Už jsme mohli vidět dobré filmy, kde se dějové linie různě protínají. Mohli jsme vidět filmy, kde se začíná koncem a končí začátkem. Ba dokonce, a to je bohužel celkem normální, nemají některé filmy děj žádný. Aby si ale někdo troufl rozstříhat film a seskládat ho nahodile podle toho, jak se mu zachce, to je (alespoň pro mě) novinka.
A nejvtipnější na tom je, že to celé velmi dobře funguje a poskládání není vůbec nahodilé. Dovolím si ho dokonce označit za mistrné. Na začátku možná nevíte, co si o tom myslet. Režisér vám naservíruje pouze útržky bez ladu a skladu. Vidíte Paula (Sean Penn), jak v jedné scéně umírá se svým nemocným srdcem, podruhé, jak plánuje umělé oplodnění se svojí partnerkou, a potřetí, když se snaží upoutat pozornost sympatické a uzavřené Cristiny (Naomi Watts). Jenže netušíte, co z toho se stalo na začátku, a co následovalo. Tím spíš, když do příběhu má co říct ještě polepšený kriminálník Jack; kdysi to byl grázl, pak ho však „oslovil“ Bůh a on začal sekat latinu.
Skládanku si začnete dávat dohromady s vývojem děje. Iňárritu postupně odkrývá přesně tolik, aby neukázal divákům moc najednou a tím stupňoval drama, ale na aby se druhou stranu divák neztratil a film si užil naplno. A tak se vysvětlí i to, jak se Paul mohl zkontaktovat s oběma filmovými partnerkami, jakou roli v životě všech sehrál Jack a jaký přelom pro koho znamenala automobilová nehoda. A na spoustu dalších věcí.
Jakkoli můžeme pochybovat o mírně nerealistické zápletce filmu (zase jenom naznačím: Paul se vydává pátrat po rodině dárce svého transplantovaného srdce), nemůžeme 21 gramům odepřít úspěšný, do konce dotažený experiment se sestříháním filmu a taky skvělé výkony herců v hlavních rolích. Pro mě je zážitkem především Benicio del Toro, kterého známe už z předchozího Iňárrituova filmu Amores Perros.
Na film jsem šel s vysokým očekáváním právě kvůli režisérově prvotině. A film rozhodně mě nejen potěšil, ale dokonce moje představy vysoko překonal. Sice zde taky jako v Amores perros hraje hlavní roli automobilová nehoda, ale nezdálo se mi, že by autor ze své prvotiny jinak příliš opisoval. Můžu proto doporučit film všem, kteří v kině rádi přemýšlejí. Vrátíte se určitě z kina naprosto nadšeni. Příběh je silný, takže mu snad odpustíte i to, že vám možná sem tam ukápne nějaká ta slzička…
29. února 2016 Birdman Tak dnes získal po roce znova Oscara. Nemyslím Leonarda, ale myslím režiséra (Alejandro González Iñárritu), který oscarový film vytvořil. REVENANT: Zmrtvýchvstání je oscarový film roku […] Posted in Filmové recenze
3. února 2015 Birdman – óda na filmovou radost Tu a tam, jen velmi výjimečně, se objeví film, který v nejlepším slova smyslu šokuje svým novátorstvím, příběhem, ztvárněním i hereckými výkony. Birdman je přesně takový film a tudíž není […] Posted in Filmové recenze
26. srpna 2024 Vrána (2024) Milenci Eric Draven (Bill Skarsgård) a Shelly Webster (FKA twigs) jsou brutálně zavražděni. Podle staré legendy odnáší duše zemřelých do říše mrtvých vrána. Eric vstává z hrobu a pod […] Posted in Filmové recenze, Filmy
7. července 2024 Forrest Gump: Melodram, který dojímá i po 30 letech Přesně před třemi dekádami mohli američtí diváci poprvé v kinech shlédnout snímek, který je všeobecně považován za nejlepší film všech dob. Režisér Robert Zemeckis společně se scénáristou […] Posted in Filmová klasika
27. června 2024 Tiché místo: První den - oživení zamlklé série? Ještě před začátkem letního volna přichází do českých kin třetí pokračování série filmů Tiché místo. První film z této série vstoupil do kin již v roce 2018 (schválně říkám již, protože to […] Posted in Filmové recenze
21. května 2024 Kruh – The Ring Remake japonského filmu z roku 1998, který se stal v Americe hitem a i v Evropě se neztrácí v šedi průměru. S horory jsem měl zatím pouze dvě zkušenosti. První přišla v mých čtrnácti, […] Posted in Retro filmové recenze
Nejnovější komentáře