Kritiky.cz > Recenze > Pokání -

Pokání -

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Vložil anke­rek, 2. Duben 2008 - 15:53

Režie: 

Joe Wright

Hrají: 

Keira Knightley, James McAvoy, Romola Garai, Brenda Blethyn, Vanessa Redgrave, Harriet Walter, Juno Temple, Saoirse Ronan, Anthony Minghella, Gina McKee, Jérémie Renier, Peter Wight

Žánr: 

Válečný / Drama / Romantický

Premiéra v ČR: 

31.01.2008

Velká Británie / Francie, 2007, 130 min

Naše hod­no­ce­ní: 

5

Recenze

Trailery

Galerie

Mentorovat v mla­dist­vém věku o živo­tě a jeho nástra­hách, je povět­ši­nou nejen poše­ti­lé a napros­to hloupé, ale i neu­přím­né. Většina dět­ských očí, si vyklá­dá věci jinak, než by sku­teč­ně mělo, avšak prak­tic­ky vždy jde pou­ze o mini­mál­ní chy­bu vyvo­la­nou prá­vě špat­ným pocho­pe­ním.
 
Následky, mohou být zře­tel­né pou­ze na té jed­né – dět­ské – stra­ně. Ale co chví­le, jež mohou ovliv­nit celý život pou­ze jed­nou lží, stvo­ře­nou z nepo­cho­pe­ní a žár­li­vos­ti?
Asi tak, jak balan­cu­je prv­ní odsta­vec na hra­ni­ci „srač­ky“ a „kva­lit­ní­ho začát­ku“, kolísá „Pokání“ na pra­hu s krá­sou a nechut­ným kýčem, chví­le­mi pod­bar­ve­né­ho vojen­ským pato­sem. Přesto se drží pev­ně, vyhý­bá se vět­ši­ně nechut­ných klišé o zhr­ze­ných lás­kách a vzá­jem­né­ho nepo­cho­pe­ní na stra­ně obou milen­cům a vol­ně pře­lé­tá­vá do jaké­ho­si dal­ší­ho stá­dia roman­tic­kých dra­mat, kte­ré sto­jí v opo­zi­ci vět­ši­ně nablyš­tě­ným, naiv­ním love-stories, jejichž konec nám je zná­my po prv­ních pěti minu­tách. Vybrat si totiž urči­té frag­men­ty z jiných dra­mat, smí­chat je se svý­mi postře­hy, nápa­dy a všech­no uzavřít do jed­no­ho for­mo­va­né­ho cel­ku, je svým způ­so­bem taky výji­meč­ná eru­di­ce, jakou vlast­ní jen hrst­ka nada­ných reži­sé­rů.

Režisérská zruč­nost Joe Wrighta sku­teč­ně mění celé dílo a smě­řu­je ho ke kom­plex­něj­ším metám, ozá­ře­né svět­lem reži­sér­ské­ho Olympu. Sice půjde ve vět­ši­ně pří­pa­dů mož­ná jen o štěs­tí a ne o geni­a­li­tu, to ale nic nemě­ní na stě­žej­ním fak­tu že reži­sér koor­di­nu­je val­nou část herec­ké­ho ansám­blu zdat­ně a pomo­cí vhod­ně zvo­le­ných sce­né­rií vytvá­ří scé­ná­řem poža­do­va­nou atmo­sfé­ru spe­ci­fic­kou pře­de­vším fak­tem, že se stá­vá pro mno­ho divá­ků „roz­cest­ní­kem“. Její zob­ra­ze­ní roz­svě­cu­je mír­ně diva­del­ní jis­kru, kte­rá před­sta­vu­je vše v nezvykle umě­lých bar­vách, není pro­to zaru­če­né že na kaž­dé­ho divá­ka zapů­so­bí a neza­ne­chá na něm pou­ze chlad­ný opar napros­té­ho nevta­že­ní do děje.
I sebe­víc objek­tiv­ní a sna­ži­vý recen­zent se v tom­to bodě stá­vá bez­rad­ným pisál­kem, kte­rý buď vyví­jí tu zby­teč­nou sna­hu vystih­nout slo­vy to, co jde veli­ce špat­ně, ba co víc, mož­ná to ani nejde, či atmo­sfé­ru pochvá­lí jako výteč­nou, nebo ji odmít­ne jako pří­liš nepří­stup­nou a „nao­ko hra­jí­cí“. Záleží na vás, vaší psy­chi­ce a nála­dě v jaké se v daný oka­mžik nachá­zí­te – „Pokání“ je tedy fil­mo­vým cha­me­le­ó­nem. Přizpůsobuje se, nebo se nao­pak uza­ví­rá a vy může­te být bez­rad­ní stej­ně jako recen­zent.

