Anon

rp Anon7.jpgrp Anon7.jpg
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Původem novozéland­ský reži­sér Andrew Niccol se před lety před­ve­dl se vší pará­dou se svým debu­tem Gattaca, na kte­rý navá­zal více či méně úspěš­ný­mi sce­náris­tic­ký­mi (Truman show) a režijně-scénáristickými (Simone, Obchodník se smr­tí a Vyměřený čas) poči­ny. Jeho tvor­ba v posled­ních letech už je ovšem jiná liga. Z hlu­bin prů­mě­ru a zapo­me­nu­tel­nos­ti jej však měl vyhra­bat ambi­ci­oz­ní pro­jekt Anon kte­rý se v našich kon­či­nách dostal začát­kem květ­na do nabíd­ky plat­for­my Netflix. Podařilo se Netflixu koneč­ně zaskó­ro­vat s touhle novin­kou nebo se jed­ná o dal­ší mrz­ký kou­sek, po kte­rém za pár týd­nu nikdo ani neštěk­ne? 


V neda­le­ké budouc­nos­ti, kdy tech­no­lo­gic­ký pokrok eli­mi­no­val z kri­mi­na­li­ty fak­tor ano­ny­mi­ty díky inte­gro­va­né­mu digi­tál­ní­mu sys­té­mu pří­mo v lid­ském moz­ku, se poli­cej­ní detek­tiv Sal Friedman (Clive Owen) setká­vá se sérií pří­pa­dů, kdy nezná­mý pacha­tel doká­zal obe­jít zabez­pe­če­ní, kte­ré tyto sys­témy mají, a hacknout pří­mo paměť zavraž­dě­né­ho. Někdo s tako­vý­mi schop­nost­mi je nejen nebez­peč­ný pro pří­pad­né obě­ti ale také pro celý sys­tém, neboť díky tako­vé­mu­to pacha­te­li vyvstá­vá otáz­ka, k čemu tenhle důmy­sl­ný sys­tém pak vlast­ně je. Hlavní pode­zře­lou se stá­vá obrat­ná ano­nym­ní hac­ker­ka (Amanda Seyfried), kte­rá byla kon­tak­to­vá­na vše­mi zavraž­dě­ný­mi na špi­na­vou prá­ci...
Co si bude­me poví­dat, poten­ci­ál by ve fil­mu Anon byl. I když to celé půso­bí jako mož­ná až pří­liš oka­tá vykrá­dač­ka sedm let sta­ré epi­zo­dy seri­á­lu Černé zrca­dlo s názvem Celá tvá his­to­rie (těch nápad­ných podob­nos­tí nad rámec hlav­ní­ho kon­cep­tu je tam více než dost), onen twist s hac­ko­vá­ním a poli­cej­ním vyšet­řo­vá­ním vyu­ží­va­jí­cím tuhle tech­no­lo­gii ovšem dával hod­ně pro­sto­ru pro to, jak si hrát s divá­kem a vlast­ně s celým pří­bě­hem vražd v téměř doko­na­lém sys­té­mu sle­do­vá­ní lidí a jejich akcí. 
Jenže výsle­dek je dale­ko smut­něj­ší. Andrew Niccol se bohu­žel ani jako reži­sér ani jako scé­náris­ta nevrá­til v nej­lep­ší for­mě a byť někte­ré momen­ty mají poten­ci­ál být něčím více, Anon je ukáz­ko­vým pří­pa­dem fil­mu, kte­rý s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí na papí­ře zněl poměr­ně dob­ře a nápa­di­tě, v pohy­bu už to ovšem tako­vá slá­va není. Interiérové i exte­ri­é­ro­vé scé­ny mají tako­vý ten béč­ko­vý nádech raných fil­mů nové­ho tisí­ci­le­tí (což by neby­lo na ško­du) čas­to ovšem atmo­sfé­ru naru­šu­je prá­ce s kame­rou, kte­rá sice zkou­ší nové věci, nicmé­ně tře­ba POV zábě­ry jsou u dru­hé­ho či tře­tí­ho pou­ži­tí už spí­še otrav­né než ozvláš­ťu­jí­cí. Celkově pak akce půso­bí díky kame­ře tro­chu div­ně a ruši­vě. Za kame­rou totiž sto­jí Amir M. Mokri, kte­rý má na kon­tě sice tře­ba Muže z oce­li nebo dru­hé Mizery, ale také Transformers: Zánik nebo Pixely. Snaha o to zakom­po­no­vat do zábě­rů rádo­by půso­bi­vé tech­no­lo­gic­ké hova­di­ny tomu­to roz­hod­ně nepo­má­há. 
Tam kde ovšem nefun­gu­je vizu­ál­ní strán­ka a výpra­va fil­mu, to ovšem neza­chrá­ní ani scé­nář. Předvídatelné, i přes ori­gi­nál­ní slož­ky ve výsled­ku kupí­cí jed­no klišé a ste­re­o­typ přes dru­hé a rádo­by šoku­jí­cí. Pokud jste nikdy nevi­dě­li žád­né sci-fi, mož­ná to na vás zapů­so­bí, pokud jich ale máte za sebou ale­spoň pár, film nemá moc čím pře­kva­pit. A ne, oprav­du ta nuce­ná naho­ta kaž­dých cca 15 minut fil­mu zrov­na pozi­tiv­ní body fakt nepři­dá. Je tedy tuplem ško­da, že tře­ba tako­vý Clive Owen to z pozi­ce jed­no­ho z nej­vět­ších brit­ských sym­paťá­ků v Hollywoodu dotá­hl až do fil­mů podo­boné­ho raže­ní. Byť se sna­ží, tam kde není dob­rý scé­nář, jsou sna­hy mar­né. I tak je jeho detek­tiv asi tím nej­lep­ším na celém fil­mu, seč se vám film sna­ží kde to jen jde vnu­tit hac­ker­ku v podá­ní Amandy Seyfried, kte­rá se na podob­nou roli úpl­ně neho­dí (čás­teč­ná inspi­ra­ce v Lisbeth Salander tomu roz­hod­ně nepo­má­há). 
Pro koho tedy Anon je? Abych prav­du řekl, nevím úpl­ně komu tuhle novin­ku dopo­ru­čit. I když totiž máte rádi tyhle sci-fi béč­ka, moc argu­men­tů pro to, proč strá­vit 100 minut ve spo­leč­nos­ti téhle podí­va­né vám Anon nedá. Tuctový sci-fi thriller, kte­rý si o sobě mys­lím, že je důmy­sl­něj­ší a nápa­di­těj­ší, než ve sku­teč­nos­ti je. Především je ale ukáz­kou toho, že i kdy­si nápa­di­tí tvůr­ci mohou postu­pem času upad­nout do hlu­bin hod­ně pochyb­né­ho prů­mě­ru. Anon není vylo­že­ně špat­ný nebo nekou­ka­tel­ný film, jen je neza­jí­ma­vý, nuce­ný a důle­ži­tý až hrůza. Technologické hova­di­ny oko­lo sotva drží pohro­ma­dě a spous­ta věcí sotva dává smy­sl nad rámec tvr­ze­ní je to tak, pro­to­že to tak je (ať to dává smy­sl nebo ne). Pokud tohle zní jako něco, u čeho chce­te strá­vit večer, tak smě­le dál.       
Po všech ohle­dech prů­měr­né sci-fi, kte­ré si o sobě mys­lí více, než na co vlast­ně má. Trestuhodně oko­pí­ro­va­ná epi­zo­da Black Mirror v pod­stat­ně slab­ším, méně pro­myš­le­ném a hod­ně nuce­ném podá­ní. Podivná kame­ra a nepří­liš pře­svěd­či­vé zpra­co­vá­ní tomu roz­hod­ně pří­liš nepo­má­ha­jí. 

Anon
Sci-Fi / Thriller

USA / Německo, 2018, 100 min

Režie: Andrew Niccol
Scénář: Andrew Niccol
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Amanda Seyfried, Clive Owen, Colm Feore, Sonya Walger, Mark O’Brien, Iddo Goldberg, Rachel Roberts, Marco Grazzini, Conrad Coates, Mayko Nguyen, Sara Mitich, Damon Runyan
Producenti: Andrew Niccol
Střih: Alex Rodríguez
Scénografie: Philip Ivey
Kostýmy: Christopher Hargadon

Na Netflixu od:  4.05.2018 
Velká Británie V kinech od: 11.05.2018

https://www.csfd.cz/film/429240-anon/
https://www.imdb.com/title/tt5397194/





Podívejte se na hod­no­ce­ní Anon na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Halas, Pancíř a Nic víc
12. září 2025Halas, Pancíř a Nic vícDnešní příspěvek nebude klasickou recenzí, protože to, co chci recenzovat taky není klasický film. Respektive není to klasické audiovizuální dílo, které si pod pojmem film na první dobrou představíte. Ale protože si myslím, že má smysl…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře