RUDOLF BIERMANN, PRODUCENT: „Martin Šulík mě překvapuje celý život“
Martin Šulík natočil 10 hraných filmů. Vy jste se podílel téměř na každém z nich. Proč?
Svůj první film dělal ještě na Kolibě, a právě to byl pro mě důvod, proč jsem s Martinem začal pracovat na našem prvním společném filmu Všechno, co mám rád. Od té doby děláme všechny filmy společně, výjimkou byl film Sluneční stát, kde se naše cesty na chvíli rozešly.
Dokáže Vás po tolikaleté spolupráci něčím překvapit?
Martin mě překvapuje celý život. Ale většina těch překvapení je příjemná.
Filmový producent zřejmě spolupracuje na filmech, kterým věří. V čem věříte Muži se zaječíma ušima?
V každém filmu, který s Martinem dělám, se skrývá nějaký náš postoj k životu, nějaký vztah, který právě prožíváme nebo nějaké společenské souvislosti. Martinovy scénáře vždy reagují na něco, co zažívá v životě, co ho zajímá, co se ho dotýká. A to se většinou dotýká i mě. V Muži se zaječíma ušima je to konkrétně motiv zralého muže.
Podílel jste se na výběru hereckého obsazení?
Ano, herecké obsazení je můj koníček. Tentokrát jsme to měli snadné. Myslím, že do hlavní role jsme nikdy neuvažovali nad nikým jiným než Mirkem Krobotem. Co se týká Kaisera, Martin se obával, zda není příliš odvážné, požádat ho o spolupráci. Nakonec ale diváci uvidí, proč to hraje právě on. Obsadit ženské postavy bylo naopak velmi snadné.
MARTIN ŠTRBA: „Těšil jsem se na černobílé natáčení.“
Čím je specifická spolupráce s Martinem Šulíkem?
Čím je starší, tím menší odpor klade, a to mě celkem baví.
Máte vždy podobné vnímání vizualizace filmu?
Naštěstí ne, lišíme se, takže z toho vzniká celkem zajímavý guláš. V případě tohoto filmu jsem byl nadšený, že jsem místy mohl natáčet černobílý film.
Jaká byla Vaše první reakce na scénář filmu?
Byl jsem nadšený. Zaujal mě několika formálními vrstvami, které vypovídají i o obsahu. Jsem zvědavý, jak to dopadne. Ve filmu se hodně pracuje s posunutou realitou a s tónováním, je tam hodně černobílých tónů i barevné kinematografie. Jedno se vrství přes druhé, takže jsem opravdu zvědavý, jak to nakonec dopadne.
Při sledování tohoto filmu se divák v kině nebude...
…ideální by bylo, kdyby nevystrčil jen ty uši, ale i vyvalil oči a byl mile překvapený.
MIROSLAV KROBOT: „Nejkrásnější na filmu je, že dokáže lidi spojovat..“
Jaký je třemi slovy Miroslav Krobot?
Myslím, že slušný chlapec.
Představte nám svou postavu ve filmu.
Je to člověk, který si myslel, že všechno ví, ale pravý opak je pravdou.
Popište Vaše kolegy, Oldřicha Kaisera a Alexandru Borbély.
Oldu mám velmi rád, protože vlastně nikdy nevím, co mám od něj čekat, a tím pádem ho rád sleduju, rád se na něj dívám. Alexandra je něco podobného, ale v ženské variantě, takže je to ještě atraktivnější.
Čím vás zaujal scénář filmu?
Myslím, že to má hodně společného s mojí profesí, s tím, že dělám film a divadlo. Tematicky se to týká toho, v čem pracuji. Pro člověka mojí generace je to navíc film velmi poučný, takové shrnutí, resumé našich celoživotních snah. Když si člověk myslí, že už všechno ví a nemůže ho nic překvapit, tak se mu život úplně obrátí naruby. Najde jiné hodnoty, jiné možnosti, které dříve přehlížel.
Jste i Vy osobně v takové fázi?
Měl jsem trochu takové náznaky, ale myslím, že už jsem se celkem uklidnil.
Co Vás při natáčení vždy překvapuje?
Takové to nadšení, jakoby se natáčel světový film. To, jak film dokáže lidi spojit a když se to podaří, tak ta sounáležitost a nadšení jsou jednoduše úžasné.
Co na filmování nemáte rád?
Představu dvou hodin nějakého záběru, který se musí udělat, protože je spojovací. Natočit se musí, což mě nebaví. Herecky mě to samozřejmě baví.
Je těžké nosit zaječí uši?
Hlavně co se jejich váhy týká. Ale dá se to vydržet, náročná byla příprava, dvě hodiny nasazování a hodina a půl odstraňování.
Proč by měl jít divák na tenhle film do kina?
Možná proto, aby pochopil náš stav a naše prožívání situací. Jestli to dokáže s námi sdílet a zažije nějakou katarzi, tak to pro něj bude mít hezký význam.
ALEXANDRA BORBÉLY: „Líbí se mi, že je moje postava těhotná.“
Jaká je třemi slovy Alexandra Borbély?
Má dobré srdce, někdy budí dojem přílišné vážnosti, uvnitř je často dítětem.
Popište třemi slovy svého hereckého kolegu Mirka Krobota.
Vtipný. Rozhodný. Šašek.
Čím vás zaujal scénář filmu Muž se zaječíma ušima?
Líbí se mi, že postava Kataríny, kterou hraju, je velmi rozhodná. I to, že je těhotná, protože já bych už také chtěla otěhotnět. Líbí se mi, že má komplex z toho, že chodí se starším, o hodně starším mužem a že to mezi nimi funguje. Ta chemie, smysl pro humor, který je spojuje. Scénář je velmi vtipný, líbí se mi. Zároveň je i smutný a tragický. V tom filmu je prostě všechno, co tam má být.
Jaké to pro Vás bylo hrát ve slovenštině?
Když jsem měli s Šulíkem a s Krobotem zkoušku, tak Šulík řekl, že mám improvizovat a text přečíst v maďarštině. Potom řekl: “Vidíš? Teď tam bylo to, co jsem chtěl slyšet!” Nejdřív pro mě bylo hodně náročné hrát ve slovenštině, ale hodně jsem zkoušela a na další zkoušce mi řekl, že je to cítit, že je tam to, co ode mě chce.
Co na natáčení nemáte ráda?
Čekání.
Co na něm naopak ráda máte?
Že se to děje pouze jednou a musím do toho dát všechno. Protože v divadle se hrají inscenace opakovaně, ale film se natáčí pouze jednou. Pouze jednou natočím tu scénu opravdu dobře, s plným nasazením. To mě na filmu fascinuje.
Chtěla byste mít zaječí uši a slyšet, co si jiní lidé myslí?
Rozhodně ano.
A koho byste chtěla těma ušima slyšet?
Kamarádky.
Proč by diváci měli jít na tento film do kina?
Protože tam bude Krobot. Je velmi dobrý herec.
Při sledování tohoto filmu se divák bude...
Smát!
Nejnovější komentáře