Letošní jedenáctý ročník Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest, který proběhne od 26.4. do 1.5. v Teplicích a v Duchově, se ponese v duchu motta „Magie filmové loutky“. U příležitosti 100 let od narození režiséra, výtvarníka a loutkového kouzelníka Jiřího Trnky představí AniFest unikátní filmy, tvůrce, studia, technologie i samotné loutky, a to doslova z celého světa.
AniFest nabídne retrospektivu filmů Jiřího Trnky a jedinečnou výstavu fotografií, skic, scénářů a loutek z rodinných archivů. Syn slavného výtvarníka Jan Trnka říká ke spolupráci s AniFestem: „Spojení jeho jména s pojmem ‚filmová loutka´ považuji za výstižné, protože to byla bezpochyby především filmová loutka, prostřednictvím které promlouval k divákům zde i v cizině.“ Za letošním vizuálem i festivalovou znělkou stojí Matyáš Trnka, vnuk Jiřího Trnky a student katedry animace FAMU.
Filmový program Trnkova díla, který představuje průřez jeho přelomovými snímky, doprovodí reflexe významných domácích či zahraničních tvůrců a historiků. Skutečným klenotem Trnkova programu na AniFestu bude kolekce originálních výtvarných děl Jiřího Trnky, která zahrnuje kolem 50 původních loutek, řadu cenných scénářů a skic a další skvosty z rodinných archivů Jiřího Trnky.
Filmovou loutku představí také prezident festivalu Barry Purves, jeden z nejvýraznějších tvůrců britské loutkové animace, režisér a scénárista, který se věnuje filmu i divadlu a také pedagogické činnosti. Jeho filmy získaly více jak 60 mezinárodních ocenění. V porotě pro krátké a celovečerní filmy zasedne například Will Vinton, držitel Oscara za snímek Closed Mondays a tvůrce patentované techniky plastelínové animace clay-motion. Současnou českou loutkovou animaci bude v porotě zastupovat režisér a výtvarník Michal Žabka (naposledy přispěl svou povídkou Účetní a víla do celovečerního filmu Autopohádky).
AniFest představí loutku z pohledu řady národních kinematografií. Paula Wells pro festival sestavil rozsáhlý program „Loutka v britské animaci“. Jeho kurátorský výběr reflektuje ostrovní stop-motion animaci od roku 1908 až po nejnovější snímek Petera Lorda Piráti. Michal Žabka, Noro Držiak a Jiří Kubíček připravují přednášku české filmové loutky po roce 1990, zahrnující bohatou tvorbu studentů, zavedených režisérů i televizní produkci. Součástí AniFestu bude také rozsáhlá výstava (spojená s ukončením Pobaltské mise) filmových loutek na zámku Duchcov, která reflektuje 50 let historie estonského loutkového filmu. AniFest přinese také přehlídku tvorby dvou japonských tvůrců, kteří byli významným způsobem svázání s českou animací. První z připomínaných režisérů, byl japonský návrhář loutek, nezávislý režisér a animátor Kihachiro Kawamoto (1925 – 2010), výrazně ovlivněný dílem Jiřího Trnky. O Trnkovu tvorbu se zajímal už od začátku 50.let a v 60. letech strávil více než rok v Trnkově ateliéru v Praze a následně propojil jeho nezaměnitelný styl s japonskou tradicí. Nobuhiro Aihara (1944 – 2011) byl další z velkých tvůrců japonské animace spojených s českou kulturou, tvůrce animovaných filmů a profesor na universitě v Kjótu.
Jaký je život filmové loutky ve 21.století? Na tuto otázku se kromě prezentace jednotlivých porotců pokusí odpovědět také zástupci světoznámých studií, které se zabývají vývojem loutek a výrobou loutkových filmů. Polský Se-ma-for, kde vznikly filmy takových autorů jako jsou bratři Quayové, Suzie Templeton či Marek Skrobecki; britští Mackinnon & Saunders, vývojáři loutek filmů Tima Burtona, Barryho Purvese, Wese Andersona (Fantastic Mr. Fox) a dalších; studio Laika (Koralína a svět za tajnými dveřmi), jehož zástupce Mark Shapiro představí nejnovější film ParaNorman ještě před jeho americkou premiérou. Návštěvníci AniFestu budou mít také možnost nahlédnout výrobě loutek pod pokličku na specializovaném workshopu výroby loutek pod vedením zkušených loutkářů bývalého Studia Jiřího Trnky a Krátkého filmu Milana Svatoše a Ondřeje Ziky.
O tom, že loutková animace není v žádném případě na ústupu, svědčí i soutěžní filmy letošního AniFestu. „Překvapivě velká část autorů se snaží vyjadřovat klasickými animačními technikami – kresleným, malovaným filmem nebo právě loutkami”, říká programový ředitel festivalu Pavel Horáček.
Nejnovější komentáře