Muži v naději jsou lacině neoriginální, ale jako televizní film by ušli.

MuziMuzi
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Jiří Vejdělek půso­bil jako naděj­ný čes­ký fil­mo­vý tvůr­ce. Jeho Ženy v poku­še­ní navíc doká­za­ly do kina při­táh­nout rekord­ní počet divá­ků a tak se před­po­klá­da­lo, že jeho dal­ší sní­mek Muži v nadě­ji před­loň­ské Ženy před­čí, nebo budou mini­mál­ně stej­ně zábav­né jako ony. Leč nesta­lo se ani jed­no. Muži v nadě­ji jsou neu­vě­ři­tel­ně neu­vě­ři­tel­ní, posta­vy jsou umě­lé, scé­nář pito­mý a pro­stře­dí ste­ril­ní. 
Herecké obsa­ze­ní situ­a­ci nijak nevy­lep­šu­je, pro­to­že v pod­sta­tě nedo­stá­vá pří­le­ži­tost něja­ké herec­tví vůbec před­vést. Jediné, čemu lze v Mužích v nadě­ji uvě­řit jsou tak ňad­ra Vicy Kerekes. Ty jsou zaru­če­né pří­rod­ní­ho půvo­du.

Muži v nadě­ji roz­hod­ně nemu­se­li vzni­kat jako celo­ve­čer­ní film urče­ný divá­kům kin. Bohatě by posta­či­lo, kdy­by Vejdělek nato­čil tele­viz­ní film. Ten by se tak dostal přes­ně ke své cílo­vé sku­pi­ně. Tedy k pápr­dům, kte­ří s miskou sole­ných bram­bo­ro­vých lupín­ků po veče­rech slin­ta­jí nad krás­ka­mi z obra­zov­ky.

Milujte se, ale hlav­ně pod­vá­děj­te

Jiří Vejdělek se zřej­mě sna­ží svý­mi fil­my doká­zat, že jeho umě­lec­ký duch je svo­bod­ný. Stejně tak svo­bod­ní by měli být i divá­ci. Dopřát si také tro­chu toho luxu­su v podo­bě zále­tů, flir­tů a vše­mož­né­ho nezá­vaz­né­ho řádě­ní. Základní pod­mín­kou pro tako­vé dob­ro­druž­ství je nicmé­ně nor­mál­ní, fun­gu­jí­cí vztah. Pokud mož­no man­žel­ský sva­zek.
V tako­vé situ­a­ci je nej­lep­ší (při­ro­ze­ně pro oba part­ne­ry), aby jeden (nebo klid­ně oba) měli k dis­po­zi­ci občas­ný špás. Tím se totiž původ­ní vztah náram­ně utu­ží. No a to je vlast­ně hlav­ní teze celé­ho sním­ku.

Přirozeně nelze film tak­to pitvat, ale když nemá kro­mě této plyt­ké sto­krát vidě­né šab­lo­ny co nabíd­nout, je těž­ké se do něj tro­chu nepus­tit. Amorálnost sním­ku je až zará­že­jí­cí. Naprostou absen­ci svě­do­mí se sice Vejdělek sna­ží tro­chu napra­vit. Dělá to ale nemož­ným a neu­vě­ři­tel­ným způ­so­bem. Film má nesmy­sl­ně pře­ta­že­nou sto­páž. Navíc jeho pře­váž­nou část vypl­ňu­jí prá­vě zábě­ry na buj­né poprsí, lad­né nož­ky nebo kula­té zadeč­ky.

Český main­stre­am jak ho máme rádi?

Český divák se tak musí nut­ně cítit poně­kud ura­žen. Je-li film tvo­řen pri­már­ně pro něj (jako­že se dá před­po­klá­dat, že sto­pro­cent­ně), pak je na mís­tě se ptát, jest­li je na tom oprav­du tak špat­ně, že musí cho­dit do kina na fil­my bez myš­len­ky, nápa­du, sviž­né­ho tem­pa a nápa­di­té­ho scé­ná­ře? Je tře­ba roz­li­šit hlav­ní proud od laci­né tele­viz­ní zába­vy na páteč­ní večer, kte­rá do kinosá­lů (snad) nepat­ří. Snímek totiž oprav­du víc než coko­li jiné­ho při­po­mí­ná tele­viz­ní gro­tes­ku. Bez jedi­né­ho nové­ho pohle­du, bez jaké­ko­li ino­va­ce. Pouze věr­ně násle­du­je všech­na klišé. A ješ­tě se zdá, že je na to hrdý.

Uražen a tro­chu potu­pen se může cítit kaž­dý. Nehledě na pohla­ví. Ženy jsou zde vylí­če­ny jako bytos­ti, kte­ré slou­ží pri­már­ně k tomu, aby muže obla­žo­va­ly pohle­dem na jejich vyvi­nu­tá ňad­ra, pěk­ně tva­ro­va­né nohy a poza­dí. Ani muži z toho­to kolo­to­če nevy­váz­nou. Pokud nejsou vylí­če­ni jako psí­ci, kte­ří ženám musí plnit jejich přá­ní, tak jsou uká­zá­ni jako tvo­ro­vé, za kte­ré pře­mýš­lí niko­li mozek, nýbrž penis. (Výrok o „kom­pa­su mezi noha­ma, kte­rý uka­zu­je směr“ je toho jas­ným důka­zem. Kdyby to aspoň bylo ori­gi­nál­ní.)
Originalita je vůbec fak­tor, kte­rý Muži v nadě­ji ve vel­kém postrá­da­jí. Tam, kde byly Ženy v poku­še­ní vtip­né a svě­ží, jsou Muži v nadě­ji vyčich­lí a prázd­ní.

Vážná lin­ka v gro­tes­ce

Zarážející je taky nesou­ro­dost sním­ku. První část se tvá­ří jako čis­tá kome­die, kdy se od divá­ka neče­ká nic jiné­ho než huron­ský smích, napro­ti tomu dru­há půl­ka začí­ná být váž­něj­ší. Jenže tako­vá náh­lá změ­na je divá­ko­vi dost pro­ti srs­ti a těž­ko se na tuto hru při­stu­pu­je. Mezi gro­tesk­ní­mi prv­ky pros­tě dra­ma nefun­gu­je a vtip tím ztrá­cí své (zpo­čát­ku cel­kem vyda­ře­né) tem­po.
Obzvlášť jed­nu věc lze Vejdělkovi jako scé­náris­to­vi odpus­tit jen těž­ko. A to prá­vě zvrat a náh­lé zváž­ně­ní.  A v pod­sta­tě vět­ši­nu násle­du­jí­cích scén. Od dru­hé polo­vi­ny je film spí­še jakousi lepe­ni­cí. Hromadí na sebe čím dál více nesmy­sl­né záplet­ky, kte­ré na kon­ci nejen­že nevy­ús­tí v pře­kva­pi­vé vyvr­cho­le­ní, ony pros­tě nevy­ús­tí vůbec v nic.

K obsa­ze­ní nelze mít vět­ší výhra­dy. Jiří Macháček svou roli zvlá­dá a sna­ží se udě­lat z Ondřeje živo­ta­schop­nou bytost. Ani Bolek Polívka nemů­že svým zje­vem divá­ka ura­zit. To je sáz­ka na jis­to­tu. Slabinou jsou pře­de­vším dia­lo­gy, kte­ré Jiří Vejdělek vklá­dá do úst svým hlav­ním hrdi­nů.  O něco lépe jsou na tom žen­ské posta­vy. Ty jsou ale­spoň po celou dobu v jed­né laj­ně a nesna­ží se z ní vystou­pit. Jen posta­va Šarloty se z fáze okouz­lu­jí­cí mla­dé milen­ky dosta­ne do role šíle­né uzur­po­vač­ky práv na žena­té­ho muže, a skoč­ní opět ve své původ­ní roli. Naštěstí doká­za­la Vica Kerekes ten­to „slo­ži­tý pro­ces“ pěk­ně ztvár­nit. (A zase se nabí­zí naráž­ka na její dekolt. Těžko se tomu lze ubrá­nit, když ho máte před oči­ma téměř dvě hodi­ny.)

Sterilita pro­stře­dí, ve kte­rém se pří­běh ode­hrá­vá je ale mno­hem zna­tel­něj­ší než v Ženách v poku­še­ní, kte­rým se prá­vě ten­to neduh hod­ně vytý­kal. Navíc si film všech­ny svo­je hlav­ní trum­fy vyplá­cal v trai­le­ru. Takže prv­ní půl­ku divák v pod­sta­tě celou zná. Už ale pod­le samot­né medi­ál­ní kam­pa­ně se dá cel­kem snad­no zjis­tit, jaká je cílo­vá sku­pi­na fil­mu.
Patříte-li mezi ty návštěv­ní­ky kina, kte­ré okouz­li­ly Ženy v poku­še­ní a rádi bys­te dosta­li něco podob­né­ho, věz­te, že to nedo­sta­ne­te. Nicméně občas­ný návštěv­ník kina, kte­rý je odko­jen tele­viz­ní­mi estrá­da­mi Muže v nadě­ji uví­tá jako pří­jem­nou podí­va­nou. Neupírám sním­ku pár svět­lých chvil, skvě­lé her­ce, kte­ří hra­jí (doslo­va) jako o život, aby tím prázd­né­mu fil­mu ale­spoň vypo­moh­li, jen­že tohle k tvor­bě plno­hod­not­né­mu díla pros­tě nesta­čí.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Muži v nadě­ji na Kinoboxu.
Sladký život – Recenze – 30 %
14. března 2024Sladký život – Recenze – 30 %Českou romantickou komedii Sladký život natočil, napsal a produkoval Tomáš Hoffman, autor komedie Bezva ženská na krku. Na scénáři s ním spolupracoval Martin Horský, režisér a scenárista snímků Ženy v běhu a Srdce na dlani, na nichž se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: My všichni školou povinní
1. září 2025Příběh seriálu: My všichni školou povinníPo dvouměsíčních prázdninách se děti právě dnes opět vracejí do školních lavic. Už proto je jasné, že pátý díl občasníku Příběh seriálu se nemůže zaměřit na jiný seriál než třináctidílnou sondu do života učitelů, žáků a…Vydáno v rubrice: Seriály
Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru –  85%
18. dubna 2025Kawasakiho růže – nejsložitější japonská skládanka z papíru – 85%Film Kawasakiho růže (2009) od uměleckého dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský (U mě dobrý, Učitelka, Kráska v nesnázích nebo Musíme si pomáhat), je opět potvrzením úspěšnosti jejich plodné dosavadní spolupráce. Jedná se již o starší film,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vlastně se nic nestalo...a možná je to škoda
11. listopadu 2024Vlastně se nic nestalo...a možná je to škodaPo premiérovém uvedení na festivalu Serial Killer v Brně, i po své online premiéře v iVysílání České televize, se na obrazovky od minulé středy dostává nový seriál Vlastně se nic nestalo. Šestidílná minisérie otevírá témata sexfulencerství, především na…Vydáno v rubrice: Seriály
Čtvrtstoletí Pelíšků
8. dubna 2024Čtvrtstoletí PelíškůMezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i pozpátku a který by zároveň vřele přijala i kritika. Přesně před čtvrtstoletím…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebe
27. března 2024Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebeJste-li vášnivými milovníky zvířat nebo domácích mazlíčků a nenechá vás nehezké zacházení se zvířaty chladnými, možná jste zatoužili shlédnout film GUMP – jsme dvojka, nový film producenta, scénáristy a autora úspěšné knižní předlohy Filipa Rožka, volné…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nová kapitola v životě Ivety Bartošové
1. února 2024Nová kapitola v životě Ivety BartošovéTvůrčí tým pod vedením režiséra a scenáristy Michala Samira zakončil poslední klapkou tříletou životopisnou ságu o jedné z nejvýraznějších postav tuzemské pop-music – Ivetě Bartošové. Nová série nás zavede do dramatického období, kdy se osud zpěvačky…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a Uriášem
23. prosince 2023Anděl Páně 2: Návrat do pohádkového nebe s Petronelem a UriášemKdo by nechtěl za Petronelem do pohádkového nebe, ten musí být nejspíš totální prudič a zlostník. Protože nebe je plné chápavých postaviček, které vykonávají s radostí své povinnosti, a zlobivý čert Uriáš není svou povahou žádný velký…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci
21. prosince 2023Kdo je kdo v Pelíšcích - HerciMIROSLAV DONUTIL, otec Šebek Miroslav Donutil (*1951) se po absolutoriu na brněnské JAMU stal stálým členem Divadla na provázku, kde ztvárnil výrazné role především v inscenacích Balada pro banditu, Profesionální žena nebo Obchod s chlebem. Od…Vydáno v rubrice: Profily osob
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře