Lisbeth Salander je zpět. Špičková hackerka, která při svém posledním dobrodružství odhalila celosvětovou konspiraci se svojí biologickou rodinou v čele, se dočkala třetího zpracování. Po švédském originálu s Noomi Rapace v hlavní roli a vydařeném americkém remaku od Davida Finchera s Rooney Mara, se producenti rozhodli raději pokračovat adaptací čtvrtého dílu knižní série, kterou po Stiegu Larssonovi převzal další švédský autor David Lagercrantz. Jak se vydařila adaptace čtvrtého dílu série Millenium pod taktovkou talentovaného Fede Alvareze s Claire Foy z The Crown v hlavní roli osobité hackerky?
Několik let poté, co se Lisbeth Salander (Claire Foy) vypořádala se svojí minulostí a zastavila svého otce, který byl jedním z největších mafiánů nejenom v Evropě, se dostává opět do ohrožení, když ji jedna z jejich posledních zakázek přivede do hledáčku NSA. Z hackerky, která trápí vlivné muže, kteří si vybíjejí zlost na ženách, se nyní stává nejhledanější zločinec po kterém jde nejenom švédská tajná služba a NSA ale také kriminální organizace s napojením na mafii. Všichni chtějí jediné, program, který Lisbeth ze serverů NSA ukradla - unikátní program který má možnost vzdáleně ovládat nukleární arzenál po celém světě...
Rozhodnutí pokračovat v příbězích, spíše než dělat další zbytečný remake bylo asi nejlepším, co producenti mohli udělat. Škoda jen, že si nechali talent Davida Finchera a padnoucí duo Rooney Mara a Daniel Craig ujít. Jistě, Fede Alvarez coby režisér a Claire Foy v roli talentované hackerky nejsou vyloženě špatná náhrada, ona preciznost předešlé americké varianty filmového Milénia se zkrátka těžko replikuje, když za ní stojí jeden z nejlepších režisérů současné generace. Dívka v pavoučí síti je navíc přímým pokračováním jak švédské tak americké verze (byť některé momenty vlastně ignoruje - tedy je přímým pokračováním které se tak trochu vymezuje) takže si o srovnání s předešlými filmovými adaptacemi přímo říká.
Jistě, člověk který o této sérii nikdy neslyšel a žádný z předešlých dílů neviděl nebo nečetl, bude mít nejspíše v některých momentech trochu problém se orientovat (v momentech kdy film funguje spíše jako díl skládačky než samostatný kus) a v jiných mu zase bude hrát tento fakt do karet (v momentech kdy film ignoruje nebo přepracovává některé momenty z předešlých knih/filmů aby jeho vlastní příběh lépe fungoval. Faktem ale je, že v některých částech film docela vlastně nefunguje, neboť příběh nedává smysl ani v jedné rovině a působí vyumělkovaně - nejvíce viditelné je to v závěrečném dialogu na skále, jehož první část nedává v žádné ze souvislostí ani na moment smysl.
Příběh a jeho realizace je totiž v případě Dívky v pavoučí síti tím jednoznačně nejslabším článkem celého filmu. Spousta věcí v průběhu těch dvou hodin v kině působí nahodile nebo naopak přehnaně vykonstruovaně takovým způsobem, že by i Sherlocku Holmesovi padla spodní čelist. Extrémní způsob jakým tvůrci pracují s principem pravděpodobnosti a snaží se vás přesvědčit o genialitě aktérů docela narušují imerzi. Je tedy problém po několika vyhrocených momentech filmu důvěřovat jako plynulému ději spíše než sledu vykonstruovaných momentů.
Na druhé straně je herecká i režijní složka poměrně překvapivě slušná. Claire Foy i přes moji počáteční nedůvěru dokázala v roli Lisbeth Salander zafungovat na výbornou a, upravujíc si postavu trochu pro sebe, ona jako představitelka hlavní role funguje na výbornou. Fede Alvarez se navíc snaží svým osobitým způsobem adaptovat styl Davida Finchera a dodat tomu trochu svého umu a nápaditosti. Jistě, ona preciznost a řemeslná vypilovanost tomu chybí, s atmosférou ovšem film pracuje dokonale a díky slušné kameře Pedra Luqueho je řemeslná stránka filmu tím, co film drží i ve slabších momentech stále na nohách.
Slušná hudební kulisa Roque Bañose navíc tepe do rytmu filmu i když děj přešlapuje možná až zbytečně na místě. díky oné temné atmosféře a všudy přítomnému nepříjemnému pocitu se snímku daří úspěšně prodat i momenty, které by normálně neprošly. Jednou výtkou na adresu filmu kterou bych ještě zmínil je snaha replikovat fenomenální titulkovou sekvenci Davida Finchera, která postrádá v případě tohoto filmu onu hravost, důmyslnost i výrazný hudební motiv. Díky tomu působí jako snaha vyvolat povědomé pocity lacinou náhražkou. Což je trochu škoda, protože když na chvíli pominu slabší dějovou stránku, není tohle pokračování vyloženě špatným pokračováním předešlých příběhů.
Dívka v pavoučí síti je ve výsledku záležitostí spíše pro fanoušky knižní série / filmů, byť proti nim několikrát brojí. Zpracováním se jedná o výrazný upgrade oproti původním švédským filmům (byť stále mílovými kroky za americkým remakem), kterého zrazuje slabá dějová linka a její ne vždy docela šťastná realizace. Claire Foy v hlavní roli funguje překvapivě dobře a atmosféra drží Dívku v pavoučí síti i v momentech kdy to vše úplně tak nefunguje. Jako taková trochu béčková kriminálka se severským nádechem funguje tenhle film docela slušně. To je ale tak vše, co lze od tohoto dílu příběhů švédské hackerky čekat.
Třetí verze filmového Milénia jako slušná kriminálka docela funguje i bez předchozí znalosti, avšak tam kde řemeslná stránka a Claire Foy v hlavní roli tuhle kapitolu zachraňují, filmu podráží nohy dějová linka a její ne vždy zrovna šikovná realizace, která ne zřídkakdy působí až přehnaně vykonstruovaně a uměle. Pokud od tohoto filmu nečekáte velké věci ale jen v rámci možností slušnou kriminálku v severském duchu, pak směle do toho. Nic víc toho ale v sobě Dívka v pavoučí síti neskrývá.
Dívka v pavoučí síti (The Girl in the Spider’s Web, The Girl in the Spider’s Web: A New Dragon Tattoo Story, Dievča v pavúčej sieti) Krimi / Drama / Thriller USA, 2018, 111 min Režie: Fede Alvarez Předloha: David Lagercrantz (kniha) Scénář: Steven Knight, Fede Alvarez, Jay Basu Kamera: Pedro Luque Hudba: Roque Baños Hrají: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Sverrir Gudnason, Stephen Merchant, Vicky Krieps, Synnøve Macody Lund, Cameron Britton, Mikael Persbrandt, Volker Bruch, Claes Bang, Carlotta von Falkenhayn, Alexander Yassin, Johan Eriksson, Hendrik Heutmann Producenti: Scott Rudin, Amy Pascal, Elizabeth Cantillon, Eli Bush, Søren Stærmose, Ole Søndberg, Berna Levin Střih: Tatiana S. Riegel Scénografie: Eve Stewart Kostýmy: Carlos Rosario Nevhodný mládeži do 15 let V kinech od:08.11.2018 Falcon V kinech od:08.11.2018 Itafilm V kinech od:09.11.2018 Sony Pictures
21. června 2022 Austrálie Baze Luhrmanna nemusíme asi douho představovat, stačí připomenout dva jeho nejvýznamnější a oba kontroverzní projekty Moulin Rouge! a Romeo + Juliet. Snaží se vyšlapovat na nová území a […] Posted in Retro filmové recenze
28. května 2013 Pig Hunt (2008) Víkendový lov, buranská rodinka, plantáže marihuany a obří divočák… John se vydává společně se svou dívkou Brooks a třemi přáteli na loveckou chatu svého nedávno zemřelého […] Posted in Horory
19. února 2014 DOBRODRUŽSTVÍ PANA PEABODYHO A SHERMANA Pan Peabody je nejdokonalejší pes na světě a společně se svým nezbedným synkem Shermanem používá stroj času nazývaný ČASOMAT, aby společně zažili neskutečná dobrodružství, která si člověk […] Posted in Filmové premiéry
2. května 2024 Morální kompas Máte rádi romány Danielle Steel? Chcete si přečíst velmi silný příběh z jedné prestižní střední školy? Tak právě vám je určen román s názvem Morální kompas. Střední škola svatého Ambrože […] Posted in Recenze knih
26. února 2023 Osudné svědectví Máte-li rádi detektivku Eriku Fosterovou s jejími náladami a chutí do akce, pak si jistě nenechte ujít tuto knížku. Robert Bryndza posílá do světa další svou knihu, tentokrát opět s […] Posted in Recenze knih, Recenze, Krátké recenze
25. srpna 2024 Čarodějky-tak jako existuje den, existuje i noc Máte rádi romány Karin Krajčo Babinské? Chcete si přečíst velmi silný příběh několika generací? Zajímají vás bylinky, tajemno i výklad karet? Tak právě vám je určen román s názvem […] Posted in Recenze knih
3. května 2019 RECENZE – Hluchavky Autor: Luboš PandaNakladatelství: vydáno nákladem autoraRok vydání: 2018Počet stran: 300ISBN: 978-80-270-4891-5Anotace:Honza a Eva, každý z jiného prostředí, ale oba se stejným handicapem […] Posted in Recenze knih
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře