Jak moc sebou necháme manipulovat? Do jaké míry vycházejí naše názory opravdu z nás? A je vůbec možné věřit alespoň z části masovým médiím? Nejen na tyto otázky se snaží odpovědět kniha Jozefa Ftorka s názvem manipulace a propaganda na pozadí současné informační války.
Propaganda a snaha o ovlivnění veřejného mínění (ať už za účelem nákupu nějakého produktu nebo vstupu země do války) tu byly prakticky odnepaměti. V této knize vám autor na několika příkladech ukáže, jak snadné je docílit toho, aby si dav (kterého jste součástí i vy) myslel to, co si myslet má. Aby zaměřil svou pozornost „tím správným směrem“ a určití lidé díky tomu dosáhli svých cílů. Jedna z prvních věcí, na kterou autor upozorní, je, že veškeré public relations neboli PR není nic jiného než propaganda s hezčím názvem.
Kniha je rozdělena do celkem dvanácti kapitol, přičemž každá z nich obsahuje ještě několik podkapitol. Každé téma je tedy přehledně zpracováno, ačkoliv čtenář má pocit, že vše se neustále točí kolem faktu, že jsme prakticky v každém okamžiku našeho života ovlivňováni. Televize, rádio, noviny, kulturní akce, zkrátka ve všech odvětvích kolem nás jsou lidé, kteří nás potřebují někam nasměrovat. Mohlo by se zdát, že tato myšlenka hraničí s paranoiou, ale na zcela konkrétních příkladech můžeme vidět, že je to spíš naopak. Náš pocit, že se můžeme svobodně rozhodovat, byl až dětsky naivní.
Záměrem autora ale určitě nebylo jen vyděsit čtenáře. Snaží se především dopodrobna vysvětlit způsoby, kterými se nás pokouší tzv. elita ovlivňovat a tím pádem snad i přispět k tomu, abychom do budoucna přistupovali ke každé informaci kriticky a obezřetně.
Tuto knihu byste si rozhodně měli pořídit, pokud se chcete zamýšlet nad otázkami, které by byly pro mnoho lidí nepříjemné.
Knihu si můžete koupit na stránkách Grada.cz za 298 Kč.