Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Zrození planety opic – když lidoop předčil člověka

Zrození planety opic – když lidoop předčil člověka

ZrozeniPlanetyOpic
ZrozeniPlanetyOpic
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Tematika pla­ne­ty, kte­rou obý­va­jí inte­li­gent­ní opi­ce, jež zot­ro­čí člo­vě­ka, kte­rý na tuto pla­ne­tu zaví­tá dosáh­la své­ho fil­mař­ské­ho vrcho­lu v roce 1968, kdy na plát­na kin dora­zi­la adap­ta­ce kni­hy Pierra Boullea Planeta opic v režii Franklina J. Schaffnera s Charltonem Hestonem v hlav­ní roli. V roce 2001 se této lát­ky cho­pil Tim Burton a mno­zí divá­ci bra­li jeho ver­zi jako rema­ke. Jenže Burton měl zce­la odliš­ný pohled na opi­čí pla­ne­tu.
Dobu mezi Schaffnerovým a Burtonovým sním­kem vypl­ni­lo množ­ství sním­ků, kte­ré více či méně čer­pa­jí z podob­né­ho námě­tu. (I když těž­ko říct, do jaké míry z ní čer­pá tře­ba tako­vá per­la jakou je Play-Mate opic z roku 2002.)

Žádný dob­rý úmy­sl nezů­sta­ne bez násled­ků

Zrození pla­ne­ty opic se vra­cí na úpl­ný začá­tek. Děj je zasa­zen do sou­čas­né­ho San Francisca, kde se mla­dý ambi­ci­óz­ní vědec pokou­ší obje­vit lék pro­ti cho­ro­bě, kte­rá stej­ně jako mili­o­ny lidí na celém svě­tě sží­rá i jeho otce. V jed­nu chví­li se zdá, že lék, kte­rý by jed­nou pro­vždy mohl pora­zil Alzheimerovu cho­ro­bu, je na dosah. Jenže Will Rodman, kte­ré­ho ztvár­nil James Franco, jenž od své nej­vý­raz­něj­ší role v dra­ma­tu Dannyho Boyla 127 hodin jako by vůbec nemi­zel z plát­na, vidí ve svém pro­jek­tu pou­ze ušlech­ti­lou myš­len­ku. Kdežto jeho nad­ří­ze­ný a ředi­tel výzkum­né­ho insti­tu­tu Gen-Sys Steven Jacobs (David Oyelowo) vidí pře­de­vším horent­ní sumy, kte­ré budou za Willův lék ochot­ni všich­ni zapla­tit.

Zrození pla­ne­ty opic se vůbec zamě­řu­je na tyto mrz­ké lid­ské pudy, jaký­mi jsou tou­ha po moci a peně­zích. A dává je do kon­tras­tu s tou­hou po svo­bo­dě, kte­rou poz­dě­ji vyhle­dá Caesar, jako vůd­ce opi­čí ban­dy. Lidstvo totiž nepo­tře­bu­je být zot­ro­če­no někým jiným. Lidstvo už dáv­no není svo­bod­né. Je uvěz­ně­no ve své cham­ti­vos­ti. Ne že by bylo Zrození morál­ní agit­kou, to roz­hod­ně ne. Ale tyto aspek­ty v pří­bě­hu nelze pře­hléd­nout.

První lát­ka, kte­rou Will vyvi­ne bohu­žel vyka­zu­je ved­lej­ší účin­ky v podo­bě pří­liš­né agre­si­vi­ty. Je nut­né všech­ny pokus­né opi­ce, kte­ré při­šly s lát­kou do sty­ku, uspat. Will je sice tro­chu sobec a samo­tář, ale srd­ce mu zjih­ne pohle­dem na opuš­tě­né opi­čí mlá­dě. Těžko si před­sta­vit něko­ho, komu při prv­ním zábě­ru na malič­ké­ho Caesara nevhrk­la slza doje­tí do oka.
Studio Weta Digital, kte­ré stvo­ři­lo nád­her­ný svět Avatara, mělo v pří­pa­dě Zrození pla­ne­ty opic snad ješ­tě těž­ší úkol. Ale výsle­dek je per­fekt­ní. Skoro až tak doko­na­lý, že opi­čí „her­ci“ zasti­ňu­jí ty živé. Ve sku­teč­nos­ti tu žád­né opi­ce nejsou. Všechno je to digi­tál­ní dílo, kte­ré ale půso­bí neu­vě­ři­tel­ně auten­tic­ky. Rozhodně lépe než namas­ko­va­ní her­ci.

Z opičí perspektivy

Zase jed­nou se vyu­ži­ly schop­nos­ti Andyho Serkise, pro kte­ré­ho je role opi­čá­ka Caesara po Glumovi a King Kongovi dal­ší zku­še­nost s tech­ni­kou moti­on cap­tu­re. Celý pří­běh se totiž více sou­stře­dí prá­vě na Caesarův pohled. Právě pro­to se do něj vži­je­te mno­hem sná­ze, než do jeho lid­ských kole­gů. I když vlast­ně není sku­teč­ný, Andy mu vtis­kl neu­vě­ři­tel­ně auten­tic­kou mimi­ku od nesmě­lé­ho mlá­dě­te přes udat­né­ho vůd­ce opi­čí revol­ty. Joe Letteri jako tvůr­ce spe­ci­ál­ních efek­tů má na svém kon­tě již čty­ři Oscary, a nedi­vi­la bych se, kdy­by mu příští rok aka­de­mie udě­li­la dal­ší oce­ně­ní. Přinejmenším do nomi­na­ce by se dostat měl.

Will si tedy odná­ší z labo­ra­to­ře opi­čí mlá­dě a doma ho vycho­vá­vá. Caesar již od prv­ních dnů živo­ta vyka­zu­je nesmír­nou inte­li­gen­ci. Důkaz, že lát­ka podá­va­ná jeho mat­ce při poku­sech pře­šla na plod. Caesar se již mno­hem více podo­bá svým lid­ským opa­t­rov­ní­kům, ke kte­rým brzy při­bu­de i náhrad­ní mat­ka.

Romantická rovi­na vzta­hu mezi Willem a mla­dou vete­ri­nář­kou Caroline (Freida Pinto) je ve fil­mu jen jak­si navíc, i bez ní by film fun­go­val skvě­le. Divák se totiž nemá zamě­řit na vývoj jejich vzta­hu, ale na roz­voj osob­nos­ti mla­dé­ho šim­pan­ze. Ten oprav­du pro­ží­vá poci­ty, kte­ré se více podo­ba­jí těm lid­ským, i když má v sobě stá­le ješ­tě zví­ře­cí instink­ty. Touha chrá­nit své blíz­ké ho totiž dosta­ne do izo­la­ce. Daleko od domo­va, Willa a kre­a­tiv­ní­ho pro­stře­dí, kte­ré cel­ko­vě roz­ví­jí jeho kogni­tiv­ní funk­ce.

Cesta ke vzpouře

Svou prv­ní roli v celo­ve­čer­ním fil­mu od ukon­če­ní potte­rov­ské série si zde zahrál také Tom Felton. A neby­la to role v mno­ha ohle­dech nijak odliš­ná od té, kte­rou hrál deset let coby Draco Malfoy. I zde totiž hra­je pri­mi­tiv­ní­ho nama­chro­va­né­ho blbeč­ka, kte­rý si svou agre­si­vi­tu vybí­jí na „slab­ších“ obě­tech. Zde jsou ter­čem jeho ško­do­li­bých výle­vů prá­vě šim­pan­zi, mezi kte­ré se dosta­ne i Caesar poté, co zaú­to­čí na Willova sou­se­da.

Caesar chá­pe své umís­tě­ní v tom­to zaří­ze­ní jako neu­vě­ři­tel­nou zra­du. Přestože se cítí ukřiv­děn, nikdy se v něm nepro­bu­dí tak pri­mi­tiv­ní pudy, jako je tou­ha po pomstě. I v tom­to ohle­du vyka­zu­je nesmír­nou soci­ál­ní inte­li­gen­ci. Mezi svý­mi dru­hy nao­pak vidí zao­sta­lost, kte­rá ho zará­ží. Život v izo­lo­va­ném har­mo­nic­kém pro­stře­dí plném pod­ně­tů ho nau­čil téměř vše. Nedokázal mu však odpo­vě­dět na otáz­ku, kdo vlast­ně je a kam pat­ří.
Caesar tak pro­ží­vá něco jako kri­zi iden­ti­ty. Je napůl ces­ty mezi člo­vě­kem a šim­pan­zem. Plně nepat­ří ani do jed­né sku­pi­ny.

Za vrchol­nou akč­ní scé­nu z fil­mu pova­žu­ji hro­mad­ný úprk opic a jejich spo­je­ní a násled­ný boj na mos­tě. Tento bod pat­ří mezi nej­sil­něj­ší a záro­veň nej­slab­ší mís­ta ve fil­mu. Nejsilnější ve své vizu­ál­ní podo­bě, dyna­mic­kém hudeb­ním dopro­vo­du a skvě­lou atmo­sfé­rou. Ale nej­slab­ší mís­to ve scé­ná­ři co se logi­ky týče.
Já vím, že se chy­bič­ky občas vlou­dit mohou, neřku­li musí, ale náh­lé zná­so­be­ní počtu opi­čích rebe­lů pros­tě nechá­pu.  Ze zaří­ze­ní jich utí­ká pár desí­tek, v dal­ším zábě­ru zde máme gigan­tic­ké množ­ství pádí­cích opů.

Ne opice, lidstvo může za svou zkázu

Caesar, jak­ko­li roz­zu­ře­ný, nechce mít na svě­do­mí zká­zu lid­stva. Chce se pou­ze vyma­nit z otroc­kých pod­mí­nek, kte­ré mu nabí­zel ústav. A chce vyvést „své lidi“ z otroc­tví. Caesar je vlast­ně tako­vý Mojžíš, jenž vyve­dl Židy z Egypta a dal jim půdu, na kte­ré moh­li žít. Přesně tak ušlech­ti­lý cíl má i on. Vymanit se a žít svo­bod­ně. Ne bez pra­vi­del, v anar­chii, ale pod­le vlast­ní­ho uvá­že­ní a v har­mo­nii.

Což je něco, co se lid­stvu už těž­ko poda­ří. Harmonie a svo­bo­da, to jsou kva­li­ty, kte­ré lid­ská civi­li­za­ce už dáv­no zadu­pa­la. A sna­ží se vytvo­řit pou­ze náhraž­ky těch­to pro­pri­et. Proto je také svr­žen hlav­ní hamoun Steven Jacobs. To on je sym­bol lid­ské zká­zy, kte­rá je sží­rá­na mno­hem nebez­peč­něj­ší nemo­cí než je Alzheimerova cho­ro­ba.

Zrození pla­ne­ty opic je zatím asi nej­lep­ší let­ní bloc­kbus­ter, kte­rá se může pyš­nit jak skvě­lý­mi vizu­ál­ní efek­ty tak pří­jem­ným scé­ná­řem (i když drob­né nepřes­nos­ti se najdou). Ale co víc, Zrození doka­zu­je, že let­ní vel­ko­film nepo­tře­bu­je 3D. Proto je film Ruperta Wyatta pří­jem­ným pře­kva­pe­ním. Je skvě­lý sám o sobě, nemu­sí nám nasa­zo­vat směš­né oku­lá­ry. Vtáhne nás do děje i tak.

Možná jen malou výtku k hud­bě. Ne k soun­d­trac­ku, kte­rý je pove­de­ný a pěk­ně ladí s tím, co se na plát­ně ode­hrá­vá. Rušivě půso­bí pou­ze střih zvu­ku. Na něko­li­ka mís­tech ve fil­mu je halas­ná hud­ba, kte­rá je vzá­pě­tí bez jaké­ho­ko­li pře­cho­du násil­ně utnu­ta do hro­bo­vé­ho ticha. To jsou mís­ta, kte­rá vás nepří­jem­ně vyru­ší z jinak moc pěk­né podí­va­né.
Hudba Partika Doyla je dyna­mic­ká, kore­spon­du­je s tím, co vidí­me a dotvá­ří skvě­lou atmo­sfé­ru. Jeho sklad­by zdo­bi­ly i jiný letoš­ní sní­mek, zazně­ly v adap­ta­ci  komik­so­vé­ho Thora. 

Zrození pla­ne­ty opic je jed­no z nej­mi­lej­ších fil­mo­vých pře­kva­pe­ní letoš­ní let­ní sezó­ny. Již z trai­le­ru vypa­dal ten­to sní­mek půso­bi­vě, ale atmo­sfé­ra, kte­rá se stu­diu Weta Digital poda­ři­la vytvo­řit je ješ­tě úchvat­něj­ší, než jsme před­po­klá­da­li a dou­fa­li. Tvůrčí záměr byl vyprá­vět pří­běh více z pohle­du opic. To se poda­ři­lo výbor­ně. Ve výsled­ku jsou lid­ští hrdi­no­vé odsu­nu­ti na dru­hou kolej. Na ško­du to ale roz­hod­ně není.


Foto: Fox Deutschland


Podívejte se na hodnocení Zrození Planety opic na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Vetřelci vs. Predátor 23. srpna 2022 Vetřelci vs. Predátor 2 Bratři Colin a Greg Strauseovi si dali poměrně jednoduchý úkol. A to spojit příběhy dvou slavných monster na stříbrném plátně lépe, než se o to před třemi lety pokusil režisér Paul W. S. […] Posted in Retro filmové recenze
  • Růžový panter4. prosince 2021 Růžový panter Hlavním tématem filmu je samozřejmě opět detektivní zápletka týkající se zmizení pověstného růžového diamantu. Tentokrát na fotbalovém stadionu… Ve filmu opět vystupují známé postavičky či […] Posted in Retro filmové recenze
  • X-men: Poslední Vzdor - Poslední (??!) díl mutantské ságy rozhodně má svá mínus.29. srpna 2019 X-men: Poslední Vzdor - Poslední (??!) díl mutantské ságy rozhodně má svá mínus.  Ale upřímně řečeno, je jich méně, než jsme mohli čekat. Budu se v následujících řádcích snažit vyhnout srovnání s předchozími dvěma filmy (nemluvě o srovnávání s naprosto nesouvisejícími […] Posted in Retro filmové recenze
  • X-Men: Poslední vzdor - první neúspěšný film7. června 2019 X-Men: Poslední vzdor - první neúspěšný film Filmy X-Men a X2 patří k vrcholům filmových adaptací comicsů, čemuž kromě vynikajícího scénáře a obsazení napomohl i zkušený režisér Bryan Singer. Jenže tento chlapík odmítl pracovat na […] Posted in Retro filmové recenze
  • Interstellar - unikátní Sci-fi od Christophera Nolana29. září 2018 Interstellar - unikátní Sci-fi od Christophera Nolana Nolanův Interstellar patří mezi filmy, které neškodí vidět na velkém monitoru a televizi. Příběh je to jednoduchý, Země je na pokraji smrti, celou Zemi ohrožují prašné bouře. Vládnoucí […] Posted in Retro filmové recenze
  • Interstellar na Blu-ray6. dubna 2015 Interstellar na Blu-ray Včera jsem recenzoval film. Dnes si čtete recenzi na Blu-ray. Je to pochvalné hodnocení. Kdyby byly veškeré filmy na digitálních nosičích v takové kvalitě, tak by se určitě prodávalo více […] Posted in Filmové recenze
  • Interstellar (2014)2. prosince 2014 Interstellar (2014) Interstellar jsem viděl už před několika dny, tak si troufám tvrdit, že mi v hlavě dostatečně "zkontemploval". Tož, vzhůru do toho... Mám rád sci-fi filmy, myslím tím skutečné sci-fi […] Posted in Filmové recenze
  • Interstellar – Nolanova devátá symfonie12. listopadu 2014 Interstellar – Nolanova devátá symfonie Na kinematografii je krásné, že nás ještě stále dokáže překvapovat. I když podle upoutávek čekáte něco jako „Vesmírnou odyseu“ kříženou s „Gravigací“, "Vetřelcem" a většinou […] Posted in Filmové recenze
  • WATCHMEN - Filozofické obžerství11. srpna 2024 WATCHMEN - Filozofické obžerství Předně musím dodat, že jsem zaujatý vůči lidem, kteří rádi chodí na komiksové filmy, ale komiksy moc nečtou. Watchmeny jsem si ale po zhlédnutí filmu přečetl rád. Zack Snyder dokazuje, že […] Posted in Retro filmové recenze
  • Strážci - Watchmen9. června 2024 Strážci - Watchmen Zack Snyder se v Hollywoodu etabloval jako režisér komiksových adaptací díky filmu 300, který debutoval v roce 2006. Po jeho úspěchu dostal do rukou scénář k Watchmenům a 100 milionů […] Posted in Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,46998 s | počet dotazů: 262 | paměť: 64168 KB. | 19.11.2024 - 15:44:57