Kam mizí louže? Prochází světlo skrz předměty? Jak se můžeme zahřát? Dětská zvídavost mnohdy nezná mezí. Velice důležité je vnímat okolní svět všemi smysly. Všímat si zákonitostí, které nejsou vždy samozřejmostí. Kniha Vědci v mateřské škole vám k tomu určitě pomůže.
Publikace je rozdělena na několik kapitol, ve kterých zkoumáme světlo, teplo, zvuk, tání, tuhnutí a vypařování. V úvodu knihy naleznete jaké badatelské aktivity můžete s dětmi využít. Věda se neučí zpaměti. Odpověď je vhodné dětem neposkytnout hned, zkoumat jevy kolem sebe. Vybrat vhodné aktivity pro rozvíjení dětí. Témata se mohou zdát těžká, ale jsou nesmírně lákavá pro jejich dušičky. Úkolem dětí je zkoumat různé zákonitosti a vyvozovat vlastní závěry. Umožnit dětem objevovat nové informace, děti se spontánně učí a jejich bádání považují za hru – experimentují, pozorují, komentují a dělají pokusy.
Badatelské aktivity zahrnují manipulování, pozorování, pokus, experimentování, konstruování a vytváření modelů. Pro pokusy budete potřebovat předměty denní potřeby.
Kniha byla zpracována formou interview, děti měly možnost se vyjádřit, doplněno dětskou kresbou, odboural se tím strach mluvit, že něco řeknou špatně a ostatní se jim budou smát. Součástí aktivit jsou pro lepší pochopení uvedeny dialogy učitelky a dětí. Dostatek fotodokumentace nám umožní lepší pochopení aktivit. Pokusy začínají motivací, nějakým problémem či skutečností z běžného života – ve škole, doma. Děti navrhují řešení a postupy bádání. Velice důležitá je reflexe prožitého, bádaného problému. Před vlastním rozhovorem navodíme téma, kdo jsou vlastně vědci, co dělají, jak vypadají a co ke své práci potřebují. Součástí jednotlivých pokusů je teoretická část o problematice, záznamy dialogů, seznam pomůcek, fotodokumentace a obrázky k pokusům.
Na knize se mě moc líbilo to, že to není pouze teorie, ale praktické úkoly a pokusy, které můžete s dětmi realizovat. Už se moc těším, až je s dětmi v mateřské škole vyzkouším. Bohatá fotodokumentace umožní pochopení daného problému bez větších potíží. Tuto příručku bych doporučila všem rodičům a prarodičům nejen nadaných dětí, učitelkám mateřských i základních škol, vedoucím různých volnočasových aktivit, či vychovatelkám v družině.
Autor: Dagmar Krupová, Ivana Rochovská
Žánr: metodická příručka
Vydáno: 2018 , Portál, Praha
Počet stran: 135
Vazba knihy: brožovaná
ISBN: 978-80-262-1391-8.
Nejnovější komentáře