Stará dobrá česká klasika z padesátých let znovu ožívá s králem Miroslavem (Marek Lambora) a princeznou Krasomilou (Anna Fialová) jako animák, který cílí s ideou lásky a charakteru především na ty nejmenší a vstupuje do kin od 7. 11. 2024. Údajně nejoblíbenější pohádka našich babiček v hlavní roli s Vladimírem Rážem a Alenou Vránovou se dočkala nového a moderního zpracování pod taktovkou mladičkého Radka Berana, který letos přišel s Velkým pánem, který navazuje na Malého pána. Pohádka se tvořila zhruba pět let cca od roku 2019. Jak se to celé povedlo?
Anotace odvypráví notoricky známý obsah: „Animovaný film Pyšná princezna vypráví příběh krále Miroslava, který se zamiluje do obrazu krásné, ale pyšné princezny Krasomily. Aby získal její srdce, vydá se do Půlnočního království v převleku za prostého zahradníka. Následně objeví neobyčejnou zpívající květinu, která okouzlí i samotnou princeznu.“
Potřebujeme vlastně vůbec pohádky? Dle vědců je údajně pohádka symbolický příběh, zobrazující univerzální funkce psýché. Jsem ráda, že při oprašování našich národních klenotů přišlo vedle Zátopka (2021) či Smetany (2024) i na tento český poklad lidové slovesnosti s původním názvem Potrestaná pýcha sebraný Boženou Němcovou. Lze říci, že mám ráda v podstatě jakoukoliv pohádku, takže jsem ráda shlédla i novou verzi pyšné princezny. Nová doba žádá jistě i moderní princezny, přitom princezna Krasomila je stále stejně namyšlená, samolibá, neomalená, rozmarná a panovačná. Co se týče řemesla, odvedli animátoři jistě kus dobré práce. Piplačka s animacemi byla jistě náročná, dle slov Radka Berana charakterizovali postavy dle jejich nátury a podle toho volili materiály, barevnost, nákladnost a okázalost vizuálního ztvárnění. Rovněž i jednotlivá království byla ztvárněna jinak, to dobré (krále Miroslava) v podobě mírné rovinky moravského Toskánska a to zlé (Půlnoční království) v podobě špičatých hor s jehličnany možná Česko-Saského Švýcarska. Hrad princezny Krasomily není žádný konkrétní z českých hradů, kterými se autoři pouze inspirovali, aby vytvořili vlastní originál. Na základě primitivních kreseb byly vytvářeny 3D modely, kam byly vkládány jednotlivé postavičky, které se dále detailně dolaďovaly, co se týče například nosu, pih, účesu, róby a světla a stínu. Možná se animace nebudou líbit všem, nicméně jsou velmi kvalitní, nákladné a srovnávané například s kozím příběhem (2008), který ač byl velmi povedený a moc se mi líbil, tak byl ještě předčen v současnosti novějšími způsoby animace. Tato forma zpracování dovolila autorům pohádky fantastičtější scény, které by zkrátka nebyly v hrané verzi reálně možné (například jízda na kládě s loopingem, lezení po nebezpečných skalách či boj ve mlýnici a s větrnými lopatami).
Nemyslím si, že by nová verze byla příliš moderní, kýčovitá či přespříliš barevná. Naopak si myslím, že je veselá, dětsky hravá, pestrá a moderní, což se mi bohužel asociuje i se slovy bezduchá, prázdná, jalová – ale to je přesně to, co teď frčí a co se malým dětem líbí. Černobílí charismatičtí herci byli nahrazeni barevnými ač bezduchými obrazy. V pohádce se setkáme s mnoha pohádkovými archetypy jako je krásná, ale zkažená princezna, moudrý a silný král, který princeznu napraví, nebo slabý a ovladatelný starý král, který už na svou práci nestačí. Obě hlavní postavy jsou vykresleny jako krásní mladí lidé ač v případě jasné princezny Krasomily s jistými vadami na charakteru, zato král Miroslav je čestný, rovný a charakterní jako Mirek Dušín z Rychlých šípů. Nezdá se mi, že by princezna měla nablblého psa a příliš velké oči, to se tak prostě v animacích dělá, aby bylo na co koukat. Na druhou stranu je pravda, že někdy i méně znamená více, jako například méně kýče, méně animací, méně veselí. Co nelze upřít je absence proletářské agitace a opěvování práce revolučními písněmi. Pohádkou provází hudba, která je zdařilá, na které se autorsky podíleli Ondřej Brousek a Ondřej G. Brzobohatý. Hlavní ideou pohádky zůstává především láska jako jediný lék na lidskou marnivost a pýchu, což se může jevit sice jako otřepané klišé, ale po skutečném hlubokém zvážení bude láska asi skutečně tím pravým kořením života.
Moderní pyšné princezně rozhodně nelze upřít zevní krásu, barevnost, veselost a nákladnost animací, ale přesto já jako konzervativec mám osobně radši českou hranou klasiku ač v černobílém provedení, ze které více cítím skutečné emoce. Děj víceméně s mírnými odlišnostmi kopíruje původní pohádku Boženy Němcové, například pejsek Bijou byl přidán, moderní podání se mi však jako dospělákovi jeví mírně plytce, povrchně a kýčovitě, ale z lásky k pohádkám dávám krásných 50%.
Nejnovější komentáře