Letec byl oceněn již 3 zlatými glóby a má na kontě 11 nominací na oscara. Mnoho lidí si řeklo, že nemůže být dobrého snímku, hraje-li v něm Leonardo DiCaprio hlavní postavu. Byl jsem jedním z nevěřících Tomášů a možná právě to mne donutilo podívat se na Letce režiséra Scorceseho. A hle! Zázraky se dějí...Jen málo snílků si splní své velké touhy tak jako Howard Hughes (Leonardo DiCaprio), který po smrti obou rodičů, přestože mu nebylo ještě ani 21 let, zdědil naftovou společnost Hughes Tool. Každý, ať už americký či evropský, mladý muž sní o tom, že má neomezené prostředky a může si prakticky dělat, co se mu zachce. Howard Hughes si je tohoto faktu v době jazzu, prohibice a mafie dobře vědom a právě proto se pustil do jednoho z nejriskantnějších filmových projektů v historii filmu. Na sklonku 20.let natáčí film Pekelní andělé (Hell´s Angels), jejichž rozpočet dosáhl i přes hospodářskou krizi rekordní částky 3,8 milionu dolarů a stal se trhákem své doby. Proč byl rozpočet tak monumentální? Hughes dal při natáčení bojových scén z 1.světové války dohromady největší soukromou vojenskou letku světa. Dalším faktorem byl ten, že na stříbrná plátna se totiž těsně po dotočení roku 1927 dostává první ozvučený film Jazzový zpěvák, který připravil o práci desítky režisérů, stovky herců a tisíce hudebníků doprovázejících němé filmy orchestrální hudbou. Hughes si uvědomil, že jeho film již nebude mít bez zvuku úspěch, a tak mu výroba trvá další dva roky.
Mezitím si však splňuje i své další sny. Legendární věta, kterou jako malý prohlásil zněla : Chci sestrojovat nejrychlejší letadla na světě, chci točit skvělé filmy a stát se nejbohatším člověkem světa. Jeho cílevědomost je až děsivá vzhledem k tomu, že Hughes opravdu roku 1932 založil leteckou společnost Hughes Aircraft a sestrojil jednoplošník H-1, který r.1935 vytvořil rychlostní rekord 352 mil za hodinu (což je cca 570 km/hod). Za 2.sv.v. se pokouší sestrojit monumentální přepravní letadlo Herkules, které váží 200 tun a dokáže přepravit několik desítek tanků. Avšak konkurence v podobě letecké společnosti Pan Am s vedením Juana Trippea (Alec Baldwin) je tvrdá a tlačí na pilu. Snaží se podplatit hlavní vůdce ve správní radě parlamentu a prosadit monopolní zákon prohlašující společnost Pan Am za jedinou národní leteckou společnost. To by znamenalo, že Hughes musí uzavřít svou společnost a pokorně ji prodat Pan Am. How ard musí též očistit po válce své jméno, jelikož byl předsedou správní rady Owenem Brewsterem (Alan Alda) nařčen z okrádání státu za účelem vlastního obohacení pod záminkou sestrojování letadel pro americkou armádu.
Každý si dokážeme představit, jak těžko si Hughes vydobyl kariéru. Bohužel ani jeho osobní život nebyl procházka růžovým sadem. Již odmalička totiž kvůli chorobě trpěl sluchovou indispozicí a zvýšenou paranoiou hraničící s bacilofóbií. Ta se projevovala zvýšenou ostražitostí a perfekcionismem. Howard se tak stal ve společnosti mnohdy nesnesitelným, doslova nevychovaným. Jeho psychické potíže mu nedělaly dobrotu ani v milostném životě. Jeho první známostmi se slavnými osobnostmi filmy byly herečky Bette Davis, Ginger Rogers či Rity Hayworth či Ray Hawlow (Gwen Stefani). Vážnou známostí mu byla až vycházející hvězda ozvučeného filmu Katherina Hepburn (Cate Blanchett). Ta mu sice byla po dlouhá léta oporou, ale stejně skončili rozvodem kvůli Katheřinině nevěře. Zvláštní známost měl Hughes později s Avou Gardner (Kate Beckinsale), která byla stejně tak jako on velmi dominantní a nebála se prosazovat své názory. Možná proto se s ní postupně scházel a rozcházel celých dvacet let. Ava si ho nikdy nechtěla vzít,nepřijímala materiální dary a nenechala se uplatit mužem ve vysokém postavení. Možná právě to Hughese na Gardnerové zaujalo. Nebyl si u ní totiž ničím jistý.
Howard na svou leteckou vášeň doplatil a při zkušebním letu špionážního letadla XF-1 roku 1946 havaroval na jeden z domů v Beverly Hills. Film končí těsně po již zmiňovaném řízení s Owenem Brewsterem roku 1948.
