
Děj, odehrávající se na temných, mlhavých anglických vřesovištích jakoby symbolizoval divokost a rozervanost hlavní mužské postavy (Michael Fassbender). Jímavá hudba Daria Marianelliho zase podtrhuje nevinnost, čistotu a neutuchající naději ženské hrdinky (Mia Wasikovska). Nejen díky hudebnímu doprovodu Marianelliho člověka neodbytně napadne srovnání s dalším nejnovějším filmovým zpracováním jiného klasického díla tohoto žánru – Pýchy a předsudku od Jane Austenové. Kromě hudby, kterou Marianelli zkomponoval pro oba tyto filmy, nalezneme v Janě Eyrové mrzutého Rochestera, v Pýše a předsudku je to zase pan Darcy, i obě hlavní ženské postavy jsou si v mnohém podobné. Co rozhodně funguje u obou filmů, je uvěřitelná chemie ústřední dvojice, rozhovory Edwarda Rochestera a Jany jsou tím nejlepším z tohoto filmu, naprosto jim věříte každé gesto, pohled, slovo. Je mezi nimi to správné napětí, a přestože Michael Fassbender není zrovna typickým svalnatým hezounkem, má to neuchopitelné cosi, pro které si ho bude ženská část populace se zalíbením prohlížet. Úplný závěr je sentimentální tak akorát a je moc dobře, že se v tomto ohledu režisér nedržel do detailu románové předlohy a nenavrátil Rochesterovi zpět jeho zrak. To už by bylo moc štěstí a přeslazenosti najednou.
Ačkoli má nejnovější Jana Eyrová pár hluchých míst, některé scény jsou zbytečně okleštěné a nedotažené do konce, přesto rozhodně stojí za vidění, Mia Wasikowka zvládla svou roli dobře, Michael Fassbender postavu tajemného rozervance s citlivou duší ještě líp. Dá se říct, že se ani moc snažit nemusel, protože to vypadá, že on se jako Edward Fairfax Rochester už narodil. A ačkoli pro mne vychází z klání Pýcha a předsudek versus Jana Eyrová vítězně první jmenovaný, je to jen o chlup a s klidným svědomím prohlašuji, že Jana Eyrová je krásně a kvalitně natočeným snímkem, který vás dokáže zaujmout i dojmout.




















(4,91 z 5)