Kritiky.cz > Speciály > Popelka - Obsah/O Filmu

Popelka - Obsah/O Filmu

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

OBSAH

             Elka (Lily James) je krás­ná mla­dá dív­ka, jejíž idy­lic­ký život skon­čí poté, co si její otec (Ben Chaplin) po tra­gic­ké smr­ti Elčiny mat­ky (na Zlatý glo­bus nomi­no­va­ná Hayley Atwell) najde novou ženu. Elka, kte­rá chce roz­hod­nu­tí své­ho otce pod­po­ro­vat, v jejich spo­leč­né domác­nos­ti při­ví­tá svou novou mace­chu (dvoj­ná­sob­ná drži­tel­ka Oscara Cate Blanchett) a její dce­ry Anastázii (Holliday Grainger) a Drizelu (Sophie McShera). Když ale Elčin otec neče­ka­ně zemře, je Elka vydá­na na milost své žár­li­vé a kru­té nové rodi­ně.

Velice záhy je při­nu­ce­na stát se tro­ji­ci žen, kte­ré s ní jed­na­jí veli­ce bez­o­hled­ně, služ­kou s tvá­ře­mi věč­ně zama­za­ný­mi od pope­la, pod­le kte­ré­ho se jí začne říkat Popelka. Navzdory kru­tos­tem, kte­ré musí sná­šet, se ale Elka nepod­dá­vá zou­fal­ství, ani nepo­hr­dá těmi, kte­ří s ní tak nepěk­ně zachá­ze­jí, a sna­ží se stá­le k ostat­ním cho­vat přá­tel­sky a ctít přá­ní své umí­ra­jí­cí mat­ky, aby „měla odva­hu a byla vždy milá“.

Když se Elka setká v lesích s krás­ným cizin­cem, aniž by tuši­la, že se ve sku­teč­nos­ti jed­ná o prin­ce (Richard Madden), a niko­liv o pros­té­ho Kita, zámec­ké­ho učně, jak se jí před­sta­vil, je pře­svěd­če­na, že koneč­ně nalez­la spří­z­ně­nou duši. Zdá se, že by se na ni koneč­ně moh­lo zase jed­nou usmát štěs­tí, pro­to­že král (drži­tel cen BAFTA a Emmy Derek Jacobi) pozve všech­ny dív­ky z krá­lov­ství na krá­lov­ský bál, a Elka se pro­to těší, že se zno­vu setká s okouz­lu­jí­cím Kitem. Macecha jí však účast na ple­se zaká­že a zákeř­ně jí zni­čí šaty.

Vypočítavý vel­ko­vé­vo­da (Stellan Skarsgård) mezi­tím za asi­s­ten­ce zlé mace­chy nachys­tá plán, kte­rý by měl zha­tit prin­co­vy nadě­je na setká­ní s Elkou. Jak už tomu ale v pohád­kách bývá, je po ruce pomoc. Velice záhy se obje­vu­je vlíd­ná žeb­rač­ka (na Oscara dva­krát nomi­no­va­ná Helena Bonham Carter) a vyzbro­je­na dýní, něko­li­ka myš­ka­mi a kou­zel­nou hůl­kou navždy změ­ní Popelčin život.

Film inspi­ro­va­ný kla­sic­kým pohád­ko­vým pří­bě­hem zno­vu při­vá­dí na fil­mo­vá plát­na posta­vy a scé­ny z oje­di­ně­lé­ho ani­mo­va­né­ho fil­mu z roku 1950 ve vizu­ál­ně úchvat­né podo­bě, urče­né pro zce­la novou gene­ra­ci divá­ků.

            O FILMU

Společnost Walt Disney Studios se už celé roky sna­ží při­vést Popelčin pří­běh zpát­ky na fil­mo­vá plát­na, aby ten­to nad­ča­so­vý pří­běh před­sta­vi­li divá­kům 21. sto­le­tí a zno­vu oži­vi­li nos­tal­gii a vzpo­mín­ky mili­o­nů fanouš­ků po celém svě­tě. Ze vše­ho nej­dů­le­ži­těj­ší pak bylo, aby byl tako­vý film zábav­ný a aby pohád­ko­vé posta­vy půso­bi­ly co nej­při­ro­ze­ně­ji, ale sou­čas­ně aby zacho­vá­val neza­po­me­nu­tel­né prv­ky kla­sic­ké ani­mo­va­né před­lo­hy.

Režisér Kenneth Branagh (Hamlet, Thor) zatím nikdy neu­va­žo­val o tom, že by nato­čil pohád­ku, ale když si pře­če­tl scé­nář od Chrise Weitze (Jak na věc), zjis­til, že ho ten­to pří­běh oslo­vil tak, jak by ho to nikdy nena­padlo.

Uchvátila mě síla toho pří­bě­hu a při­šlo mi, že vizu­ál­ní strán­ka celé­ho pro­jek­tu, na kte­ré se v té době pra­co­va­lo, je mi veli­ce blíz­ká,“ říká Branagh. „Jde o kla­sic­ký pří­běh, kde se hlav­ní posta­va vydá­vá na pouť, kte­rou jsme všich­ni schop­ni veli­ce dob­ře chá­pat, tak­že pro mě jako pro reži­sé­ra bylo úžas­né mít šan­ci dostat tako­vý pří­běh do rukou.“

Branaghův dlou­ho­le­tý pro­dukč­ní part­ner David Barron (Jack Ryan: V uta­je­ní), věděl, že je pro ten­to film Branagh tím pra­vým reži­sé­rem. „Spolupracuji s Kenem přes 20 let a je pro Popelku skvě­lou vol­bou,“ říká Barron. „Je váš­ni­vým vypra­vě­čem a má vzác­ný dar v kaž­dém pří­bě­hu najít jeho sku­teč­né lid­ské hod­no­ty, včet­ně pohá­dek.“

Aby byl výsled­ný film poplat­ný moder­ním divá­kům, bylo důle­ži­té ho vysta­vět na prá­vě tako­vých lid­ských hod­no­tách, jaký­mi jsou vlíd­nost a sou­cit. A tvůr­ci fil­mu byli pře­svěd­če­ni, že sil­ný pří­běh v kom­bi­na­ci s výji­meč­ně talen­to­va­ný­mi her­ci a půso­bi­vým scé­ná­řem, plným kom­plex­něj­ších a rea­lis­tič­těj­ších postav, prá­vě tako­vý výji­meč­ný fil­mo­vý záži­tek zajis­tí.

Šlo nám o to, abychom se až pří­liš nesna­ži­li o moder­ni­za­ci celé­ho pří­bě­hu, ale mís­to toho se zamě­ři­li na to pod­stat­né – abychom divá­kům před­lo­ži­li svět plný skry­tých divů a krás, jehož pod­sta­ta je tvo­ře­ná ani­mo­va­ným kouz­lem vlíd­nos­ti a důvě­ry,“ říká Weitz.

Producentka Allison Shearmur (Pride and Prejudice and Zombies) říká, že Popelka je jed­ním z nej­vět­ších fil­mo­vých pokla­dů všech dob. „Je to úžas­ný film, tak­že poku­sit se o jeho pře­vy­prá­vě­ní, a navíc pro stej­nou fil­mo­vou spo­leč­nost, bylo pro všech­ny zúčast­ně­né vel­kou výzvou. Ale všich­ni jsme původ­ní film zbož­ňo­va­li a chtě­li jsme mu slo­žit poctu.“

Animovaný sní­mek Popelka spo­leč­nos­ti Disney, kou­zel­ný pří­běh o dív­ce, kte­ré se nako­nec spl­ní všech­na přá­ní, byl v boha­té fil­mo­vé his­to­rii spo­leč­nos­ti Disney vel­ko­le­pou udá­los­tí. S roz­poč­tem téměř tři mili­o­ny dola­rů byla Popelka na teh­dej­ší dobu obrov­ským finanč­ním ris­kem, ale ihned po pre­mi­é­ře 15. úno­ra 1950 sla­vil ten­to sní­mek obrov­ské úspě­chy, utr­žil přes 34 mili­o­nů dola­rů a upev­nil spo­leč­nos­ti Disney mís­to mezi fil­mo­vý­mi veli­ká­ny.

Dnes, o 65 let poz­dě­ji, je Popelka jed­ním z nej­pa­mát­něj­ších sním­ků této spo­leč­nos­ti. Americký fil­mo­vý insti­tut ho zařa­dil mezi svých deset nej­lep­ších ani­mo­va­ných fil­mů v his­to­rii, a nesma­za­tel­ně a trva­le se zapsal do ame­ric­ké pop­kul­tu­ry.

Shearmur vzpo­mí­ná na to, jak jako malá vidě­la Popelku v míst­ním kině na Long Islandu v New Yorku, a pova­žo­va­la tuto návště­vu kina za ten nej­ú­žas­něj­ší záži­tek na svě­tě. „Nešlo tu o to, že se jed­na­lo o pří­běh mla­dé dív­ky, kte­rá nemá v živo­tě štěs­tí, aby se jí najed­nou zni­če­ho­nic vypl­ni­ly všech­ny sny,“ vysvět­lu­je. „Zapůsobil na mě obrov­sky roz­sáh­lý svět toho fil­mu, a také sku­teč­nost, že se jí nako­nec vše poda­ři­lo. To na mě udě­la­lo oprav­du vel­ký dojem.“

Význam a obli­ba pohá­dek jsou i dnes veli­ce význam­ný­mi fak­to­ry a jejich pří­běhy a ilu­stra­ce okouz­lu­jí děti a roz­ví­je­jí jejich před­sta­vi­vost, morál­ku a roz­ho­do­vá­ní, aby jim pomá­ha­ly roz­ví­jet se cito­vě i psy­cho­lo­gic­ky. A pří­běh Popelky je sice pros­tý, ale doká­zal oslo­vit divá­ky po celém svě­tě.

Podle pro­du­cen­ta Simona Kinberga (X-Men: Budoucí minu­lost) se nám ty nej­prost­ší pří­běhy obvykle zapí­ší do pamě­ti nej­sil­ně­ji. „Je v nich cosi zásad­ní­ho,“ míní. „Nezáleží na tom, koli­krát jsou opa­ko­vá­ny nebo pře­vy­prá­vě­ny, pří­běhy jako Popelka doká­ží pře­ží­vat stov­ky, a někdy i tisí­ce let.“

Ačkoliv se vět­ši­na divá­ků s tím­to pří­bě­hem sezná­mi­la až v podo­bě ani­mo­va­né­ho fil­mu z pade­sá­tých let, jeho půvo­dy jsou mno­hem star­ší a datu­jí se až do prv­ní­ho sto­le­tí k egypt­ské­mu pří­bě­hu Rhodopis od řec­ké­ho his­to­ri­ka Straba, kte­rý je pova­žo­ván za nej­star­ší dosud zná­mou ver­zi toho­to pří­bě­hu vůbec. V roce 1697 byla pub­li­ko­vá­na fran­couz­ská inter­pre­ta­ce toho­to pří­bě­hu Cendrillion aneb osu­dy skle­ně­né­ho stře­víč­ku Charlese Perraulta, ve kte­ré se popr­vé obje­vu­je zlá mace­cha, kočár z dýní a také skle­ně­ný stře­ví­ček.

Bratři Grimmové ve svém podá­ní s názvem Aschenputtel, kte­ré v Německu vyšlo v roce 1812, před­sta­vi­li mno­hem tem­něj­ší ver­zi, v níž není pří­tom­na víla kmo­t­řič­ka a přá­ní mís­to ní plní strom, kte­rý ros­te na hro­bě Popelčiny mat­ky, ale prá­vě Perraultova adap­ta­ce se nej­ví­ce podo­bá ver­zi z fil­mu spo­leč­nos­ti Disney. Od té doby se obje­vil bez­po­čet dal­ších vari­a­cí na ten­to pří­běh ve všech for­mách médií, od tiš­tě­ných přes film a tele­vi­zi až po diva­dlo, hud­bu a umě­ní.

Cate Blanchett (Jasmíniny slzy, Letec) pohád­ky milu­je odjak­ži­va, a zejmé­na tuto, pro­to­že se zabý­va­jí kom­plex­ní­mi pro­blémy, se kte­rý­mi se děti setká­va­jí. „Tolik z pří­bě­hů, kte­ré dnes dětem před­klá­dá­me, v nich vzbu­zu­je dojem, že jsou hrdi­no­vé, kte­ří doká­ží pře­ko­nat coko­liv, a že svět je napros­to doko­na­lý,“ říká. „Ale kla­sic­ké pohád­ky jako Popelka nám při­po­mí­na­jí, že svět může být veli­ce nepěk­né mís­to a abys­te v něm pře­ži­li, je tře­ba mít sluš­nou dáv­ku odva­hy a vytr­va­los­ti.“

            Kenneth Branagh je jed­ním z nej­ta­len­to­va­něj­ších a nej­u­zná­va­něj­ších reži­sé­rů sou­čas­nos­ti, kte­rý si umí stej­ně dob­ře pora­dit s Shakespearovým dílem, jako i s pří­bě­hem Toma Clancyho či se super­hr­di­nou z comic­sů spo­leč­nos­ti Marvel.

Mimo své uzná­va­né reži­sér­ské doved­nos­ti je ale také uzná­va­ným her­cem, sce­náris­tou a pro­du­cen­tem, a v roce 2011 si svým výko­nem v roli sira Laurence Oliviera ve fil­mu Můj týden s Marilyn vyslou­žil svou cel­kem pátou nomi­na­ci na Oscara, čímž se stal jed­ním z prv­ních her­ců, kte­ří byli na tuto cenu nomi­no­vá­ni v pěti růz­ných kate­go­ri­ích (herec­ký výkon v hlav­ní roli, herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli, režie, scé­nář a krát­ký film).

Kenneth Branagh je jed­ním z nej­lep­ších her­ců svě­ta, ale také jed­ním z nej­lep­ších svě­to­vých reži­sé­rů, tak­že jsme od samé­ho počát­ku vědě­li, že bude scho­pen vzta­hy mezi posta­va­mi toho­to pří­bě­hu, posta­vy samot­né a moti­vy toho­to pří­bě­hu pojmout sku­teč­ně kom­plex­ním způ­so­bem,“ sou­dí pro­du­cent­ka Allison Shearmur. „Ale vel­ko­le­post, s jako se cho­pil režie sním­ku Thor byla tak ohro­mu­jí­cí a oje­di­ně­lá, že se nám sko­ro nechtě­lo věřit, že za něčím tako­vým sto­jí vize jedi­né­ho člo­vě­ka.“

Branagha Popelka láka­la v prv­ní řadě inten­zi­tou své­ho pří­bě­hu, ale také silou a nezdol­nos­tí titul­ní posta­vy.

V pří­pa­dě Popelky může­te před­po­klá­dat, že val­ná vět­ši­na vašich divá­ků ten pří­běh zná, bez ohle­du na to, kolik jim je,“ míní Branagh. „Takže při­jít na to, jak s ním mohu po reži­sér­ské strán­ce naklá­dat, jak pojmout kla­sic­ké iko­nic­ké oka­mži­ky, to pro mě byla sku­teč­ně skvě­lá výzva.“

Moci Popelku reží­ro­vat v 21. sto­le­tí zna­me­ná, že dostá­vá­te do rukou pří­běh, kte­rý pře­tr­val po celá sta­le­tí, pro­to­že na lid­ské city půso­bí na tak výji­meč­né úrov­ni,“ pokra­ču­je.

Když se Branagh se Shearmur popr­vé sešli, aby celý pro­jekt pro­dis­ku­to­va­li, kon­sta­to­val reži­sér, že by se chtěl pře­de­vším zamě­řit na kom­plex­ní psy­cho­lo­gii postav a na důklad­něj­ší vysvět­le­ní toho, kým tyto posta­vy jsou. Kromě toho tou­žil nato­čit film, ve kte­rém hra­je hlav­ní roli vlíd­nost. „Ačkoliv jsem roz­hod­ně měla už dří­ve pocit, že je Popelka defi­no­vá­na prá­vě vlíd­nos­tí, myš­len­ka toho, že její vnitř­ní síla a schop­nost měnit dru­hé a pře­ko­ná­vat nesná­ze pra­me­ní prá­vě z této vlíd­nos­ti, mě obrov­sky při­ta­ho­va­la,“ popi­su­je Shearmur.

Právě její míra vnitř­ní síly a roz­hod­nos­ti jí umož­ňu­je vypo­řá­dat se s tak neleh­ký­mi situ­a­ce­mi, a je toho schop­na navzdo­ry zimě, nedo­stat­ku jíd­la, bez jaké­ko­liv lid­ské spo­leč­nos­ti a bez kon­tak­tu s dru­hý­mi, a to jen pro­to, že má napros­to jas­no v tom, co je pro ni důle­ži­té,“ pokra­ču­je. „A ačko­liv je podro­bo­vá­na zkouškám, zno­vu a zno­vu, a čas od času ztrá­cí nadě­ji a pře­stá­vá věřit, že to doká­že, nako­nec je schop­na zůstat svým ide­á­lům věr­ná a změ­nit nejen svůj vlast­ní život, ale i živo­ty lidí ve svém oko­lí.“

Úkolem napsat scé­nář, kte­rý by zruč­ně vyba­lan­co­val pod­sta­tu ani­mo­va­né­ho fil­mu a sou­čas­ně doká­zal zajis­tit, aby posta­vy fil­mu byly zají­ma­věj­ší a rele­vant­něj­ší, byl pově­řen zku­še­ný sce­náris­ta Chris Weitz. Podobně jako Branagh je také zdat­ným her­cem (Chuck a Buck), pro­du­cen­tem (Single Man) a reži­sé­rem (Za lep­ší život, Zlatý kom­pas), a šan­ce roz­ší­řit původ­ní pří­běh tak, aby divá­kům posky­tl šan­ci nahléd­nout do osu­dů postav a jejich moti­va­cí o něco více, ho vel­mi láka­la.

Tvůrci fil­mu tou­ži­li divá­kům před­lo­žit film, kte­rý by se podo­bal kla­sic­kým rodin­ným sním­kům, jaký­mi se spo­leč­nost Disney pro­sla­vi­la, ale sou­čas­ně měli na pamě­ti sku­teč­nost, že dneš­ní rodi­ny jsou doce­la jiné, než jaké byly v době zla­té­ho věku této spo­leč­nos­ti. „Jde spí­še o vyprá­vě­ní pří­bě­hu z vnitř­ní­ho pohle­du postav, o mož­nost nahléd­nu­tí do jejich vnitř­ních svě­tů, než o pou­hý vizu­ál­ní záži­tek,“ vysvět­lu­je Shearmur. „Ale bylo pro nás také důle­ži­té, aby scé­nář zůstal věr­ný původ­ní­mu ani­mo­va­né­mu sním­ku.“

Nesnažíme se Popelku pře­pra­co­vat,“ říká Weitz. „Chová se tak, jak se cho­va­la i v původ­ní pohád­ce, ale abychom ji zpřístup­ni­li dneš­ním divá­kům, roz­hod­li jsme se zdů­raz­nit sku­teč­nost, že je schop­na si zacho­vat svou přá­tel­skou pova­hu i navzdo­ry množ­ství utr­pe­ní, kte­ré pro­ží­vá.“

Scénář obsa­ho­val scé­ny, v nichž byla Elka ješ­tě malá a měla otce i mat­ku, a zamě­řo­val se na pře­krás­ný život, kte­rý se svý­mi milu­jí­cí­mi rodi­či v pře­krás­ném pro­stře­dí před smr­tí své mat­ky pro­ží­va­la. Právě v těch­to scé­nách máme šan­ci spat­řit, jak Elka dospí­vá k pozná­ní, proč bychom měli být odváž­ní a vlíd­ní, jako jsou její rodi­če, a z těch­to svých hod­not násled­ně čer­pá v prů­bě­hu celé­ho fil­mu.

Jedná se o odkaz její mat­ky,“ vysvět­lu­je pro­du­cent David Barron. „Jsou to veli­ce pros­té věci, ale pro Elku jsou vším, pro­to­že jí dodá­va­jí síly a odhod­lá­ní vypo­řá­dat se se vším, co ji čeká, aniž by samo­zřej­mě tuši­la, jak vel­ké zkouš­ce bude její nezdol­nost podro­be­na.“

V ani­mo­va­né Popelce její mat­ky vůbec nevi­dí­me, po prv­ních zhru­ba dvou větách úvod­ní­ho pro­slo­vu už o ní nepad­ne zmín­ka,“ vysvět­lu­je Weitz. „Připadalo mi důle­ži­té, aby ji divá­ci vidě­li a aby spat­ři­li nejen to, jak na Elku zapů­so­bí její smrt, ale také to, co jí do živo­ta dala. Chtěli jsme také něja­ký základ, na kte­rém tyto nehmot­né dary ukot­ví­me.“

Popelka má výraz­ný smy­sl pro humor a je dospě­lá,“ sou­dí Branagh. Předpokládá, že lidé nejsou nezbyt­ně nut­ně kru­tí záměr­ně a netou­ží po tom, aby byli zlí. Není bez­bran­ná a ani to není oběť, kte­rá by se jen lito­va­la. Dokáže se lec­če­mu zasmát. Tyto její vlast­nos­ti pou­ka­zu­jí na její vnitř­ní sílu, nejsou znám­kou sla­bos­ti.“

            „Svým způ­so­bem je ces­ta, na kte­rou se Popelka vydá­vá, veli­ce podob­ná té, kte­rou pro­chá­zí její mace­cha,“ míní Barron, pro­to­že obě pro­ži­jí ztrá­tu, kte­rá jim zlo­mí srd­ce, ale odli­šu­jí se od sebe tím, jak na tyto věci rea­gu­jí. Velice snad­no by býva­la moh­la být tak zahořk­lá a rozzlo­be­ná jako mace­cha, pro­to­že k tomu má řadu důvo­dů, ale ona si zvo­li­la ces­tu dob­ra, což mace­chu roz­zu­ří ješ­tě o to více.“

Dalším novým kon­cep­tem, kte­rý se ve scé­ná­ři obje­vu­je, je to, s kým se roz­hod­ne­me strá­vit zby­tek živo­ta, a v původ­ní kla­sic­ké ver­zi k něče­mu tako­vé­mu nemě­ly posta­vy pří­liš pro­sto­ru. Proto Weitz při­šel s nápa­dem, že by se Elka s prin­cem setka­li dří­ve a neu­vě­do­mo­va­li si, co je ta dru­há oso­ba zač.

Udělali jsme z naše­ho prin­ce člo­vě­ka, kte­rý byl ve vál­ce, kte­rý veli­ce osob­ním a význam­ným způ­so­bem pocho­pil, jaká je cena vál­ky,“ vysvět­lu­je Branagh. „Není tak nevin­ný jako dří­věj­ší fil­mo­ví prin­co­vé. Má své filo­zo­fic­ké a poli­tic­ké názo­ry na to, jak vlád­nout zemi. Je obklo­pe­ný lid­mi, kte­ří pro­hla­šu­jí, že nej­lep­ším způ­so­bem vál­ky je vlá­da.“

Současně bylo ale pro tvůr­ce fil­mu důle­ži­té, aby Popelka našla spří­z­ně­nou duši...někoho dospě­lé­ho, s kým může komu­ni­ko­vat a mít pocit, že jí rozu­mí, po cito­vé i dušev­ní strán­ce. Až pří­liš čas­to se stá­vá, že jsou muž­ské posta­vy v pohád­kách spí­še ved­lej­ší a hlav­ní role se ují­ma­jí ženy, tak­že byla posta­va prin­ce napsá­na tak, aby byl princ pře­mýš­li­vý a nad­še­ný pro věc, neje­nom pohled­ný a inte­li­gent­ní.

Princ v Popelce nalez­ne spří­z­ně­nou duši, kte­rá věří, že je důle­ži­té nevést vál­ky se svý­mi sou­se­dy, ale mít odva­hu být vlíd­ný a štěd­rý, a pokud je to jen tro­chu mož­né, doká­zat nasta­vit dru­hou tvář,“ pokra­ču­je Branagh. „Chtěli jsme, aby to byl pře­mýš­li­vý a cit­li­vý člo­věk, ale sou­čas­ně také zábav­ný. Udělali jsme z něj prag­ma­tic­ké­ho rea­lis­tu upro­střed pří­šer­ně zpo­li­ti­zo­va­né­ho svě­ta. Musí doká­zat, že je na stej­né morál­ní výši jako Popelka, kte­rá je schop­na hlu­bo­ké­ho vcí­tě­ní a pocho­pe­ní.“

Dalším obo­ha­ce­ním fil­mu jsou stříp­ky infor­ma­cí o tom, proč je mace­cha tako­vá, jaká je. Není pou­hý padouch, a ani její kru­tost není pří­liš přímočará...ve sku­teč­nos­ti je to s ní mno­hem kom­pli­ko­va­něj­ší.

V našem fil­mu budou mít divá­ci mož­nost zjis­tit, že mace­cha také o něko­ho při­šla, pro­ží­vá smu­tek a má zlo­me­né srd­ce, ale rea­gu­je na to hně­vem a násled­ně se sna­ží dělat coko­liv, čím by sobě a svým dce­rám nějak ule­vi­la,“ říká Shearmur.

Náš pří­běh se ode­hrá­vá v odliš­né době a v odliš­né spo­leč­nos­ti, kdy ženy nemě­ly mož­nost jen tak jít a najít si prá­ci a posta­rat se o své rodi­ny,“ pokra­ču­je. „Zabezpečení jim zajiš­ťo­va­lo tepr­ve man­žel­ství, a prá­vě pro­to je tahle posta­va tak kom­pli­ko­va­ná: jde o to, že řeší zce­la reál­né pro­blémy.“

            Macecha je hrdá na to, že doká­že dob­ře vypa­dat, mít pěk­ný domov a posta­rat se o své dce­ry, a kla­de vel­ký důraz na to, co si o ní dru­zí mys­lí. Ale její bolest se pro­hlu­bu­je, když zjis­tí, že její nový man­žel bude vždy za svou život­ní lás­ku pova­žo­vat Elčinu mat­ku, niko­liv ji samot­nou, a když při­jde i o svou dru­hou šan­ci na to být milo­vá­na, vše se ješ­tě stup­ňu­je. Současně si začí­ná uvě­do­mo­vat zásad­ní roz­dí­ly mezi Popelkou a svý­mi dce­ra­mi, což ji popu­zu­je ješ­tě více.

Bylo pro nás od začát­ku důle­ži­té, aby mace­cha své cho­vá­ní doká­za­la nějak opod­stat­nit,“ dodá­vá Weitz. „Nejen že v sobě nosí bolest a trá­pe­ní z minu­los­ti, ale je také poměr­ně okouz­lu­jí­cí a svůd­ná.“

Macecha také kuje pik­le spo­leč­ně s vel­ko­vé­vo­dou, maza­ným a prag­ma­tic­kým spo­jen­cem krá­lov­ské rodi­ny, což byl dal­ší prvek scé­ná­ře, kte­rým se odli­šo­val od původ­ní před­lo­hy. Velkovévoda věří tomu, že man­žel­ství není nic než obchod­ní doho­da, a že princ by se měl ože­nit s dív­kou, kte­rá bude pro krá­lov­skou rodi­nu poli­tic­ky pří­nos­ná. Má pocit, že je jeho povin­nos­tí prin­co­vi zabrá­nit v tom, aby se s Popelkou setkal a ože­nil, a spo­jí své síly s mace­chou, aby spo­leč­ně zajis­ti­li, že k tomu nedo­jde.

Stejně význam­né ale byly pro film také boha­té kos­týmy, pro jejichž vytvo­ře­ní nebyl nikdo povo­la­něj­ší než kosty­mér­ka Sandy Powell. Kromě toho, že má na svém kon­tě tvor­bu kos­tý­mů k pozo­ru­hod­ným fil­mům, ať už jde o nezá­vis­lé sním­ky jako Hra na pláč, Daleko do nebe či Orlando, nebo o její Oscarem oce­ně­né kos­týmy k fil­mům Královna Viktorie, Zamilovaný Shakespeare a Letec, strá­vi­la také řadu let návrhem muž­ských kos­tý­mů pro fil­my o mužích, a pro­to byla nad­še­ná z mož­nos­ti podí­let se na fil­mu, ve kte­rém se obje­vu­je tolik pozo­ru­hod­ných a sil­ných žen­ských hlav­ních postav.

Bylo veli­ce důle­ži­té, aby spo­lu kos­týmy a deko­ra­ce dob­ře ladi­ly, tak­že Powell úzce spo­lu­pra­co­va­la s výtvar­ní­kem Dantem Ferrettim. Naštěstí oba během pří­prav­né fáze pra­co­va­li ve stej­ném ate­li­é­ru a moh­li se pro­to den­ně navště­vo­vat, aby měli jis­to­tu, že koor­di­na­ce pro­bí­há správ­ně.

Powell, kte­rá na návr­zích kos­tý­mů zača­la pra­co­vat téměř dva roky před zahá­je­ním natá­če­ní, měla pocit, že by bylo zají­ma­vé, pokud by kos­týmy nepů­so­bi­ly výslov­ně dojmem 19. sto­le­tí, ale šlo by spí­še o vizi 19. sto­le­tí oči­ma 40. let sto­le­tí dva­cá­té­ho. Přistupovala k fil­mu tak, jako by se jed­na­lo o obráz­ko­vou kníž­ku pro děti: její návrhy byly veli­ce pes­t­ré a barev­né s poměr­ně jed­no­znač­ný­mi odka­zy na to, kdo je klad­nou a kdo zápor­nou posta­vou.

Když vytvá­ří­te kos­týmy pro film, musí­te mys­let na spous­tu věcí, tak­že musí­te sku­teč­ně dob­ře chá­pat scé­nář,“ míní Powell. „Nebylo by dob­ré, kdy­bys­te navrh­li kos­tým, kte­rý nebu­de dob­ře vidět nebo nebu­de ladit s ostat­ní­mi. Toužila jsem po tom, aby tenhle film půso­bil na prv­ní pohled sty­lem „Před dáv­ný­mi časy“, a pro­to­že se jed­ná o pohád­ku, nemu­se­li jsme se řídit žád­ný­mi pra­vi­dly.“

Příběh fil­mu se ode­hrá­vá někdy zhru­ba ve tři­cá­tých letech 19. sto­le­tí, ale je skvě­lé moci vyu­žít umě­lec­ké licen­ce k tomu, abys­te se zaří­di­li pod­le toho, co je nej­lep­ší pro kaž­dou z postav,“ pokra­ču­je. „Každá z postav nebo sku­pin postav má odliš­ný styl, ovliv­ně­ný něčím jiným.“

Powell se před zahá­je­ním své­ho tvůr­čí­ho pro­ce­su podí­va­la na původ­ní ani­mo­va­ný film, ale čis­tě ze zvě­da­vos­ti, ne nut­ně kvů­li inspi­ra­ci. Jakmile nicmé­ně na návr­zích zača­la pra­co­vat, povšimla si, že mají roz­hod­ně mno­ho spo­leč­né­ho, což zna­me­ná, že ji ani­mo­va­ný film musel ovliv­nit a inspi­ro­vat pod­vě­do­mě, aniž by si to vůbec uvě­do­mo­va­la. „Podoba postav v tom­to ani­mo­va­ném fil­mu je tak iko­nic­ká, že se zapsa­ly do naší pamě­ti.“

Co se Elčina běž­né­ho odě­vu týče, nechtě­la ji Powell oblé­ci do hadrů a zápla­to­va­ných šatů, kte­ré si vět­ši­na divá­ků pama­tu­je z ani­mo­va­né­ho fil­mu. Místo toho na sobě má šaty, kte­ré vypa­da­jí, že je nosi­la za lep­ších časů, v době, než zemřel její otec. Byly ovliv­ně­ny kvě­ti­no­vým vzo­rem z dva­cá­tých let 20. sto­le­tí s vel­ký­mi růžo­vý­mi kvě­ty, kte­ré se téměř ukrý­va­jí v lát­ce samot­né, ale mís­to toho, aby byly otr­ha­né, jako v původ­ním fil­mu, jen zkrát­ka jeví znám­ky běž­né­ho opo­tře­bo­vá­ní a bled­nu­tí.

Róba, ve kte­ré Popelka s vel­kou slá­vou při­jde na krá­lov­ský bál, vyža­do­va­la od Powell a její­ho týmu měsí­ce pří­prav s ohle­dem na nut­nost výro­by pro­to­ty­pů a řadu zkou­šek, během kte­rých došla řada také na tanec. „Nejen, že musí být schop­na tan­čit, ale musí být také schop­na z ple­su utéct po vel­kém scho­diš­ti,“ vysvět­lu­je Powell. „Její róba je veli­ce chytře vymyš­le­ná tak, že je sice vel­mi oká­za­lá, ale sou­čas­ně veli­ce vyvá­že­ná.“

Není ani pří­liš těž­ká, za což vdě­čí tomu, jak je posa­ze­na na těle, a výztu­že pod množ­stvím spod­ni­ček pohyb­li­vost veli­ce výraz­ně usnad­ňu­jí,“ pokra­ču­je. „Není to ta nej­ho­nos­něj­ší ani nej­pes­t­řej­ší róba, kte­rá je na bále k vidě­ní, ale muse­li jsme zajis­tit, aby z davu dosta­teč­ně vyční­va­la, a sou­čas­ně byla co nej­prost­ší.“

Powell dou­fá, že budou Popelčiny ple­so­vé šaty půso­bit lehce a pros­tě, a ačko­liv byly obří, chtě­la, aby sou­čas­ně půso­bi­ly dojmem, že nic nevá­ží. Aby toho docí­li­la, pou­ži­la něko­li­ka vrs­tev těch nej­jem­něj­ších látek v odliš­ných odstí­nech mod­ré, kte­ré dohro­ma­dy vytvo­ří ilu­zi oné svět­lé mod­ré bar­vy, kte­rou by měly mít. „Jemné vrst­vy lát­ky nám poslou­ži­ly veli­ce dob­ře, pro­to­že se kolem ní lát­ka takřka vzná­ší, když se pohy­bu­je, a Lily v těch šatech půso­bí vel­mi drob­ně, čímž ješ­tě více kon­tras­tu­je s tím, jak ji ve fil­mu vidí­me dří­ve. Chtěla jsem, aby půso­bi­ly dojmem akva­re­lu,“ říká Powell.

Doplnění kor­ze­tu pomoh­lo zdů­raz­nit již tak drob­nou posta­vu Lily James a dalo vznik­nout ješ­tě vět­ší­mu kon­tras­tu mezi jejím pasem a nadý­cha­nou suk­ní. Powell se ale roz­hod­la, že Popelka nebu­de mít žád­né šper­ky ani náhr­del­ní­ky, aby z davu vyční­va­la svou pros­tou vizá­ží. „Popelka si prin­co­vo srd­ce zís­ka­la díky upřím­nos­ti a dob­ro­tě, tak­že jsem to chtě­la vyjá­d­řit i jejím oble­če­ním,“ říká.

Přišla také s nápa­dem na to, že když její šaty víla kmo­t­řič­ka stvo­ří, při­sta­nou na nich drob­ní motý­li, kte­ré zakom­po­nu­je do ozdob. Nakonec vznik­lo cel­kem devět ver­zí Popelčiných šatů, z nichž kaž­dá byla tvo­ře­na více než 270 met­ry lát­ky, bez­poč­tem spod­ni­ček, více než 10 tisí­ci křiš­ťá­ly Swarovski a téměř pěti kilo­me­t­ry lemo­vá­ní.

Když jsem Popelčiny mod­ré šaty popr­vé zahléd­la v díl­ně Sandy Powell, vyra­zi­ly mi dech,“ svě­řu­je se Allison Shearmur. „Vyzvala mě, ať si na ně sáh­nu, a já z toho měla hrů­zu, ale když jsem ji poslech­la, zjis­ti­la jsem, že je to jako hla­dit vítr či obla­ka. A přes­to je ta suk­ně vytvo­ře­na z obrov­ské­ho množ­ství lát­ky.“

Pro Powell bylo ale nej­vět­ší zába­vou vytvá­ře­ní kos­tý­mů zlé mace­chy. Cate Blanchett byla prv­ním z obsa­ze­ných her­ců, tak­že když Powell kos­tým pro mace­chu navr­ho­va­la, při­způ­so­bo­va­la návrh pří­mo pro ni. Powell tuto hereč­ku již v minu­los­ti oblé­ka­la ve fil­mu Martina Scorseseho Letec, a také v chys­ta­ném sním­ku Todda Haynese Carol.

Postava Cate Blanchett je pod­le scé­ná­ře veli­ce krás­ná (nebo při­nejmen­ším kdy­si byla), a Powell chtě­la mace­chu oblé­ci tak, aby jí dala důvo­dy k tomu cho­vat se tak, jak se cho­vá. Společně s její­mi dce­ra­mi měli i z její­ho oble­če­ní divá­ci pocho­pit, že utrá­ce­jí veš­ke­ré pení­ze Popelčina otce za šaty, a pro­to jim vytvo­ři­la hned něko­lik veli­ce půso­bi­vých kos­tý­mů.

Šlo mi pře­de­vším o to, aby půso­bi­la hro­zi­vě, a Cate je veli­ce sty­lo­vá,“ říká Powell. „V kaž­dém kos­tý­mu vypa­dá skvě­le. Je vysně­nou model­kou kaž­dé­ho návr­há­ře, pro­to­že je ji radost oblé­kat. Existuje jen něko­lik málo her­ců, kte­rým může­te oblé­ci prak­tic­ky coko­liv a budou vypa­dat skvě­le, a ona mezi ně pat­ří.“

Se Sandy jsme se inspi­ro­va­ly sním­ky ze čty­ři­cá­tých let, na kte­rých byly fil­mo­vé legen­dy jako Marlene Dietrich či Joan Crawford – ženy, kte­ré obdi­vu­je­me i nyní – obklo­pe­né atmo­sfé­rou nebez­pe­čí a tajem­ství, zejmé­na co se týče jejich dra­ma­tic­ké­ho nasví­ce­ní,“ říká Blanchett.

Cateina silu­e­ta je veli­ce maleb­ná, a pra­co­va­la jsem s výraz­nou barev­nou pale­tou a spous­tou čer­né,“ dodá­vá Powell. „Vypadala pře­krás­ně, ale přes­to na ní bylo něco odváž­né­ho a výraz­né­ho.“

Powell také navrh­la boty, kte­ré mace­cha nosí, a jejich výro­bou byl pově­řen Salvatore Ferragamo.

Co se nevlast­ních sester týče, byly jejich kos­týmy pře­hna­né (a ne v dob­rém slo­va smys­lu), což Powell samo­zřej­mě od samé­ho počát­ku zamýš­le­la. „Byly veli­ce jása­vé a pes­t­ré a přezdobené...zkrátka půso­bi­ly pří­liš laci­ně a nevkus­ně,“ vysvět­lu­je.

Části seriálu:  Popelka


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Gladiátor II: pokračování filmu Ridleyho Scotta s mečem & sandály je skutečnou filmovou podívanou
24. listopadu 2024Gladiátor II: pokračování filmu Ridleyho Scotta s mečem & sandály je skutečnou filmovou podívanouVálečný zajatec prodaný do otroctví stoupá v řadách gladiátorů ve starověkém Římě, aby vykonal krvavou pomstu na generálovi zodpovědném za smrt jeho ženy ve filmu Gladiátor II, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Gladiátor II: Epické pokračování Ridleyho Scotta ožívá na filmových plátnech
12. listopadu 2024Gladiátor II: Epické pokračování Ridleyho Scotta ožívá na filmových plátnech"Gladiátor II" se po více než dvaceti letech vrací na scénu pod vedením režiséra Ridleyho Scotta. Příběh sleduje Lucia, syna Maxima a Lucilly, na jeho cestě za pomstou ve starověkém Římě. Film nabízí hvězdné obsazení, dramatické…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději
7. listopadu 2024Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznadějiUdálosti mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském městu s minimem šance na záchranu. Nepřítel coby…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vražedné napětí: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley v záhadném filmu na Krétě
11. října 2024Vražedné napětí: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley v záhadném filmu na KrétěDetektiv emigrant vyšetřuje možnou vraždu syna bohatého řeckého lodního magnáta ve filmu Vražedné napětí, adaptaci románu Jo Nesbøho Žárlivec, který nyní vysílá Prime Video. Tato ospalá detektivka nenabízí mnoho zvratů ani vzrušení, ale nádherné záběry z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1917: Nervydrásající válečný zážitek, který vyniká autentičností a emocemi
18. června 20241917: Nervydrásající válečný zážitek, který vyniká autentičností a emocemiSam Mendes natočil nervydrásající válečný zážitek, který sice naštve fanoušky akce, protože zde není žádná velká bitva, a za to ubírám dva body i já. Jinak je to ale v každém ohledu bezchybná a excelentní práce…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Tolkien: Životopisný příběh legendárního autora Pána prstenů
4. června 2024Tolkien: Životopisný příběh legendárního autora Pána prstenůFilm Tolkien, jak už samotný název napovídá, je životopisným dramatem sledující životní osud spisovatelské legendy J.R.R. Tolkiena, a to v období dávno před tím, než se z něj stal slavný a uznávaný spisovatel.  Celý příběh začíná…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinství
31. května 2024Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinstvíV Evropě zuří 2. světová válka, Němci se dostali na západě až do Belgie a Francie. Postupují až k městu Dunkerque (Dunkerk), které obklíčí společně s jeho okolím, a brání spojencům v ústupu. Do Anglie se chtějí dostat jak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Promarněný potenciál: Lara Croft v roli dobrodružného béčka
18. května 2024Promarněný potenciál: Lara Croft v roli dobrodružného béčkaLara (Alicia Vikander) se snaží uživit co to jde. Byť je dědičkou obchodního impéria, aby se k penězům dostala, musela by oficiálně uznat, že její otec Richard (Dominic West) je mrtvý. Před sedmi lety se totiž…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Jeden život (One Life) – Recenze – 70 %
3. dubna 2024Jeden život (One Life) – Recenze – 70 %O britském humanitárním pracovníkovi Nicholasi Wintonovi (1909-2015), jenž před vypuknutím druhé světové války v roce 1939 stihl zachránit 669 československých židovských dětí a vyvézt je z nacisty okupované země do Anglie, vzniklo již několik filmů. Český filmař Matěj…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jeden život: Anthony Hopkins je v příběhu „britského Schindlera“ Nicholase Wintona skvělý
1. února 2024Jeden život: Anthony Hopkins je v příběhu „britského Schindlera“ Nicholase Wintona skvělýAnthony Hopkins podává nezapomenutelný výkon v roli sira Nicholase Wintona v emocionálně zničujícím snímku Jeden život, který se natáčel v Praze a okolí v roce 2022 a do českých kin vstupuje tento víkend před uvedením do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa Columbuse
11. ledna 2024Nevýrazná druhá kapitola Harryho Pottera: Kritika filmové adaptace a slabého režijního rukopisu Chrisa ColumbuseBylo nebylo, jednoho dne se objevila jedna holčička, která chtěla být spisovatelkou fantaskních dětských knížek. Jak tomu u pohádek bývá, nakonec všechno dobře dopadlo a z holčičky se stala žena, která vymyslela jednu z nejvýdělečnějších postav světové literatury. To…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Životopisný film Nicholase Wintona „Jeden život“ bude mít v pražských kinech premiéru od 1. února
3. ledna 2024Životopisný film Nicholase Wintona „Jeden život“ bude mít v pražských kinech premiéru od 1. únoraŽivotopisný film o Nicholasi Wintonovi s Anthonym Hopkinsem v hlavní roli, který se v roce 2022 z velké části natáčel v Praze a který měl v britských kinech premiéru na Nový rok, bude mít v České…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modré
27. listopadu 2023Pán času – Doctor Who – šílený, mimo jakékoli hranice, provázaný, nedbale elegantní a se stovkou odstínů modréDoctor Who: „By the way….I am the Doctor.“ Rose Tyler: „Doctor….? Doctor Who?“ Někdy roku 1963 začal v britské produkci seriál s velkým S. Podle všech statistik jde o nejdéle běžící a pravděpodobně nejlegendárnější vědecko fantastický…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thriller
14. září 2023Přízraky v Benátkách: Kenneth Branagh přináší Poirotovi nadpřirozený thrillerNejen talentovaný herec, ale také šikovný režisér,Kenneth Branagh, má již se ztvárňováním Hercula Poirota i režírováním jeho případů zkušenosti. V roce 2017 došlo na jeho zpracování Vraždy v Orient Expresu, v roce 2021 poté na zpracování…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Přízraky v Benátkách (A Haunting in Venice)
1. září 2023Přízraky v Benátkách (A Haunting in Venice)OBSAH Snímek Přízraky v Benátkách je thriller s nadpřirozenou tématikou, natočený na motivy románu Agathy Christie Viděla jsem vraždu. Režie se ujal oscarový herec a režisér Kenneth Branagh, který si v něm rovněž opět zahrál roli slavného detektiva Hercula…Vydáno v rubrice: Speciály
První záběry z filmu Jeden život s Anthony Hopkinsem v roli Nicholase Wintona natočeného v Praze
26. července 2023První záběry z filmu Jeden život s Anthony Hopkinsem v roli Nicholase Wintona natočeného v PrazeHistorické drama One Life s Anthonym Hopkinsem v hlavní roli hrdiny holocaustu Nicholase Wintona představilo díky distributorovi Warner Brothers první snímky. Film bude mít světovou premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu, který se bude…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,58594 s | počet dotazů: 342 | paměť: 24836 KB. | 02.09.2025 - 22:35:16