Ve čtvrtý říjnový den na blogu již tradičně dostávají prostor největší krásky ze stříbrného plátna. Po výběrech ze dvou lokálních scén (české a slovenské) se nyní podíváme mezi celosvětové hvězdy, které se zrodily za velkou louží ve Spojených státech amerických a v mekce filmového průmyslu - Hollywoodu. I tentokrát je rozpětí velké od dnes již legendárních ikon z padesátých a šedesátých let přes reprezentantky silných generací X a Y až po jednu aktuálně zářící hvězdu, která na svět přišla až po roce 2000. Samozřejmě, že se mi (ostatně jako vždy) celá řada krasavic do výběru nevešla, ale snažil jsem se, aby ve vybrané desítce byly opravdu ty nejvýraznější zástupkyně několika generací amerických hereček.
Marilyn Monroe
(*1.6.1926 - +4.8.1962)
Jaká by to byla desítka největších hollywoodských krasavic bez vůbec nejznámějšího filmového sexsymbolu všech dob. Tato legendární blondýna podepsala již ve dvaceti letech kontrakt s legendárním filmovým studiem 20th Century Fox. Její první role ve feministickém muzikálu The Shocking Miss Pilgrim (1947) byla pouze hlasová (telefonní operátorka). První skutečnou rolí pak byl štěk v dramatu Nebezpečná léta (1947), první hlavní role přišla s muzikálem Ladies Of The Chorus (1948). Opravdu ji však proslavil až film noir Asfatlová džungle (1950), kde ztvárnila malou, ale výraznou roli Angely Phinlay. Následovalo oscarové drama Vše o Evě (1950), screwballová komedie Omlazovací prostředek (1952) nebo další filmy noir V odsidlech noci (1952), Klepáním se neobtěžuj (1952) a Niagara (1953). Role přihlouplých blondýnek vytvořila v komediích Páni mají radši blondýnky (1953) a Jak si vzít milionáře (1953). Svou vůbec nejznámější roli zpěvačky a ukulelistky Sugar Kane Kowalczyk vytvořila v legendární komedii Někdo to rád horké (1959). V té době s ní však již byly při natáčení problémy, jelikož se kvůli závislosti na prášcích mnohokrát nesoustředila a chodila pozdě na natáčení. Jejím posledním filmem bylo akční drama Mustangové (1961), jehož natáčení kvůli hereččině závislosti (k práškům se přidal i alkohol) neprobíhalo v příznivé atmosféře. V posledním roce svého života stihla ještě způsobit jeden obrovský skandál, kdy prezidentu Johnu Fitzgeraldu Kennedymu zazpívala narozeninovou zdravici ve velmi odvážných šatech, pročež se pak spekulovalo o jejich údajném románku (v té době byla Marilyn rok po rozvodu s dramatikem Arthurem Millerem, se kterým žila čtyři roky). Monroe zemřela 4. srpna 1962 v pouhých 36 letech, přičemž její smrt provázely mnohé konspirační teorie. Jisté však je, že tato legenda mezi filmovými kráskami svou obří slávu nezvládla a s ní spojený bohémský život se jí stal osudným.
Grace Kelly
(*12.11.1929 - +14.9.1982)
V padesátých letech minulého století ovládala americké stříbrné plátno ještě jedna blondýnka, která však svou noblesou byla opakem dráždivé Marylin. Grace Patricia Kelly, rodačka z Philadelphie, se dala s určitou nadsázkou považovat z americkou předchůdkyni naší Dagmar Havlové, jelikož se v roce 1956 provdala za monackého knížete Rainiera III. a stala se kněžnou monackou. Ještě předtím však absolvovala bohatou divadelní i filmovou hereckou kariéru. Svou první hlavní roli si zahrála v představení „Don’t feed the Animals“. Následně i přes nesouhlas rodiny vystudovala Americkou akademii dramatických umění, po níž následovala první role na Broadwayi ve hře Otec. Ve filmu debutovala v noirovém dramatu Fourteen Hours (1951). Jen o pár měsíců později jí byla nabídnuta vedlejší role v klasickém westernu V pravé poledne (1952). Krátce poté podepsala sedmiletou smlouvu se studiem MGM. Prvním snímkem pod touto značkou bylo romanticko-dobrodružné drama Mogambo (1953), které se odehrávalo v africkém Nairobi a Kelly za něj získala Zlatý glóbus a první nominaci na Oscara. Hned dvakrát si zahrála ve filmech legendárního mistra hororu Alfréda Hitchcocka, konkrétně v mysteriózních thrillerech Vražda na objednávku (1954) a Okno do dvora (1954). Po boku populárního jazzového zpěváka Binga Crosbyho se objevila v hudebním dramatu Venkovské děvče, za který získala Oscara. Jejím posledním filmem byla romantická komedie The Swan ˇ(1956). Po svatbě s Rainerem III. pověsila hereckou kariéru na hřebík. Zemřela 13. září 1982 v důsledku autonehody, kdy se s dcerou Stephanií při návratu do Monaka zřítila ze skály, přičemž zároveň prodělala mrtvici a ztratila kontrolu nad vozem. Následujícího dne ji její manžel nechal odpojit od přístrojů, jelikož její zranění nebyla slučitelná se životem.
Elizabeth Taylor
(*27.2.1932 - +23.3.2011)
Po dvou blondýnách tu máme jednu legendární brunetku. Elizabeth Rosemond Taylor se na stříbrném plátně objevovala od útlého dětství, přičemž byla označována za nástupkyni Shirley Temple. Ke své průlomové roli v rodinném filmu Lassie se vrací (1943) se dostala jako náhradnice, když suplovala za herečku Marii Flynn a tato role z ní udělala hvězdu první velikosti. Vedle několika malých roliček (Jana Eyrová, Bílé útesy doverské) si zahrála hlavní dětské role ve filmech O velkou cenu (1944) a Odvážná Lassie (1945), což bylo pokračování Lassie se vrací. Jen o pár let později se začala přehrávat do dospělých rolí, ze kterých stojí za zmínku thriller Conspirator (1949), Kay v romantické komedii Nevěstin otec (1950), Angela v romantickém dramatu Místo na výsluní (1951), Maggie v dramatu Kočka na rozpálené plechové střeše (1958), Catherine v mysteriózním thrilleru Suddenly, Last Summer (1959), Gloria v dramatu Telefon Butterfield 8 (1960), Melissa v psychologickém dramatu Kdo se bojí Virgine Woolfové? (1966) nebo Kateřina v adaptaci Shakespearovy hry Zkrocení zlé ženy (1967). Její životní rolí se však bezesporu stala Kleopatra ve stejnojmenném koprodukčním filmu o nejslavnější egyptské a římské panovnici z roku 1963. Z pozdějších rolí ční především divadelní herečka Desiree z filmového muzikálu Malá noční hudba (1977). Prosadila se i v oblasti kosmetiky, vyvinula řadu voňavek a parfémů včetně toho s vlastní značkou, v čemž byla vůbec první celebritou. Jako jedna z prvních osobností se zapojila do boje proti AIDS, v roce 1985 spoluzaložila Americkou nadaci pro výzkum AIDS a v roce 1991 pak založila Nadaci Elizabeth Taylor AIDS. Zemřela v roce 2011 na srdeční zástavu ve věku 79 let.