Můžeme ale ten­to pří­běh defi­no­vat také jako vel­ko­le­pé dra­ma intim­ní­ho pří­bě­hu dvou uvě­ři­tel­ných figur/herců? Můžeme a nemu­sí­me. Kamera nás nenu­tí se při­dat ani na tu, či onu stra­nu a zase nám dává mož­nost svo­bod­né vol­by – není kla­sic­ky rádo­by vel­ko­le­pá, jako vět­ši­na fil­mů, jdou­cích si vyšla­pa­nou ces­tu pro Oscara, není ani pře­hna­ně sevře­ná, nýbrž se mění ade­kvát­ně (leč mír­ně kře­čo­vi­tě) spo­lu s téma­tem. Demonstrujme tyto věty na pří­kla­du : Keira sedí napro­ti zrca­dlu, hra­je hud­ba a sle­du­je­me roze­chvě­lou kame­ru zabí­ra­jí­cí pře­de­vším samot­nou tvář a kouř z ciga­re­ty. Rozechvělost pohle­du a kou­ří­cí Keira v nás budí pocit urči­té nedo­čka­vos­ti, ner­vo­zi­ty až spe­ci­ál­ní­ho sou­stře­dě­ní před veče­ří.
Ve fil­mu zabí­rá ten­to záběr sotva šest vte­řin, mě ale utkvěl v hla­vě na nesmy­sl­ně dlou­ho. Nevím proč. Na pří­mém pro­ti­pó­lu sto­jí pěti minu­to­vý insce­nač­ně nároč­ný záběr z eva­ku­a­ce Dunkirque , jehož pro­pra­co­va­nost při­dá­vá na uvě­ři­tel­nos­ti a v urči­tých aspek­tech sku­teč­ně půso­bí per­fekt­ně (stří­le­ní koní), ale nao­pak v někte­rých hro­zi­vě Americky (zpí­va­jí­cí vojá­ci se sklo­pe­ný­mi hel­ma­mi, Bóóóže, to si nech­te pro Baye…). O téhle scé­ně bude mlu­vit asi kaž­dý, kdo se chce jevit jako oprav­do­vý pro­fe­si­o­nál­ní recen­zent (heh) a její kva­li­ty bude vyzdvi­ho­vat s ruka­ma vzty­če­ný­ma, aby to viděl napros­to kaž­dý.

Když bych měl říct já, svůj názor, řekl bych že scé­na je to peč­li­vě při­pra­ve­ná, tech­nic­ky vytří­be­ně zvlád­nu­tá, s něko­li­ka výteč­ný­mi nápa­dy o kte­rých už jsem ostat­ně mlu­vil, ale půso­bí­cí tak emo­ci­o­nál­ně chlad­ně, až si člo­věk popo­su­ne zip na bun­dě aby ho ten chlad pře­šel. Znova ale musím upo­zor­nit že jde pou­ze o můj vlast­ní dojem a věřím (ba já to prak­tic­ky vím) že nepo­či­ta­tel­ně mno­ho dal­ších recen­zen­tů z ní bude mít dojem vel­mi klad­ný až str­hu­jí­cí a mě ozna­čí za „debi­la, co nero­zu­mí fil­mu“. Těmto reak­cím pře­dem mé upřím­né díky.

Říkám to z pros­tě nani­co­va­tých důvo­dů : film obsa­hu­je jiné, upřím­ně krás­né scé­ny, kte­ré pro­jdou divá­ko­vým vní­má­ním bez zna­tel­něj­ší­ho povšim­nu­tí, či záře­zu do vzpo­mí­nek. Jmenujme napří­klad záběr na kra­ji­nu, kte­rou McAvoy se svý­mi vojen­ský­mi dru­hy pro­chá­zí. Řeka ústí do jiné, McAvoy s dru­hy pře­chá­ze­jí po opuš­tě­ném mos­tě, v dáli je vidět dout­na­jí­cí mís­to, kte­ré nejde hlou­bě­ji roz­po­znat a zachá­ze­jí­cí slun­ce na nebi vytvá­ří hra­vé bar­vy. Pětivteřinový záběr bez hnu­tí vítě­zí nad pěti­mi­nu­to­vým, kte­rý pro­chá­zí celou plá­ží a ješ­tě kou­sek dál – v mých očích tedy urči­tě. Samozřejmě, urči­tě je na mís­tě otáz­ka, jest­li je vůbec k něče­mu srov­ná­vat dvě obsa­ho­vě napros­to roz­díl­né scé­ny, já se chtěl pou­ze poza­sta­vit nad samot­ným fak­tem, jak je pěti­mi­nu­to­vý „opus“ v popře­dí všech scén, i když může zaujmout „pou­ze“ (chá­pu že něko­mu to může sta­čit) tou oči­vid­nou vel­ko­le­postí a roz­sáh­los­tí, vyvo­la­nou jedi­ným zábě­rem.

Doposud jsme se věno­va­li pře­de­vším té tech­nic­ké strán­ce a urči­tě je nača­se pou­ká­zat na onen fak­tor, bez kte­ré­ho by Pokání nefun­go­va­lo ve své pod­sta­tě – vztah dvou zami­lo­va­ných lidí. Už na počát­ku recen­ze jsem se mír­ně opřel o pří­běh (prv­ní odsta­vec) a pře­mýš­lel, jak moc může dušev­ní nevy­spě­lost pod­klá­dá­na přís­nou Anglickou výcho­vou uško­dit jinak jis­tě roman­tic­ké­mu vzta­hu. Příběh začí­na­jí­cí před důle­ži­tou – nejen – rodin­nou veče­ří sle­du­je­me z pohle­du něko­li­ka účast­ní­ku.
A již v prv­ních oka­mži­cích pozná­me sym­pa­tic­kou a hra­vou režii Wrighta – nesou­stře­dí se jen na všed­ní a oka­té vyprá­vě­ní pří­bě­hu jako jaké­ho­ko­liv jiné­ho dra­ma­tu (jak je nám zná­mo u jiných fil­mů), ale míchá dějo­vou lin­ku prak­tic­ky vše­mož­ný­mi časo­vý­mi smyč­ka­mi, kte­ré roz­hod­ně nepů­so­bí str­nu­le, ale plyn­ně dodá­va­jí ději jis­kru i potřeb­né pro­plé­tá­ní a divák je tedy mnoh­dy pře­kva­pen stej­ně, jako dějo­vý aktér. V tom všem pomá­há i nemé­ně hra­vá hud­ba, tvo­ře­ná prak­tic­ky stá­le se opa­ku­jí­cí­mi moti­vy v jiném podá­ní, či stří­da­jí „industri­ál­ní“ (ber­me s rezer­vou, mys­lím tím napří­klad kle­pá­ní do stro­je) hud­bu s mile poda­ný­mi, vel­ko­le­pý­mi lin­ka­mi.

Hudba je vel­kým pří­no­sem pro celý film a lec­kdy dopl­ňu­je, nebo aspoň splý­vá se samot­ným dějem. O samot­ném pří­bě­hu, pod­le McEwanovi kni­hy by pod­le mne neby­lo dob­ré se nějak šířit, nejen­že již snad kaž­dý už ví, o čem Pokání vlast­ně je, mys­lím že bude i pří­jem­něj­ší, když o pří­bě­hu nebu­de­me vést něja­ké zdlou­ha­vé dis­ku­ze, pro­to­že for­ma pře­kva­pe­ní je pře­ci jen vrt­ka­vá a Pokání se tyto esa budou před zra­ky divá­ků jis­tě hodit. A ne, že by jich bez toho mělo Pokání málo : herec­ká dvoj­ce (Knightley x McAwoy) sto­jí v zákla­du samot­né teze o upřím­ném roman­tic­kém vzta­hu dvou lidí na plát­ně, při jehož sle­do­vá­ní může­me (cit­li­věj­ší z nás jis­tě) uvě­řit samot­né magii lás­ky a chtí­či po někom dru­hém (ne pou­ze té fyzic­ké strán­ky), jaká mezi tou­to herec­kou dvo­ji­cí zajis­té fun­gu­je.
Veškerý cynis­mus či hni­do­piš­ství by mělo ustou­pit v poza­dí a nechat leh­ký prů­běh všem emo­cím, jaká se budou v pra­vi­del­ných dáv­kách mezi obě­ma ode­hrá­vat. Nemluvíme pou­ze o něja­kém tom roz­pa­či­tém úsmě­vu nebo zami­lo­va­né gri­ma­se, ale o veš­ke­rém půso­be­ní těch­to dvou her­ců před kame­rou, kte­ré půso­bí dosta­teč­ně upřím­ně. Je to ale všech­no co se dá od sním­ku poža­do­vat?

Odpověď na tuto otáz­ku nemu­sí být jed­no­du­chá. Stačilo by pou­hé „Ano,“ na stra­ně jed­né a „Ne,“ na stra­ně dru­hé. Pokusme se podí­vat na film jako na vše­mi opě­vo­va­ný celek urči­tých klad­ných kva­lit, při­čemž se nám ale stej­ně kla­dou otáz­ky jest­li to sta­čí. Nevím jak vět­ši­na ostat­ních diváků/kritiků, já ale stá­le vidím v skry­tých sou­vis­los­tech tu až chví­le­mi nechut­nou chuť zís­kat zla­tou soš­ku Oscara. Jistě – může­me při­mhou­řit oko a odmí­tat tyto nedu­hy sle­do­vat, aniž bychom nějak zna­tel­ně potí­ra­li sku­teč­né kva­li­ty sním­ku. Můžeme ale také nechat obě oči ote­vře­né a v urči­tých chvil­kách tuto sna­hu stát se „vel­kým epic­kým dra­ma­tem s Oscarem na kon­tě“ zře­tel­ně uvi­dí­me.

McAvoy a postří­le­ní lidé s dra­ma­tic­kou hud­bou, již zmí­ně­ní zpí­va­jí­cí vojá­ci a mno­hé dal­ší. Nemůžeme také vekslác­ky trh­nout hla­vou při pohle­du na pří­běh jako celek – stá­le je vidět něco kla­sic­ky americky-dramatického, co obe­plou­vá prak­tic­ky kaž­dé políč­ko fil­mu bez toho, aniž by jsme tyto věci doká­za­li slov­ně iden­ti­fi­ko­vat.
Zda-li je to dal­ší plus, nebo dal­ší mínus mohou posou­dit pou­ze samot­ní divá­ci při návštěvě pro­mí­tá­ní Pokání. Co ovšem potě­ší vel­mi, je zlo­me­ní křeh­ké­ho roman­tic­ké­ho pří­bě­hu, pře­kle­nu­té­ho v lid­sky upřím­nou dez­i­lu­zi, jež na kon­ci dodá­vá fil­mu nový, znač­ně kva­lit­ní roz­měr a dostá­vá tak Pokání z bře­hů „veskr­ze všed­ní­ho, leč krás­ně nato­če­né­ho dra­ma­tu“ do sfé­ry „něče­ho, co doká­že v hla­vě na chvil­ku zahlo­dat.“
PS: Jako recen­zent za pět hvězd, jako člo­věk – já – zane­chá­vám bez hod­no­ce­ní. V koneč­ném roz­hod­nu­tí zvo­lím tako­vý ten nad­prů­měr­ný střed, se kte­rým jsem schop­ný se s při­mhou­ře­ním obou očí a utrh­nu­tým rame­nem zto­tož­nit.
Verdikt: Ač zma­ten a obmo­tán slo­ži­tým úko­lem spra­ved­li­vé kri­ti­ky, stá­le se nemo­hu roz­hod­nout, zda jsem viděl něco výji­meč­né­ho nebo „pou­ze“ kva­lit­ní­ho. Já jsem ovšem jen nepod­stat­ná část úspěš­né­ho mecha­nis­mu. Vsadím se, že val­né vět­ši­ně se to líbit bude a s uspo­ko­je­ním si zařa­dí Pokání mezi své nej­ob­lí­be­něj­ší fil­my. Já asi stá­le budu váhat, okouz­len mír­nou fri­vol­nos­tí jed­né váš­ni­vé scé­ny, jaké to vlast­ně bylo. Přesvědčte se…

Průměr:

5

Průměr: 5 (1 vote)

213 x pře­čte­no


Podívejte se na hodnocení Pokání na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Godzilla x Kong: Nové impérium4. dubna 2024 Godzilla x Kong: Nové impérium Zřejmě tento film není určen pro mě, i když jak Konga od Jacksona tak Godzillu od Emmericha jsem si vždy náramně užil. Užil jsem si dokonce i Transformers od Michael Bay. Zde jsem ale […] Posted in Krátké recenze
  • Velká šestka | Big Hero 6 [80%]22. ledna 2015 Velká šestka | Big Hero 6 [80%] Komiksový tým Big Hero 6 nepatří zrovna k tomu nejznámějšímu, co může univerzum Marvelu nabídnout. Bylo proto docela s podivem, když si právě tuto látku společnost vybrala pro svůj […] Posted in Filmové recenze
  • Atomic Blonde4. srpna 2017 Atomic Blonde Včera večer jsem po dlouhé době jsem zašel na komiksový film, jehož předlohu neznám. A dopadlo to velice dobře.Atomic Blonde vypráví zajímavě zamotaný špionážní příběh zasazený do Berlína […] Posted in Kritický Klub
  • I Bought a Vampire Motorcycle (1990)23. července 2018 I Bought a Vampire Motorcycle (1990) Na tomto motocyklu byste se povozit určitě nechtěli! Vůdce motorkářů je společně se svými kumpány zabit členy konkurenčního gangu Hells Angels, během provádění satanistického […] Posted in Horory
  • Hibi Ramadanová: Když se syrské tradice setkávají s českou kuchyní: Příběh plzeňské šéfkuchařky10. září 2024 Hibi Ramadanová: Když se syrské tradice setkávají s českou kuchyní: Příběh plzeňské šéfkuchařky Narodila se v Plzni, ale její srdce bije pro Sýrii. Jako šéfkuchařka v malém plzeňském bistru kombinuje českou a syrskou kuchyni a přibližuje hostům autentické chutě Středního východu. […] Posted in Reality show
  • Světová invaze | Battle: Los Angeles (2011) [65%]3. dubna 2011 Světová invaze | Battle: Los Angeles (2011) [65%] http://www.csfd.cz/film/248639-svetova-invaze/ V kinech ČR od:10.03.2011  V kinech SR od:10.03.2011  Před pár lety to šlo s žánrem sci-fi z kopce. A to jak kvalitativně […] Posted in Filmové recenze
  • Speed Racer27. dubna 2022 Speed Racer Speed Racer je sportovní akční komedie z roku 2008, kterou napsali a režírovali sestry Wachowští. Film je založen na stejnojmenné manga a anime sérii z 60. let 20. století. V hlavních […] Posted in Speciály
  • Sarah Douglas (Ursa ze Supermana) slaví 70 let12. prosince 2022 Sarah Douglas (Ursa ze Supermana) slaví 70 let Sarah Douglas (narozena 12. prosince 1952) je anglická herečka. Je pravděpodobně nejznámější díky roli kryptonské superpadoušky Ursy ve filmech Superman (1978) a Superman II (1980), Pamely […] Posted in Profily osob
  • You Better Watch Out (1980)25. prosince 2011 You Better Watch Out (1980) ,,Veselé vánoce'' - Buďte hodné milé děti, nebo budu zlý!!! Harry miluje vánoční svátky a Santu už od dětství. Pracuje v továrně na výrobu hraček a svou práci bere velice vážně. Bohužel […] Posted in Horory
  • Vzkříšení démona | The Lazarus Effect [35%]15. března 2015 Vzkříšení démona | The Lazarus Effect [35%] Máme tu další měsíc a tedy je dle distributorů potřeba do kin dotlačit další hororovou záležitost, aby se n hororoví fanoušci měli zase na stříbrných plátnech na co dívat. Frekvence, s […] Posted in Filmové recenze

Tento článek napsal redaktor již zaniklého webu PlayAll.cz
Na Kritiky.cz umístěno se svolením majitele webu v době uveřejnění článku.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,34319 s | počet dotazů: 263 | paměť: 62866 KB. | 27.12.2024 - 15:21:53