Kritiky.cz > Profily osob > Top 10 nejkrásnějších amerických hereček všech dob

Top 10 nejkrásnějších amerických hereček všech dob

Top201020nejkrC3A1snC49BjC5A1C3AD20americkC3A920hereC48Dky20vC5A1ech20dob
Top201020nejkrC3A1snC49BjC5A1C3AD20americkC3A920hereC48Dky20vC5A1ech20dob
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Ve čtvr­tý říj­no­vý den na blo­gu již tra­dič­ně dostá­va­jí pro­stor nej­vět­ší krás­ky ze stří­br­né­ho plát­na. Po výbě­rech ze dvou lokál­ních scén (čes­késlo­ven­ské) se nyní podí­vá­me mezi celo­svě­to­vé hvězdy, kte­ré se zro­di­ly za vel­kou lou­ží ve Spojených stá­tech ame­ric­kých a v mek­ce fil­mo­vé­ho prů­mys­lu - Hollywoodu. I ten­to­krát je rozpě­tí vel­ké od dnes již legen­dár­ních ikon z pade­sá­tých a šede­sá­tých let přes repre­zen­tant­ky sil­ných gene­ra­cí X a Y až po jed­nu aktu­ál­ně září­cí hvězdu, kte­rá na svět při­šla až po roce  2000. Samozřejmě, že se mi (ostat­ně jako vždy) celá řada kra­sa­vic do výbě­ru nevešla, ale sna­žil jsem se, aby ve vybra­né desít­ce byly oprav­du ty nej­vý­raz­něj­ší zástup­ky­ně něko­li­ka gene­ra­cí ame­ric­kých here­ček.

Marilyn Monroe

(*1.6.1926 - +4.8.1962)

Foto: WENN.com

Jaká by to byla desít­ka nej­vět­ších holly­wo­od­ských kra­sa­vic bez vůbec nej­zná­měj­ší­ho fil­mo­vé­ho sexsym­bo­lu všech dob. Tato legen­dár­ní blon­dý­na pode­psa­la již ve dva­ce­ti letech kon­trakt s legen­dár­ním fil­mo­vým stu­di­em 20th Century Fox. Její prv­ní role ve femi­nis­tic­kém muzi­ká­lu The Shocking Miss Pilgrim (1947) byla pou­ze hla­so­vá (tele­fon­ní ope­rá­tor­ka). První sku­teč­nou rolí pak byl štěk v dra­ma­tu Nebezpečná léta (1947), prv­ní hlav­ní role při­šla s muzi­ká­lem Ladies Of The Chorus (1948). Opravdu ji však pro­sla­vil až film noir Asfatlová džun­gle (1950), kde ztvár­ni­la malou, ale výraz­nou roli Angely Phinlay. Následovalo osca­ro­vé dra­ma Vše o Evě (1950), screwballo­vá kome­die Omlazovací pro­stře­dek (1952) nebo dal­ší fil­my noir V odsi­dlech noci (1952), Klepáním se neob­tě­žuj (1952) a Niagara (1953). Role při­hlouplých blon­dýnek vytvo­ři­la v kome­di­ích Páni mají rad­ši blon­dýn­ky (1953) a Jak si vzít mili­o­ná­ře (1953). Svou vůbec nej­zná­měj­ší roli zpě­vač­ky a uku­le­list­ky Sugar Kane Kowalczyk vytvo­ři­la v legen­dár­ní kome­dii Někdo to rád hor­ké (1959). V té době s ní však již byly při natá­če­ní pro­blémy, jeli­kož se kvů­li závis­los­ti na práš­cích mno­ho­krát nesou­stře­di­la a cho­di­la poz­dě na natá­če­ní. Jejím posled­ním fil­mem bylo akč­ní dra­ma Mustangové (1961), jehož natá­če­ní kvů­li hereč­či­ně závis­los­ti (k práškům se při­dal i alko­hol) nepro­bí­ha­lo v pří­z­ni­vé atmo­sfé­ře. V posled­ním roce své­ho živo­ta stih­la ješ­tě způ­so­bit jeden obrov­ský skan­dál, kdy pre­zi­den­tu Johnu Fitzgeraldu Kennedymu zazpí­va­la naro­ze­ni­no­vou zdra­vi­ci ve vel­mi odváž­ných šatech, pro­čež se pak spe­ku­lo­va­lo o jejich údaj­ném román­ku (v té době byla Marilyn rok po roz­vo­du s dra­ma­ti­kem Arthurem Millerem, se kte­rým žila čty­ři roky). Monroe zemře­la 4. srp­na 1962 v pou­hých 36 letech, při­čemž její smrt pro­vá­ze­ly mno­hé kon­spi­rač­ní teo­rie. Jisté však je, že tato legen­da mezi fil­mo­vý­mi krás­ka­mi svou obří slá­vu nezvlád­la a s ní spo­je­ný bohém­ský život se jí stal osud­ným.

Grace Kelly

(*12.11.1929 - +14.9.1982)

Foto: Vanity Fair

V pade­sá­tých letech minu­lé­ho sto­le­tí ovlá­da­la ame­ric­ké stří­br­né plát­no ješ­tě jed­na blon­dýn­ka, kte­rá však svou noble­sou byla opa­kem dráž­di­vé Marylin. Grace Patricia Kelly, rodač­ka z Philadelphie, se dala s urči­tou nad­sáz­kou pova­žo­vat z ame­ric­kou před­chůd­ky­ni naší Dagmar Havlové, jeli­kož se v roce 1956 pro­vda­la za monac­ké­ho kní­že­te Rainiera III. a sta­la se kněž­nou monac­kou. Ještě před­tím však absol­vo­va­la boha­tou diva­del­ní i fil­mo­vou herec­kou kari­é­ru. Svou prv­ní hlav­ní roli si zahrá­la v před­sta­ve­ní „Don’t feed the Animals“. Následně i přes nesou­hlas rodi­ny vystu­do­va­la Americkou aka­de­mii dra­ma­tic­kých umě­ní, po níž násle­do­va­la prv­ní role na Broadwayi ve hře Otec. Ve fil­mu debu­to­va­la v noi­ro­vém dra­ma­tu Fourteen Hours (1951). Jen o pár měsí­ců poz­dě­ji jí byla nabíd­nu­ta ved­lej­ší role v kla­sic­kém wes­ter­nu V pra­vé poled­ne (1952). Krátce poté pode­psa­la sed­mi­le­tou smlou­vu se stu­di­em MGM. Prvním sním­kem pod tou­to znač­kou bylo romanticko-dobrodružné dra­ma Mogambo (1953), kte­ré se ode­hrá­va­lo v afric­kém Nairobi a Kelly za něj zís­ka­la Zlatý gló­bus a prv­ní nomi­na­ci na Oscara. Hned dva­krát si zahrá­la ve fil­mech legen­dár­ní­ho mis­tra horo­ru Alfréda Hitchcocka, kon­krét­ně v mys­te­ri­óz­ních thrille­rech Vražda na objed­náv­ku (1954) a Okno do dvo­ra (1954). Po boku popu­lár­ní­ho jaz­zo­vé­ho zpě­vá­ka Binga Crosbyho se obje­vi­la v hudeb­ním dra­ma­tu Venkovské děv­če, za kte­rý zís­ka­la Oscara. Jejím posled­ním fil­mem byla roman­tic­ká kome­die The Swan ˇ(1956). Po svat­bě s Rainerem III. pově­si­la herec­kou kari­é­ru na hře­bík. Zemřela 13. září 1982 v důsled­ku auto­ne­ho­dy, kdy se s dce­rou Stephanií při návra­tu do Monaka zří­ti­la ze ská­ly, při­čemž záro­veň pro­dě­la­la mrt­vi­ci a ztra­ti­la kon­t­ro­lu nad vozem. Následujícího dne ji její man­žel nechal odpo­jit od pří­stro­jů, jeli­kož její zra­ně­ní neby­la slu­či­tel­ná se živo­tem.

