Sledujeme příběh rytíře Antonia Blocka (Max von Sydow), který se se svým pomocníkem vrací z křižácké výpravy, na které strávil posledních deset let. Vrací se do kraje, kde by měl být jeho domov, nalézá tu však jen strach, nejistotu a smrt. Krajem se neúprosně šíří morová nákaza a bere ssebou každého, kdo se jí zlíbí. Morální úpadek je na druhé straně doprovázen extrémistickou vírou církve, která káže o konci světa. Když se jednoho dne rytíř probudí, stojí vedle něho smrt, aby si ho vzala s sebou. Nabídne jí šachovou partii a dokud jí nedohrajou, smrt si ho nevezme. Hrají o jeho život a přesto je každému jasné, že rytíř nemůže vyhrát. Ale ani jemu nejde o to zůstat živ, snaží se jen pouze ve zbývajícím krátícím se čase najít smysl života. V každém filmovém celku tohoto filmu se setkáváme s konfrontací života se smrtí. Smrt jako by tu svou krutostí a hlavně bezcitností vyhrávala, ale přesto nedokáže zničit vekerý život.
Bůh versus Ateismus
Po cestě zemí, kam se vrací vchází rytíř Antonius Block do kostela, kde se snaží promlouvat s bohem, avšak v kostele najde jenom smrt, která se vydává za kněze a lstí tak z něho dostane, jak chce táhnout v příštím tahu v šachách. Rytíř se svěřuje se svou nejistotou, kterou má vůči víře. Jak říká: „Chci vědět, ne věřit ani tušit, nýbrž vědět!“, což je základní úskalí víry v boha, protože člověk to nebude nikdy vědět, ale bude vždy jen věřit že nějaký bůh existuje. Zde také vysvětluje, důvod své hry se smrtí: chce vykonat za svůj život alespoň jeden smysluplný skutek, něco co by dokázalo zalepit jeho prázdný život, který až do této doby vedl. To je velmi zásadní otázka, kdy nás konfrontace se smrtí nutí zamyslet, jestli jsem už vykonali něco, na co bysme mohli být hrdí, něco, čím bysme naplnili svůj život... To vše ještě podtrhuje scéna, kdy komedianti, kteří se ubydleli ve vesnici pořádají před obecenstvem své fraškovité představení a náhle přichází průvod mnichů, kteří vnesou do všech zůčastněných strach a káží o nevyhnutelné smrti pro všechny. Výborně udělaná scéna, kdy vidíme vlastně církev, jako živitele strachu, vyprázdněné od „boží spásy“ a pouhým prázdným „sdružením“. Rytíř nalézá v komediantech chuť k životu, jejich nezkaženost a rozhodne se cestovat s nimi. Avšak smrt si ho nachází a on, v poslední fázi hry šach jí prodlužuje, aby dal šanci komediantům utéct a žít život dál.
Sedmá pečeť
Bergman jako mistr ve vyprávění
Atmosféra tohoto filmu je strhující. Bergman pracuje s prvky horroru, dramatu, alegorie i komedie. I přes své stáří má film neustále co nabídnout a nenudí v žádném okamžiku. I naponěkolikáté nacházíte ve filmu spoustu nových znaků a metafor, které pokládají spoustu nových otázek. Tématem smyslu života a strachu smrti se však Bergman nezabývá pouze v tomto filmu, celá jeho filmografie je prostupována otázkami o smyslu existence, precizne odvyprávěných a filmově pro diváka stravitelných. Právem se tento film řadí ke špičce světové kinematografie. Tento text není ani recenzí, či nějakým rozborem, jen jakousi fanouškovskou rekapitulací a poctou Bergmanově filmu. Pojďme si o něm popovídat do diskuze pod článek, vždyť i vás nějak oslovil...
Nejnovější komentáře