OBSAH
Elka (Lily James) je krásná mladá dívka, jejíž idylický život skončí poté, co si její otec (Ben Chaplin) po tragické smrti Elčiny matky (na Zlatý globus nominovaná Hayley Atwell) najde novou ženu. Elka, která chce rozhodnutí svého otce podporovat, v jejich společné domácnosti přivítá svou novou macechu (dvojnásobná držitelka Oscara Cate Blanchett) a její dcery Anastázii (Holliday Grainger) a Drizelu (Sophie McShera). Když ale Elčin otec nečekaně zemře, je Elka vydána na milost své žárlivé a kruté nové rodině.
Velice záhy je přinucena stát se trojici žen, které s ní jednají velice bezohledně, služkou s tvářemi věčně zamazanými od popela, podle kterého se jí začne říkat Popelka. Navzdory krutostem, které musí snášet, se ale Elka nepoddává zoufalství, ani nepohrdá těmi, kteří s ní tak nepěkně zacházejí, a snaží se stále k ostatním chovat přátelsky a ctít přání své umírající matky, aby „měla odvahu a byla vždy milá“.
Když se Elka setká v lesích s krásným cizincem, aniž by tušila, že se ve skutečnosti jedná o prince (Richard Madden), a nikoliv o prostého Kita, zámeckého učně, jak se jí představil, je přesvědčena, že konečně nalezla spřízněnou duši. Zdá se, že by se na ni konečně mohlo zase jednou usmát štěstí, protože král (držitel cen BAFTA a Emmy Derek Jacobi) pozve všechny dívky z království na královský bál, a Elka se proto těší, že se znovu setká s okouzlujícím Kitem. Macecha jí však účast na plese zakáže a zákeřně jí zničí šaty.
Vypočítavý velkovévoda (Stellan Skarsgård) mezitím za asistence zlé macechy nachystá plán, který by měl zhatit princovy naděje na setkání s Elkou. Jak už tomu ale v pohádkách bývá, je po ruce pomoc. Velice záhy se objevuje vlídná žebračka (na Oscara dvakrát nominovaná Helena Bonham Carter) a vyzbrojena dýní, několika myškami a kouzelnou hůlkou navždy změní Popelčin život.
Film inspirovaný klasickým pohádkovým příběhem znovu přivádí na filmová plátna postavy a scény z ojedinělého animovaného filmu z roku 1950 ve vizuálně úchvatné podobě, určené pro zcela novou generaci diváků.
O FILMU
Společnost Walt Disney Studios se už celé roky snaží přivést Popelčin příběh zpátky na filmová plátna, aby tento nadčasový příběh představili divákům 21. století a znovu oživili nostalgii a vzpomínky milionů fanoušků po celém světě. Ze všeho nejdůležitější pak bylo, aby byl takový film zábavný a aby pohádkové postavy působily co nejpřirozeněji, ale současně aby zachovával nezapomenutelné prvky klasické animované předlohy.
Režisér Kenneth Branagh (Hamlet, Thor) zatím nikdy neuvažoval o tom, že by natočil pohádku, ale když si přečetl scénář od Chrise Weitze (Jak na věc), zjistil, že ho tento příběh oslovil tak, jak by ho to nikdy nenapadlo.
„Uchvátila mě síla toho příběhu a přišlo mi, že vizuální stránka celého projektu, na které se v té době pracovalo, je mi velice blízká,“ říká Branagh. „Jde o klasický příběh, kde se hlavní postava vydává na pouť, kterou jsme všichni schopni velice dobře chápat, takže pro mě jako pro režiséra bylo úžasné mít šanci dostat takový příběh do rukou.“
Branaghův dlouholetý produkční partner David Barron (Jack Ryan: V utajení), věděl, že je pro tento film Branagh tím pravým režisérem. „Spolupracuji s Kenem přes 20 let a je pro Popelku skvělou volbou,“ říká Barron. „Je vášnivým vypravěčem a má vzácný dar v každém příběhu najít jeho skutečné lidské hodnoty, včetně pohádek.“
Aby byl výsledný film poplatný moderním divákům, bylo důležité ho vystavět na právě takových lidských hodnotách, jakými jsou vlídnost a soucit. A tvůrci filmu byli přesvědčeni, že silný příběh v kombinaci s výjimečně talentovanými herci a působivým scénářem, plným komplexnějších a realističtějších postav, právě takový výjimečný filmový zážitek zajistí.
„Šlo nám o to, abychom se až příliš nesnažili o modernizaci celého příběhu, ale místo toho se zaměřili na to podstatné – abychom divákům předložili svět plný skrytých divů a krás, jehož podstata je tvořená animovaným kouzlem vlídnosti a důvěry,“ říká Weitz.
Producentka Allison Shearmur (Pride and Prejudice and Zombies) říká, že Popelka je jedním z největších filmových pokladů všech dob. „Je to úžasný film, takže pokusit se o jeho převyprávění, a navíc pro stejnou filmovou společnost, bylo pro všechny zúčastněné velkou výzvou. Ale všichni jsme původní film zbožňovali a chtěli jsme mu složit poctu.“
Animovaný snímek Popelka společnosti Disney, kouzelný příběh o dívce, které se nakonec splní všechna přání, byl v bohaté filmové historii společnosti Disney velkolepou událostí. S rozpočtem téměř tři miliony dolarů byla Popelka na tehdejší dobu obrovským finančním riskem, ale ihned po premiéře 15. února 1950 slavil tento snímek obrovské úspěchy, utržil přes 34 milionů dolarů a upevnil společnosti Disney místo mezi filmovými velikány.
Dnes, o 65 let později, je Popelka jedním z nejpamátnějších snímků této společnosti. Americký filmový institut ho zařadil mezi svých deset nejlepších animovaných filmů v historii, a nesmazatelně a trvale se zapsal do americké popkultury.
Shearmur vzpomíná na to, jak jako malá viděla Popelku v místním kině na Long Islandu v New Yorku, a považovala tuto návštěvu kina za ten nejúžasnější zážitek na světě. „Nešlo tu o to, že se jednalo o příběh mladé dívky, která nemá v životě štěstí, aby se jí najednou zničehonic vyplnily všechny sny,“ vysvětluje. „Zapůsobil na mě obrovsky rozsáhlý svět toho filmu, a také skutečnost, že se jí nakonec vše podařilo. To na mě udělalo opravdu velký dojem.“
Význam a obliba pohádek jsou i dnes velice významnými faktory a jejich příběhy a ilustrace okouzlují děti a rozvíjejí jejich představivost, morálku a rozhodování, aby jim pomáhaly rozvíjet se citově i psychologicky. A příběh Popelky je sice prostý, ale dokázal oslovit diváky po celém světě.
Podle producenta Simona Kinberga (X-Men: Budoucí minulost) se nám ty nejprostší příběhy obvykle zapíší do paměti nejsilněji. „Je v nich cosi zásadního,“ míní. „Nezáleží na tom, kolikrát jsou opakovány nebo převyprávěny, příběhy jako Popelka dokáží přežívat stovky, a někdy i tisíce let.“
Ačkoliv se většina diváků s tímto příběhem seznámila až v podobě animovaného filmu z padesátých let, jeho původy jsou mnohem starší a datují se až do prvního století k egyptskému příběhu Rhodopis od řeckého historika Straba, který je považován za nejstarší dosud známou verzi tohoto příběhu vůbec. V roce 1697 byla publikována francouzská interpretace tohoto příběhu Cendrillion aneb osudy skleněného střevíčku Charlese Perraulta, ve které se poprvé objevuje zlá macecha, kočár z dýní a také skleněný střevíček.
Bratři Grimmové ve svém podání s názvem Aschenputtel, které v Německu vyšlo v roce 1812, představili mnohem temnější verzi, v níž není přítomna víla kmotřička a přání místo ní plní strom, který roste na hrobě Popelčiny matky, ale právě Perraultova adaptace se nejvíce podobá verzi z filmu společnosti Disney. Od té doby se objevil bezpočet dalších variací na tento příběh ve všech formách médií, od tištěných přes film a televizi až po divadlo, hudbu a umění.
Cate Blanchett (Jasmíniny slzy, Letec) pohádky miluje odjakživa, a zejména tuto, protože se zabývají komplexními problémy, se kterými se děti setkávají. „Tolik z příběhů, které dnes dětem předkládáme, v nich vzbuzuje dojem, že jsou hrdinové, kteří dokáží překonat cokoliv, a že svět je naprosto dokonalý,“ říká. „Ale klasické pohádky jako Popelka nám připomínají, že svět může být velice nepěkné místo a abyste v něm přežili, je třeba mít slušnou dávku odvahy a vytrvalosti.“
Kenneth Branagh je jedním z nejtalentovanějších a nejuznávanějších režisérů současnosti, který si umí stejně dobře poradit s Shakespearovým dílem, jako i s příběhem Toma Clancyho či se superhrdinou z comicsů společnosti Marvel.
Mimo své uznávané režisérské dovednosti je ale také uznávaným hercem, scenáristou a producentem, a v roce 2011 si svým výkonem v roli sira Laurence Oliviera ve filmu Můj týden s Marilyn vysloužil svou celkem pátou nominaci na Oscara, čímž se stal jedním z prvních herců, kteří byli na tuto cenu nominováni v pěti různých kategoriích (herecký výkon v hlavní roli, herecký výkon ve vedlejší roli, režie, scénář a krátký film).
„Kenneth Branagh je jedním z nejlepších herců světa, ale také jedním z nejlepších světových režisérů, takže jsme od samého počátku věděli, že bude schopen vztahy mezi postavami tohoto příběhu, postavy samotné a motivy tohoto příběhu pojmout skutečně komplexním způsobem,“ soudí producentka Allison Shearmur. „Ale velkolepost, s jako se chopil režie snímku Thor byla tak ohromující a ojedinělá, že se nám skoro nechtělo věřit, že za něčím takovým stojí vize jediného člověka.“
Branagha Popelka lákala v první řadě intenzitou svého příběhu, ale také silou a nezdolností titulní postavy.
„V případě Popelky můžete předpokládat, že valná většina vašich diváků ten příběh zná, bez ohledu na to, kolik jim je,“ míní Branagh. „Takže přijít na to, jak s ním mohu po režisérské stránce nakládat, jak pojmout klasické ikonické okamžiky, to pro mě byla skutečně skvělá výzva.“
„Moci Popelku režírovat v 21. století znamená, že dostáváte do rukou příběh, který přetrval po celá staletí, protože na lidské city působí na tak výjimečné úrovni,“ pokračuje.
Když se Branagh se Shearmur poprvé sešli, aby celý projekt prodiskutovali, konstatoval režisér, že by se chtěl především zaměřit na komplexní psychologii postav a na důkladnější vysvětlení toho, kým tyto postavy jsou. Kromě toho toužil natočit film, ve kterém hraje hlavní roli vlídnost. „Ačkoliv jsem rozhodně měla už dříve pocit, že je Popelka definována právě vlídností, myšlenka toho, že její vnitřní síla a schopnost měnit druhé a překonávat nesnáze pramení právě z této vlídnosti, mě obrovsky přitahovala,“ popisuje Shearmur.
„Právě její míra vnitřní síly a rozhodnosti jí umožňuje vypořádat se s tak nelehkými situacemi, a je toho schopna navzdory zimě, nedostatku jídla, bez jakékoliv lidské společnosti a bez kontaktu s druhými, a to jen proto, že má naprosto jasno v tom, co je pro ni důležité,“ pokračuje. „A ačkoliv je podrobována zkouškám, znovu a znovu, a čas od času ztrácí naději a přestává věřit, že to dokáže, nakonec je schopna zůstat svým ideálům věrná a změnit nejen svůj vlastní život, ale i životy lidí ve svém okolí.“
Úkolem napsat scénář, který by zručně vybalancoval podstatu animovaného filmu a současně dokázal zajistit, aby postavy filmu byly zajímavější a relevantnější, byl pověřen zkušený scenárista Chris Weitz. Podobně jako Branagh je také zdatným hercem (Chuck a Buck), producentem (Single Man) a režisérem (Za lepší život, Zlatý kompas), a šance rozšířit původní příběh tak, aby divákům poskytl šanci nahlédnout do osudů postav a jejich motivací o něco více, ho velmi lákala.