Elizabeth Taylor

(*27.2.1932 - +23.3.2011)

Foto: Silver Screen Collection

Po dvou blon­dýnách tu máme jed­nu legen­dár­ní bru­net­ku. Elizabeth Rosemond Taylor se na stří­br­ném plát­ně obje­vo­va­la od útlé­ho dět­ství, při­čemž byla ozna­čo­vá­na za nástup­ky­ni Shirley Temple. Ke své prů­lo­mo­vé roli v rodin­ném fil­mu Lassie se vra­cí (1943) se dosta­la jako náhrad­ni­ce, když suplo­va­la za hereč­ku Marii Flynn a tato role z ní udě­la­la hvězdu prv­ní veli­kos­ti. Vedle něko­li­ka malých roli­ček (Jana Eyrová, Bílé úte­sy dover­ské) si zahrá­la hlav­ní dět­ské role ve fil­mech O vel­kou cenu (1944) a Odvážná Lassie (1945), což bylo pokra­čo­vá­ní Lassie se vra­cí. Jen o pár let poz­dě­ji se zača­la pře­hrá­vat do dospě­lých rolí, ze kte­rých sto­jí za zmín­ku thriller Conspirator (1949), Kay v roman­tic­ké kome­dii Nevěstin otec (1950), Angela v roman­tic­kém dra­ma­tu Místo na výslu­ní (1951), Maggie v dra­ma­tu Kočka na roz­pá­le­né ple­cho­vé stře­še (1958), Catherine v mys­te­ri­óz­ním thrille­ru Suddenly, Last Summer (1959), Gloria v dra­ma­tu Telefon Butterfield 8 (1960), Melissa v psy­cho­lo­gic­kém dra­ma­tu Kdo se bojí Virgine Woolfové? (1966) nebo Kateřina v adap­ta­ci Shakespearovy hry Zkrocení zlé ženy (1967). Její život­ní rolí se však beze­spo­ru sta­la Kleopatra ve stej­no­jmen­ném kopro­dukč­ním fil­mu o nej­slav­něj­ší egypt­ské a řím­ské panov­ni­ci z roku 1963. Z poz­děj­ších rolí ční pře­de­vším diva­del­ní hereč­ka Desiree z fil­mo­vé­ho muzi­ká­lu Malá noč­ní hud­ba (1977). Prosadila se i v oblas­ti kos­me­ti­ky, vyvi­nu­la řadu voňa­vek a parfé­mů včet­ně toho s vlast­ní znač­kou, v čemž byla vůbec prv­ní celebri­tou. Jako jed­na z prv­ních osob­nos­tí se zapo­ji­la do boje pro­ti AIDS, v roce 1985 spo­luza­lo­ži­la Americkou nada­ci pro výzkum AIDS a v roce 1991 pak zalo­ži­la Nadaci Elizabeth Taylor AIDS. Zemřela v roce 2011 na srdeč­ní zásta­vu ve věku 79 let.

Nicole Kidman

(*20.6.1967)

Foto: 1990sgirls.tumblr.com

Nejstarší (byť jen těs­ně) žijí­cí hereč­kou z této desít­ky je tem­pe­ra­ment­ní zrz­ka aus­tral­ské­ho půvo­du, kte­rá se však naro­di­la v havaj­ském Honolulu, pro­čež má dvo­jí občan­ství. Svůj fil­mo­vý debut Vánoce v divo­či­ně (1983) absol­vo­va­la již v 16 letech. Následovalo něko­lik aus­tral­ských fil­mů a seri­á­lů, avšak celo­svě­to­vě ji pro­sla­vil až horor Úplné bez­vět­ří (1989). Při natá­če­ní spor­tov­ní­ho sním­ku Bouřilvé dny (1990) se sezná­mi­la se svým poz­děj­ším man­že­lem Tomem Cruisem, za kte­ré­ho se ješ­tě téhož roku pro­vda­la, při­čemž jejich man­žel­ství vydr­že­lo 11 let než Cruise v roce 2001 požá­dal o roz­vod. Společně se v mezi­do­bí obje­vi­li v dob­ro­druž­ném dra­ma­tu Navždy a dale­ko (1992) Rona Howarda a v ero­tic­kém thrille­ru Spalující tou­ha (1999). Její nej­zá­sad­něj­ší role však při­šly až v novém milé­niu. Za roli smr­tel­ně nemoc­né kur­ti­zá­ny Satine v roman­tic­kém muzi­ká­lu Moulin Rouge (2001) byla popr­vé nomi­no­vá­na na Oscara. Konkurenční cenu Zlatý gló­bus jí vyne­sl mys­te­ri­óz­ní horor Ti dru­zí (2001), v němž ztvár­ni­la hlav­ní roli Grace, mat­ky dvou dětí, kte­rá čeká na návrat man­že­la z vál­ky. Svého jedi­né­ho Oscara zís­ka­la za roli Virginie Woolfové v dra­ma­tu Hodiny (2002). Výrazně zau­ja­la i hlav­ní­mi role­mi ve váleč­ném dra­ma­tu Návrat do Could Mountain (2003) nebo v kome­dii Stepfordské panič­ky (2004), což byl rema­ke sci-fi thrille­ru z roku 1975. V poz­děj­ších letech skli­di­la vel­ký ohlas zejmé­na rolí býva­lé práv­nič­ky Celeste Wright v seri­á­lu Sedmilhářky (2017) z pro­duk­ce HBO. V roce 2006 se pro­vda­la za popu­lár­ní­ho aus­tral­ské­ho coun­t­ry zpě­vá­ka Keitha Urbana (mimo jiné poto­ce American Idolu), se kte­rým má dvě děti.

Julia Roberts

(*28.10.1967)

Foto: Touchstone Pictures

Druhou zástup­ky­ní ohni­vých vla­sů je krá­lov­na roman­tic­kých kome­dií, kte­rá je jen o čty­ři měsí­ce mlad­ší než Kidman. Debutovala na kon­ci osm­de­sá­tých let v kome­dii Požární aka­de­mie (1987). O rok poz­dě­ji násle­do­va­la níz­ko­roz­počto­vá roman­tic­ká kome­die Mystic Pizza, ve kte­ré vytvo­ři­la jed­nu ze dvou hlav­ních rolí sester por­tu­gal­ské­ho půvo­du (tu dru­hou hrá­la Annabeth Gish). Za ved­lej­ší roli těž­ce nemoc­né dia­be­tič­ky v dra­me­dii Ocelové mag­no­lie (1989) zís­ka­la svůj prv­ní Zlatý gló­bus a prv­ní nomi­na­ci na Oscara. Jen krát­ce poté se před­sta­vi­la ve své vůbec nej­slav­něj­ší roli pro­sti­tut­ky Vivian Wardové, kte­ré se ujme pod­ni­ka­tel a mag­nát Edward Lewis (Richard Gere), ve vlaj­ko­vé lodi všech roman­tic­kých kome­dií, „moder­ním Pygmalionu“ Pretty Woman (1990). V deva­de­sá­tých letech pat­ři­la k vůbec nej­ob­sa­zo­va­něj­ším holly­wo­od­ským hereč­kám. Krátce po Pretty Woman zís­ka­la tři hlav­ní a váž­něj­ší role, děl­ni­ci Hilary O’Neil v roman­tic­kém dra­ma­tu Zemřít mla­dý (1991), man­žel­ku inves­tič­ní­ho mak­lé­ře Lauru Burney v psy­cho­lo­gic­kém thrille­ru Noci s nepří­te­lem (1991) a mla­dou stu­dent­ku práv Darby Shaw v kri­mi thrille­ru Případ Pelikán (1993). Jejím hlav­ním úto­čiš­těm však zůsta­ly rom­co­my, mezi něž může­me zařa­dit i muzi­kál Woodyho Allena Všichni říka­jí: Miluji tě (1996), ale pře­de­vším popu­lár­ní sním­ky Svatba mého nej­lep­ší­ho pří­te­le (1997), Nevěsta na útě­ku (1999) a brit­ský Nothing Hill (1999), ve kte­rém ztvár­ni­la fik­tiv­ní holly­wo­od­skou hvězdu Annu Scott. V novém milé­niu vytvo­ři­la nej­vý­raz­něj­ší role v živo­to­pis­ném dra­ma­tu Erin Brockovich (2000), v dra­me­dii Úsměv Mony Lisy (2003), v roman­tic­kém dra­ma­tu Na dotek (2004) a v adap­ta­ci diva­del­ní hry Tracyho Lettse Osage Country s novým názvem Blízko od sebe (2013), kde ztvár­ni­la nej­star­ší dce­ru kon­flikt­ní Violet Watson v podá­ní Meryl Streep (tuto hru mimo­cho­dem nyní uvá­dí Divadlo na Vinohradech pod názvem Srpen v zemi indi­á­nů). Ani ve střed­ním věku však neza­ne­vře­la na rom­co­my, viz. Na Sv. Valentýna (2010), Moje krás­ná uči­tel­ka (2011) nebo Vstupenka do ráje (2022).

Reese Witherspoon

(*22.3.1976)

Foto: MGM Pictures

Blondýny tvo­ří hned polo­vi­nu této desít­ky a dru­hou pěti­ci ote­ví­rá hereč­ka, kte­rou pro­sla­vi­la role, u níž „zla­to“ na hla­vě hrá­lo klí­čo­vou roli. V době, kdy se Laura Jeanne Reese Witherspoon, kte­rá ze svých křest­ních jmen pou­ží­vá pou­ze to tře­tí, před­sta­vi­la v roli potřeš­tě­né bar­bie Elle Woods z cra­zy kome­die Pravá blon­dýn­ka, měla už na kon­tě 16 dal­ších fil­mo­vých a tele­viz­ních rolí. Debutovala v pat­nác­ti letech v roman­tic­kém dra­ma­tu V měsíč­ním svi­tu (1991), kde vytvo­ři­la hlav­ní roli mla­dič­ké Dani. Další význam­nou roli vytvo­ři­la o tři roky poz­dě­ji v dra­me­dii Do háje, no a co (S.W.F.). Následovaly thrille­ry Milenec nebo vrah (1996) s Markem Wahlbergem (toho času zná­mým jako rap­per Marky Mark) a kri­mi­nál­ní Maniak s Kieferem Sutherlandem (1996). Z deva­de­sát­ko­vých rolí  dále sto­jí za zmín­ku Jennifer z fan­ta­sy kome­die Pleasantville: Městečko zázra­ků (1998), Mel Ames z kri­mi dra­ma­tu Soumrak (1998) nebo Annette z adap­ta­ce téměř stej­no­jmen­né­ho romá­nu Velmi nebez­peč­né zná­mos­ti (1999). Objevila se i dvou dílech kul­tov­ní­ho sit­co­mu Přátelé. V novém milé­niu si nej­pr­ve zahrá­la v adap­ta­ci kon­tro­verz­ní­ho romá­nu Breta Eastona Ellise Americké psy­cho (2000). No a pak už v roce 2001 při­šla Pravá blon­dýn­ka, kte­rá se dočka­la nejen o dva roky mlad­ší­ho pokra­čo­vá­ní (nyní se při­pra­vu­je tře­tí díl), ale i muzi­ká­lo­vé ver­ze uvá­dě­né na Broadwayi. Dále si střih­la hlav­ní role v rom­co­mech Holka na roz­tr­há­ní (2002) a A co když je to prav­da? (2005). Výraznými post­mi­le­ni­ál­ní­mi role­mi byly zejmé­na Cecílie z adap­ta­ce diva­del­ní hry Oscara Wilda Jak je důle­ži­té mít Filipa (2002) nebo June Carter z živo­to­pis­né­ho muzi­ká­lu Walk The Line (2005) o krá­li ame­ric­ké coun­t­ry Johnnym Cashovi. Zmínit musí­me i sním­ky Jarmark mar­nos­ti (2004), Odvlečen (2007), Cena Svobody (2014) a Divočina (2014), v nichž vytvo­ři­la hlav­ní role. Z man­žel­ství s her­cem Ryanem Phillipem má dce­ru Avu Phillipe, kte­rá je model­kou a své mat­ce jako­by z oka vypadla.

Natalie Portman

(*9.6.1981)

Foto: starwars.fandom.com

Do desít­ky se dosta­la i křeh­ká bru­net­ka s izra­el­ský­mi koře­ny, kte­rá na stří­br­né plát­no vstou­pi­la v útlých dva­nác­ti letech. Konkrétně se jed­na­lo o fran­couz­ský kri­mi thriller Leon, ve kte­rém ztvár­ni­la mla­dič­kou dív­ku Mathildu, kte­rá vstou­pí do živo­ta titul­ní­ho hrdi­ny a nájem­né­ho vra­ha (Jean Reno). Na pře­lo­mu deva­de­sá­tých a nul­tých let si zís­ka­la srd­ce mno­ha divá­ků za hlav­ní roli Padmé Amidaly v preque­lo­vé tri­lo­gii Star Wars (1999, 2002 a 2005). První Zlatý gló­bus zís­ka­la za ved­lej­ší roli tajem­né striptér­ky v dra­ma­tu Na dotek (2004), za kte­rou byla rov­něž popr­vé nomi­no­vá­na na Oscara. Následovala plejá­da hlav­ních rolí, z nichž za zmín­ku sto­jí  Evey Hammond v thrille­ru V jako Vendeta (2005), Anna Boleyn v his­to­ric­kém dra­ma­tu Králova pří­zeň (2008), Emma K. Kurtzman v roman­tic­ké kome­dii Hlavně nezá­vaz­ně (2011) a pře­de­vším balet­ka Nina Sayers v psy­cho­lo­gic­kém dra­ma­tu Černá labuť (2010), za kte­rou zís­ka­la nejen dru­hý Zlatý gló­bus, ale i Oscara za herec­ký výkon. Na nej­vyš­ší fil­mo­vou cenu byla potře­tí nomi­no­vá­na za titul­ní roli Jackie Kennedyové v živo­to­pis­ném fil­mu Jackie (2016). V desá­tých letech výraz­ně zau­ja­la i  rolí Jane Foster ze super­hr­din­ské tri­lo­gie Thor (2011, 2013, 2022) od Marvelu, kte­rá z ní udě­la­la jed­nu z nej­vý­dě­leč­něj­ších here­ček svě­ta. Jako jedi­ná z here­ček z této desít­ky se ve fil­mo­vé bran­ži uchy­ti­la i na opač­né stra­ně kame­ry jako reži­sér­ka, při­čemž má na kon­tě krát­ký film Eve (2008), povíd­ku z antho­lo­gy fil­mu New Yorku, milu­ji Tě! (2009) a živo­to­pis­né dra­ma Příběh lás­ky a tem­no­ty (2015).

Kirsten Dunst

(*30.4.1982)

Foto: GoodFon.com

Hned něko­lik here­ček z této desít­ky zača­lo svou kari­é­ru již v dět­ských letech a jed­nou z nich je i usmě­va­vá blon­dýn­ka z New Jersey, kte­rá již od tří let účin­ko­va­la v rekla­mách. V sed­mi letech pak debu­to­va­la v povíd­ko­vém fil­mu Woodyho Allena Povídky z New Yorku (1989). Poprvé na sebe výraz­ně­ji upo­zor­ni­la v roli malé upír­ky Claudie v roman­tic­kém horo­ru Interview s upí­rem (1994) po boku tako­vých megastars jako Tom Cruise a Brad Pitt. Ještě v témže roce se obje­vi­la i v roli mla­dé Amy March v adap­ta­ci kla­sic­ké­ho romá­nu Malé ženy. Po jed­né z hlav­ních dět­ských rolí v rodin­né kome­dii Jumanji (1996) a epi­zod­ní rolič­ce v poli­tic­ké sati­ře Vrtěti psem (1997) vytvo­ři­la na kon­ci deva­de­sá­tek dvě vrchol­né dra­ma­tic­ké role, kon­krét­ně v tele­viz­ním fil­mu Ďáblova čís­la (1999), v němž se její hrdin­ka Hannah Sternová pře­ne­se v čase do obdo­bí holo­caus­tu, a v mys­te­ri­óz­ním dra­ma­tu Smrt panen (1999) Sofie Coppoly, ve kte­rém ztvár­ni­la jed­nu z pěti sester Lisbonových, kte­rým rodi­če zaka­zu­jí cho­dit ven. Paralelně se však obje­vi­la i v hlav­ních rolích něko­li­ka kome­dií jako Čmuchalky (1999), Krása na zabi­tí (1999), Bravo, girls! (2000) a Holka jako lusk (2001). V něko­li­ka rolích osci­lo­va­la mezi kome­di­ál­ní a dra­ma­tic­kou strán­kou, což se týká pře­de­vším pro­blé­mo­vé a mat­či­nou smr­tí trau­ma­ti­zo­va­né Nicole Oakley z roman­tic­ké dra­me­die Šílená / krás­ný (2001), rebe­lu­jí­cí stu­dent­ky Betty Warren z dra­me­die Úsměv Mony Lisy (2003) a vychá­ze­jí­cí teni­so­vé hvězdy Lizzie Bradbury ze spor­tov­ní­ho rom­co­mu Wimbledon (2005). Její vůbec nej­zná­měj­ší rolí je pak Mary Jane Watson, part­ner­ka hlav­ní­ho hrdi­ny z tri­lo­gie o Spider-Manovi. V polo­vi­ně nul­tých let se převtě­li­la v rakous­kou prin­cez­nu Marii Antoinettu ze stej­no­jmen­né­ho historicko-životopisného fil­mu z roku 2006. Mohli jsme ji vidět i v něko­li­ka nezá­vis­lých a umě­lec­kých fil­mech jako Muž, kte­rý zabil (2003), Věčný svit nepo­sk­vr­ně­né mys­li (2004) a pře­de­vším dán­ská Melancholia (2011) Larse von Triera, za kte­rý si z fil­mo­vé­ho fes­ti­va­lu v Cannes odnes­la cenu za nej­lep­ší hereč­ku. Sama o sobě jed­nou pro­zra­di­la, že se během kari­é­ry něko­li­krát léči­la z depre­sí.

Scarlett Johansson

(*22.11.1984)

Foto: Marvel Cinematic Universe

Pokud má někte­rá z vybra­né desít­ky here­ček fil­mo­vé řemes­lo v krvi, je to prá­vě tato newy­or­ská rodač­ka s židov­ský­mi a skan­di­náv­ský­mi koře­ny, jejíž děde­ček z otco­vy stra­ny Ejner Johansson byl fil­mo­vý scé­náris­ta a reži­sér. Debutovala už v dese­ti letech v rodin­né dra­me­dii Všude dob­ře, doma nej­líp (1994). O dva roky poz­dě­ji vytvo­ři­la svou prv­ní hlav­ní roli ve sním­ku Manny & Lo, za kte­rou byla nomi­no­vá­na na cenu Independent Spirit Award. Opravdový prů­lom však nastal s roman­tic­kým dra­ma­tem Zaříkávač koní (1998) legen­dár­ní­ho reži­sé­ra (a her­ce) Roberta Redforda, v němž ji hlav­ní dět­ská role Grace MacLean kata­pul­to­va­la mezi zná­mé herec­ké osob­nos­ti. Velmi klad­ný ohlas si zís­ka­la také za kopro­dukč­ní dra­me­dii Přízračný svět (2001), osca­ro­vé dra­ma Ztraceno v pře­kla­du (2003) Sofie Coppoly a pře­de­vším za hlav­ní roli pro­tes­tant­ky Griet v brit­ském roman­tic­kém dra­ma­tu Dívka s per­lou (2003), při­čemž za oba posled­ní sním­ky byla nomi­no­vá­na na Zlatý gló­bus i na cenu BAFTA. Ve vítěz­nou pro­mě­ni­la nomi­na­ci na Zlatý gló­bus za hlav­ní roli v dra­ma­tu Woodyho Allena Match Point - Hra osu­du (2004). V témže roce byla na tuto cenu nomi­no­vá­na i za dra­ma Píseň lás­ky samo­tář­ky, ve kte­rém si zahrá­la po boku Johna Travolty. Dalšími výraz­ný­mi záře­zy v její fil­mo­gra­fii byly thille­ry Ostrov (2005), Černá Dahlia (2006) a Dokonalý trik (2006), dal­ší Allenovo dra­ma Vicky Cristina Barcelona (2008) nebo brit­ské his­to­ric­ké dra­ma Králova pří­zeň (2008). V desá­tých letech zakot­vi­la u Marvelu, kde opa­ko­va­ně vytvo­ři­la fik­tiv­ní posta­vu Natashy Romanoff, inspi­ro­va­nou mar­vel­sv­skou komik­so­vou posta­vou Black Widow, kon­krét­ně se jed­na­lo o fil­my Iron Man 2 (2010), Black Widow (2021) a fil­mo­vé série Avengers a Captain America. Koncem nul­tých let se vrh­la i na zpě­vác­kou kari­é­ru a vyda­la dvě alba Anywhere i Lay My Head (2008) a Break Up (2009).

Jenna Ortega

(*27.9.2002)

Foto: People.com

Nejmladší a záro­veň nejmen­ší hereč­ka z desít­ky, kte­rá před týd­nem osla­vi­la dva­a­dva­cá­té naro­ze­ni­ny, je i přes svůj nevin­ný kukuč v sou­čas­nos­ti zná­má jako krá­lov­na horo­rů. Před kame­rou se obje­vo­va­la od dese­ti let, avšak nej­pr­ve v epi­zod­ních rolích a to jak v seri­á­lech (Rob, Kriminálka New York), tak i ve fil­mech (Iron Man 3, Insidious 2). Poprvé na sebe výraz­ně­ji upo­zor­ni­la v romanticko-dramatickém seri­á­lu Jane The Virgin (2014-2019), kde hrá­la titul­ní hrdin­ku zamla­da. Následovalo angaž­má u Disney Channelu, u nějž vytvo­ři­la hlav­ní roli Harley Diaz v sit­co­mu Život upro­střed (2016-2018). Za ten­to seri­ál zís­ka­la cenu Imagen Award. Výraznou roli Ellie Alvesové zís­ka­la ve dru­hé sérii thrille­ro­vé­ho seri­á­lu Ty (2018-2024). Ve dva­cá­tých letech se jí začí­na­ly hrnout i nabíd­ky na vel­ké fil­mo­vé role jako napří­klad Phoebe v net­fli­xov­ském horo­ru Chůva na zabi­tí: Krvavá krá­lov­na, Katie Torresová v rodin­né kome­dii Yes Day (2021), Vada Cavell v dra­ma­tu Následky (2021), Skye Willow v horo­ro­vé kome­dii Studio 666 (2022), Lorraine v horo­ru X (2022), Camila Montes v horo­ro­vé kome­dii Americký masa­kr (2022) nebo Tara Carpenter v pátém a šes­tém dílu sla­she­ro­vé série Vřískot (2022 a 2023). V téže době vytvo­ři­la i svou zatím život­ní roli Wednesday Addamsové ve seri­á­lu Netflixu Wednesday (2022) (glo­su o tom­to seri­á­lo­vém mega­hi­tu si pře­čtě­te zde), spin-offu kul­tov­ní Addamsovy rodi­ny, jehož prv­ní polo­vi­nu reží­ro­val mis­tr fan­ta­zie Tim Burton. Právě tato inte­li­gent­ní a sar­kas­tic­ká dce­ra Goméze a Morticie Addamsových (Luis Guzmán a Katherine Zeta Jones) z ní udě­la­la hvězdu prv­ní veli­kos­ti a abso­lut­ně ztvr­di­la její mís­to v horo­ro­vém žán­ru. Z nověj­ších rolí musí­me zmí­nit ješ­tě Mabel z kri­mi thrille­ru Finestkind (2023), vychyt­ra­lou spi­so­va­tel­ku Cario Sweet, kte­ré sve­de své­ho pro­fe­so­ra Millera (Martin Freeman), z ero­tic­ké dra­me­die Premiantka (2024) a Astrid Deetz, kte­rá má výraz­ný „Wednesday fee­ling“, z kome­di­ál­ní­ho fan­ta­sy horo­ru Beetlejuice Beetlejuice (2024), seque­lu legen­dár­ní­ho Burtonova sním­ku Beetlejuice (1988).

Tento člá­nek vychá­zí záro­veň na blo­gu DJ Vlado’s World.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD; Foto: WENN.com, Vanity Fair, Silver Screen Collection, 1990sgirls.tumblr.com, Touchstone Pictures, MGM Pictures, starwars.fandom.com, GoodFon.com, Marvel Cinematic Universe, People.com


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,80959 s | počet dotazů: 245 | paměť: 62979 KB. | 19.12.2024 - 03:52:43