Krajina ve stínu – Recenze – 40%

Krajinavestinu 12Krajinavestinu 12
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Dosud všech­ny fil­my reži­sé­ra Bohdana Slámy (např. Divoké vče­ly, Štěstínebo Bába z ledu) byly komor­ní­mi lid­ský­mi dra­ma­ty ze sou­čas­nos­ti, jejichž hrdi­no­vé se zabý­va­li urči­tý­mi osob­ní­mi pro­blémy, exis­ten­ci­ál­ní­mi sta­rost­mi nebo nesnad­ným živo­tem vyplý­va­jí­cím z jejich soci­ál­ní­ho záze­mí. Jeho nové dra­ma Krajina ve stí­nu je jiné – jde o výprav­ný a náklad­ný sní­mek, jenž se zabý­vá trau­ma­ty národ­ní his­to­rie, je nato­čen čer­no­bí­le a věnu­je se v rozpě­tí od kon­ce tři­cá­tých do pade­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí osudům mno­ha oby­va­tel jed­né pohra­nič­ní ves­ni­ce, kte­ří byli semle­ti ději­na­mi, stří­da­jí­cí­mi se reži­my i sebou navzá­jem.

Krajina ve stínu – Recenze
Zdroj fotek: Bontonfilm


Děj Krajiny ve stí­nu je inspi­ro­ván sku­teč­ný­mi pří­běhy lidí, jejichž národ­ní iden­ti­ta se růz­ně pro­mě­ňo­va­la v závis­los­ti na tom, jak se posou­va­ly hra­ni­ce kolem jejich rod­né vsi, kte­rá byla původ­ně rakous­ká, násled­ně čes­ko­slo­ven­ská, pak chví­li němec­ká, a nako­nec zno­vu čes­ko­slo­ven­ská. Ve výsled­ku se tak zhru­ba polo­vi­na obce hlá­si­la k Československu a dru­há polo­vi­na k Německu a všich­ni se sna­ži­li nějak při­způ­so­bit stří­da­jí­cím se reži­mům, kte­ré vždy nahrá­va­ly buď jed­něm, nebo dru­hým. V tom­to ohle­du se film zao­bí­rá nejmé­ně dva­ce­ti posta­va­mi, mezi nimiž prak­tic­ky žád­ná nevy­stu­pu­je jako hlav­ní a asi jen u dvou z nich má jejich pří­běh ale­spoň nazna­če­ný něja­ký dra­ma­tic­ký oblouk – jinak napros­tá vět­ši­na pří­tom­ných repre­zen­tu­je jen výraz­ně zjed­no­du­še­né lid­ské typy, jež slou­ží k vykres­le­ní roze­kla­né komu­ni­ty jako tako­vé.

V pra­xi se to pro­je­vu­je tak, že jed­not­li­ví hrdi­no­vé Krajiny ve stí­nujsou jed­no­roz­měr­ný­mi rekvi­zi­ta­mi defi­no­va­ný­mi téměř výhrad­ně jen svou pří­sluš­nos­tí k urči­té­mu náro­du a pří­pad­ně i něja­kým pří­bu­zen­ským vzta­hem k něko­mu dal­ší­mu, při­čemž v mimo­řád­ných pří­pa­dech se dozví­te i jejich povo­lá­ní, ale jinak už nic. Jejich moti­va­ce k růz­ným činům se až na výjim­ky odví­je­jí pou­ze od his­to­ric­ké­ho kon­tex­tu, kte­rý je však ve fil­mu pří­to­men jen ve for­mě stří­da­jí­cích se titul­ků s leto­poč­ty. Jejich cho­vá­ní a uva­žo­vá­ní se mís­ty mění sko­ko­vě ze scé­ny na scé­nu, pod­le toho, jak to po nich v tu chví­li vyža­do­val scé­nář, ne že by za tím byl vidět něja­ký prů­běž­ný pro­ces, jenž by tu změ­nu ospra­vedl­ňo­val. Vzhledem k počtu postav je logic­ké, že se kaž­dé z nich dosta­lo na plát­ně jen mini­mál­ní­ho pro­sto­ru, násled­kem čehož divá­ci vidí jen urči­té stříp­ky z jejich slo­ži­tých osu­dů, jimž nicmé­ně chy­bí kauza­li­ta, kte­rá by osvět­lo­va­la onen slo­ži­tý vývoj, jímž muse­la kaž­dá z nich nut­ně pro­jít.

Krajina ve stínu – Recenze

Většina postav se tudíž sta­la šab­lo­no­vi­tý­mi věšá­ky na ste­re­o­typ­ní kli­šo­vi­té dia­lo­gy, k nimž si není mož­né vytvo­řit jaké­ko­li cito­vé pou­to, a nevzni­ká tak důvod je lito­vat, když jsou tře­ba někte­ří z nich zabi­ti a z děje nadob­ro zmi­zí. Při sle­do­vá­ní fil­mu pocho­pi­tel­ně lze cítit něja­ké emo­ce, ty jsou však povět­ši­nou jen reak­cí na to, že je tře­ba zrov­na na někom páchá­no bez­prá­ví nebo se něko­mu ubli­žu­je – a je cel­kem jed­no, kdo ubli­žu­je komu. Snímek se navíc ve svém sdě­le­ní prak­tic­ky nedo­sta­ne dál než k tezo­vi­té­mu opa­ko­vá­ní toho, že nacis­mus a komu­nis­mus bylo svin­stvo, kte­ré v lidech pro­bou­ze­lo zlo, jež je pod­ně­co­va­lo cho­vat se k sobě nelid­sky a páchat vše­li­ja­ká zvěr­stva. Což je ostat­ně také to jedi­né, s čím je divák ve fil­mu od začát­ku do kon­ce kon­fron­to­ván, a to v mno­ha a mno­ha vari­a­cích.

