Vietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských kinech. Tento laskavý portrét cesty přistěhovalců do České republiky může někdy působit vypravěčsky překombinovaně, ale z plátna na nás dýchá syrová autenticita a nefalšovaná nostalgie po velmi specifické době a místě.
Vietnamská komunita v Česku představuje třetí největší komunitu v zemi (po Slovácích a Ukrajincích) a třetí největší vietnamskou diasporu v Evropě (po Francii a Německu); kořeny přistěhovalectví započaly v komunistických letech (na něž zde krátce odkazuje postava otce), ale v posledních třech desetiletích výrazně vzrostly. Vietnamské zkušenosti v zemi se dotýkaly už předchozí filmy (nejpamátnější je asi vítěz Českého lva z roku 2011 Květinové poupě), ale Letní škola, 2001 - režisér Dužan Duong, který se narodil v Hanoji a v mládí emigroval - se označuje za první český vietnamský film: a toto tvrzení také naplňuje.
Letní škola, 2001 líčí události několika týdnů léta 2001 z pohledu tří členů vietnamské rodiny, která provozuje stánek na chebském tržišti. Prodejci na tržnici Dragoun, která se od té doby stala moderním nákupním centrem, prodávali německým turistům padělané zboží (postavy zde lze zahlédnout, jak nažehlují loga značek na trička) a byli častým terčem razií České obchodní inspekce (ČOI).
Zung (Anh Doan Hoang), patriarcha rodiny, se v úvodní scéně filmu pokouší zahnat úředníky ČOI mačetou. Jeho dějová linie tvoří první a nejslabší třetinu vyprávění Letní školy 2001: Zung, kterého naverboval majitel tržnice Phong (Dung Nguyen), aby vykoupil všechny prodejce předtím, než německý investor promění lokalitu v luxusní hotel, propadá depresím a alkoholismu a na plátně nedostane dost času na to, aby se plně rehabilitoval.
Jeho dvanáctiletý syn Tai (Tien Tai To) mezitím vnáší do Letní školy, prostřední dějové linie roku 2001, mladickou rozvernost. Tai se střetává s učitelem letní školy Viktorem (Thang Xuan Ngo) a dalšími členy rodiny a se svými mladými kamarády prožívá dobrodružství ve stylu Marka Twaina - včetně nezapomenutelného výletu na nudistickou pláž. Taiovy scény mají hřejivý nádech a jsou bez vykonstruovaného dramatu, což z nich činí vrchol filmu; s touto postavou se režisér Duong zjevně ztotožňuje nejvíce.
Ale působivá je i závěrečná dějová linie vyprávěná z pohledu sedmnáctiletého Kiena (The Duong Bui). Ten se po deseti letech strávených s babičkou ve Vietnamu vrací do Chebu z důvodů, které stále zpracovává, což přidává další vrstvu k obvyklým otázkám teenagerovského rozčílení. Svými špičatými zrzavými vlasy a špatným chováním vyvolává mezi místní konzervativní komunitou kontroverze, přičemž se stále konfrontuje s pravou podstatou své povahy.
V podání Letní školy 2001 je patrná epizodičnost, a i když vyprávění převypráví některé události z různých perspektiv, není to zrovna Rašomon. Bohužel se film během zbytečně komplikovaného třetího dějství zapíše do kouta a někteří diváci se mohou rozuzlením (nebo jeho absencí) jednoho z klíčových vztahů filmu rozčilovat. Závěrečná sekvence ve Vietnamu však pevně vrací pozornost k ústřední rodině - a příjemně i k matriarchátu rodiny (Le Quỳnh Lan), kterému není věnována vlastní dějová linie.
I přes některé výhrady na úrovni scénáře je z celkového podání cítit opravdová vřelost a jedná se o skutečně věrně procítěné podání zkušeností vietnamské komunity v České republice. Zahraničním divákům mohou uniknout některé prvky kulturního střetu, včetně hybridního používání češtiny i vietnamštiny; Taiovo bezvýhradné používání českého slangu vyvolávalo častý smích karlovarského publika.
Letní škola, 2001 je prezentována zamlženým, nostalgickým objektivem kameramana Adama Macha, který téměř připomíná ranou práci Christophera Doyla pro Wong Kar-waie (Chungking Express), a přestože chebská tržnice již neexistuje, grotty lokace vybrané k jejímu znovuvytvoření odvádějí vynikající práci. Sugestivní původní soundtrack Jonatana Pjoniho Pastirčaka (Broken Voices) je příjemně sklouben s několika dobře vybranými českými melodiemi z posledních desetiletí.
Nezapomeňte vydržet až do závěrečných titulků, které obsahují epilog, jenž naznačuje budoucnost rodiny a ukazuje rostoucí české uznání pro vietnamskou kuchyni. Letní škola, 2001 je srdečným a nenápadně průkopnickým portrétem komunity, která se na plátně objevuje jen zřídka, a režisér Duong upřímně a s něhou přibližuje vietnamsko-českou zkušenost, vyhýbá se stereotypům a zároveň zachycuje těžkosti i humor života přistěhovalců.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře