Kritiky.cz > Články > Pažótí Oskaři 2024: králem uplynulé sezóny je po letech půstu Netflix, nejlepším seriálem je černobílý Ripley

Pažótí Oskaři 2024: králem uplynulé sezóny je po letech půstu Netflix, nejlepším seriálem je černobílý Ripley

Pažótí Oskaři 2024: králem uplynulé sezóny je po letech půstu Netflix, nejlepším seriálem je černobílý Ripley
Pažótí Oskaři 2024: králem uplynulé sezóny je po letech půstu Netflix, nejlepším seriálem je černobílý Ripley
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jedenáctý roč­ník Pažótích Oskarů si pod­ma­nil Netflix, kte­rý po dvou neú­spěš­ných letech letos bodo­val hned se čtyř­mi seri­á­ly. Poprvé v his­to­rii nao­pak v hlav­ní kate­go­rii zkla­mal dosa­vad­ní vlád­ce tele­viz­ní tvor­by, HBO. Nu a jak dopa­dl sou­boj v čes­kém seri­á­lo­vém ryb­níč­ku mezi Českou tele­vi­zí a plat­for­mou Voyo?

Vstupujeme do dru­hé­ho dese­ti­le­tí Pažótích Oskarů a i nadá­le pokra­ču­je­me v naší tra­di­ci, že vám na den přes­ně 23. čer­ven­ce ser­ví­ru­je­me to nej­chut­něj­ší z uply­nu­lé seri­á­lo­vé sezó­ny. Tentokrát jsme si tedy posví­ti­li na tele­viz­ní tvor­bu za obdo­bí čer­ve­nec 2023 až čer­ven 2024.

A v letoš­ním roce tu máme opět pes­trou pale­tu žánrů. V hlav­ní kate­go­rii se do TOP 5 dostal jeden čer­no­bí­lý noi­ro­vý kri­mi kou­sek, sati­ric­ká čer­ná kome­die, horo­ro­vá mini­sé­rie, popu­lár­ní sci-fi adap­ta­ce a odleh­če­ný seri­ál o machis­tic­kém byz­ny­s­me­no­vi.

Nuže, to by byla má tra­dič­ní dojem­ná před­mlu­va na úvod jede­nác­té­ho roč­ní­ku. A nyní vám už jen popře­ji bon appétit a pusť­me se do toho.


Nejlepší seriál:

1. Ripley – 1. řada, Netflix

Známý pří­běh vyna­lé­za­vé­ho pod­vod­ní­ka Toma Ripleyho ten­to­krát v osmi­díl­né seri­á­lo­vé adap­ta­ci. Loni jsme se roz­plý­va­li nad vizu­ál­ní strán­kou závě­reč­né série Better Call Saul a letos jsme se moh­li kochat podob­ně umě­lec­ky vytří­be­ným dílem. Pomalé tem­po a dlou­hé čer­no­bí­lé zábě­ry mno­ho divá­ků prav­dě­po­dob­ně neskous­ne, čer­no­bí­lá kame­ra ovšem seri­á­lu slu­ší náram­ně a dodá­vá mu auten­tic­kou atmo­sfé­ru šede­sá­tých let, ve kte­rých se děj ode­hrá­vá. Neméně atrak­tiv­ním prv­kem jsou rov­něž maleb­né kou­ty Itálie jako Atrani, Řím, Neapol nebo Benátky, kde si inte­li­gent­ní Tom Ripley uží­vá výsad vyš­ší spo­leč­nos­ti i zahla­zu­je sto­py svých neka­lých činů.

Seriálové fajnšme­k­ry prav­dě­po­dob­ně nepře­kva­pí, že Ripleyho měla původ­ně vysí­lat kabe­lov­ka Showtime, kam pře­ci jen ten­to umě­lec­ký kou­sek sedí víc. Naopak na Netflixu podob­né věci vídá­me zříd­ka.