Asi vás překvapím tvrzením, že výše popsaný předlouhý text je pouze stručným shrnutím toho, co se ve filmu odehrává. Věřte nebo ne, je to pouze zlomek tříhodinové podívané na mistrovsky vytvořený film. Ještě snad nikdy se mi nestalo, abych neměl co filmu vytknout. Všechno je totiž vyšperkované do sebemenšího detailu. Scénář Johna Logana (Poslední samuraj, Gladiátor) by se měl zapsat do historie jako jedno z veleděl světové kinematografie stejně tak jako suverénní taktovka režiséra Martina Scorceseho (Gangy New Yorku, Věk nevinnosti, Zuřící býk). John Logan po dlouhém studiu Hughesova života sepsal opravdový literární skvost. Velmi mne překvapilo, že podnět pro natáčení zasadil Leonardo DiCaprio. Právě on pdstrčil námět producentu Michael Mannovi (režie Poslední mohykán). Námět podal právě TEN Leo z Titanicu, který měl po dotočení katastrofického velkofilmu aférky s nevhodnými osobami a pletky se zákonem. Byl znám hlavně jako prasácká primadona. Filmem Letec se však vrátil mezi dobře hodnocené herce (dostal za film Zlatý glóbus - Nejlepší herec). A nejen že si napravil svou reputaci! On totiž v mnohém přeskočil všechny své soky a vyhoupl se na první příčky dnešní herecké branže! Já osobně nemám rád Leonarda DiCapria. Za toto mu však děkuji, pokorně se mu omlouvám a žádám o odpuštění za každé křivé slovo, které jsem o něm kdy řekl.
Leonardo spolu s ostatními vytvořil herecký koncert. Kolegy mu byli Alan Alda (Owen Brewster). Alan je u nás znám hlavně jako Hawkey z M*A*S*He. V Letci je mu již něco okolo 80 let a hraje zápornou postavu. toho jsem se obával stejně jako DiCapria. Avšak byl jsem úplně stejně překvapen. Dalším kolegou byl Alec Baldwin coby konkurent Hughese Juan Trippe. Ale ani dámy nezaostávali. Cate Blanchettová vytvořila zcela postavu Kathariny Hepburn velmi realisticky. Více se mi však vtiskla do paměti Kate Beckinsale coby svérázně se prosazující Ava Gardner. Ta se stala pro Howarda partnerkou s protihráčkou. Ava byla totiž jedna z prvních tvrdých lady 20.století.
V dalších vedlejších rolích uvidíte Iana Holma (Bilbo z Pána Prstenů), Judea Lawa (Road to Perdition, Na Dotek), Johna C.Reillyho (Chicago) či Gwen Stefani (zpěvačka skupiny No Doubt).
Zvláštním úkazem je, že žádná z postav příliš nevybíhá do popředí a to se týče i hlavního hrdiny. Všichni jsou napasováni do své doby, do reality. Ani jeden z nich, ať je sebebohatší, není výjimečnějším než někdo jiný. To je též jeden z aspektů, který dělá film jedinečným.
Jak už jsem poznamenával, nemám k filmu ani jednu negativní připomínku. Jestli toto dokázali nacpat do tří hodin, chtěl bych vidět hrubý materiál (už aby byl Letec na DVD s bonusy). Kamera Roberta Richardsona, který byl již oceněn Oscarem za film Olivera stonea JFK, byla perfektní. Má to několik důvodů : Richardson totiž točil staršími klasičtějšími metodami přibližující se evropskému stylu, které spojil s výborným snímáním jak akce, tak čistě Kubrickovských záležitostí. Společně s digitálními efekty (ve kterých se myslím si hodně vyznám a mnohdy jsem byl na pochybách co je a není skutečné) a hudbou Howarda Shorea byla vytvořena vtahující atmosféra 30. a 40.let. Howard Shore použil pro atmosféru staré songy přezpívané dnešními jazzovými pěvci a u monumentálních sekvencí použil orchestrální hudby, která mi maličko (ale opravdu jen maličko) připomněla Copollovu Apokalypsu či Kubrickovu Vesmírnou Oddyseu : 2001.
Pokud by měl někdo zájem, tak v příležitosti uvedení Letce do kin vydal nakladatelství METAFORA knihu Letec, která byla pro tvůrce filmu inspirační pomůckou.
Nemám rád Leonarda DiCapria, nemám rád Aleca Baldwina, nemusím Cate Blanchett a přesto je pro mne Letec nejlepším filmem za uplynulý rok. Každý, kdo na něj nepůjde do kina udělá strašlivou chybu. Já osobně budu 27.února Letci držet při udílení Oscarů všechny čtyři palce. Doufám, že mu to vyjde. Letec by si zasloužil ještě o hvězdičku víc.
Nejnovější komentáře