Nicole Kidman
(*20.6.1967)
Nejstarší (byť jen těsně) žijící herečkou z této desítky je temperamentní zrzka australského původu, která se však narodila v havajském Honolulu, pročež má dvojí občanství. Svůj filmový debut Vánoce v divočině (1983) absolvovala již v 16 letech. Následovalo několik australských filmů a seriálů, avšak celosvětově ji proslavil až horor Úplné bezvětří (1989). Při natáčení sportovního snímku Bouřilvé dny (1990) se seznámila se svým pozdějším manželem Tomem Cruisem, za kterého se ještě téhož roku provdala, přičemž jejich manželství vydrželo 11 let než Cruise v roce 2001 požádal o rozvod. Společně se v mezidobí objevili v dobrodružném dramatu Navždy a daleko (1992) Rona Howarda a v erotickém thrilleru Spalující touha (1999). Její nejzásadnější role však přišly až v novém miléniu. Za roli smrtelně nemocné kurtizány Satine v romantickém muzikálu Moulin Rouge (2001) byla poprvé nominována na Oscara. Konkurenční cenu Zlatý glóbus jí vynesl mysteriózní horor Ti druzí (2001), v němž ztvárnila hlavní roli Grace, matky dvou dětí, která čeká na návrat manžela z války. Svého jediného Oscara získala za roli Virginie Woolfové v dramatu Hodiny (2002). Výrazně zaujala i hlavními rolemi ve válečném dramatu Návrat do Could Mountain (2003) nebo v komedii Stepfordské paničky (2004), což byl remake sci-fi thrilleru z roku 1975. V pozdějších letech sklidila velký ohlas zejména rolí bývalé právničky Celeste Wright v seriálu Sedmilhářky (2017) z produkce HBO. V roce 2006 se provdala za populárního australského country zpěváka Keitha Urbana (mimo jiné potoce American Idolu), se kterým má dvě děti.
Julia Roberts
(*28.10.1967)
Druhou zástupkyní ohnivých vlasů je královna romantických komedií, která je jen o čtyři měsíce mladší než Kidman. Debutovala na konci osmdesátých let v komedii Požární akademie (1987). O rok později následovala nízkorozpočtová romantická komedie Mystic Pizza, ve které vytvořila jednu ze dvou hlavních rolí sester portugalského původu (tu druhou hrála Annabeth Gish). Za vedlejší roli těžce nemocné diabetičky v dramedii Ocelové magnolie (1989) získala svůj první Zlatý glóbus a první nominaci na Oscara. Jen krátce poté se představila ve své vůbec nejslavnější roli prostitutky Vivian Wardové, které se ujme podnikatel a magnát Edward Lewis (Richard Gere), ve vlajkové lodi všech romantických komedií, „moderním Pygmalionu“ Pretty Woman (1990). V devadesátých letech patřila k vůbec nejobsazovanějším hollywoodským herečkám. Krátce po Pretty Woman získala tři hlavní a vážnější role, dělnici Hilary O’Neil v romantickém dramatu Zemřít mladý (1991), manželku investičního makléře Lauru Burney v psychologickém thrilleru Noci s nepřítelem (1991) a mladou studentku práv Darby Shaw v krimi thrilleru Případ Pelikán (1993). Jejím hlavním útočištěm však zůstaly romcomy, mezi něž můžeme zařadit i muzikál Woodyho Allena Všichni říkají: Miluji tě (1996), ale především populární snímky Svatba mého nejlepšího přítele (1997), Nevěsta na útěku (1999) a britský Nothing Hill (1999), ve kterém ztvárnila fiktivní hollywoodskou hvězdu Annu Scott. V novém miléniu vytvořila nejvýraznější role v životopisném dramatu Erin Brockovich (2000), v dramedii Úsměv Mony Lisy (2003), v romantickém dramatu Na dotek (2004) a v adaptaci divadelní hry Tracyho Lettse Osage Country s novým názvem Blízko od sebe (2013), kde ztvárnila nejstarší dceru konfliktní Violet Watson v podání Meryl Streep (tuto hru mimochodem nyní uvádí Divadlo na Vinohradech pod názvem Srpen v zemi indiánů). Ani ve středním věku však nezanevřela na romcomy, viz. Na Sv. Valentýna (2010), Moje krásná učitelka (2011) nebo Vstupenka do ráje (2022).
Reese Witherspoon
(*22.3.1976)
Blondýny tvoří hned polovinu této desítky a druhou pětici otevírá herečka, kterou proslavila role, u níž „zlato“ na hlavě hrálo klíčovou roli. V době, kdy se Laura Jeanne Reese Witherspoon, která ze svých křestních jmen používá pouze to třetí, představila v roli potřeštěné barbie Elle Woods z crazy komedie Pravá blondýnka, měla už na kontě 16 dalších filmových a televizních rolí. Debutovala v patnácti letech v romantickém dramatu V měsíčním svitu (1991), kde vytvořila hlavní roli mladičké Dani. Další významnou roli vytvořila o tři roky později v dramedii Do háje, no a co (S.W.F.). Následovaly thrillery Milenec nebo vrah (1996) s Markem Wahlbergem (toho času známým jako rapper Marky Mark) a kriminální Maniak s Kieferem Sutherlandem (1996). Z devadesátkových rolí dále stojí za zmínku Jennifer z fantasy komedie Pleasantville: Městečko zázraků (1998), Mel Ames z krimi dramatu Soumrak (1998) nebo Annette z adaptace téměř stejnojmenného románu Velmi nebezpečné známosti (1999). Objevila se i dvou dílech kultovního sitcomu Přátelé. V novém miléniu si nejprve zahrála v adaptaci kontroverzního románu Breta Eastona Ellise Americké psycho (2000). No a pak už v roce 2001 přišla Pravá blondýnka, která se dočkala nejen o dva roky mladšího pokračování (nyní se připravuje třetí díl), ale i muzikálové verze uváděné na Broadwayi. Dále si střihla hlavní role v romcomech Holka na roztrhání (2002) a A co když je to pravda? (2005). Výraznými postmileniálními rolemi byly zejména Cecílie z adaptace divadelní hry Oscara Wilda Jak je důležité mít Filipa (2002) nebo June Carter z životopisného muzikálu Walk The Line (2005) o králi americké country Johnnym Cashovi. Zmínit musíme i snímky Jarmark marnosti (2004), Odvlečen (2007), Cena Svobody (2014) a Divočina (2014), v nichž vytvořila hlavní role. Z manželství s hercem Ryanem Phillipem má dceru Avu Phillipe, která je modelkou a své matce jakoby z oka vypadla.
Natalie Portman
(*9.6.1981)
Do desítky se dostala i křehká brunetka s izraelskými kořeny, která na stříbrné plátno vstoupila v útlých dvanácti letech. Konkrétně se jednalo o francouzský krimi thriller Leon, ve kterém ztvárnila mladičkou dívku Mathildu, která vstoupí do života titulního hrdiny a nájemného vraha (Jean Reno). Na přelomu devadesátých a nultých let si získala srdce mnoha diváků za hlavní roli Padmé Amidaly v prequelové trilogii Star Wars (1999, 2002 a 2005). První Zlatý glóbus získala za vedlejší roli tajemné striptérky v dramatu Na dotek (2004), za kterou byla rovněž poprvé nominována na Oscara. Následovala plejáda hlavních rolí, z nichž za zmínku stojí Evey Hammond v thrilleru V jako Vendeta (2005), Anna Boleyn v historickém dramatu Králova přízeň (2008), Emma K. Kurtzman v romantické komedii Hlavně nezávazně (2011) a především baletka Nina Sayers v psychologickém dramatu Černá labuť (2010), za kterou získala nejen druhý Zlatý glóbus, ale i Oscara za herecký výkon. Na nejvyšší filmovou cenu byla potřetí nominována za titulní roli Jackie Kennedyové v životopisném filmu Jackie (2016). V desátých letech výrazně zaujala i rolí Jane Foster ze superhrdinské trilogie Thor (2011, 2013, 2022) od Marvelu, která z ní udělala jednu z nejvýdělečnějších hereček světa. Jako jediná z hereček z této desítky se ve filmové branži uchytila i na opačné straně kamery jako režisérka, přičemž má na kontě krátký film Eve (2008), povídku z anthology filmu New Yorku, miluji Tě! (2009) a životopisné drama Příběh lásky a temnoty (2015).
Kirsten Dunst
(*30.4.1982)
Hned několik hereček z této desítky začalo svou kariéru již v dětských letech a jednou z nich je i usměvavá blondýnka z New Jersey, která již od tří let účinkovala v reklamách. V sedmi letech pak debutovala v povídkovém filmu Woodyho Allena Povídky z New Yorku (1989). Poprvé na sebe výrazněji upozornila v roli malé upírky Claudie v romantickém hororu Interview s upírem (1994) po boku takových megastars jako Tom Cruise a Brad Pitt. Ještě v témže roce se objevila i v roli mladé Amy March v adaptaci klasického románu Malé ženy. Po jedné z hlavních dětských rolí v rodinné komedii Jumanji (1996) a epizodní roličce v politické satiře Vrtěti psem (1997) vytvořila na konci devadesátek dvě vrcholné dramatické role, konkrétně v televizním filmu Ďáblova čísla (1999), v němž se její hrdinka Hannah Sternová přenese v čase do období holocaustu, a v mysteriózním dramatu Smrt panen (1999) Sofie Coppoly, ve kterém ztvárnila jednu z pěti sester Lisbonových, kterým rodiče zakazují chodit ven. Paralelně se však objevila i v hlavních rolích několika komedií jako Čmuchalky (1999), Krása na zabití (1999), Bravo, girls! (2000) a Holka jako lusk (2001). V několika rolích oscilovala mezi komediální a dramatickou stránkou, což se týká především problémové a matčinou smrtí traumatizované Nicole Oakley z romantické dramedie Šílená / krásný (2001), rebelující studentky Betty Warren z dramedie Úsměv Mony Lisy (2003) a vycházející tenisové hvězdy Lizzie Bradbury ze sportovního romcomu Wimbledon (2005). Její vůbec nejznámější rolí je pak Mary Jane Watson, partnerka hlavního hrdiny z trilogie o Spider-Manovi. V polovině nultých let se převtělila v rakouskou princeznu Marii Antoinettu ze stejnojmenného historicko-životopisného filmu z roku 2006. Mohli jsme ji vidět i v několika nezávislých a uměleckých filmech jako Muž, který zabil (2003), Věčný svit neposkvrněné mysli (2004) a především dánská Melancholia (2011) Larse von Triera, za který si z filmového festivalu v Cannes odnesla cenu za nejlepší herečku. Sama o sobě jednou prozradila, že se během kariéry několikrát léčila z depresí.