2. The Curse – 1. řada, Showtime

A prá­vě výše zmí­ně­ná sta­ni­ce Showtime se v uply­nu­lé seri­á­lo­vé sezó­ně vytasi­la s nej­o­ri­gi­nál­něj­ším a svým způ­so­bem nej­zá­bav­něj­ším a záro­veň nej­bi­zar­něj­ším kous­kem. Tato dese­ti­díl­ná multi­žánro­vá série popi­so­vá­na jako sati­ric­ký čer­ný kome­di­ál­ní thriller nadchla kupří­kla­du i jed­no­ho z nej­po­pu­lár­něj­ších fil­ma­řů sou­čas­nos­ti, reži­sér Christopher Nolan ozna­čil The Curse za něco, co na tele­viz­ních obra­zov­kách ješ­tě nikdy nevi­děl.

Jak údaj­ná klet­ba malé čer­noš­ské hol­čič­ky na par­ko­viš­ti naru­ší život ambi­ci­óz­ní­ho man­žel­ské­ho páru v podá­ní Emmy Stone a Nathana Fieldera? Ano, The Curse je mís­ty oprav­du pra­zvlášt­ní a zjev­ně není určen pro širo­kou divác­kou obec, ale pod­le naše­ho sou­du se jed­ná o neob­vyklou zába­vu. A finá­le je něčím tak neu­vě­ři­tel­ným, že se mi nesma­za­tel­ně vry­lo do pamě­ti.


3. Pád domu Usherů (The Fall of the House of Usher) – 1. řada, Netflix

Uznávaný tvůr­ce horo­ro­vých pří­bě­hů Mike Flanagan, jenž je auto­rem popu­lár­ní série The Haunting, nato­čil pro Netflix dal­ší zne­po­ko­ju­jí­cí dílo. Tentokráte se inspi­ro­val tvor­bou Edgara Allana Poea, kte­rou pře­ne­sl do sou­čas­nos­ti. Drsné osu­dy jed­not­li­vých čle­nů majet­né rodi­ny Usherů tak při­po­mí­na­jí zná­mé povíd­ky slav­né­ho spi­so­va­te­le. A stej­ně jako před lety u zmi­ňo­va­né­ho seri­á­lu The Haunting of Hill House musí­me opět pro­hlá­sit, že dal­ší Flanaganův počin s pro­pra­co­va­ným pří­bě­hem, horo­ro­vou atmo­sfé­rou a poe­tic­ky ladě­ným kon­cem s pře­hle­dem str­čí do kapsy vět­ši­nu fil­mo­vé tvor­by z toho­to žán­ru.


4. Problém tří těles (3 Body Problem) – 1. řada, Netflix

Tvůrci vel­ko­le­pé Hry o trů­ny se roz­hod­li pře­nést na obra­zov­ky dal­ší obsáh­lou kniž­ní sérii s počet­nou fanouš­kov­skou základ­nou. Názory na to, jak se jim poda­ři­lo zadap­to­vat popu­lár­ní sci-fi ságu čín­ské­ho spi­so­va­te­le jmé­nem Liou Cch’-sin, se liší. První osmi­díl­né řadě, kte­rá vyprá­ví o pří­cho­du mimo­zem­ské civi­li­za­ce na naši pla­ne­tu, by se jis­tě dalo vytknout pár much, nelo­gič­nos­tí či poma­lej­ší roz­jezd. Zároveň má ale i něko­lik neu­vě­ři­tel­ně vta­hu­jí­cích momen­tů a geni­ál­ních myš­le­nek, kte­ré se tvůr­cům do seri­á­lu poda­ři­lo pře­nést z tolik opě­vo­va­né před­lo­hy.

Jako celek tak hod­no­tí­me úvod­ní sérii veli­ce klad­ně a po téměř žád­ných oče­ká­vá­ních se v našich očích jed­ná o jed­no z nej­pří­jem­něj­ších pře­kva­pe­ní uply­nu­lé sezó­ny.


5. Muž na vrcholu (A Man in Full) – 1. řada, Netflix

„Má kolá­če.“ Tak tohle byla po dlou­hé době zase jed­na vel­ká show z pro­stře­dí ame­ric­ké­ho byz­ny­su, kte­rou si naše pažó­tí poro­ta vychut­na­la plný­mi douš­ky. Machistický mag­nát z Atlanty, jehož předob­ra­zem jsou nepo­chyb­ně někte­ří zná­mí ame­rič­tí byz­ny­s­me­ni (nabí­zí se jis­tý Donald T.), si žije na dluh do tako­vé míry, až mu jed­no­ho dne vyhlá­sí vál­ku podob­ně sebe­vě­do­mí ban­kov­ní úřed­ní­ci a zába­va může začít. Minimálně stej­ně tak zají­ma­vá je i ved­lej­ší pří­bě­ho­vá linie o čer­noš­ském mla­dí­ko­vi, kte­rý se nešťast­nou sho­dou okol­nos­tí zaš­mod­r­chá do spi­rá­ly soud­ní­ho a vězeň­ské­ho ame­ric­ké­ho sys­té­mu.

Za bra­na­mi naší TOP 5 nako­nec zůstal pove­de­ný thriller Únos leta­dla od Apple TV+ a dopo­ru­čit může­me od stej­né plat­for­my ješ­tě his­to­ric­ký kou­sek Po aten­tá­tu nebo mini­sé­rii o ame­ric­ké opi­o­i­do­vé kri­zi Zabiják boles­ti od Netflixu. Nu a máme tu i něco pro nás, roman­tic­ké duše, a sice pove­de­nou špa­něl­skou kniž­ní adap­ta­ci Dokonalá pohád­ka.


Nejlepší nový seriál:

Ripley


Nejlepší herec:

1. Nathan Fielder (The Curse) – 1. řada

Kanadský komik, herec a spo­lu­tvůr­ce seri­á­lu doko­na­le vystřih­nul roli odda­né­ho man­že­la, kte­rý je posed­lý jed­nou údaj­nou klet­bou a postup­ně se dostá­vá do růz­ných tragi­ko­mic­kých situ­a­cí.

2. Andrew Scott (Ripley) – 1. řada

Irský rodák důvě­ry­hod­ně ztvár­nil opo­vr­že­ní­hod­né a záro­veň vel­mi vyna­lé­za­vé inte­li­gent­ní indi­vi­du­um jmé­nem Tom Ripley, jenž se pro vlast­ní pro­spěch neští­tí niče­ho.

3. Tobias Menzies (Po atentátu/Manhunt) – 1. řada

Uznávaný brit­ský herec v roli čest­né­ho minis­t­ra vál­ky Edwina Stantona, kte­rý je na sto­pě aten­tát­ní­kům ame­ric­ké­ho pre­zi­den­ta Abrahama Lincolna.


Nejlepší herečka:

1. Emma Stone (The Curse) – 1. řada

I dru­hé zla­to v herec­ké kate­go­rii zís­ká­vá The Curse. Talentovaná Emma Stone si letos ved­le fil­mo­vých Chudáčků, za něž v břez­nu zís­ka­la Oscara, pod­ma­ni­la rov­něž tele­viz­ní svět. Na sta­ni­ci Showtime zazá­ři­la v dal­ší zají­ma­vé roli Whitney Siegel, kte­rá se s man­že­lem přes všech­ny pře­káž­ky sna­ží usku­teč­nit svou vizi eko­lo­gic­ké­ho měs­teč­ka v Novém Mexiku.

2. Ella Purnell (Fallout) – 1. řada

Tato oka­tá Angličanka byla v roli krás­né, dob­ro­sr­deč­né a roz­to­mi­le naiv­ní Lucy MacLean mož­ná tím vůbec nej­vět­ším kla­dem toho­to posta­po­ka­lyp­tic­ké­ho sáj-fáj. A mimo­cho­dem skvě­lou tre­fou byl také čes­ký dabing Elizavety Maximové.

3. Anna Sawai (Šógun/Shōgun) – 1. řada

Pomyslný bronz nále­ží dal­ší spa­ni­lé hereč­ce, ten­to­krá­te japon­ské­ho půvo­du, za roli uro­ze­né, vzdě­la­né a zce­la loa­jál­ní tlu­moč­ni­ce Mariko.


Nejlepší český seriál:

1. Smysl pro tumor – 1. řada, ČT

Parádní svě­ží a dyna­mic­ký roz­jezd postup­ně stří­dá poma­lej­ší tem­po s depre­siv­něj­ší­mi momen­ty, kte­ré mno­ho divá­ků z pocho­pi­tel­ných důvo­dů odra­dí. Naštěstí ale ten­to rema­ke bel­gic­ké­ho ori­gi­ná­lu i v poz­děj­ších epi­zo­dách mixu­je váž­něj­ší pasá­že s těmi kome­di­ál­něj­ší­mi a spe­ciel­ně tře­ba tako­vý Pavel Řezníčků nás v roli Kaliny star­ší­ho se svým dlaž­di­co­vým byz­ny­sem nebo fana­tis­mem do Tour de France něko­li­krát krá­lov­sky poba­ví. Ať už na dis­ko­té­ce, kde neza­pře svou pro­fes­ní defor­ma­ci a kon­t­ro­lu­je míst­ní kva­li­tu dlaž­by, či na nemoc­nič­ním poko­ji své­ho syna, kde uleh­ne na vol­né lůž­ko a v tele­vi­zi zapá­le­ně pro­ží­vá slav­ný cyk­lis­tic­ký závod. Pochvalu si ovšem zaslou­ží i ostat­ní her­ci, výbor­ná kame­ra a pře­de­vším luxus­ní sty­lo­vý střih.


2. Metoda Markovič: Hojer – 1. řada, Voyo

Streamovací služ­ba Novy dál sází na atrak­tiv­ní true cri­me pří­běhy a v uply­nu­lé sezó­ně se jí poda­ři­lo vypro­du­ko­vat až neče­ka­ně vel­ký hit. S duem Markovič a Hojer se Voyo tre­fi­lo do vku­su úcty­hod­né­mu množ­ství tele­viz­ních kri­ti­ků i divá­ků. Přestože naše pažó­tí komi­se až tak moc nesdí­lí vše­o­bec­né nad­še­ní (hlav­ně po pří­bě­ho­vé strán­ce u nás v minu­lých letech vznik­ly pove­de­něj­ší kous­ky), seri­á­lu se nedá upřít kva­lit­ní řemes­lo, herec­ké výko­ny a vypipla­ná dobo­vá výpra­va.


3. Extraktoři – 1. řada, Voyo

A dal­ší bod pro sym­pa­tic­ky odváž­né Voyo, kte­ré se nebo­jí zabrou­sit ani do špi­o­náž­ní­ho žán­ru a na Blízký východ, což v tuzem­ské tvor­bě roz­hod­ně není zvy­kem. Šestidílný kou­sek inspi­ro­va­ný sku­teč­nou udá­los­tí o osvo­bo­ze­ní dvou dívek z pákistán­ské­ho zaje­tí nedo­pa­dl vůbec špat­ně.


Nejlepší seriálová znělka:

1. 30 stříbrných (30 monedas) – 2. řada, HBO

S dru­hou sérií se vrá­ti­lo i toto památ­né zne­po­ko­ju­jí­cí intro o Jidášově zra­dě a Ježíšově ukři­žo­vá­ní. A stej­ně jako v roce 2021 se stá­vá vítě­zem této kate­go­rie. Pro HBO to záro­veň zna­me­ná prv­ní body v letoš­ním roč­ní­ku.


2. Po atentátu (Manhunt) – 1. řada, Apple TV+

Občas se obje­vu­jí názo­ry, že Apple TV+ se kva­li­tou své tvor­by stá­vá novým HBO. I já tam v někte­rých ohle­dech vidím urči­tou podob­nost, jed­ním z nich jsou tře­ba prá­vě řeme­sl­ně vybrou­še­né zněl­ky. Platí to rov­něž u int­ra k mini­sé­rii Manhunt, kte­ré mapu­je kru­tou ame­ric­kou his­to­rii během občan­ské vál­ky.


3. Temná hmota (Dark Matter) – 1. řada, Apple TV+

Také tře­tí mís­to míří do apple­ov­ské stá­je za gra­fic­ky pove­de­nou zněl­ku k deví­ti­díl­né sci-fi sérii.

