je sice sexy, ale vymaštěná jak papír od vysočiny, takže jí vážně tu ultra geniální hackerku s nadhledem vážně jen těžko budete věřit. Navíc, podobně jako v případě hlavního hrdiny ta její vnitřní temnota a záhadnost vážně nefunguje a je po pár minutách vlastně docela k smíchu.
Hlavním problémem filmu jsou ovšem megatuna a jeho scénáristé. Tenhle režisér prostě neumí točit akci a už o tom několikrát přesvědčil (ať už druhý a třetí díl 96 hodin tak třetí Kurýr). Tady to sice tak vyloženě špatné není (jako dodnes úsměvné a legendární patálie kamery, střihu a Liama Neesona v 96 hodin: Zúčtování) ovšem to málo akce, které film nabídne, není dostatečně dobré nato, aby zastínilo nijaký zbytek. Film se totiž pokouší navodit tísnivou atmosféru Spojených států, kde zanedlouho zločincům odzvoní (jen proto aby je nahradili ti s odznaky), nicméně tahle myšlenka je utopena v nezajímavém nánosu zbytečného balastu který je natažený na téměř dvě a půl hodiny.
Co filmu ovšem škodí nejvíce je absence jakéhokoliv uvěřitelného a smysluplného rozvoje příběhu a postav. Konec zločinu v Americe totiž servíruje fakta, staví hrdiny do situací, které nedávají v rámci možností moc smysl a když už se tam nějaký náznak spojitosti a smysluplnosti objeví, ve snaze šokovat diváka to celé pošlou k šípku. Postavy jsou spíše archetypy než nějaké trojrozměrné postavy a díky hereckým výkonům a "parádním" dialogům jediné čemu ve výsledku fandíte, jsou závěrečné titulky. Celé to rádoby emocionální finále navíc podtrhuje jak trestuhodně mimo tahle ta žánrová pecička na začátek filmového léta vlastně je.
Tohle se zkrátka nepovedlo ani trochu. Konec zločinu v Americe je nudná, nepříliš zajímavé a šíleně dlouhá akční snaha o osobitý temný kus z blízké budoucnosti, který pohřbívá nejenom nudná režie ale především hloupé postavy, scénář a nepřiměřená délka. Abych byl upřímný, jen těžko hledám argumenty, proč se oplatí tuhle podívanou vlastně vůbec vidět. Na nic jsem ani po pár dnech od projekce nepřišel...
Tuctový, hloupý a přehnaně natažený akční pokus, který se snaží být tak temný, osobitý a depresivní, až mu to vlastně vůbec nejde. Přímočarý a nepříliš dobře vystavěný scénář, otravné postavy a absence kauzality a logiky podráží tomuto žánrovému počinu nohy ještě o něco více, než ona přepálené stopáž téměř dvě a půl hodiny.
Konec zločinu v Americe
The Last Days of American Crime
Akční / Dobrodružný / Krimi
USA, 2020, 148 min
Režie: Olivier Megaton
Předloha: Rick Remender (komiks)
Scénář: Karl Gajdusek, Rick Remender
Kamera: Daniel Aranyó
Hudba: David Menke
Hrají: Michael Pitt, Sharlto Copley, Édgar Ramírez, Anna Brewster, Jay Anstey, Inge Beckmann, Sean Cameron Michael, Tamer Burjaq, Robert Hobbs
Producenti: Jesse Berger, Jason Michael Berman
Střih: Mickael Dumontier
Scénografie: Sébastien Inizan
Kostýmy: Reza Levy
Na VOD od: 05.06.2020 Netflix
https://www.csfd.cz/film/300770-konec-zlocinu-v-americe/
https://www.imdb.com/title/tt1552211/
Nejnovější komentáře