Děj sním­ku sestá­vá z vyhro­ce­ných roz­mí­šek mezi sku­pi­na­mi ves­ni­ča­nů, kte­ří si jdou po krku nej­pr­ve kvů­li židov­ské otáz­ce a poté ješ­tě drs­ně­ji při vypo­řá­dá­vá­ní se s Němci po skon­če­ní vál­ky, při­čemž je pohá­ní pře­de­vším nená­vist, sobec­kost, cham­ti­vost a pro­spě­chář­ství. Žádná z postav není pro děj vylo­že­ně urču­jí­cí či nepo­stra­da­tel­ná, mož­ná snad s výjim­kou jed­no­ho židov­ské­ho obchod­ní­ka, jenž pře­ži­je kon­cen­t­rák a po návra­tu do ves­ni­ce se sta­ne hlav­ním akté­rem krva­vé pomsty, a jed­né nevin­né ženy čes­ké­ho půvo­du, kte­rá v závě­ru tvr­dě dopla­tí na to, že se pro­vda­la do němec­ké rodi­ny. Tím ale prá­ce s posta­va­mi kon­čí – nad vodou je tudíž drží jen vyni­ka­jí­cí her­ci, kte­ří v kaž­dém oka­mži­ku podá­va­jí přes­né a věro­hod­né výko­ny, přes­to­že se film oko­lo nich tříští ze zamýš­le­né kro­ni­ky jed­né ves­ni­ce do nespo­ji­té­ho pásma epi­zo­dic­kých dra­ma­tic­kých výje­vů. 

Krajina ve stínu – Recenze

Bohdan Sláma popr­vé natá­čel výprav­ný dobo­vý film s mno­ha posta­va­mi a popr­vé navíc pod­le cizí­ho scé­ná­ře a sou­dě dle výsled­ku mu to pří­liš nesed­lo. Scénář napsal Ivan Arsenjev, kte­rý v posled­ních letech spo­lu­pra­co­val pře­de­vším s Janem Balejem na scé­ná­řích jeho fil­mů Jedné noci v jed­nom měs­těa Malá z rybár­ny, což jsou fil­my lout­ko­vé. Ve vizích reži­sé­ra a sce­náris­ty se evi­dent­ně ztra­til i Slámův dvor­ní kame­ra­man Diviš Marek, jehož kame­ra je napůl rea­lis­tic­ká a napůl zápo­lí se stro­je­nos­tí, navíc se prak­tic­ky vůbec nepo­dí­lí na vyprá­vě­ní děje a není ani poe­tic­ká, je pou­ze popis­ná.

Pozoruhodná je ako­rát vol­ba natá­čet někte­ré kon­krét­ní pasá­že na jeden záběr, při­čemž pro tema­tic­ky podob­né scé­ny se opa­ko­va­ně pou­ží­vá obdob­ná kom­po­zi­ce – a toto záměr­ně mecha­nic­ké a repe­ti­tiv­ní insce­no­vá­ní scén se pak pro­je­vu­je i v někte­rých díl­čích ele­men­tech, až je to mís­ty nechtě­ně legrač­ní (např. úpl­ně kaž­dý sex a kaž­dé zná­sil­ně­ní jsou vždy dopro­vá­ze­ny zábě­rem na muž­ský zadek, čás­teč­ně vyku­ku­jí­cí z roze­pnu­tých kalhot). Některé scé­ny jsou zají­ma­vé z hle­dis­ka pohy­bo­vé cho­re­o­gra­fie her­ců před kame­rou, z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka je pak na nad­stan­dard­ně vyso­ké úrov­ni dobo­vá sty­li­za­ce (pro­stře­dí ves­ni­ce, rekvi­zi­ty, kos­týmy) a prá­ce s mizanscé­nou.

Krajina ve stí­nu je při­tom plná slib­ných postav, o nichž by se dalo nato­čit hned něko­lik samo­stat­ných fil­mů, ale v tom­to pro­ve­de­ní z nich zůsta­ly jen vel­mi základ­ní cha­rak­te­ro­vé náčr­ty, jejichž pří­běhy skon­či­ly u nedo­sta­teč­ně zpra­co­va­ných a nepří­liš pro­vá­za­ných torz. Leckdo se samo­zřej­mě i tak může u fil­mu snad­no dojmout, pro­to­že ten­to je plný pře­pja­tých momen­tů, jež jsou ale všech­ny rea­li­zo­vá­ny mimo­řád­ně doslov­ně, bez jedi­né­ho názna­ku sub­til­nos­ti. Je mož­né, že teh­dej­ší sku­teč­né udá­los­ti sní­mek popi­su­je poměr­ně věr­ně, leč z hle­dis­ka dra­ma­tic­ké­ho vyprá­vě­ní, kte­ré by mělo pod­lé­hat něja­ké struk­tu­ře pří­čin a násled­ků, je znač­ně pro­ble­ma­tic­ký.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Krajina ve stí­nu na Kinoboxu.
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvodu
15. září 2025Otec - Slovenské drama, které strhne z nejednoho důvoduFilm vypráví dramatický příběh milujícího otce Michala (Milan Ondrík), jehož život rozvrátí jediná tragická chyba. Otřese jeho šťastným manželstvím a zanechá ho zcela osamělého. Přes hrozbu vězení a s nesnesitelným pocitem viny se snaží znovu získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře