„Nároky na pedagogickou profesi stále vzrůstají, zvyšuje se počet žáků a studentů se specifickými vzdělávacími potřebami, stoupá pedagogická odbornost řady rodičů a jejich zájem o spolupráci se školou. Na druhé straně se však učitelé setkávají i s výrazným nezájmem některých zákonných zástupců žáků o školní vzdělávání jejich dětí. Stresové faktory, které na osobnost učitele působí ze všech stran, vedou u pedagogů nejen k častému poškození jejich zdraví, nárůstu psychosomatických obtíží, ale zejména ke stále častějšímu výskytu syndromu vyhoření.“
Právě na uvedený fenomén moderní doby se snaží reagovat publikace Markéty Švamberk Šauerové Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele.
Po publikaci s názvem Jak přežít svou vlastní pubertu s učiteli a rodiči, určené pro dospívající a vydané v Gradě před dvěma lety přichází autorka s knihou, zacílenou na pedagogy. Psycholožka Švamberk Schauerová nabízí učitelům teoretická východiska pro porozumění vzniku a vývoji daného jevu. „Předkládá techniky účinné prevence, jimiž mohou učitelé pečovat o vlastní duševní zdraví a předcházet vzniku syndromu vyhoření (případně redukovat jeho dopady v situaci, kdy k projevům vyhoření již došlo).“
Po předmluvě autorky, v níž vysvětluje vlastní motivaci k sepsání knihy a úvodu přichází na řadu šest kapitol.
Ta první se týká duševního zdraví a zdravého životního stylu. „Kázání“ o složkách zdravého životního stylu může čtenáře odrazovat, stejně jako poučky o rizikových faktorech ovlivňujících zdravý životní styl. Jenže je to tak – většina z nás svému tělu škodí vědomě, a tak neškodí si základy zdravého životního stylu zopakovat.
Druhá kapitola pojednává o stresu a jeho vlivu na duševní zdraví. Autorka se v ní věnuje také příčinám stresu u pedagogických pracovníků a troufám si říci, že alespoň v jedné z podkapitol se tak říkajíc „najde“ snad každý pedagog.
Na syndrom vyhoření a jeho vliv na duševní zdraví učitelů je zaměřená třetí kapitola, a to jak na jeho příčiny a příznaky, tak na prevenci, diagnostiku a autodiagnostiku.
Čtvrtá kapitola ve mně vzbuzovala úsměv – týká se duševní hygieny a autorka v ní až propaguje welness programy pro učitele. To je skvělá myšlenka, ale nedotažená do konce, protože platy ve školství stále ještě neumožňují pedagogům absolvování takových welness programů několikrát ročně.
Snad nejdůležitější kapitolou knihy je pátá kapitola nazvaná Techniky osobnostního rozvoje jako součást prevence duševního zdraví a prevence vzniku syndromu vyhoření. Nabádá k bilancování, změně negativního myšlení v pozitivní, uvědomění si vlastních úspěchů, k sebepoznání a k nácviku sebepřijetí.
Poslední kapitolou je pojednání o rozvíjení profesních kompetencí jako prostředku podpory duševního zdraví a prevence syndromu vyhoření. Autorka seznamuje s možnostmi celoživotního vzdělání, kazuistickými semináři, pomocí školního psychologa ale i s koučinkem nebo mentoringem.
Po kapitolách závěr a shrnutí následují přílohy. Díky některým z nich si učitelé mohou ověřit, jak na tom se svým duševním zdravím jsou. Najdete zde pracovní list „profil osobnosti“, orientační dotazník, ale i doporučovaná balanční cvičení nebo záznamové listy k autokoučinku.
Osobně mě kniha zklamala, neobsahovala takřka žádnou kazuistiku a některé definice pojmů byly příliš obecné, nic neříkající a jakoby „na vodě“.
Za její přínos pokládám hlavně přílohy a také seznam literatury.
Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele
Autor: Markéta Švamberk Šauerová
Žánr: naučná literatura
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Grada Publishing a.s.
Počet stran: 276
Hodnocení: 70 %
Knihu si můžete koupit na stránkách Grada.cz.
Nejnovější komentáře