Pro zají­ma­vost, v kate­go­rii zně­lek už tře­tí rok po sobě bodu­je pou­ze HBO a Apple TV+.


A jde­me na his­to­ric­ké sta­tis­ti­ky Pažótích Oskarů. Na úvod si tra­dič­ně při­po­meň­me, že za vítěz­ství v kaž­dé kate­go­rii udě­lu­je­me vždy pět bodů, za dru­hé mís­to body čty­ři, za tře­tí tři a tak dále a tak podob­ně…

V hlav­ní kate­go­rii, kde jsou započ­te­ny pou­ze body pro nej­lep­ší seri­á­ly, se nám v prv­ní desít­ce nic nezmě­ni­lo. Revoluční změ­na se ovšem udá­la v žeb­říč­ku tele­viz­ních sta­nic a stre­a­mo­va­cích plat­fo­rem, když letos vůbec popr­vé v jede­nác­ti­le­té his­to­rii Pažótích Oskarů v hlav­ní kate­go­rii nebo­do­va­lo HBO. Přesto si však tato respek­to­va­ná kabe­lov­ka zatím udr­žu­je poklid­ný náskok.

Pro Netflix byl nao­pak uply­nu­lý rok tím vůbec his­to­ric­ky nej­ú­spěš­něj­ším, když zís­kal body hned za čty­ři seri­á­ly v TOP 5 a po dvou neú­spěš­ných letech se vrá­til zpět na dru­hé mís­to před kabe­lov­ku Showtime.

Nejlepší seriál
Nejlepší seriál

V tabul­kách níže už jsou kro­mě nej­lep­ších seri­á­lů započ­te­ny rov­něž body za nej­lep­ší nové seri­á­ly, her­ce, hereč­ky a zněl­ky. Tady se letoš­ní­mi vlád­ci sta­ly kous­ky Ripley a The Curse, kte­ré zís­ka­ly shod­ně čtr­náct bodů. A díky pěti bodům za nej­lep­ší zněl­ku se z děle­né­ho čty­ři­a­dva­cá­té­ho mís­ta na šest­nác­tou příč­ku vyšvi­hl seri­ál 30 stří­br­ných.

Mezi sta­ni­ce­mi stej­ně jako loni i letos bodo­va­lo šest hrá­čů. Home Box Office si i v tom­to žeb­říč­ku přes his­to­ric­ky nejmé­ně úspěš­ný roč­ník drží suve­rén­ní náskok. Netflixisko si díky dva­ce­ti bodům upev­ni­lo náskok na dru­hém mís­tě a tře­tí zůstá­vá Showtime. Tradiční kabe­lov­ky HBO a Showtime navíc zůstá­va­jí jedi­ný­mi sta­ni­ce­mi, kte­ré napříč vše­mi kate­go­ri­e­mi bodo­va­ly ve všech jede­nác­ti roč­ní­cích. Úspěšná byla v sezó­ně 2023/2024 rov­něž služ­ba Apple TV+, kte­rá tak posko­či­la ze šes­té pozi­ce na pátou. Pár bodí­ků si díky Falloutu při­psa­lo ješ­tě Prime Video od Amazonu a sta­ni­ce FX za his­to­ric­ký počin Šógun.

Nejvíce ocenění
Nejvíce ocenění

A na závěr tra­dič­ně tuzem­ská tvor­ba, kde letos vůbec popr­vé zís­ka­lo nej­ví­ce bodů Voyo (za dru­hé a tře­tí mís­to) a poma­lu už dýchá na záda čes­ké­mu HBO. Česká tele­vi­ze zůstá­vá dál s pře­hle­dem na prv­ním mís­tě, letos ale popr­vé sla­vi­la úspěch pou­ze s jed­ním seri­á­lem.

Nejlepší český seriál

Minulé roč­ní­ky:


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Autor je šéfredaktorem webu Pažót.cz

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,32274 s | počet dotazů: 266 | paměť: 65098 KB. | 07.09.2024 - 09:54:46