http://www.csfd.cz/film/269231-zdrojovy-kod/
V kinech ČR od: | 21.04.2011 |
---|---|
V kinech SR od: | 07.04.2011 |
Režie:
Hudba:
Hrají:
Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Farmiga, Jeffrey Wright, Russell Peters, Albert Kwan, Scott Bakula
Duncan Jones, syn slavného muzikanta Davida Bowieho se do velké filmové tvorby uvedl před dvěma roky parádním sci-fi snímkem Moon a nebýt studia, mohla z toho být i nějaká ta nominace na cenu akademie. Jones se však rozhodl ukázat, že to nebyla jen náhoda a přichází s dalším snímkem, opět laděným do sci-fi tématiky, ovšem tentokrát poněkud jiným směrem. Přichází se Zdrojovým kódem, který je o tolik jiný než jeho prvotina a přesto v mnoha ohledech úplně stejný.
Jednoho dne se vojenský kapitán Colter Stevens probudí místo v Afghánistánu, kde je na misi se svojí jednotkou, ve vlaku směřujícím do Chicaga. Zjišťuje však, že ačkoliv netuší jak se ve vlaku ocitl nebo proč tam vůbec je, žena sedící naproti němu, Christine, jej zná a cestuje s ním. Zanedlouho mu dochází, že není sám sebou, nicméně je v těle jednoho z cestujících vlaku, učitele historie Seana, kterého spolu s dalšími více jak sto cestujícími zanedlouho rozmetá masivní výbuch způsobený bombou umístěnou ve vlaku. Stevens se totiž ocitá ve speciálním vládním vojenském programu, který umožňuje pomocí přístroje napojeného na mozek zemřelého Seana prožít posledních 8 minut jeho života. Kapitán Stevens tak má vždy jen 8 minut nato, aby zjistil kde byla bomba umístěná a kdo ji tam umístil, neboť atentátník vyhrožuje odpálením další bomby, tentokrát přímo ve středu Chicaga.
Zápletka filmu je již od začátku jakousi sci-fi thrillerovou variací na snímek Na hromnice od den více. S tím rozdílem, že zde nepobíhá Bill Murray. Duncan Jones se totiž nebál vypůjčit si tak nějak od všeho trochu a nebál se přidat i existencionální podtexty známé právě z jeho prvotiny Moon. Díky omezenému prostoru se mu také podobně podařila vykreslit hutná ale přesto silně uvěřitelná atmosféra, která diváka chytne a nepustí. A to i přes z počátku poněkud náročnější úvod do děje.
Co se týče zpracování se totiž Jones nebojí, dá se říct laškovat se zavedenými formami a inspiracemi snímků a režisérů již dávno zažitých. Kromě opět mrazivě působivé vizuální stránky se totiž nebojí veřejně si vzít inspiraci například v Hitchcockovi a celé to zabalit místy do formálního stylu devadesátých let. K tomu mu navíc pomáhá i naprosto parádní soundtrack z rukou Chrise Bacona. Zdrojový kód tak i přes místy nerozvážné pomyslné neopatrné klopýtnutí šlape celou dobu skvěle a rozvoj dvou dějových rovin je silně sympatický, doplněný naprosto strhujícím finále.
A tak i přes poměrně silné žánrové zasazení snímku se zdrojový kód stal zatím jedním z nejpovedenějších snímků letošní filmové nabídky. Milovníci komorních kostýmních dramat z něj zrovna nadšení asi dvakrát nebudou, nicméně diváci, kteří i u filmu rádi přemýšlejí a nedělá jim problém sledovat více realit budou myslím nadmíru spokojeni. Navrch k tomu pár paradoxů. To vše ve vydařené stylové formě podkreslené skvělou hudbou. co víc si přát.
Představte si, že se vzbudíte v těle jiného člověka a máte osm minut na to, abyste zachránili vlak před bombovým atentátníkem. Zdrojový kód jen potvrzuje, že z Duncana Jonese se stává velmi zajímavý tvůrce s citem pro působivou vizuální stránku a hutnou atmosféru. Jake Gyllenhaal coby voják uvězněný v těle cizího člověka snažící se jednak zachránit svět a druhak zjistit svůj vlastní osud. To vše podkreslené stylovou hudbou Chrise Bacona která jen dokazuje, že když se smíchá několik inspirací dohromady a přidá se trocha vlastního nadhledu, může z toho vzniknout sakra zajímavý snímek s parádním finále.
Nejnovější komentáře