Scarlett Johansson
(*22.11.1984)
Pokud má některá z vybrané desítky hereček filmové řemeslo v krvi, je to právě tato newyorská rodačka s židovskými a skandinávskými kořeny, jejíž dědeček z otcovy strany Ejner Johansson byl filmový scénárista a režisér. Debutovala už v deseti letech v rodinné dramedii Všude dobře, doma nejlíp (1994). O dva roky později vytvořila svou první hlavní roli ve snímku Manny & Lo, za kterou byla nominována na cenu Independent Spirit Award. Opravdový průlom však nastal s romantickým dramatem Zaříkávač koní (1998) legendárního režiséra (a herce) Roberta Redforda, v němž ji hlavní dětská role Grace MacLean katapultovala mezi známé herecké osobnosti. Velmi kladný ohlas si získala také za koprodukční dramedii Přízračný svět (2001), oscarové drama Ztraceno v překladu (2003) Sofie Coppoly a především za hlavní roli protestantky Griet v britském romantickém dramatu Dívka s perlou (2003), přičemž za oba poslední snímky byla nominována na Zlatý glóbus i na cenu BAFTA. Ve vítěznou proměnila nominaci na Zlatý glóbus za hlavní roli v dramatu Woodyho Allena Match Point - Hra osudu (2004). V témže roce byla na tuto cenu nominována i za drama Píseň lásky samotářky, ve kterém si zahrála po boku Johna Travolty. Dalšími výraznými zářezy v její filmografii byly thillery Ostrov (2005), Černá Dahlia (2006) a Dokonalý trik (2006), další Allenovo drama Vicky Cristina Barcelona (2008) nebo britské historické drama Králova přízeň (2008). V desátých letech zakotvila u Marvelu, kde opakovaně vytvořila fiktivní postavu Natashy Romanoff, inspirovanou marvelsvskou komiksovou postavou Black Widow, konkrétně se jednalo o filmy Iron Man 2 (2010), Black Widow (2021) a filmové série Avengers a Captain America. Koncem nultých let se vrhla i na zpěváckou kariéru a vydala dvě alba Anywhere i Lay My Head (2008) a Break Up (2009).
Jenna Ortega
(*27.9.2002)
Nejmladší a zároveň nejmenší herečka z desítky, která před týdnem oslavila dvaadvacáté narozeniny, je i přes svůj nevinný kukuč v současnosti známá jako královna hororů. Před kamerou se objevovala od deseti let, avšak nejprve v epizodních rolích a to jak v seriálech (Rob, Kriminálka New York), tak i ve filmech (Iron Man 3, Insidious 2). Poprvé na sebe výrazněji upozornila v romanticko-dramatickém seriálu Jane The Virgin (2014-2019), kde hrála titulní hrdinku zamlada. Následovalo angažmá u Disney Channelu, u nějž vytvořila hlavní roli Harley Diaz v sitcomu Život uprostřed (2016-2018). Za tento seriál získala cenu Imagen Award. Výraznou roli Ellie Alvesové získala ve druhé sérii thrillerového seriálu Ty (2018-2024). Ve dvacátých letech se jí začínaly hrnout i nabídky na velké filmové role jako například Phoebe v netflixovském hororu Chůva na zabití: Krvavá královna, Katie Torresová v rodinné komedii Yes Day (2021), Vada Cavell v dramatu Následky (2021), Skye Willow v hororové komedii Studio 666 (2022), Lorraine v hororu X (2022), Camila Montes v hororové komedii Americký masakr (2022) nebo Tara Carpenter v pátém a šestém dílu slasherové série Vřískot (2022 a 2023). V téže době vytvořila i svou zatím životní roli Wednesday Addamsové ve seriálu Netflixu Wednesday (2022) (glosu o tomto seriálovém megahitu si přečtěte zde), spin-offu kultovní Addamsovy rodiny, jehož první polovinu režíroval mistr fantazie Tim Burton. Právě tato inteligentní a sarkastická dcera Goméze a Morticie Addamsových (Luis Guzmán a Katherine Zeta Jones) z ní udělala hvězdu první velikosti a absolutně ztvrdila její místo v hororovém žánru. Z novějších rolí musíme zmínit ještě Mabel z krimi thrilleru Finestkind (2023), vychytralou spisovatelku Cario Sweet, které svede svého profesora Millera (Martin Freeman), z erotické dramedie Premiantka (2024) a Astrid Deetz, která má výrazný „Wednesday feeling“, z komediálního fantasy hororu Beetlejuice Beetlejuice (2024), sequelu legendárního Burtonova snímku Beetlejuice (1988).
Tento článek vychází zároveň na blogu DJ Vlado’s World.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD; Foto: WENN.com, Vanity Fair, Silver Screen Collection, 1990sgirls.tumblr.com, Touchstone Pictures, MGM Pictures, starwars.fandom.com, GoodFon.com, Marvel Cinematic Universe, People.com
Nejnovější komentáře