Tvůrci filmu toužili divákům předložit film, který by se podobal klasickým rodinným snímkům, jakými se společnost Disney proslavila, ale současně měli na paměti skutečnost, že dnešní rodiny jsou docela jiné, než jaké byly v době zlatého věku této společnosti. „Jde spíše o vyprávění příběhu z vnitřního pohledu postav, o možnost nahlédnutí do jejich vnitřních světů, než o pouhý vizuální zážitek,“ vysvětluje Shearmur. „Ale bylo pro nás také důležité, aby scénář zůstal věrný původnímu animovanému snímku.“
„Nesnažíme se Popelku přepracovat,“ říká Weitz. „Chová se tak, jak se chovala i v původní pohádce, ale abychom ji zpřístupnili dnešním divákům, rozhodli jsme se zdůraznit skutečnost, že je schopna si zachovat svou přátelskou povahu i navzdory množství utrpení, které prožívá.“
Scénář obsahoval scény, v nichž byla Elka ještě malá a měla otce i matku, a zaměřoval se na překrásný život, který se svými milujícími rodiči v překrásném prostředí před smrtí své matky prožívala. Právě v těchto scénách máme šanci spatřit, jak Elka dospívá k poznání, proč bychom měli být odvážní a vlídní, jako jsou její rodiče, a z těchto svých hodnot následně čerpá v průběhu celého filmu.
„Jedná se o odkaz její matky,“ vysvětluje producent David Barron. „Jsou to velice prosté věci, ale pro Elku jsou vším, protože jí dodávají síly a odhodlání vypořádat se se vším, co ji čeká, aniž by samozřejmě tušila, jak velké zkoušce bude její nezdolnost podrobena.“
„V animované Popelce její matky vůbec nevidíme, po prvních zhruba dvou větách úvodního proslovu už o ní nepadne zmínka,“ vysvětluje Weitz. „Připadalo mi důležité, aby ji diváci viděli a aby spatřili nejen to, jak na Elku zapůsobí její smrt, ale také to, co jí do života dala. Chtěli jsme také nějaký základ, na kterém tyto nehmotné dary ukotvíme.“
„Popelka má výrazný smysl pro humor a je dospělá,“ soudí Branagh. „Předpokládá, že lidé nejsou nezbytně nutně krutí záměrně a netouží po tom, aby byli zlí. Není bezbranná a ani to není oběť, která by se jen litovala. Dokáže se lecčemu zasmát. Tyto její vlastnosti poukazují na její vnitřní sílu, nejsou známkou slabosti.“
„Svým způsobem je cesta, na kterou se Popelka vydává, velice podobná té, kterou prochází její macecha,“ míní Barron, „protože obě prožijí ztrátu, která jim zlomí srdce, ale odlišují se od sebe tím, jak na tyto věci reagují. Velice snadno by bývala mohla být tak zahořklá a rozzlobená jako macecha, protože k tomu má řadu důvodů, ale ona si zvolila cestu dobra, což macechu rozzuří ještě o to více.“
Dalším novým konceptem, který se ve scénáři objevuje, je to, s kým se rozhodneme strávit zbytek života, a v původní klasické verzi k něčemu takovému neměly postavy příliš prostoru. Proto Weitz přišel s nápadem, že by se Elka s princem setkali dříve a neuvědomovali si, co je ta druhá osoba zač.
„Udělali jsme z našeho prince člověka, který byl ve válce, který velice osobním a významným způsobem pochopil, jaká je cena války,“ vysvětluje Branagh. „Není tak nevinný jako dřívější filmoví princové. Má své filozofické a politické názory na to, jak vládnout zemi. Je obklopený lidmi, kteří prohlašují, že nejlepším způsobem války je vláda.“
Současně bylo ale pro tvůrce filmu důležité, aby Popelka našla spřízněnou duši...někoho dospělého, s kým může komunikovat a mít pocit, že jí rozumí, po citové i duševní stránce. Až příliš často se stává, že jsou mužské postavy v pohádkách spíše vedlejší a hlavní role se ujímají ženy, takže byla postava prince napsána tak, aby byl princ přemýšlivý a nadšený pro věc, nejenom pohledný a inteligentní.
„Princ v Popelce nalezne spřízněnou duši, která věří, že je důležité nevést války se svými sousedy, ale mít odvahu být vlídný a štědrý, a pokud je to jen trochu možné, dokázat nastavit druhou tvář,“ pokračuje Branagh. „Chtěli jsme, aby to byl přemýšlivý a citlivý člověk, ale současně také zábavný. Udělali jsme z něj pragmatického realistu uprostřed příšerně zpolitizovaného světa. Musí dokázat, že je na stejné morální výši jako Popelka, která je schopna hlubokého vcítění a pochopení.“
Dalším obohacením filmu jsou střípky informací o tom, proč je macecha taková, jaká je. Není pouhý padouch, a ani její krutost není příliš přímočará...ve skutečnosti je to s ní mnohem komplikovanější.
„V našem filmu budou mít diváci možnost zjistit, že macecha také o někoho přišla, prožívá smutek a má zlomené srdce, ale reaguje na to hněvem a následně se snaží dělat cokoliv, čím by sobě a svým dcerám nějak ulevila,“ říká Shearmur.
„Náš příběh se odehrává v odlišné době a v odlišné společnosti, kdy ženy neměly možnost jen tak jít a najít si práci a postarat se o své rodiny,“ pokračuje. „Zabezpečení jim zajišťovalo teprve manželství, a právě proto je tahle postava tak komplikovaná: jde o to, že řeší zcela reálné problémy.“
Macecha je hrdá na to, že dokáže dobře vypadat, mít pěkný domov a postarat se o své dcery, a klade velký důraz na to, co si o ní druzí myslí. Ale její bolest se prohlubuje, když zjistí, že její nový manžel bude vždy za svou životní lásku považovat Elčinu matku, nikoliv ji samotnou, a když přijde i o svou druhou šanci na to být milována, vše se ještě stupňuje. Současně si začíná uvědomovat zásadní rozdíly mezi Popelkou a svými dcerami, což ji popuzuje ještě více.
„Bylo pro nás od začátku důležité, aby macecha své chování dokázala nějak opodstatnit,“ dodává Weitz. „Nejen že v sobě nosí bolest a trápení z minulosti, ale je také poměrně okouzlující a svůdná.“
Macecha také kuje pikle společně s velkovévodou, mazaným a pragmatickým spojencem královské rodiny, což byl další prvek scénáře, kterým se odlišoval od původní předlohy. Velkovévoda věří tomu, že manželství není nic než obchodní dohoda, a že princ by se měl oženit s dívkou, která bude pro královskou rodinu politicky přínosná. Má pocit, že je jeho povinností princovi zabránit v tom, aby se s Popelkou setkal a oženil, a spojí své síly s macechou, aby společně zajistili, že k tomu nedojde.
Stejně významné ale byly pro film také bohaté kostýmy, pro jejichž vytvoření nebyl nikdo povolanější než kostymérka Sandy Powell. Kromě toho, že má na svém kontě tvorbu kostýmů k pozoruhodným filmům, ať už jde o nezávislé snímky jako Hra na pláč, Daleko do nebe či Orlando, nebo o její Oscarem oceněné kostýmy k filmům Královna Viktorie, Zamilovaný Shakespeare a Letec, strávila také řadu let návrhem mužských kostýmů pro filmy o mužích, a proto byla nadšená z možnosti podílet se na filmu, ve kterém se objevuje tolik pozoruhodných a silných ženských hlavních postav.
Bylo velice důležité, aby spolu kostýmy a dekorace dobře ladily, takže Powell úzce spolupracovala s výtvarníkem Dantem Ferrettim. Naštěstí oba během přípravné fáze pracovali ve stejném ateliéru a mohli se proto denně navštěvovat, aby měli jistotu, že koordinace probíhá správně.
Powell, která na návrzích kostýmů začala pracovat téměř dva roky před zahájením natáčení, měla pocit, že by bylo zajímavé, pokud by kostýmy nepůsobily výslovně dojmem 19. století, ale šlo by spíše o vizi 19. století očima 40. let století dvacátého. Přistupovala k filmu tak, jako by se jednalo o obrázkovou knížku pro děti: její návrhy byly velice pestré a barevné s poměrně jednoznačnými odkazy na to, kdo je kladnou a kdo zápornou postavou.
„Když vytváříte kostýmy pro film, musíte myslet na spoustu věcí, takže musíte skutečně dobře chápat scénář,“ míní Powell. „Nebylo by dobré, kdybyste navrhli kostým, který nebude dobře vidět nebo nebude ladit s ostatními. Toužila jsem po tom, aby tenhle film působil na první pohled stylem „Před dávnými časy“, a protože se jedná o pohádku, nemuseli jsme se řídit žádnými pravidly.“
„Příběh filmu se odehrává někdy zhruba ve třicátých letech 19. století, ale je skvělé moci využít umělecké licence k tomu, abyste se zařídili podle toho, co je nejlepší pro každou z postav,“ pokračuje. „Každá z postav nebo skupin postav má odlišný styl, ovlivněný něčím jiným.“
Powell se před zahájením svého tvůrčího procesu podívala na původní animovaný film, ale čistě ze zvědavosti, ne nutně kvůli inspiraci. Jakmile nicméně na návrzích začala pracovat, povšimla si, že mají rozhodně mnoho společného, což znamená, že ji animovaný film musel ovlivnit a inspirovat podvědomě, aniž by si to vůbec uvědomovala. „Podoba postav v tomto animovaném filmu je tak ikonická, že se zapsaly do naší paměti.“
Co se Elčina běžného oděvu týče, nechtěla ji Powell obléci do hadrů a záplatovaných šatů, které si většina diváků pamatuje z animovaného filmu. Místo toho na sobě má šaty, které vypadají, že je nosila za lepších časů, v době, než zemřel její otec. Byly ovlivněny květinovým vzorem z dvacátých let 20. století s velkými růžovými květy, které se téměř ukrývají v látce samotné, ale místo toho, aby byly otrhané, jako v původním filmu, jen zkrátka jeví známky běžného opotřebování a blednutí.
Róba, ve které Popelka s velkou slávou přijde na královský bál, vyžadovala od Powell a jejího týmu měsíce příprav s ohledem na nutnost výroby prototypů a řadu zkoušek, během kterých došla řada také na tanec. „Nejen, že musí být schopna tančit, ale musí být také schopna z plesu utéct po velkém schodišti,“ vysvětluje Powell. „Její róba je velice chytře vymyšlená tak, že je sice velmi okázalá, ale současně velice vyvážená.“
„Není ani příliš těžká, za což vděčí tomu, jak je posazena na těle, a výztuže pod množstvím spodniček pohyblivost velice výrazně usnadňují,“ pokračuje. „Není to ta nejhonosnější ani nejpestřejší róba, která je na bále k vidění, ale museli jsme zajistit, aby z davu dostatečně vyčnívala, a současně byla co nejprostší.“
Powell doufá, že budou Popelčiny plesové šaty působit lehce a prostě, a ačkoliv byly obří, chtěla, aby současně působily dojmem, že nic neváží. Aby toho docílila, použila několika vrstev těch nejjemnějších látek v odlišných odstínech modré, které dohromady vytvoří iluzi oné světlé modré barvy, kterou by měly mít. „Jemné vrstvy látky nám posloužily velice dobře, protože se kolem ní látka takřka vznáší, když se pohybuje, a Lily v těch šatech působí velmi drobně, čímž ještě více kontrastuje s tím, jak ji ve filmu vidíme dříve. Chtěla jsem, aby působily dojmem akvarelu,“ říká Powell.
Doplnění korzetu pomohlo zdůraznit již tak drobnou postavu Lily James a dalo vzniknout ještě většímu kontrastu mezi jejím pasem a nadýchanou sukní. Powell se ale rozhodla, že Popelka nebude mít žádné šperky ani náhrdelníky, aby z davu vyčnívala svou prostou vizáží. „Popelka si princovo srdce získala díky upřímnosti a dobrotě, takže jsem to chtěla vyjádřit i jejím oblečením,“ říká.
Přišla také s nápadem na to, že když její šaty víla kmotřička stvoří, přistanou na nich drobní motýli, které zakomponuje do ozdob. Nakonec vzniklo celkem devět verzí Popelčiných šatů, z nichž každá byla tvořena více než 270 metry látky, bezpočtem spodniček, více než 10 tisíci křišťály Swarovski a téměř pěti kilometry lemování.
„Když jsem Popelčiny modré šaty poprvé zahlédla v dílně Sandy Powell, vyrazily mi dech,“ svěřuje se Allison Shearmur. „Vyzvala mě, ať si na ně sáhnu, a já z toho měla hrůzu, ale když jsem ji poslechla, zjistila jsem, že je to jako hladit vítr či oblaka. A přesto je ta sukně vytvořena z obrovského množství látky.“
Pro Powell bylo ale největší zábavou vytváření kostýmů zlé macechy. Cate Blanchett byla prvním z obsazených herců, takže když Powell kostým pro macechu navrhovala, přizpůsobovala návrh přímo pro ni. Powell tuto herečku již v minulosti oblékala ve filmu Martina Scorseseho Letec, a také v chystaném snímku Todda Haynese Carol.
Postava Cate Blanchett je podle scénáře velice krásná (nebo přinejmenším kdysi byla), a Powell chtěla macechu obléci tak, aby jí dala důvody k tomu chovat se tak, jak se chová. Společně s jejími dcerami měli i z jejího oblečení diváci pochopit, že utrácejí veškeré peníze Popelčina otce za šaty, a proto jim vytvořila hned několik velice působivých kostýmů.
„Šlo mi především o to, aby působila hrozivě, a Cate je velice stylová,“ říká Powell. „V každém kostýmu vypadá skvěle. Je vysněnou modelkou každého návrháře, protože je ji radost oblékat. Existuje jen několik málo herců, kterým můžete obléci prakticky cokoliv a budou vypadat skvěle, a ona mezi ně patří.“
„Se Sandy jsme se inspirovaly snímky ze čtyřicátých let, na kterých byly filmové legendy jako Marlene Dietrich či Joan Crawford – ženy, které obdivujeme i nyní – obklopené atmosférou nebezpečí a tajemství, zejména co se týče jejich dramatického nasvícení,“ říká Blanchett.
„Cateina silueta je velice malebná, a pracovala jsem s výraznou barevnou paletou a spoustou černé,“ dodává Powell. „Vypadala překrásně, ale přesto na ní bylo něco odvážného a výrazného.“
Powell také navrhla boty, které macecha nosí, a jejich výrobou byl pověřen Salvatore Ferragamo.
Co se nevlastních sester týče, byly jejich kostýmy přehnané (a ne v dobrém slova smyslu), což Powell samozřejmě od samého počátku zamýšlela. „Byly velice jásavé a pestré a přezdobené...zkrátka působily příliš lacině a nevkusně,“ vysvětluje.
Části seriálu: Popelka
- Popelka - Obsah/O Filmu
- Popelka - O TVŮRCÍCH
Nejnovější komentáře