ASF D17 PI 04344 R2
Stephanie (Anna Kendrick) je mladá vdova v domácnosti, matka na plný úvazek a autorka internetových vlogů pro ostatní maminky na téma vaření a kreativní ruční práce. Když se ve škole, kam chodí její malý syn, seznámí s matkou jeho spolužáka, elegantní Emily (Blake Lively), stanou se z obou žen kamarádky. Jednoho dne však Emily záhadně zmizí. Její manžel (Henry Golding) případ nahlásí na policii, nicméně Stephanie se rozhodne po nezvěstné přítelkyni pátrat na vlastní pěst.
Film Nebezpečná laskavost je natočen podle stejnojmenného románu, kterýžto je seriózním thrillerem ve stylu Zmizelé nebo Dívky ve vlaku. Snímku se nicméně chopil Paul Feig, režisér komedií Ženy sobě, Drsňačky, Špión a Krotitelé duchů (ten ženský remake) a udělal z něj ve spolupráci se scenáristkou Jessicou Sharzer (drama Mluv, thriller Nerve: Hra o život) také komedii. Výsledným tvarem ovšem není kriminální komedie, nýbrž vcelku vážný temný thriller s motivy jako incest, vražda, žhářství a vydírání, jehož postavy jsou akorát výrazně komediálně stylizované. Film pak nepříliš zdárně přepíná mezi dvěma tóny, v nichž by chtěl jednak napínat postupným rozplétáním záhadného Emiliina zmizení a překvapovat dějovými zvraty a zároveň bavit sarkastickými hláškami humorně charakterizovaných postav, ovšem aniž by dokázal obojí přirozeně skloubit.
Co se povedlo, je budování zvláštního napětí v přátelském vztahu hlavních hrdinek, kdy hyper-aktivní, přehnaně snaživé, rozverně veselé a bezprostřední Stephanie imponuje Emiliina noblesa, ráznost, spontánní výstřelky a její vysoké pracovní postavení, luxusní dům i vášnivé manželství, zatímco distingovaná Emily si zas na Stephanie váží její mateřské oddanosti, přirozenosti a odhodlaného pracovního nasazení. Obě ženy jsou přitom zcela rozdílné jak povahově, tak v kontrastním projevu jejich hereckých protagonistek – Blake Lively hraje temperamentní, tajemnou a výrazně charismatickou chronickou lhářku a manipulátorku, Anna Kendrick zas roztomile střeleného a naivního diblíka.
Zápletka se zmizením a jeho vyšetřováním se naopak příliš nepovedla, je totiž poměrně jednoduchá a tvůrci nedělali moc proto, aby ji udělali složitější a záhadnější, ať už méně přímočarým stylem vyprávění nebo rafinovanějším nakládáním s informacemi. Různá vodítka odkrývají divákovi v takovém množství a pořadí, že nedá moc velkou práci být před hrdiny filmu minimálně o krok napřed, většinu zvratů předem odhadnout a rozmyslet si dopředu různé scénáře, jak se celá ta událost pravděpodobně odehrála. Následkem toho děj vůbec není napínavý, překvapivý je jen minimálně a příliš legrační bohužel také není – obě hrdinky jsou jen průměrně vtipné a vzhledem k jejich extrémní stylizaci obě místy působí spíš jako nebezpečné psychopatky (na Emily se projevují různé deviantní tendence snad v každé její scéně a Stephanie se zas v průběhu filmu až moc rychle přerodí z nevinné a neškodné naivky v chladnou, vypočítavou a sofistikovaně se přetvařující potvoru).
Poměrně dost humoru je navíc těženo z toho, že si postavy navzájem nadávají a rýpou do sebe (dost za hranicí kamarádského nebo partnerského škádlení), což se netýká jen hlavních hrdinů – mezi vedlejšími postavami jsou například dva manželské páry, z nichž v jednom muž veřejně shazuje svou partnerku (dost nepříjemně) a ten druhý je přítomen čistě proto, aby pomlouval všechny ostatní. Náhodné hlášky nebo komediálně laděné scény se pak divně tlučou se zbytkem víceméně seriózně pojatého thrillerového děje, kazí většinu jeho potenciální naléhavé atmosféry a dělají z něj lehkou zábavu, v níž de facto o nic vážného nejde a není tudíž potřeba se o nikoho bát. Komediální rovina filmu docela odpovídá tomu, jaké filmy obvykle Paul Feig režíruje, ale je zvláštní mít ji zahrnutou v materiálu, který působí jako dietní limonáda stáčená z dvakrát převařené Zmizelé.
Jinak to srovnání se Zmizeloupadá nejen kvůli tomu, že režie Davida Finchera představuje na rozdíl od režie Paula Feiga úplně jinou ligu, ale hlavně proto, že oba filmy jsou natáčené pro úplně jinou sortu diváků. Zmizelá je podstatně chytřejší, složitější a psychologicky komplexnější podívaná, která zvládá skutečně nepředvídatelně napínat i ironicky bavit černohumornou jízlivou satirou na rozpadající se mezilidské vztahy a společnost řízenou pokřivenými mediálními obrazy, zároveň je ale mnohem náročnější a vyžaduje přemýšlení a soustředěnost. Oproti tomu je Nebezpečná laskavost přístupnější pro diváky, kteří se chtějí hlavně nezávazně bavit u něčeho komediálnějšího a mají ve zvyku v kině spíš odpočívat a „vypínat mozek“, tudíž jim nevadí sledování něčeho povrchnějšího a myšlenkově i příběhově jednoduššího, hlavně když to bude mít spád, bude to stylové a sexy, slušně zahrané a vydrží to zabavit na dvě hodiny.
Ani mozek utlumený na autopilota snad ale nemůže omluvit Nebezpečnou laskavost za její finále (zcela odlišné od toho v knize), v němž se vypravěčská konzistence již definitivně rozpadá spolu s veškerou logikou a motivacemi postav, které se náhodně mění podle nespecifikovatelného klíče, a kdy na závěr neváhá do situace vstoupit i do té doby jen okrajová postava, u níž neexistuje důvod, proč by do ní vstupovat měla.
Nebezpečnou laskavost hodně táhnou obě herečky v hlavních rolích i jejich zajímavě nadefinované hrdinky, šlapající tempo a na pohled příjemná vizuální stránka, vyvolávající dojem atraktivní elegance a přirozené půvabnosti. Její tón je však mimořádně nevyrovnaný, kvůli čemuž působí spíš jako dva filmy dvou neslučitelných žánrů slité dohromady než jako jeden celistvý snímek operující s nějakou stabilní náladou. Hlavně se ale ty dvě zkombinované složky – nezávazná komedie a temný psychologický thriller – navzájem ruší a běží kvůli tomu obě jen na půl plynu.
Podívejte se na hodnocení Nebezpečná laskavost na Kinoboxu.
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Přihlášení
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější komentáře