Víte kdo je označován za zakladatele „zombie“ žánru? Filmů, ve kterých se prohání (lépe řečeno belhají) oživlé mrtvoly, jejichž jediným a hlavním cílem je pochutnat si na šťavnatém lidském mase. Je to George A. Romero. A v době, kdy Hollywood žije především z pokračování a remaků bylo naprosto jasné, že dojde i na neživé. Po vynikajícím Úsvitu mrtvých se rozhodl i samotný George A. Romeo ukázat, že stále umí. Dokonce i s hodně omezeným rozpočtem (15 milionů dolarů) natočil krvavou podívanou, která hraje hlavně a především na efekt.
Příběh není to, co by vás mělo připoutat ke křeslu. Jde v podstatě o to, že svět je zamořený hladovými nemrtvými, kteří rvou na kusy všechno živé. Lidé se před těmito „gurmány“ skrývají v chráněném městě, které je plně v područí chamtivého Kaufmana (Dennis Hopper). Ten se malinko neshodne se svým podřízeným Choloem (John Leguizamo), který ve vzteku unese obrněnou a vyzbrojenou dodávku a ohrožujeme město. Za ním je vyslán Riley (Simon Baker) se svými společníky. Původně ho měl zastavit, ale on touží po jediném, dostat se mimo lidstvo (to živé i neživé). Ovšem do města vniknou zombie a pustí se do díla. Riley se rychle vrací zpět, aby pomohl přeživším.
Nehrajme si na to, že nám povrchnost příběhu vadí, když jde především o to, aby byla akce co nejdynamičtější. Tentokráte také nejkrvavější. Dnešní filmový svět se nějaké té utržené ruky a useknuté hlavy nebojí. Jenže Země mrtvých, to jsou doslova jatka. Romero se neštítí v podstatě ničeho. A je pro mě docela velkým překvapením, že například v Japonsku je přístupnost od 12-ti let (ale v Singapuru od 21). Měl jsem šanci vidět některé splatter horory, kde se hrdinové ohání sekačkami na trávu a motorovými pilami. Ale to, co nabídne Romero ve svém dílku je pro hodně silné žaludky. Připravte své zažívací ústrojí na takové momenty jako jsou utržené nehty, rozšlápnuté hlavy, stržené obličeje, vyvržená střeva atd.. Ovšem tentokráte je nadsázka cítit minimálně a člověk by si občas skoro zaběhl na toaletu a obohatil jí o oběd.
Určitým problémem je, že se pozornost věnuje hlavně těmto brutálním momentům a na psychologii postav tu není dost místa. Trošku více prostoru (zasloužili by ho mnohem více) mají Simon Baker a John Leguizamo, něco předvede i Dennis Hopper. Ženskou hrdinkou je tu Asia Argento v roli Slack. Je tu několik dalších charakterů, ale téměř žádnému není dovoleno více se projevit. Je to samozřejmě škoda, hlavně v případě čtyř zmíněných herců, protože každý z nich má nepřehlédnutelné charisma. Naneštěstí tentokrát musely jejich postavy ustoupit nenasytným nemrtvým.
Slušně je nastíněn svět, respektive město, ve kterém se ukrývají lidé před zombie. I tady platí, že pokud máte peníze a styky, čeká vás luxus, pokud ne, živoříte na okraji společnosti. Zprvu máte pocit, že obyvatele jsou naprosto v bezpečí, přestože je od oživlých mrtvol dělí jen elektrický plot nebo řeka. Ale nakonec ani to nezastaví vetřelce a lidé jsou jim vydáni na milost a nemilost. A to první vůbec nepřipadá v úvahu. Budete hodně neklidní z toho, že nikde není bezpečnost a všude vás jejich hlad může dostihnout.
Ani konec se nenese v příliš optimistickém duchu. Ale ani ne v pesimistickém. Nebude nám nabídnuto řešení, které zbaví zemi zombie strávníků, ale někteří lidé přežijí a budou mít šanci zkusit své štěstí jinde. Jestli se jim to podaří nebo ne, to už je ponecháno na naší představivosti.
Zemi mrtvých hodnotím veskrze kladně. Mrzí mě sice, že ústřední hrdinové nemají příliš místa se projevit, kromě toho mě zaskočila až přílišná brutalita, ale musím ocenit atmosféru a maximální využití finančních prostředků. Nemohu posoudit jak se Romerův styl změnil od doby, kdy nabídl světu svá první díla, jelikož jsem je neviděl, ale jeho zatím poslední mě rozhodně zaujalo.
Nejnovější komentáře